Help! Speech!!

13-08-2007 16:07 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,



Mijn broertje gaat trouwen. :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2:



Maar nu zit ik al dagen te worstelen op een speech en ik kom er niet zo uit. Ben nog nooit op een bruiloft geweest dus ik heb ook geen idee wat anderen allemaal zeggen...



Van mijn broertje hoef ik niet per se iets te zeggen, maar omdat ik weet dat hij het best moeilijk heeft met het feit dat onze moeder er niet meer bij is en omdat de relatie met mijn vader ook al niet zo denderend meer is sinds onze moeder is overleden, wil ik dat toch graag wel doen. Zijn schoonouders hebben - ook vanwege hun tradities - een hele grote rol in de festiviteiten en ik wil eigenlijk namens "ons" ( een beetje van mezelf en een beetje van mamma) hem "weggeven" . Ik weet wel dat bruiden eigenlijk degenen zijn die weggegeven worden, maar mijn broertje is voor zijn vrouw naar het buitenland verhuisd en ze willen ook kindjes enzo, dus het voelt wel een beetje alsof we hem nu officieel weggeven.



Iemand input voor een ontroerend woordje? Is een gedicht wat? En zo ja, iemand suggesties?



Help! Schud normaal de teksten zo uit mijn mouw maar zit nu al de hele dag naar een leeg Word documentje te kijken, dus roept u maar...
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Huh? FV! Dat jij om hulp vraagt voor een tekst! :-]



Er komt heus wel wat uit je toetsenbord, je hebt even een writersblock.

Zeg iets over jullie jeugd ofzo. Paar leuke anecdotes.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Hou het persoonlijk. Zeg wat je hier schrijft. Dat je het gevoel hebt je broer weg te geven en dat je een beetje mama toe wil voegen aan zijn dag. Vertel hem hoe gelukkig je voor hem bent dat hij liefde gevonden heeft, al neemt die liefde hem mee, ver bij jou vandaan. Vertel hem dat je het hem gunt om gelukkig te zijn, hoe je aankijkt tegen zijn toekomst als echtgenoot, als vader, als oom, als broer.



Zelf heb ik nooit een gedicht gebruikt bij dit soort dingen maar wie weet heb je een gedicht wat jullie samen altijd opzeiden, wat veel voor je moeder betekende, wat voor jou iets zegt over zijn huwelijk. Dan zou ik het wel gebruiken.



Wat wil je zeggen? Dat is eigenlijk de vraag. Zolang je zegt wat echt uit je hart komt, kun je de plank niet misslaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat weet ik dus niet, wat ik wil zeggen. Heb zelf enorme mixed emotions bij het hele huwelijk, het is net of ik zelf een beetje trouw. Ben enorm trots op hem, maar ook verdrietig dat mamma er niet is, en ook een beetje verdrietig dat ie nu ook echt nooit meer gezellig in de buurt komt wonen, vind het gek dat hij ineens een man is omdat hij gisteren nog 11 was, ik heb echt een stortvloed aan emoties bij het hele gebeuren. En daardoor weet ik niet waar ik moet beginnen en een speech van 3 uur lijkt me nou ook niet echt gezellig.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en ik ben een beetje bang dat het allemaal veel te zwaar op de hand wordt, en ik ben ook niet zo goed in anekdotes. :-$



Kortom: geen idee wat ik moet zeggen en het is al bijna.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Hou het luchtig! Praat over leuke dingen die jullie samen hebben meegemaakt.

Grappige dingen waar mensen om lachen en wat ie deed toen ie klein was.



En zeg hem dat je ook namens je moeder praat.
Alles komt goed, alleen de rest niet
fashionvictim schreef op 13 augustus 2007 @ 16:44:

Ja, dat weet ik dus niet, wat ik wil zeggen. Heb zelf enorme mixed emotions bij het hele huwelijk, het is net of ik zelf een beetje trouw. Ben enorm trots op hem, maar ook verdrietig dat mamma er niet is, en ook een beetje verdrietig dat ie nu ook echt nooit meer gezellig in de buurt komt wonen, vind het gek dat hij ineens een man is omdat hij gisteren nog 11 was, ik heb echt een stortvloed aan emoties bij het hele gebeuren. En daardoor weet ik niet waar ik moet beginnen en een speech van 3 uur lijkt me nou ook niet echt gezellig.




Meid, hou het luchtig en bewaar de grote emoties voor een andere keer. Je loopt kans dat het niet aankomt als je te diep op zaken ingaat. Het is tenslotte een feestje en het is hún feestje.



Zeg iets liefs over jullie als gezin, over jullie moeder (dat ze er graag bij was geweest, dat ze trots was geweest en dat jij dat nu maar voor zowel jou en je moeder moet zijn, zoiets), dat je zeker weet dat jullie band, ondanks de afstand sterk zal blijven en vergeet niet zijn vrouw in het geheel te betrekken.



Lief, luchtig en niet te lang, dat raad ik je aan.
*knijpt Yasmijn*



We zeggen zo ongeveer hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
:-)-)
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, zo ver als jullie was ik ook al, ware het niet dat mijn broertje me uitdrukkelijk verteld heeft dat hij een bloedhekel heeft aan alle speeches waarin "humor om te lachen" in voorkomt ---> flauwe grappen, grappige anekdotes over hoe hij een erwt in zijn neus propte toen hij 3 was, dubbelzinnige toespelingen, y'all get my drift.



Ik kon merken dat hij wel heel erg geroerd was door het feit dat ik aangaf dat ik desondanks wel iets wilde zeggen en hij heeft ook al eens een keer gezegd dat hij het niet had durven vragen omdat hij dacht dat ik er ook een hekel aan had.



Dus vandaar dat ik aan een gedichtje zat te denken ofzo, ik ben namelijk ook bang dat ik anders moet huilen. :-$ O.o
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, ik zou eigenlijk niet weten waarom je het persé luchtig moet houden. Sommige mensen hebben nu eenmaal geen luchtig leven. En ik vind een trouwerij nu ook niet echt luchtig.



Nu klink ik wel erg zwaar op de hand ;-]



Wat wel heel belangrijk is: hou het kort. Hoe leuk en interessant ook, een lang verhaal maakt het nooit beter vind ik.



Ik zou zelf met zeven mijls laarzen door zijn leven vliegen, en de hoogtepunten er uit halen. En dus ook een paar dieptepunten. Gewoon, zoals het leven is.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Okee, ik begrijp dus dat het wel gebruikelijk is om iets óver hem te vertellen, omdat jullie het allemaal over anekdotes en hoogtepunten uit zijn leven hebben?



Ik dacht zelf namelijk dat zo'n speech meer een soort gelukswensen voor de toekomst waren, ik denk dat mijn broertje het namelijk best boring vindt anders.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Oh, nog vergeten: een gedichtje of zoiets zou ik niet doen. Hoezeer de tekst ook op iemand kan slaan, ik vind het toch een beetje onpersoonlijk. Op een trouwerij vind ik het heel mooi als er ook echt iets gezégd wordt. En een ander kan dat nooit zo verwoorden als jij.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar voordat je aan die gelukwensen toekomt is het wel gebruikelijk volgens mij om in te gaan op het leven vóór de grote samensmelting X-D
Alle reacties Link kopieren
Evidenza schreef op 13 augustus 2007 @ 17:22:

Ja, maar voordat je aan die gelukwensen toekomt is het wel gebruikelijk volgens mij om in te gaan op het leven vóór de grote samensmelting X-D


8-P



Duh, hou het maar op sister of the groom nerves, lekker suf van me.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Fash, weet je nog de eerste keer dat hij met haar thuiskwam? de keer dat hij zei dat hij naar t buitenland zou verhuizen? dat hij vertelde dat hij ging trouwen? dat zijn drie dingen waar je kort iets over kunt zeggen, daarbij jouw gevoel aanhalend. Daarna kun je iets aangeven wat je hier ook al deed, dat je zo graag had gezien dat mama erbij was geweest, omdat zij net als jij zo ongelooflijk trots zou zijn op hem. En dat het voelt of je hem nu weggeeft,zoals dat eigenlijk altijd gaat op een bruiloft. ...



Zo hou je t redelijk kort, je praat op basis van je gevoel, en geeft hem een persoonlijk iets mee, waar je ook zijn vrouw in betrekt.

En dat het soms een beetje emotioneel beladen zal worden, ik denk dat de gasten daar sowieso vanuit gaan....das toch niet erg? das op zo;'n dag toch alleen maar mooi?



Good luck en dr komt echt nog wel wat uit je mouw.!
Alle reacties Link kopieren
fash allereerst van harte, tis wel heel erg moeilijk dit, persoonlijk zou ik wel iets over jullie jeugd vertellen, iets kleins, iets gewoons, maar voor jullie heel bijzonder. het is meer een soort van dat je dit op dat moment even samendeelt, tijdens een speech ervoor en erna.

ook zou ik iets meenemen van jullie mama, een sjaal, een ring of wat danook, voel de verbondenheid tussen jullie drieeen, gewoon samen. en deel het samen in een speech.
Alle reacties Link kopieren
http://www.easyweddingtoa...g-speech-free-sample.html



Misschien heb je er wat aan, tis wel engels maar dat kan je vast lezen.. succes! en congrats
Evidenza schreef op 13 augustus 2007 @ 17:17:

Hmmm, ik zou eigenlijk niet weten waarom je het persé luchtig moet houden. Sommige mensen hebben nu eenmaal geen luchtig leven. En ik vind een trouwerij nu ook niet echt luchtig.







Nee, maar het is ook geen begrafenis of herdenking, het is een feest.



Ik heb veel bruiloften meegemaakt waarbij het echt veel te zwaar op de hand werd allemaal, voor het bruidspaar dan, die waren dan helemaal ondersteboven van een speech, lijkt me ook weer niet de bedoeling. Als je een emotioneel ei kwijt wil, schrijf dan een brief die na het trouwen of juist er voor wordt gelezen door het bruidspaar of een van beiden.



Voor de genodigden is het heel ongemakkelijk als er diep wordt ingegaan op allerlei gebeurtenissen uit de beider levens, niet iedereen is even bekend met het verhaal van het leven van het bruidspaar. Heavy momenten aanstippen ok maar short and sweet hoor verder.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Q, wat mooi gesproken! :cheer:
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Daar valt mijn tip bij helemaal in het niets.. en ik dacht doe lekker makkelijk en kijk even een bestaande speech X-D lekker makkelijk! In principe kan het nog helpen om te zien hoe je kan beginnen en dan jou woorden uit je hart gebruiken offcourse!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel allemaal voor de input.



Roma, die speech is wel een heel goed voorbeeld, mijn broertje trouwt zelf ook in het engels en heeft me sowieso gevraagd om als ik speech dat gedeeltelijk in het engels te doen en volgens mij zijn ze sowieso daar meer van de traditie enzo, dus ik heb er zeker wat aan!



Qwertu en de rest ook dank voor de input, ik bedacht me ineens dat ik sowieso wel wat sieraden van mijn moeder kon dragen ( draag zelf nooit sieraden, maar past denk ik wel bij wat ik aan heb, mijn kleding is bijpassend bij die van de bruid). En misschien is het wel een mooi idee om mijn schoonzusje voor haar "something borrowed" en "something old" ook een sieraad van mijn moeder te lenen, of in overleg met mijn broertje haar dat zelfs te geven.



Als huwelijkscadeau voor mijn broer heb ik een foto die in het huis van de moeder van mijn moeder - ook pas overleden - hing die mijn tantes voor mij mee hebben genomen naar Nederland. Mijn broertje kent die foto niet, maar het is een van de weinige officiele 'staatsieportretten' van ons allen als gezin. Bovendien bestaan van mijn broertje sowieso weinig baby/kinderfotos, toen hij kwam waren ze wel uitgefotografeerd, lekker suf. mijn moeder staat er heel mooi jong en blij op, en mijn broertje is echt adorable op die foto. Omdat ze net een nieuw huis hebben ook dacht ik dat dat wel een mooie persoonlijke noot voor mijn broertje zou zijn, dus ik heb die foto heel mooi ingelijst, vond het wel toepasselijk omdat hij nu zijn eigen gezin start. Misschien dus inderdaad mooi om dat in de speech te verwerken.



Thanks allemaal, hier heb ik zeker wat aan!
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Pfieuw! zoiets dacht ik al.. glad that i can help! :-]
fashionvictim schreef op 13 augustus 2007 @ 20:33:



En misschien is het wel een mooi idee om mijn schoonzusje voor haar "something borrowed" en "something old" ook een sieraad van mijn moeder te lenen, of in overleg met mijn broertje haar dat zelfs te geven.







Allemachtig, wat prachtig!

Heel goed idee zeg, ik vind het nú al ontroerend....

Die foto vind ik ook briljant.



Je zult nauwelijks woorden nodig hebben denk ik......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven