Auto rijden

17-08-2007 00:20 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Even een vraagje. Ik wil auto rijles gaan nemen maar heb zelf last van faalangst. Ik zit altijd met gedachtes, het gaat toch niet lukken bla bla bla lekker positief dus.

Wat ik me dus nu afvraag, kunnen jullie je nog herinneren hoe jullie ervaringen waren met lessen ?

IK ben erg benieuwd.

Schakelen en koppelen enzo lijkt me dus lastig om over achteruit inparkeren enzo nog maar te zwijgen.

Maar goed dat van latere zorg eerst maar het kopelen :-)

Dus ervaringen ?

Groetjes Kirs
Alle reacties Link kopieren
@kirsie waar woon je en wanneer ga je beginnen met rijlessen... 8-P
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kirsie.



Ik begrijp precies wat je bedoelt. Herinner me dat gevoel heel goed!

Ik droomde zelfs soms dat de bestuurder de macht over het stuur verloor en ik het over moest nemen, doodeng!



Mijn man was rij- instructeur en wilde me met alle liefde en geduld prive les geven op mijn eigen tempo maar de eerste keer (in onze eigen auto) lukte remmen al niet zo goed en heb ik t in de struiken geparkeerd (achteraf hilarisch natuurlijk maar toen... O.o )



Mijn theorie en alles had ik wel gehaald 'want je weet maar nooit'. Op mn 24 ben ik dan toch begonnen, om een foute reden vond ik zelf (meningsverschil met zijn werkgever, die ik niet kon luchten, over les nemen bij de concurrent... ).

Ik heb met mn instructeur afgesproken dat zij examen zou aanvragen wanneer ze dacht dat ik eraan toe was, en dit niet tegen mij te zeggen. Pas op het allerlaatste moment.



Uiteindelijk komt het erop neer dat ik nog geen halfjaar les heb gehad (waarvan wel een poosje 2x pw), en in een keer ben geslaagd!

Het grappige was dat ik op een bepaald moment tegen instructrice zei "als ik nu moet afrijden vindt ik t geloof ik wel oke, denk dat ik het zou durven". Antwoord: "Mooi, want je mag volgende week". Whaaaaaaaa!!!



Nu zal ik niet zeggen dat rijden een hobby van me is, maar ik ben blij dat ik het papiertje toch heb behaald. Zou het niet meer willen missen als ik in mijn stoere bakkie geniet van het gevoel van vrijheid dat het geeft!



Dus... niet twijfelen, gewoon gaan doen. Heel veel plezier en succes!!!
Alle reacties Link kopieren
Autorijden (en daarmee bedoel ik de auto onder controle krijgen, dus koppelen, remmen, sturen) is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt. Ik heb via de ANWB gelest, dus ik zat eerst twee dagen op een parkeer terrein bij de amsterdam arena om te leren de auto te besturen voordat ik de echte weg op ging.



Moeilijker vond ik dan weer dat je overal naar moet kijken. Dat moest ik echt goed leren.



Maar uiteindelijk bleek het toch niet zo moeilijk als gedacht..



Ik zou gewoon een goed aangeschreven rijschool uitkiezen, en van te voren bespreken dat je faalangst hebt, en aangeven waar je bang voor bent. Dan kan je instructeur daar rekening mee houden en het lessen op jou eigen tempo doen...
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in leiderdorp en ga daar ook rijlessen doen. Ik heb op het cbr gekeken en daar heb ik er 1 van opgebeld die hogen slagingspercentages had.

Hele aardige man. Een vriendin heeft destijds een tussentijdse toets gedaan en had daar veel baadt bij zei ze.

Ook bij jullie merk ik op dat net zoals ik van meerdere mensen hoor het in praktijk wel meevalt. Vaak krijg je het opeens door.

Ik rij al 3 jaar op een scooter dus neem wel deel aan het verkeer ben het gewend goed om me heen te kijken. Ik denk dat de meeste dingen automatisme moet worden.

Ik ga ook zeker melden dat ik erg nervues ben enzo.

Hoe hebben jullie het gedaan met theorie ?

En hoeveel lessen hebben jullie in totaal gehad ?
Alle reacties Link kopieren
.waarom zou jij t niet kunnen? ga dr voor neem desnoods extra lessen bij n angst instructeur,of hoe noem je zoiets.

niet al van te voren zeggen dat je t niet kunt haal jezelf niet zo naar beneden.vroeger bij mij thuis werdt er altijd gezegd dat ik iets niet kon,maar ik ben op aandringen van m,n man op les gegaan en heb t in 1x gehaald. wat n overwinning voor mezelf was dat.

jaren later ging ik op motorrijles en dat ging ook ok. bij allebei heb ik n 1/2 jaar gelest elke week 1 les.

dus meid zet op, zeg tegen jezelf dat je t kunt en goed bent. veel succes he.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
ik heb iets van 30 lessen gehad geloof ik. ik weet het niet precies, omdat ik het in 10 dagen deed via de ANWB



theorie heb ik zelf geleerd met behulp van cdrom en boek van de ANWB. ik ben in een keer geslaagd. als het de eerste paar keer niet lukt kan je denk ik altijd nog lessen nemen voor je theorie
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de aanmoediging jamadi52.

Ik heb gewoon zo'n last van zenuwen dat ik zwart ga kijken.

Maar goed ik zal er toch aan moeten geloven dus...

Ik wil ook gewoon elke week 1 les gaan volgen.

Ben nu theorie aan het leren met een boekje en daarna met crdom.

Ik zal blij zijn als ik dat tenminste in de pocket heb
Alle reacties Link kopieren
Ik stond/sta stijf van de faalangst en onder druk wordt het al helemaal niks!

Ik heb minstens 90 rijlessen gehad (durfde niet af te rijden) en ben uiteindelijk bij het ministerie van verkeer en waterstaat afgereden.

Dat mag je aanvragen als je, ik geloof, 2 keer gezakt bent.

Toen was afrijden een verademing! Het duurt dan wel een uur, maar de examinator steekt er bewust energie in om je op je gemak te stellen en de druk die je ervaart te relativeren.

Mijn rijschool had een goede klant aan mij!
Alle reacties Link kopieren
tis nog niet zo ver maar als je geslaagd bent willen we dat graag hier horen!
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Dat zal ik zeker doen !!!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2 maanden geleden geslaagd voor mijn rijbewijs en weet wat je bedoelt.

Ik was als de dood om in een auto te zitten. Ik heb dat ook gemeld aan de instructeur en hij heeft daar rekening mee gehouden.Die gedachtes die jij hebt had ik ook maar uiteindelijk ben ik overal in 1 keer voor geslaagd.Het echt leren rijden, leer je pas als je zelf rijd, alleen, in een auto. Het is geen hobby hoor autorijden, maar wel heel makkelijk dat ik nu overal heen kan, zonder mijn man....

Alleen jammer dat mijn rij-instructeur handtastelijk was........
Alle reacties Link kopieren
zakdoek schreef op 20 augustus 2007 @ 21:28:

Ik stond/sta stijf van de faalangst en onder druk wordt het al helemaal niks!

Ik heb minstens 90 rijlessen gehad (durfde niet af te rijden) en ben uiteindelijk bij het ministerie van verkeer en waterstaat afgereden.

Dat mag je aanvragen als je, ik geloof, 2 keer gezakt bent.

Toen was afrijden een verademing! Het duurt dan wel een uur, maar de examinator steekt er bewust energie in om je op je gemak te stellen en de druk die je ervaart te relativeren.

Mijn rijschool had een goede klant aan mij!




ehm, dit mag je pas aanvragen als je 4 keer bent gezakt. Maar dat is officieel, bij sommige rijscholen kun je het zelf aanvragen.



Rijscholen hebben aan iedereen goeie klanten. Eerste keer slagen is gewoon goed rijden, en heel, heel veel geluk. 3e keer slagen is gangbaarder, hoor, houd daar rekening mee als je begint! Ik dacht ook dat ik de 1e keer ging slagen.. Morgen moet ik voor de 3e keer op. Eerste keer was ik strontzenuwachtig, 2e keer was gewoon pech. Ben het gewoon erg zat allemaal, het is veel te duur en ik wil er gewoon van af! Ik hoop nu wel te slagen.. :smile:
Alle reacties Link kopieren
anwb is zeker goed



bij onzekerheid of faalangst kun je twee dingen doen



of je beeld je in dat je de beste leerling van de wereld bent met een super talent voor auto rijden, etc een beetje NLP is altijd effectief



of



als je echt bang bent om te falen werkt dit ook nog wel eens

op het moment dat je moet presteren denk je
Alle reacties Link kopieren
anwb is zeker goed



bij onzekerheid of faalangst kun je twee dingen doen



of je beeld je in dat je de beste leerling van de wereld bent met een super talent voor auto rijden, etc een beetje NLP is altijd effectief



of



als je echt bang bent om te falen werkt dit ook nog wel eens

op het moment dat je moet presteren denk je bij je zelf dat hoe dan ook je dat hele examen gaat verklooien!!

op die manier kan het niet slechter worden met je prestaties dus druk weg dus ontspannen rijen....dus geslaagd.



je denkt misschien wat een onzin maar het werkt bijvoorbeeld ook goed tegen plankenkoorts. :)



voorderest, bij het autorijden is er maar een ding het allerbelangrijkste, je instructeur wil zien dat je goed om je heen en in de spiegels kijkt. en neem de tijd vooral in het begin.

ik heb zelf lang over mn rijbewijs gedaan maar wel netjes in een keer geslaagd.



de examinator wil weten dat je je ontspannen en zonder stress kunt handhaven in het verkeer.. en vooral goed kijken kijken kijken....

succes!
Alle reacties Link kopieren
over anwb hoor ik verschillende verhalen, hoor!
Alle reacties Link kopieren
Probeer of je eerst proeflessen kan krijgen zodat je weet hoe de rijleraar les geeft. Bedenk ook wat voor jou het meest motiverende is en wat je van een rijleraar verwacht.
Alle reacties Link kopieren
En o ja, bij het uiteindelijke afrijden gaat het om controle en juist reageren. Het laten afslaan van de motor of niet kunnen inparkeren is geen probleem, als je maar correct reageert (niet in paniek raken, geen rare dingen gaan doen, maar gewoon oppakken waar je mee bezig bent). Ik heb bij mijn rij examen 3 keer de motor af laten slaan (benzine ipv diesel), maar gewoon rustig verder gegaan en dat werd gewaardeerd.
Alle reacties Link kopieren
klotezooi. Mijn examen is AFGELAST. Tijdens de eerste 20 minuten reed ik een straat in met van die hoeken. Ik wachtte op een vrouw in een Renault Espace. Ze dacht dat ze er wel door pastte maar schuurde langs mijn linkerportier. We hadden maar een klein krasje maar natuurlijk moest het toch met een schadeformulier worden afgehandeld.. Examinator: "Je snapt natuurlijk wel dat je examen nu niet door gaat".. Ik baalde als een stekker. Ik heb nu ff geen les meer, dan weer 2,5 les en dan examen.. Ik heb gezegd dat ik niets betaal.. Het examen heb ik al aangevraagd op kosten van CBR / verzekering: 1 oktober. En die 2,5 extra les mag die vrouw lekker betalen. Ik had misschien wat eerder kunnen stoppen, maar het was niet mijn schuld. Wel fijn, kost me weer een dag van school, en een dag vol zenuwen.. Om nog maar niet te spreken over de gevolgen als ik het nu weer niet haal, mijn theorie verloopt 27 november!



Het rijden ging verder redelijk. Ik reed iets te ver naar links en keek volgens hem te overdreven, maar dat laatste snap ik echt niet, ik keek gewoon goed over mijn schouder, is het weer niet goed.. Natuurlijk was ik wel weer best zenuwachtig.. Ondanks de pilletjes..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven