Cursus gitaar leren spelen

12-09-2010 22:16 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil al een tijdje gitaar leren spelen en nu heb ik besloten om een thuiscursus te gaan doen via studieplan. Ik wilde het eerst doen via de muziekschool hier in de buurt, maar dat is toch duur! Vandaar mijn keuze voor een thuisstudie.

Nu heb ik alleen nog nooit een instrument leren bespelen en ik kan ook geen noten lezen. Wordt zo'n cursus dan heel, heel lastig voor mij of moet het goed te doen zijn?

Bedankt alvast voor jullie antwoorden en/ of tips!
Het ligt er een beetje aan wat je wilt Als je acoorden wilt leren spelen, dan hoef je op zich geen bladmuziek te kunnen lezen. Wel is het handig (denk ik) als je een beetje leert over ritme, dus het verschil tussen drie tellen in een maat en vier tellen in een maat.



Of het goed te doen is weet ik niet, want ik heb zelf alleen les gehad op de muziekschool.



Er is natuurlijk ook een tussenweg tussen een thuiscursus en de muziekschool. Misschien zijn er mensen die thuis lesgeven (voor de lol) in hun vrije tijd. Kijk eens op marktplaats of er zoiets in je uurt is (of op het prikbord in de supermarkt?) Ik vind het toch wel handig als ik iets nieuws leer en er is een persoon die het me uitlegt (ook beter voor de discipline ).



Misschien kun je diensten 'ruilen' met iemand die je kent en die gitaar speelt? die persoon leert jouw gitaar spelen, en jij leert hem/haar iets anders. Of doet wat boekhouding ofzo, bakt koekjes, plakt de band, weet ik veel. Zo kun je het ook goedkoop houden (en is nog gezellig ook, mits de vriendschap het idee van leraar-leerling aan kan, haha!).
Ik heb het mezelf aangeleerd via internet en boeken. Kost wel wat meer moeite denk ik omdat je dan alles zelf moet uitvogelen.



Leer eerst wat akkoorden zijn en oefen je vingernotatie. De eerste paar dagen zullen je vingertoppen waarschijnlijk nogal pijnlijk zijn maar na een tijdje krijg je er eelt op en gaat een akkoord pakken een stuk makkelijker. Vingernotatie vond ik in het begin eigenlijk het lastigst. Leer wat simpele akkoorden zoals D, E, A, G en blijf die herhalen.



Ik had ook nogal wat problemen met de verschillende snaren. (e, A, D, G, B, E). Ezelsbruggetje: een Aap Die Geen Bananen Eet. Waar de kleine e voor de laagste toon staat, dus de dikste snaar.



Leer ook hoe je je gitaar kunt stemmen (tip: stemkastje), niets is zo irritant als oefenen op een ontstemde gitaar omdat ie dan nergens naar klinkt.



Verder kan ik je alleen aanraden om te blijven oefenen. Half uurtje per dag. Niet door blijven gaan als je vingers pijn gaan doen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de grootste uitdaging met dit soort cursussen niet het leren op zich is, maar het vol houden. Je hebt namelijk niet echt een stok achter de deur. Als je wekelijks bij een docent les hebt, heb je toch wat meer 'druk' om te oefenen. Nu loop je de kans dat wanneer je het even druk krijgt of het een beetje tegenzit, je je motivatie sneller verliest. Er zijn ook docenten waar je niet wekelijks naar toe hoeft te gaan, maar bijvoorbeeld een keer in de twee of drie weken. Misschien is dat een idee? Of een medeleerling zoeken met wie je op termijn kan samenspelen, dat helpt ook goed.



Hoe dan ook, succes, want muziek maken is gewoon hartstikke leuk!
Alle reacties Link kopieren
Heb je de cursus al gekocht?



Je kan namelijk een prima gratis cursus via internet volgen.



http://www.justinguitar.com/



Als je engels spreekt is bovenstaande prima te volgen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:heejhallo schreef op 13 september 2010 @ 01:26:

Het ligt er een beetje aan wat je wilt Als je acoorden wilt leren spelen, dan hoef je op zich geen bladmuziek te kunnen lezen. Wel is het handig (denk ik) als je een beetje leert over ritme, dus het verschil tussen drie tellen in een maat en vier tellen in een maat.



Misschien zijn er mensen die thuis lesgeven (voor de lol) in hun vrije tijd. Kijk eens op marktplaats of er zoiets in je uurt is (of op het prikbord in de supermarkt?)



Misschien kun je diensten 'ruilen' met iemand die je kent en die gitaar speelt? die persoon leert jouw gitaar spelen, en jij leert hem/haar iets anders. Zo kun je het ook goedkoop houden (en is nog gezellig ook, mits de vriendschap het idee van leraar-leerling aan kan, haha!).

Het lijkt mij leuk om liedjes te begeleiden op de gitaar, dat is mijn voornaamste doel.



Dat is een goede tip, over Marktplaats. Ik had er nog niet aan gedacht om te kijken of er iemand in mijn buurt is die mij gitaarles wil geven in ruil voor wat anders. Dan moet ik ook wel even gaan bedenken wat ik dan eventueel terug kan gaan doen.



quote:XionZ schreef op 13 september 2010 @ 01:44:

Leer eerst wat akkoorden zijn en oefen je vingernotatie. De eerste paar dagen zullen je vingertoppen waarschijnlijk nogal pijnlijk zijn maar na een tijdje krijg je er eelt op en gaat een akkoord pakken een stuk makkelijker. Vingernotatie vond ik in het begin eigenlijk het lastigst. Leer wat simpele akkoorden zoals D, E, A, G en blijf die herhalen.



Ezelsbruggetje: een Aap Die Geen Bananen Eet. Waar de kleine e voor de laagste toon staat, dus de dikste snaar.



Verder kan ik je alleen aanraden om te blijven oefenen. Half uurtje per dag. Niet door blijven gaan als je vingers pijn gaan doen.



Succes!

Dank je wel voor deze tips!



quote:Firene schreef op 13 september 2010 @ 08:09:

Ik denk dat de grootste uitdaging met dit soort cursussen niet het leren op zich is, maar het vol houden.



Hoe dan ook, succes, want muziek maken is gewoon hartstikke leuk!

Dat is ook wel een punt om over na te denken, ik heb nu geen stok achter de deur, dus ik hoop dat ik het vol ga houden. Maar omdat ik er erg enthousiast over ben, denk ik wel dat het mij gaat lukken.



quote:Nefertiti schreef op 13 september 2010 @ 08:13:

Heb je de cursus al gekocht?



Je kan namelijk een prima gratis cursus via internet volgen.



http://www.justinguitar.com/



Als je engels spreekt is bovenstaande prima te volgen.



Succes!

Ik heb de cursus nog niet gekocht.

Ik bekijk morgen op mijn gemak je link, dank je wel. Op zich kan ik aardig engels, ik kijk veel films zonder ondertiteling en dat gaat mij aardig goed af.



Bedankt allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Als je dat kunt, kun je Justin ook volgen. Ik ben ook gestart met Justin, inmiddels zijn youtube en google mijn leraren. Tip: als je AEDG geleerd hebt: chordie.com. Als je die 4 accoorden kunt spelen, kan je al heeeeel veeeeeel liedjes spelen namelijk en kun je er telkens 1 bijpakken die je nog niet kent.

Althans, zo heb ik het gedaan.



Succes!



Oh ja, op youtube geven G&G (Geer en Greet) ook lessen, duidelijk en de meeste liedjes eenvoudig.
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je tips, Bruja78!

Ik heb er al helemaal zin in!



Ik bekijk eerst even de links op internet die jullie hebben gegeven. Is dat toch niet mijn ding, dan ga ik pas voor de cursus.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, als je accoorden gaat leren, niet te veel in 1 keer! probeer eerst A-D-A-D-A-D, iedere dag oefenen tot je snel genoeg bent met overpakken, dan overgaan op C-G-C-G.



Om zelf je vordering te volgen en het nog een beetje leuk te houden: tel het aantal keer dat je in een minuut kunt overpakken en probeer jezelf iedere minuut te overtreffen. Je zult zien dat het na een half uurtje al veel sneller gaat!
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Alle reacties Link kopieren
Heb een heel ander ezel bruggetje geleerd Een Beer Geeft De Aap Eten.



Verder heb ik 1x in de week les en leer ik mezel wat via het internet er zijn zoveel gratis lessen te vinden.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Alle reacties Link kopieren
Er is nog een ander ezelsbruggetje;

Een boer ging drie akkers eggen. Van onder af geteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven