Vallende sterren!

12-08-2007 00:29 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



er is dit weekend een regen aan vallende sterren. Het is nu buiten ontzettend helder en mooi. We hebben net buiten gezeten en 12 vallende sterren gezien!

Voor wie het leuk vindt, een aanrader om nu even naar buiten te gaan.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
Dat is al vanaf donderdag. Ik woon nabij amsterdam maar ik zie niets helaas. Ik zou wel een wens willen doen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
hier in den haag vallen ze als bosjes, en ik maar wensen, wensen en nog eens wensen, maar of ze uitkomen?
Alle reacties Link kopieren
mmm ik stuur een wens naar jou mvtje :)
Alle reacties Link kopieren
Wel een goeie wens doen dan. ;-)
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
tuurlijk ik heb hem net verstuurd, dus pak hem met beide handen
Alle reacties Link kopieren
We hebben hier net ook weer veel gezien alhoewel we maar een klein stukje sterrenhemel vanaf ons balkon kunnen zien.

Zoveel vallende sterren heb ik nog nooit op 1 avond gezien. Mooi hoor!



Op RTL weerbericht zei Helga van Leur dat in de nacht van zondag op maandag de meeste te zien waren, ten minste dat was de verwachting.

Dus morgennacht nog maar even kijken.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
jasmine schreef op 12 augustus 2007 @ 01:58:

We hebben hier net ook weer veel gezien alhoewel we maar een klein stukje sterrenhemel vanaf ons balkon kunnen zien.

Zoveel vallende sterren heb ik nog nooit op 1 avond gezien. Mooi hoor!



Op RTL weerbericht zei Helga van Leur dat in de nacht van zondag op maandag de meeste te zien waren, ten minste dat was de verwachting.

Dus morgennacht nog maar even kijken.
Dan kijk ik morgennacht! Is er een reden/uitleg waarom er zoveel vallende sterren zijn dit weekend?
Alle reacties Link kopieren
Jaschenca, het is dus komende nacht he! Dat je niet een nacht te laat bent.

Overigens volgens de uitleg hieronder kun je de nacht erna ook nog wel wat zien. Maar zoals ik al schreef gaf Helga van Leur vrijdag aan dat de verwachting was dat in de nacht van zondag op maandag de meeste te zien zijn.



Via google vond ik dit:

"In deze periode (9 tm 14 augustus) doorkruist onze aarde een wolk stof en stenen die achtergelaten werd door de komeet Swift-Tuttle. Het stof en gesteente komen de atmosfeer binnen aan een snelheid van meer dan 200.000 km/u en verschijnen aan de hemel onder de vorm van vallende sterren. De vallende sterren zijn met het blote oog te zien. Ook Jupiter, de Melkweg en Mars zullen te zien zijn."
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
Morgen 13 augustus moet het helemaal fantastisch zijn zeggen ze.. ik ben benieuwd... hoop dat het dan mooi helder is
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk komende nacht.. de nacht tussen 12 en 13.. dacht ik.. toch?
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, tenminste volgens Helga van Leur. Nu maar hopen dat het helder is!
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik las jou stukje na mijn posting en je zei het al dat het de nacht van zondag op maandag is... hihi...
Alle reacties Link kopieren
MOOI te lezen dat er vannacht weer vallende sterren zijn!!



Ik was vorig weekend in Frankrijk en zag toen een vallende ster.. de wens die ik toen deed kwam nog uit ook! Dus los van dat sterren zowiezo al mooi zijn.. ga ik vanavond (als de bewolking tenminste wegtrekt) WEL kijken (heb het gisteren moeten missen). En ALS ik ze zie... dan heb ik wel wat dingen om te wensen.
Ja, mooi.....vanacht maar even naar de Ginkelse Hei in Ede om het te aanschouwen....Hmmm...heb ik nog wensen??
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat een ster die uit zal laten komen... maar de gedachten erachter is wel leuk.. Ik heb trouwens al alles wat mijn hart wenst! Ik wens een vallende ster te zien.. X-D
Alle reacties Link kopieren
We hebben gisteravond zoveel vallende sterren gezien dat we geen wensen meer hadden... :rolling:
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
ik ben afgelopen nacht bij de sterrenwacht in Dordrecht geweest. Ik heb ook nog via de telescoop jupiter kunnen zien, errug bijzonder. En natuurlijk de vallende sterren. Vanavond maar vanaf mijn balkon kijken, want ik nog wel een paar wensen doen
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik moest voor de krant waar ik voor werk naar de Sterrenwacht in Dordrecht. Er was best aardig wat te zien qua vallende sterren dan. Hoewel ik minder heb gezien dan anderen denk ik omdat ik ook nog met beheerder en mensen moest praten :)



Wat ik zo gaaf vind is dat die 'vallende sterren' eigenlijk maar miniscule kleine stofjes zijn, maar dat we ze toch zo goed kunnen zien omdat ze verbranden in de atmosfeer. Echt gaaf. Enne, als mn wensen dan ook nog uitkomen :)
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat jullie het even melden! Ik woon dicht aan het strand en zal vanavond eens gaan kijken! Hopelijk komen al onze wensen uit! :hug:
What we\'re looking for... What\'s looking for us...
Veel ‘vallende sterren’ te zien

Wie wel eens rond het midden van augustus naar de sterrenhemel heeft gekeken, heeft misschien ook wel eens ‘vallende sterren’ gezien. Tussen de talloze sterren is plotseling een lichtje zichtbaar dat razend snel een kleine afstand aflegt en dan weer uitdooft. ‘Vallende ster’ is eigenlijk een misleidende benaming, want met een ster heeft het niets te doen. De betere benaming voor ‘vallende ster’ is meteoor. Een meteoor ontstaat wanneer een stukje steenachtig kosmisch materiaal vanuit de ruimte met grote snelheid de aardatmosfeer binnendringt. Deze snelheden kunnen oplopen tot zo’n 250.000 km/uur! Als gevolg van de wrijving met de luchtmoleculen op een hoogte van 120 tot 80 km in de atmosfeer, verbrandt het kosmische materiaal (meestal) volledig. Bovendien worden die luchtmoleculen door diezelfde wrijving tot gloeien gebracht. Dat lichtende spoor wordt meteoor genoemd.



Het kosmische gruis dat in de aardatmosfeer verbrandt is doorgaans niet veel groter dan een zandkorreltje. Voor het overgrote deel is dit gruis afkomstig van kometen. Kometen zijn kleine hemellichamen die voor een belangrijk deel uit ijs bestaan. Bij de nadering van de Zon verdampt dit ijs. Hierdoor komt het in het ijs opgesloten stof vrij. Dat stof blijft in de ruimte achter, in de omgeving van de komeetbaan. Terwijl de Aarde in haar baan om de Zon beweegt kan het gebeuren dat ze een oude baan van een komeet kruist. De Aarde trekt dat door een wolk van kosmisch stof en gruis. Bevindt de Aarde zich in zo’n wolk, dan zijn er veel meteoren te zien zijn. Men spreekt dan van een meteorenzwerm. Jaarlijks zijn er meerdere meteorenzwermen actief. Een aantal van deze zwermen springen er uit, waaronder de Perseïden half augustus en de Geminiden half december. Tijdens het maximum kan dan wel elke minuut een meteoor te zien zijn. Als we een meteorenzwerm enige tijd de gadeslaan, valt op dat de meteoren vrijwel allemaal uit hetzelfde punt aan de hemel komen. Dit punt wordt de radiant genoemd.



Een meteorenzwerm dankt zijn naam aan het sterrenbeeld waar zijn meteoren uit lijken te komen. Zo zijn de Perseïden vernoemd naar het sterrenbeeld Perseus. De oorsprong van de Perseïden moet gezocht worden in het gruis en stof dat komeet Swift-Tuttle tijdens haar passage langs de Zon in 1862 en 1992 heeft achtergelaten.



Het observeren van meteoren is boeiend schouwspel. Iedere meteoor is weer een verrassing: je weet niet waar en wanneer hij zal oplichten. Soms verschijnt er een zeer heldere meteoor - een zogenaamde vuurbol, helderder dan de helderste sterren.



Op de ochtend van 13 augustus wordt dit jaar het maximum verwacht, met een maximale uurfrequentie van rond de 100 meteoren. De omstandigheden zijn gunstig, want het is Nieuwe Maan, dus er is geen storend maanlicht. Ook in de andere nachten rond het maximum mag men nog vrij veel Perseïden meteoren verwachten. De periode waarin de Perseïde-zwerm aktief is strekt zich echter uit van half juli tot eind augustus. De Perseïden bewegen snel, zijn soms helder en veel van hen laten nalichtende sporen na.



Meteoren worden veroorzaakt door gruis- en stofdeeltjes die doorgaans niet veel groter zijn dan 2 millimeter. Deeltjes van die omvang verbranden helemaal in de aardatmosfeer. Maar soms zijn deze kosmische deeltjes groot genoeg om de val door de dampkring te ‘overleven’. Deeltjes die het aardoppervlak hebben weten te bereiken worden meteorieten genoemd. In Nederland zijn sinds 1650 slechts vijf meteorieten met zekerheid geborgen waarvan in onderstaande tabel een overzicht wordt gegeven.





Het allerleukste vind ik dat je dit verschijnsel elk jaar hebt in augustus, je kunt het gewoon op de kalender schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Dacht ik dus mooi even te proberen of ik ondanks al het licht hier wat kon zien, regent (nou ja plenst) het en onweert het... Voorlopig dus geen vallende sterren hier :cry:
Xander68 schreef op 12 augustus 2007 @ 15:32:

Ja, mooi.....vanacht maar even naar de Ginkelse Hei in Ede om het te aanschouwen....Hmmm...heb ik nog wensen??
Nou, wij naar de Ginkelse hei......één en al mist! Teruggereden naar Driel, daar was de lucht ook niet echt helder.....daarna naar de Westerbouwing in Oosterbeek....daar ook geen succes! Boehoe!, ik had zoveel wensen.....;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het Xander, ik zit zelf in Arnhem Zuid vlakbij de waterzuivering, maar tis hier dampig en bewolkt. Geen sterren dus...Zijn er eens vallende sterren te zien, kan ik ze niet zien O_o
Alle reacties Link kopieren
Hier trekt de lucht ook weer dicht. Het was al steeds bewolkt, en heel even was het boven de flat wat helderder. Na veel rechtomhooggetuur 1 vallende ster gezien (jippie toch nog 1) en nu trekt het weer potdicht. Ook mist hier.

Jammer, jammer.

Volgend jaar hebben we nieuwe kansen en wie weet, misschien morgenavond nog een verdwaalde vallende ster?
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven