Iemand tips om voor jezelf op te komen?

29-08-2007 21:55 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
wie oh wie heeft er tips voor, ik kan heel goed voor anderen opkomen als iemand onjuist word behandeld :-@ Maar als het over mezelf gaat....

Ik weet dat ik op dat moment moet reageren, maar op dat moment klap ik gewoon dicht, ook kan ik me heel erg opmerkingen van mensen aantrekken of het persoonlijk opvatten, voorbeeld:

Een vriendin vertelde mij dat hij "omlaag" was gezet in zijn baan ivm met reorganisatie, en was zo boos, omdat zij slimmer was, en de functie die ze nu heeft gekregen "dom werk" was, voor meisjes die net van school kwamen was het goed, want het was simpel werk, blablabla. Maar de functie waar ze op is gezet, is recetioniste, wat IK ook ben! >-D waardoor ik echt het gevoel kreeg dat ik "ook zo'n dom meisje" was! En mij idd daardoor dom ging voelen :~) en het mij nog steeds dwars zit, maar wederom mijn mond niet open durfde te trekken op dat moment. En dat wil ik afleren!! Want tegen mij vriend of familie ben ik wel zo, maar bij sommige klap ik gewoon dicht, vooral bij deze vriendin, die mij echt het gevoel kan geven dat ik dom ben en niks heb bereikt in het leven..dus...iemand..tips?? Want ik wil me niet elke keer alles aantrekken

:cry: :cry:
je klinkt alsof je door vrienden te graag aardig gevonden wil worden.

bij je vriend of familie hoef je daar namelijk niet bang voor te zijn want die houden onvoorwaardelijk van je.

als je graag aardig gevonden wilt worden zit daar vaak onzekerheid onder. en denk je onbewust, mijn mening doet er niet toe, ik ben niet de moeite waard.



iedereen heeft recht op zijn eigen mening, en je doet jezelf en anderen tekort als je die niet geeft.

volgens mij weet je wel hoe je voor jezelf op moet komen, maar durf je gewoon niet.

als je tegen je vrienden had gezegd, hee maar wacht even. je hebt het nu wel over dezelfde baan als ik heb. en als je dat zo zegt, voel ik me daar niet fijn onder! want vind je mij soms ook dom?

een tip hierin is de xyz. methode. als jij x zegt in situatie y voel ik me z....

`als jij zegt dat je receptionistes dom vind, terwijl ik er zelf ook 1 ben, voel ik me zelf ook dom en dat is geen fijn gevoel`. of iets dergelijks.

maar ik zeg al,volgens mij kun je het al, maar het enige rest nog om het gewoon voortaan te doen.

hou voor ogen dat jou mening net zo belangrijk is als die van de ander om te horen en dat als jij je grenzen niet aangeeft, mensen altijd over je heen zullen lopen. mensen hebben juist respect voor anderen als ze hun grens aangeven.

waarschijnlijk had je vriendin niet eens door dat jij je aangesproken voelde!



toevoeging: misschien kun je dit topic beter bij relaties zetten... vind hem bij overig niet op zijn plaats, denk dat je bij relaties sneller reacties krijgt...
Alle reacties Link kopieren
Net wat rary zegt,bij je vriend en familie durf je het wel want die houden toch wel van je....



Maar probeer gewoon wat assetiever te zijn(ga desnoods een cursus volgen) je mag gerust zeggen als je het ergens niet mee eens bent geeft helemaal niets(ze zullen je echt niet minder aardig vinden).



Ik weet het klinkt zo ontzettend simpel maar probeer voor jezelf op te komen is zooo ontzettend belangrijk!



kom op :hug:
Alle reacties Link kopieren
Is het niet voor een deel je eigen onzekerheid? Ik bedoel: het is niet echt handig van je vriendin, maar dikke kans dat ze niet eens bedacht heeft dat dit jouw baan ook is. Nogmaals: niet echt handig van haar.



Ik zou er ook van balen als ik met mijn universitaire opleiding ineens van mijn huidige baan gedegradeerd zou worden tot receptioniste. Maar voor mijn vriendin, die daarvoor heeft moeten ploeteren, ben ik hartstikke blij, en daar kijk ik ook echt niet op neer. Ik denk dus dat je het zwaarder opvat dan zij het bedoeld heeft. Maar als het je echt dwars zit, is het toch misschien slim om er wat van te zeggen. Gewoon op een rustige manier. Dat begrijpt ze vast. Volgens mij is de assertiviteit niet je grootste probleem, maar zit 't em meer in de onzekerheid.



Succes!
-
Alle reacties Link kopieren
Hoi, Ik ben net zo...!

Ik kan beter opkomen voor anderen dan voor mezelf..

Maar het gaat erom dat je leert wat je echt belangrijk vindt in het leven en daar ook op reageert! Dus geen energie verspillen aan onbelangrijke dingen.

En als je thuis denkt daar had ik op moeten reageren dan kun je ook later er nog op terug komen. Je zegt dan: ik was thuis en dacht nog eens na over wat er gezegd was...Ik vind: "bla, bla".



Je bent nooit te laat om ergens op terug te komen. en anders bespreek je het eerst met anderen en dan weet je precies wat je wel / niet moet zeggen.



Suc6 en anders: geef je op voor een cursus assertiviteit.

Liefs Jolanda
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal, bedankt voor jullie tips,Rary, zoals je al zei, ik kan het wel, maar doe het niet, bij veel mensen doe en kan ik het wel hoor, maar soms zjn er mensen die, hoe moet ik het zeggen, overheersen en erg scherp met hun tong zijn, waardoor ik idd onzeker word / ben, en als ik dan tegen die mensen in ga, dan reageer ik meestal met mijn emotie, dan word ik zo boos en gefrusteerd en wil ik het zo graag zeggen, waardoor de tranen dan in mijn ogen schieten en mezelf dan wel voor me kop kan slaan, omdat ik dat natuurlijk niet wil. Ik zat er ook al over na te denken om sommige vriendschappen te verbreken, omdat er bepaalde mensen me alleen maar negatiever maken door sarcastische grappen te maken over bv. uiterlijk, of baan bijv. volgens mijn vriend is het onzekerheid van die mensen en jaloezie, want ik niet mag klagen, heb een leuke baan, een mooie dochter en een leuk huis. MAar ja, hoe ga ik dat nou weer zeggen :)

Weet iemand waar ik zo'n cursus kan volgen, en of dat echt helpt?

Liefs..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven