Avatars; leuke speeltjes maar soms ook ongepast?

22-08-2007 12:04 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
We leven ons massaal uit op de nieuwe avatars en het is leuk om te zien wie wat uitzoekt. Ze kunnen de herkenbaarheid verhogen, een lach veroorzaken en jouw beeld van de persoon achter de nicknaam aanvullen. Maar zitten er eigenlijk ook nadelen aan die plaatjes bij onze nick? Ik merkte van de week al bij een serieus topic dat ik een openingspost met daarin dat serieuze bericht en daarnaast een grote brede smile best even hmm vond.



Velen van jullie kennen -al dan niet viavia- het topic "mijn man heeft kanker" wel. Helaas is Hero overleden en stromen de condoleances binnen. Maar dat roept bij mij ook een vraag op. Hoe gepast is op zo'n moment eigenlijk een breed lachende smilie? Hoe gepast is mijn eigen avatar eigenlijk op die momenten? Zwarte humor, soit, maar het zou natuurlijk best ook eens een heel gevoelige snaar kunnen raken. Wat vinden jullie; kunnen avatars die "normaal gesproken" door de beugel kunnen in sommige situaties toch ongepast zijn of alle ruimte voor "iedereen kiest haar/zijn eigen avatar en andere lezers hebben pech"?
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Heel dubbel Roosvrouw. Ik had er pas vanochtend erg in hoe een avatar bepalend kan zijn in het beeld. Het viel mij ook op bij dat topic van Mims en vroeg mij hetzelfde af. Laten we wel voorop stellen dat niemand een avatar kiest om iemand (onbewust) te kwetsen in zo'n topic. Maar helaas is tijdelijk veranderen van de avatar geen optie want op het moment dat je het weer wisselt dan veranderd het ook in alle topics. Ik zag wel dat bijv. Jachenca het heel mooi had aangepast haar avatar. Ik heb een "algemene" avatar denk ik die bij alles wel kan.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
ik geloof niet dat ik me zou ergeren aan een avatar als het bericht wél bij het topic past. Daar gaat het tenslotte om.

Ik weet van mezelf van een topic (lang geleden) dat ik het heel prettig vond dat mensen reageerden met steun. Het had me geen klap uitgemaakt wat voor avatars er naast hadden gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Net zoals de naam bij een forummer gaat horen , gaat een avatar dat ook doen... ( zou misschien anders zijn als het héél gemakkelijk was elke minuut van avatar te wisselen )

Ik zou een voor dát bericht "ongepast" plaatje dus ook niet als ongepast zien , maar meer als " die-en-die die de moeite heeft genomen te reageren "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het zou mooi zijn als de avatars die je op DAT moment bij je naam hebt staan als je post, ook blijven staan. Dus dat je jouw avatar aan zou kunnen passen als je wilt voor een bepaald topic of moment.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou inderdaad een geweldige optie zijn, MV. Ik vrees dat het technisch lastig of onmogelijk is, maar we mogen dromen.



Het is net wat jij al in jouw eerste berichtje zegt; natuurlijk is niemand er op uit om een ander te kwetsen! Maar ik kan me ook heel goed indenken dat iemand die een topic opent over haar net verloren man/kind/vriendin/moeder/vulmaarin niet zit te wachten op breeduit lachende foto's en ook even niet de zin heeft of wil hebben om zich voor te houden dat het maar plaatjes zijn, zonder vervelende onderliggende boodschap.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Zou idd een geweldige optie zijn maar ik ben bang dat het technisch niet te doen is.



Heb gezien dat toch een aantal mensen hun avatar veranderd hebben en ik kan me dat heel goed voorstellen.

Ik denk dat ik me ook bezwaard zou voelen om zelf met zo'n enorme smile een condoleance te posten. Dat zou voor mij niet goed voelen.



Verder kan ik me wel vinden in wat BGB zegt, over dat iemand de moeite genomen heeft om te reageren.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht kunnen we het aangeven bij Viva dat het een mooie optie zou zijn dat avatars bij het bericht wat gepost is zo blijft, ipv nu, dat het algemeen mee veranderd als je wisseld. Het is natuurlijk geen urgentie maar het is wel iets voor Viva om over na te denken om op langere termijn iets te mee doen. Ik zou het heel gepast vinden.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien avatar voor herkenbaarheid van een persoon staat (volgens mij) zou het natuurlijk z'n doel voorbij schieten, als je in verschillende topics verschillende avatars laat zien.

En hoewel het inderdaad juist in Mims' topic extra kan opvallen, denk ik ook ook dat juist Mims dit heel goed begrijpt. En ook bij verdriet is een lach op z'n plaats. Je avatar weerspiegelt jou, als persoon en als jij graag lacht en een vrolijk plaatje laat zien, dan hoort dat erbij



:)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn avatar vanochtend veranderd, vond het even niet gepast om een jongetje dat gekke bekken trekt, naast mijn reactie op het vreselijke nieuws van Mims te hebben staan. Maar inderdaad, als ik hem straks weer aanpas, staat die nieuwe avatar naast het bericht.



Maar ergens kan ik me ook wel vinden in wat Dreamer zegt, dat je avatar iets over jou zegt. Toch denk ik dat veel forummers regelmatig van plaatje veranderen, zodat het met de herkenbaarheid ook wel een beetje meevalt.



Ik zou het wel een mooie mogelijkheid vinden als je avatar bij geposte berichten niet steeds meeverandert.
Alle reacties Link kopieren
Om eerlijk te zijn heb ik helemaal niet gelet op de avatars in Mimsey's topic, ik was enorm geroerd door de vele lieve woorden en dan vallen avatars mij helemaal niet op.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Maar zelfs als je avatar steeds meeveranderd, blijft het wat over je zeggen.



Zo heb ik een dromerig plaatje gehad, een chinees karakter dat 'dreamer' zou moeten betekenen (ga ik maar vanuit) en een giraffe, omdat ik die spaar.

Nu heb ik ook bewust een gele roos, omdat geel m'n lievelingskleur is.

En omdat ik het een mooi plaatje vind, zal deze wel een tijdje blijven. Maar de giraffe komt zéker terug. :)



Ik werd trouwens wel blij van dat jongetje van jou, Wen :-]
Later is nu
Als ik kijk wie er op dit moment aanwezig zijn, zie ik een grote hoeveelheid baby- en kinderkoppies als avatar.



Moeten die dan ook veranderd in een topic wat gaat over, laten we zeggen, onvruchtbaarheid, ongeneeslijk zieke kinderen, ontvoerde kinderen of pedofilie?



Ik vraag maar...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het spijtig dat de avatars niet vast blijven staan op het moment dat ze gepost worden. Zodat je op een moment dat je avatar -de mijne zeker- niet passend is een andere kunt kiezen, voor dat moment, voor die post.



-reageervenster heeft heel lang opengestaan-



Aan de andere kant ben ik -nog- niet genegen om mijn avatar neutraler te maken.
Alle reacties Link kopieren
korenwolf schreef op 22 augustus 2007 @ 14:04:

Als ik kijk wie er op dit moment aanwezig zijn, zie ik een grote hoeveelheid baby- en kinderkoppies als avatar.



Moeten die dan ook veranderd in een topic wat gaat over, laten we zeggen, onvruchtbaarheid, ongeneeslijk zieke kinderen, ontvoerde kinderen of pedofilie?



Ik vraag maar...
Eensch.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Als je avatars vast zou zetten, mamzelle, betekent dat vermoedelijk dat het systeem ze bij elk nieuw topic apart moet opslaan, inplaats van 1 x opslaan en bij elk topic uitvragen. Lijkt me niet haalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Tja, een nick kan natuurlijk net zo ongepast zijn als een avatar. Ik denk ook dat het beter is daar maar doorheen te prikken. En een tegenstelling kan versterkend werken. Als iemand bijvoorbeeld een vrij agressieve avatar heeft en hij laat een positief of lief bericht achter, kan het des te sterker over komen, omdat zelfs zo iemand nog meeleeft.



Maar een broodje poep bij condoleances, hmmm, misschien zijn er idd bepaalde fatsoensgrenzen.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Alle reacties Link kopieren
int jou avatar vind ik werkelijk schitterend, alleen verwacht ik ieder moment een klap als gevolg een knock out X-D
Alle reacties Link kopieren
Haha, maar je weet toch dat bokshandschoenen de klappen juist dempen? Aan de ene kant als bescherming, natuurlijk, maar misschien ook wel omdat het gevecht zo langer duurt...
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Alle reacties Link kopieren
Tja, Dreamer, ik wil mijn jongetje ook zeker weer terug gaan zetten, maar vanochtend paste het gewoon even niet bij mij en mijn bericht. Later, als het jongetje terug is gekeerd uit zijn tijdelijke schuilplaats in de bergen, staat hij natuurlijk wel weer naast ál mijn reacties, dus ook die op minder leuke berichten.



Het is ook nog wel even wennen, zo'n avatar, en hoe er mee om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Kw, je brent hét punt ter berde; waar trekken we een grens? De voorbeelden die jij noemt? Zo'n "mijn baby"-avatar in een topic over pedofilie? Bij mij wekt dat onschuldige kiekje in dat topic toch een ander gevoel/beeld op dan een kiekje van een kind met over die foto een overduidelijke sexuele lading. (oftewel een avatar die we hier hopelijk nooit zullen tegenkomen).



Neem Mamzelle, haar avatar is zeker niet stemming te noemen. En toch komt dat voor mij een stuk serener over dan een volle brede lach. Zeg maar het verschil tussen een :smile: of X-D . Grappig hoe die kleine verschillen zo'n groot verschil te weeg kunnen brengen eigenlijk.



Er is natuurlijk helemaal geen kant-en-klaar antwoord op een iets als dit. Het is een gevoelskwestie en waar de een zich prettig bij voelt, daar zal de ander zich ongemakkelijk bij voelen. Ik heb het topic dan ook geopend uit pure nieuwsgierigheid naar de mening van andere forummers.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Ik zat me toevallig hetzelfde af te vragen. Niet zo zeer of het gepast is, ik denk dat mimsey daar idd doorheen kijkt of het niet eens ziet. Maar in sommige situatie's staat het gewoon raar. Een condoleance van iemand met een avatar waar "life is good" bij staat. En ja, voor die persoon is het leven mss goed ( laten we hopen van wel) het ziet er alleen dubbel uit.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Ik was hier ook al vanaf gisteren over aan het nadenken. Sinds die tijd probeer ik een mooie bloem te plaatsen als nieuwe avatar, maar dat lukt niet, en mijn oude avatar wil ook niet meer. Is er iets stuk, dat jullie weten? Ik wil zo graag een bloem :s
Alle reacties Link kopieren
Livre schreef op 22 augustus 2007 @ 16:08:

Ik was hier ook al vanaf gisteren over aan het nadenken. Sinds die tijd probeer ik een mooie bloem te plaatsen als nieuwe avatar, maar dat lukt niet, en mijn oude avatar wil ook niet meer. Is er iets stuk, dat jullie weten? Ik wil zo graag een bloem :s
Als je IE hebt, ga naar extra, internetopties, en dan bestanden verwijderen. Waarschijnlijk kan je dan wel een nieuwe avatar plaatsen. Je moet geloof ik eerst de bij de bovenste knop wijzigen aanklikken en daarna die beneden. Ook te lezen bij bugs bij Viva pijler. Dit is wat ik heb gelezen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel, MV, maar ook dat werkt helaas niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven