Hoe om te gaan met ouders langs de voetballijn?

24-09-2007 10:19 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje een rare topic maar ik zit er echt mee. Ik ben sinds 1 sept dit jaar coach/trainster van een meisjesvoetbal 7-tal in de leeftijd van 10 tot en met 14 jaar. Leuke meiden alleen hebben ze zeer irritante ouders. Ik begeleid samen met nog iemand die groep en wat we ook doen we doen het nooit goed. Dit komt de teamsfeer niet ten goede. De meiden komen steeds maar mijn papa heeft gezegd dat ik deze week spits moet staan en niet in de verdediging. Of mijn papa heeft gezegd dat ik geen wissel hoef te staan.



Resultaat er ontstaat bij ons een hoop frustratie omdat er gewoon niet naar ons geluisterd wordt, de meiden worden boos als we tegen hun zin zeggen dat ze toch verdediging of wissel moeten staan, maar ja zijn nu eenmaal met 9 meiden en er kunnen er maar 6 voetballen en 1 keepen.



Hoe zouden jullie hier mee omgaan. Constant doorwisselen is geen goed idee omdat er dan helemaal geen samenspel meer is (hebben we ook al geprobeerd!



groetjes een gefrustreerde voetbalcoach
Alle reacties Link kopieren
Ai Noena, ik ken het probleem. Zat vorig jaar in zelfde schuitje, maar dan met gemengd team.



Ik denk dat het goed is met de ouders af te spreken dat JIJ de coach bent en dat je niet met het team kan werken, als de ouders hun meiden opstoken.

Wanneer de kinderen zelf bij mij kwamen dat ze niet in de verdediging wilden, dan zette ik ze een weekje extra in de verdediging (of dreigde daarmee)



Als ouders er anders over denken, worden ze zelf volgend seizoen maar leider/coach en kunnen ze zien hoe lastig het is. Álle kinderen willen voorin, want álle kinderen willen scoren. Toch is juist de verdediging zo belangrijk, want een keeper kan de bal niet alleen tegenhouden.

In elk geval is er maar 1 coach/leider (of 2, mag ook) en dat ben jij/zijn jullie. Dat moeten ouders maar accepteren. Bovendien moeten de kinderen leren naar jou te luisteren. Als de ouders steeds jouw 'gezag' ondermijnen, kun jij nooit een team leiden.



succes ermee!
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben ook een lang de lijn ouder,en val ook nog wel eens in als de leiders niet kunnen.

Mijn mening is dat als er ouders zijn,die denken dat ze het beter kunnen,ze die plek hadden moeten aan nemen.

Commentaar leveren is de makkelijkste weg.

Gelukkig,hebben wij in ons elftal niet van die ouders,en is het alleen maar erg leuk,en positief.

We schreeuwen wel veel langs de lijn hoor,maar dat is alleen altijd maar zo van........goed gedaan,goed overgespeeld,mooie bal

Dus een positief geschreeuw,wij staan dan ook verdeeld langs het veld,om zo te helpen hahahahaha

De kids vinden het geweldig,en voelen zich trots,als ze zo benaderd worden,om de beurt zorgen wij voor de waterzak met spons,bij eventuele gewonden hahaha,ook neemt er altijd een van de ouders een tractatie mee,voor na de tijd,en zorgt er weer een ander voor de koffie enz enz,zo hebben we dus allemaal een taak,en blijf je betrokken.

En de leiders hebben gewoon altijd het laatste woord.
Heb zelf jarenlang een jeugd volleybalteam gecoached en getraind en mijn eerste afspraak met de ouders is altijd : Aanmoedigen mag, maar ik ben de coach en ik bepaal en jullie niet. gewoon vriendelijk maar duidelijk. Ouders leveren geen commentaar op het spel van hun kind, het wisselbeleid of de scheids, anders mogen ze vertrekken.

Heb bij andere verenigingen wel eens kinderen huilend in het veld zien staan vanwege commentaar van af de kant alsm ze een foutje maakten, en voor mijn meiden wil ik dat gewoon niet.



Ik zou dus zeggen, nodig de ouders een keer uit en leg uit hoe julie e.ea in gedachten hebben en hoe opstellings- en wisselbeleid in elkaar zit en dat je het vervelend vind ls ze zich ermee bemoeien, en dat als ze zich niet kunnen inhouden ze tijdens een wedstrijd beter in de kantine kunnen gaan zitten. Bij volleybal heeft de scheidsrechter de bevoegdheid om ok publiek weg te sturen, ik weet niet of dat bij voetbal ook kan?
Alle reacties Link kopieren
Met ouders praten, of eventueel een brief sturen aan de ouders, met de spelregels. Jij bent coach en als zij willen coachen mogen ze zelf een team onder hun hoede nemen. Ouders zijn er om aan te moedigen en om te helpen met praktische zaken zoals vervoer. waterzak en grensrechter zijn.

Bij te veel spelers staat iedereen op zijn/haar beurt reserve. Bovendien sta je reserve als je de teamregels overtreedt (te laat komt, training overslaat e.d.).

Volg je in het veld de aanwijzingen van je coach niet op dan kan je gewisseld worden en sta je daarna dus ook reserve.

Belangrijkste is dat je gezag moet afdwingen: jij bent de coach en dus verantwoordelijk. Anderen moeten dat respekteren.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



iedereen bedankt voor de reacties. Is misschien wel een idee om de ouders een brief te sturen. Het is bij ons inderdaad zo dat als het aan de meiden ligt ik 6 spitsen en een keeper heb. Ik snap dat ouders graag zien dat hun dochter ook inderdaad voetbalt maar ik (en mijn medeleidster ook) vind dat de meiden ook moeten leren dat het om het team gaat. Lijkt me ook wel een goede les voor rest van je leven.

Ik begrijp ook wel dat niet iedereen even goed speelt. We houden nu al schema´s bij wie wanneer wissel heeft gestaan en wie wanneer spits heeft gestaan. We doen het dus echt wel eerlijk.

Afgelopen zaterdag was het zo erg dat twee ouders aan de kant andere zaken stonden te roepen dan wij. Wij riepen overspelen, zij riepen ga voor je eigen kansen. We hebben na de wedstrijd met die ouders gesproken in de zin van dat het voor de meiden niet duidelijk is wat ze dan moeten doen (tenminste die van 10 en 11) en dat we het prima vinden dat ze aanmoedigen maar we liever niet hebben dat ze zich met de taktiek bemoeien. Ik kreeg een behoorlijke sneer terug, ach joh mijn dochter is de beste en ze krijgt de kans niet in dit team. Ik bestrijd niet dat die dochter aardig kan voetballen maar ze heeft ook een behoorlijke air en dus zetten we haar regelmatig op het middenveld. Ipv dat te doen rent ze dan als een gek naar voren en fungeert als 2e spits. Resultaat tegenstanders denderen over ons middenveld heen. En luisteren ho maar want pappie/mammie heeft gezegd dat ze de beste is en goals moet zetten!

Dat gezag afdwingen zou ik graag doen, alleen hoe doe ik dat zonder dat mijn meiden "bang" van mij worden en de ouders me betichten van ene tiranische coach
Alle reacties Link kopieren
Nog 1 tip; bespreek met de meiden dat voetbal een teamsport is en dat je met elkaar knokt voor het teambelang. Je moet dus jezelf in dienst kunnen stellen van het team en je laat je team niet in de steek.

Wie dat niet kan of niet will kan bijvoorbeeld beter gaan tennissen. Dan mag je (altthans in het enkelspel) helemaal gaan voor eigen succes..



En de ouoers zou je nog kunnen uitleggen dat jouw uitgangs;punt is dat de meiden voetballen voor hun eigen plezier, en niet voor de glorie van de ouders langs de kant.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad ook een brief sturen, dan weet je zeker dat iedereen weet hoe en wat.



Ik ben ook een langs de lijn ouder en schreeuw er graag op los. Soms schreeuw ik het verkeerde en dan zegt de trainier; moeders ze horen je.... ze raken in de war....

O ja denk ik dan, mondje dicht... en dat doe ik dan maar weer braaf. Want als ze het van verschillende kanten horen en allemaal verschillende instructies nou dat schiet niet echt op voor niemand.



Ik begrijp niet waar die ouders zich mee bemoeien, wij vinden het leuk dat ons kind iets doet wat hij leuk vind en dat hij er van geniet. Maar ik ga me absoluut niet bemoeien met het trainen, hij vraagt wel zelf aan de trainer of hij op een andere positie mag spelen en baalt er wel eens van wanneer het niet mag. Maar goed dan zeggen wij juist dat heb je met team-sport en jij staat juist goed waar je staat etc etc...



Maar goed ik ben aardig aan het afdwalen, conclusie.

Brief sturen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven