Katten vergiftigd? Wie denkt er mee?

10-10-2007 00:44 67 berichten
Hallo allemaal,



Ik open even een nieuw topic in plaats van mijn bericht te plaatsen in het kattentopic.



De afgelopen dagen heb ik op katten gepast van mijn zus. Haar katten zijn 5,5 jaar oud. Naja, zijn... er is er nog 1, de ander is eergister overleden.

Mijn zus is op vakantie. Ik zou het weekend op de katten komen passen zodat er even een paar dagen iemand in huis was. Op het moment dat ik binnenkom vertrouw ik het niet zo.



De katten waren allebei lusteloos, slap op de benen, niet eten, niet drinken en weinig aandacht voor wat er om hen heen gebeurde. Beiden hebben ze het hele weekend in een verhuisdoos (op zijn kant zodat ze er wel uit en in konden) liggen snoozen, want echt slapen leken ze niet te doen. Vergrote pupillen, en 1 heeft iets wat lijkt op andere neurologische klachten; ze zakt door haar achterpootjes heen.



Nu is er 1 overleden. De ander is bij de dierenarts opgenomen. Uiteraard ben ik, na het vrijdagavond (ik kwam rond een uur of half negen daar aan) even aangekeken te hebben zaterdagochtend gelijk naar de dierenarts gegaan, zondag weer. Die kon niets vinden anders dan dat die kat die nu is overleden anemie had, ijzertekort.Uitgedroogd.. beiden een spuit gehad met glucosewater om het bloedsuiker iets omhoog te brengen en een coctail met allerlei vitamines ed. Maandag wederom naar (eigen) dierenarts geweest waar de een is overleden. De ene kat die is overleden had:

- Verhoogd eiwitgehalte in het bloed

- IJzertekort (Te zien aan bleke mondslijmvliezen, wit oogslijmvlies en bleke kussenjes onder de pootjes)

- Uitdroging (een dag of 6 niet of nauwelijks gegeten of gedronken)

- lusteloosheid

- Vergrote pupillen

- Laag bloedsuiker (again.. weinig eten of drinken...)

- Coordinatieproblemen (slap op de pootjes, krachteloosheid)

- Iets verhoogde leverwaarden, maar niet dramatisch hoog

- goede nierfunctie



De ander, die dus nog leeft:

- Vergrote pupillen (reageren wel op licht, maar lijkt toch niet goed te zijn)

- Verhoogd eiwit in het bloed

- Geen anemie (ijzertekort)

- neurologische problemen -> Zakt door achterpootjes heen, en trilt (alsof het spierspanning is)

- lusteloosheid

- goede nierfunctie



Bij een rattengif/muizengif reactie hadden er inwenidge bloedingen op moeten treden, maar dat was niet het geval. Dat is het dus niet geweest.



Uiteraard het hele huis over de kop gehad op zoek naar wat het nou geweest kan zijn. Ze kunnen niet bij schoonmaakmiddelen, planten zijn niet anders dan ze de afgelopen jaren in huis hebben gehad, al zeker een week niet buiten geweest omdat baasjes weg waren. We staan voor een raadsel. Ook de dierenarts en de katteninternist staan voor een raadsel en kunnen de andere niet anders helpen dan symptoombestrijding toe te passen.



Ik heb gevraagd of er op de overleden kat nog sectie toegepast kan/moet worden. De dierenarts zei dat dat waarschijnlijk weinig nut had omdat er negen van de tien keer niets uitkomt. Ik leg het wel voor aan mijn zus als ze overmorgen terugkomt van vakantie. De overleden kat ligt nu in het mortuarium van de dierenambulance, zodat ze zelf afscheid kan nemen en hem kan begraven. Ze had dit (uiteraard) niet verwacht en was vanmiddag aan de telefoon ook flink overstuur..



Wie herkent deze klachten bij katten of heeft een idee wat het kan zijn?
Alle reacties Link kopieren
ik herken het niet maat jeettje wat erg zeg! Heel veel sterkte en ik hoop dat er iemand is die meer weet...
Alle reacties Link kopieren
Als de katten normaliter wel buiten komen en nu een week niet buiten zijn geweest... Kunnen ze daar rare verschijnselen door krijgen..

Lopen ruzie maken met elkaar , of elkaar zo zat zijn of het gewoon ZAT zijn om binnen te zitten





Andere optie is : waren er wel raampjes open in t huis van je zus ? Was er wel genoeg ventilatie ? Sloeg de verwarming savonds of smorgens niet aan ?? En ging deze bv niet uit en was er dus mega temp in huis of juist mega koud ?



Gasfornhuis wel goed afgesloten ? Stond er bv niet nog een pit open ?

Het voer .. was er misschien juist een verpakking van een merk die niet goed was ?



Krijgen ze melk ? melk bedorven ? , water uit de kraan niet goed, is er bv van de week een waterafsluiting geweest en heb je ze water gegeven die niet oke was..



Waren ze bv al een tijdje aan het niezen ? Niesziekte ... ?



Hebben de katte bv geen suikerziekte (zonder dat dit bekend is/was) en hadden ze een hypo of hyper..



Komen de katten uit t zelfde nest en zijn er bv meer katten uit t zelfde nest plots ziek geworden en dood gegaan ..



Pip : er kunnen 1000001 redenen zijn . . Helaas onderzoeken ze dieren niet zoals men mensen onderzoeken als ze plotseling overlijden.





Misschien vertel ik wel totaal nonsens , maar je vroeg of we mee wilden denken.. Ik gooi dus ook maar wat op ..
Alle reacties Link kopieren
Hier wat mogelijkheden geplakt. Bedorven waar lijkt me niet logisch, katten blijven daar wel uit de buurt. Is de maaginhoud van de katten al gecontroleerd? Was er water in de buurt, konden ze drinken? Je zou misschien nog eerder kunnen denken aan besmettelijke virusinfecties bijv. de gevreesde kattenzieke (uitdroging is 1 van de symptomen) of FIP of FIV waren de katten gevaccineerd?



tav vergiffen:

Strychnine vergiftiging:

De dieren raken verlamd, de pupillen verwijden en de spieren trekken.

Behandeling: Injectie met diazepam (Valium).Katten 5-10mg, honden 10-30mg

afhankelijk van het gewicht.



Antivries. Heerlijk zoet vinden uw hond of kat dit. Binnen een half uur treden de verschijnselen al op; het dier lijkt dronken en gaat veel plassen en drinken. Niet lang daarna sterven ze al.

Behandeling: meestal bent u te laat, maar als u het opmerkt dan kunt u nog proberen uw dier te laten braken.



6. Chemische stoffen (zuren, verf, benzine, terpentine, en allerlei stoffen die je zoal in keukenkastjes kunt tegenkomen). Sommige kunnen in- en uitwendige brandwonden veroorzaken, andere zijn meer giftig.

Behandeling: niet laten braken (zie boven). Veel drinken opdat het gif verdunt. Komen dergelijke stoffen op de huid terecht smeer de vacht dan eerst in met een plantaardige olie, laat dat even intrekken en was het daarna af met lauw water en zeep. Doe daarbij zelf huishoudhandschoenen aan.

Stoffen die in de ogen komen: afspoelen met veel lauw water. Bel ook de dierenarts.



PARACETAMOL EN ASPIRINE (ACETYLSALICYLZUUR)

Het is zeer onverstandig om met een zieke kat thuis te gaan dokteren en het dier Aspirine of Paracetamol te geven. Katten kunnen Paracetamol niet en Aspirine slechts heel langzaam afbreken zodat er al snel sprake kan zijn van een overdosis en dus een vergiftiging. De verschijnselen van een Aspirine vergiftiging zijn voornamelijk braken (eventueel met bloed) en algeheel ziek en sloom zijn. Paracetamol geeft aanleiding tot een verandering in de rode bloedcellen, waardoor ze te weinig zuurstof kunnen vervoeren. Het dier krijgt dan een zuurstof tekort met alle gevolgen van dien. Verder kan uw kat ook gaan speekselen en kan er zwelling van de kop en de voeten optreden.

Voor een Aspirine vergiftiging bestaat er geen specifiek tegengif (=antidoot). Wel kan er een behandeling worden ingesteld om beschadiging van het maagslijmvlies te voorkomen. Voor een vergiftiging met Paracetamol bestaat wel een behandeling (antidoot is Acetylcysteïne, zuurstof toedienen), maar vaak komt een behandeling te laat.

Ook aan honden kan beter geen Aspirine of Paracetamol gegeven worden, omdat ook zij last kunnen krijgen van bovenstaande vergiftigingsverschijnselen, zij het wat minder snel dan katten.

Het is overigens per definitie fout om medicijnen die u als mens gebruikt op eigen initiatief aan een hond of kat te geven. De dosering (mg/kg) is vaak al sterk afwijkend en niet ieder humaan geneesmiddel is ook geschikt voor honden en/of katten, zoals u kunt opmaken uit het Paracetamol voorbeeld. Voor mensen op iedere hoek van de straat te koop, voor katten dodelijk!



SLAKKENGIF (METALDEHYDE)

De verschijnselen zijn neurologisch van aard: dronkemansgang, spiertrillingen, snelle bewegingen van de pupil in het oog, krampen en toevallen. Er is geen specifiek antidoot en de behandeling kan alleen maar ondersteunend zijn (anti-epileptica). Meestal is het nodig het dier op een intensive care op te nemen, maar dan nog is de kans op genezing niet al te groot.



ONKRUIDBESTRIJDINGSMIDDELEN

Er is een zeer groot aantal middelen in gebruik, waarvan sommige uiterst toxisch zijn. Het is altijd belangrijk om de verpakking mee naar de kliniek te nemen omdat hier vaak behandelings- mogelijkheden op vermeld staan.





INSECTENBESTRIJDINGSMIDDELEN (ORGANOFOSFATEN)

Organofosfaten zitten o.a. in de wat ouderwetsere vlooienbestrijdingsmiddelen, maar ook in bestrijdingsmiddelen tegen insecten in de tuin of landbouw. Vergiftiging door een vlooienbestrijdingsmiddel komt het vaakst voor bij de kat omdat deze door hun likgedrag gemakkelijk wat van het aangebrachte vlooienmiddel kunnen opnemen. De verschijnselen zijn: speekselen, grote pupillen, braken, diarree, benauwdheid en toevallen. Opvallend is dat ondanks het optreden van krampen de hartslag erg laag is. Er kan in de dierenkliniek een specifiek middel worden toegediend dat de werking van de organofosfaten tegengaat (een injectie met atropine). Ook kunnen de toevallen bestreden worden.

Probeer opname van het vlooienmiddel te voorkomen door het pipetje hoog in de nek aan te brengen en houd uw kat daarna nog even in de gaten om overmatig wasgedrag te voorkomen.



GIFTIGE PLANTEN

Er bestaan heel veel giftige planten. We kunnen ze onmogelijk allemaal noemen. Bij het opeten ervan zullen meestal klachten ontstaan als speekselen, braken en/of diarree, maar ook neurologische verschijnselen kunnen worden gezien.

De meest voorkomende (in huis en tuin) en bekende giftige planten zijn:

Vingerhoedskruid (Digitalis), Monnikskap (Aconitum), Klimop (Hedera), Leliesoorten (Lilium), Taxus, Doornappel (Datura), Lupine, Gouden regen (Laburnum), Kerstroos (Helleborus) en de in de december maand zeer populaire Kerstster.
Alle reacties Link kopieren
Maar hebben die katten 6 dagen onbeheerd in huis gelopen en wie heeft ze dan eten/drinken gegeven?
Hebben de katten gebraakt, en hebben ze goed geplast en gepoept (geen diarree)? Ik neem tenminste aan dat ze nu binnen op de bak gingen.
Alle reacties Link kopieren
Als het een vergiftiging is dan ziet de dierenarts dat meteen teminsten neem ik aan.



Wel een sneu verhaal en geen leuk thuis komen van je zus.

Gelukkig heb je haar het 1 en andere verteld.



Sterkte verder
Alle reacties Link kopieren
Fancy78 schreef op 10 oktober 2007 @ 09:16:

Als het een vergiftiging is dan ziet de dierenarts dat meteen teminsten neem ik aan.



Wel een sneu verhaal en geen leuk thuis komen van je zus.

Gelukkig heb je haar het 1 en andere verteld hebt.



Sterkte verder
Alle reacties Link kopieren
Jeeee zeg wat erg... :cry: :hug:



Ik probeer ook ff met je mee te denken, misschien slaat het allemaal nergens op wat ik typ, maar goed, ik noem gewoon wat mogelijkheden.



* De planten. Die kunnen wel hetzelfde zijn als ze altijd zijn, maar dat wil niet zggen dat er geen giftige bij zitten. Misschien hebben ze er van gegeten omdat ze niet naar buitenkonden? Een (niet-volledige) lijst met giftige plantensoorten vind je hier: http://members.home.nl/ch.../Wetensw/Vergiftiging.htm



* Medicijnen. Heeft je zus medicijnen, hoe onschuldig ook, waar de katten bij kunnen?



* Heeft je zus reinigingsmiddeltjes in de wc? Heeft ze bleek/chloor er in gedaan, zo'n blok in de stortbak ofzo, en hebben de katten uit het toilet gedronken?



* Voedingsmiddelen. Chokolade bijv? Zeer giftig voor dieren.



* Antivries/koelvloeistof? Een stukje over antivries: Omdat de koelvloeistof een zoete geur en smaak heeft kunnen vooral honden de verleiding het op te likken niet weerstaan. Maar ook een kat die erdoor heen loopt en daarna de poten schoonlikt kan antivries binnen krijgen. De verschijnselen zijn braken, diarree, veel drinken en veel plassen. Door de ethyleenglycol raken met name de nieren ernstig beschadigd. Later kunnen er neurologische verschijnselen optreden in de vorm van toevallen.



* Verf

* Slakkengif

* Alcohol

* Tabak en drugs

* Middelen die in de badkamer staan zoals bijv dat spul dat je gebruikt om je haar te bleken, aceton, haarontkruller etc.



Ik hoop dat je de oorzaak kan achterhalen, niet dat je daar die ene kat mee terugkrijgt en die andere mee beter maakt, maar dan weet je tenminste waar 't aan gelegen heeft... Sterkte (f) (f)
Vleermuis28 schreef op 10 oktober 2007 @ 01:12:

Als de katten normaliter wel buiten komen en nu een week niet buiten zijn geweest... Kunnen ze daar rare verschijnselen door krijgen..

Lopen ruzie maken met elkaar , of elkaar zo zat zijn of het gewoon ZAT zijn om binnen te zitten.

Ze zitten vaker (elke vakantie) alleen thuis. Meestal is er dan iemand in huis of iemand die dagelijks even eten komt geven en spelen. Ze hebben nooit ruzie gehad, oid. Geen wondjes kunnen ontdekken of andere indicaties van ruzie of gevecht.



Andere optie is : waren er wel raampjes open in t huis van je zus ? Was er wel genoeg ventilatie ? Sloeg de verwarming savonds of smorgens niet aan ?? En ging deze bv niet uit en was er dus mega temp in huis of juist mega koud ?

Ja, roosters stonden open, alle deuren open, ze hadden alle ruimte. Het rook er niet muf. Het was er niet heel koud, en ook niet heel warm. Bovendien hadden ze ook geen verkoudheid of infectie, geen koorts of snotneusjes.



Gasfornhuis wel goed afgesloten ? Stond er bv niet nog een pit open ?

Het voer .. was er misschien juist een verpakking van een merk die niet goed was ?

Gasfornuis was goed afgesloten, voer was niet over datum en merk niet anders dan anders. Ik heb het hoe dan ook maar weggegooid.



Krijgen ze melk ? melk bedorven ? , water uit de kraan niet goed, is er bv van de week een waterafsluiting geweest en heb je ze water gegeven die niet oke was..

Nee, ze krijgen geen melk, zelden. En als ze het krijgen is het kattenmelk wat ook gelijk opgelebberd wordt.



Waren ze bv al een tijdje aan het niezen ? Niesziekte ... ? Nee, geen genies gehoord.



Hebben de katte bv geen suikerziekte (zonder dat dit bekend is/was) en hadden ze een hypo of hyper.. De een had wel een laag bloedsuiker, maar op izch is dat met een week niet eeten ook niet heel vreemd. Of er sprake was van suikerziekte.. ik zal het de dierenarts vragen. Het was in iedergeval niet bekend, niet bij mijn zus en niet bij mij.



Komen de katten uit t zelfde nest en zijn er bv meer katten uit t zelfde nest plots ziek geworden en dood gegaan .. Nee, ze komen niet uit hetzelfde nest. Ze zijn opgepikt uit een opvanghuis van een dierenarts zo'n 5-6 jaar geleden. DAarom weten we ook niet precies hoe oud ze zijn en is het bij benadering 5-6 jaar.


Fijn dat er zo meegedacht wordt!

Meds, eng zo'n lijst. Ik ga zo nog een keer het hele huis over de kop halen.. er MOET toch iets zijn.. Nee, ze zijn echt geen 6 dagen aan hun lot overgelaten. 5 dagen is er twee keer per dag de buurvrouw geweest die ze eten en drinken gaf. Zij is echter niet bekend met katten en al helemaal niet met die van mijn zus (zij is net verhuisd). Om de tijd dat ze alleen waren te breken zou ik van vrijdag tot en met maandagochtend in huis zijn om voor ze te zorgen. Naja, dat liep allemaal wat anders.



MissMoneypenny: Ze hebben (een van de twee) wel gebraakt. Diegene die overleden is. Het lijkt er ook op of hij aan de diarree was, maar met zekerheid kan ik dat niet zeggen omdat het gewoon in huis lag. De kattenbak stond zoals altijd boven, maar het lag door het huis heen. toen ik de sleutel bij de buurvrouw kwawm halen heeft ze dit ook gezegd, dat ze niet wist of het normaal was maar dat er door het huis poep en urine lag wat ze uiteraard netjes opgeruimd heeft.

De ander heb ik niet op braken en diarre kunnen 'betrappen'. Ze heeft ook geen neiging tot overgeven gehad als ik haar voerde met een spuitje vocht.



De dierenarts twijfelt dan ook of de nog levende kat hetzelfde heeft als de ander, omdat zij er 'beter' aan toe is en een ander bloedbeeld heeft. Maar... dat er iets absoluut niet klopt is zeker. Ik begin bijna de buren te verdernken, dadt ze (nietsvermoedend) slakkengif oid hebben gestrooid/gespoten. Maarja.. je weet het niet. Kan het altijd vragen.



heel erg bedankt voor het meedenken! En blijf alsjeblieft meedenken, misschien levert het wat op.
Wat ik nog vergat, de maagjes waren leeg.
Alle reacties Link kopieren
Jee, wat erg dit.

Ben zelf kattenmama van 5, lijkt me verschrikkelijk om zo je dier te moeten verliezen.



Vergiftiging lijkt vrijwel uitgesloten als ik het zo lees. Waar ik gelijk aan dacht was FIP.

Het is nogal een vage ziekte en die helaas ook nog eens altijd een dodelijke afloop heeft. Dit kunnen ze overigens alleen achteraf vaststellen.

ik ben natuurlijk geen dierenarts, dus gis ook maar wat.

Hopelijk komt het andere poezenbeest er snel weer bovenop.



veel sterkte.

Carbonara
Mastermind; niets van dat al. WC's dicht, kunnen ze echt niet openmaken, en volgens mij ook geen chloor in gegooid. Wat je zegt over de planten kan natuurlijk waaar zijn, zal straks eens kijken, bedankt!



medicijnen heeft ze in een kamer liggen waar de katten niet komen, in een ladekastje wat klemt. Dus daar kunnen ze echt niet bij. Ook in de woonkamer of in de andere vertrekken lag niets aan medicatiespoor.



Carbonara: ik zal de arts vragen naar FIP, bedankt!



Miss Moneypenny; de laatste dagen dus niet meer geplast, vooral die ene niet. de ander die nog leeft wel. Maar poepen niet.
Misschien een ideetje....

(want ik zou dat zelf misschien ook doen als ik op vakantie ging)



Heeft ze de katten ontwormt of ontvlooit vlak voordat ze weg ging??

En misschien een ander merk gebruikt dan gebruikelijk???

Hetzelfde merk zou ook kunnen.....(ineens allergisch reageren)



Laatst kwam er een vrouw bij onze dierenarts met alle vier haar katten... die hadden overgevoelig gereageerd op het vlooienmiddel wat ze hadden gekregen....toevallen, alles laten lopen, vergrote pupillen enz....

Maar omdat ze er optijd bij waren konden ze de katten helpen.

De dierenarts zei toen tegen mij dat dat wel vaker voorkomt!



Mijn eigen kat heb ik ook een keer vlooienmiddel gegeven waar hij een soort epileptische aanval van kreeg, hij werd slap, zakte door zijn poten en liet alles lopen en werd "sloom"....dat is toen ook goed afgelopen...



Een vriendin van mij had laatst precies hetzelfde met haar kat... die deed heel vreemd en had ook van die rare pupillen... maar dat kwam dus omdat ze het beest had ontvlooit met vlooienmiddel voor de hond (hond weegt even zwaar als kat en kattenmiddel was op... ze dacht dat het wel kon....)

Weer een les geleerd!!



De symptomen die jij beschrijft lijken hier wel veel op.... en omdat ik het dus zoveel hoor moest ik meteen hier aan denken...

De buurvrouw heeft weinig ervaring met katten schrijf je...(ook omdat ze zich afvroeg of het normaal was dat er door het hele huis urine en ontlasting lag)

Misschien heeft ze wat "signalen"niet goed opgepikt?

Bij de katten die ik net noemde is het goed afgelopen, maar dat was wel omdat er meteen gereageerd is...

En dit is al een week aan de gang natuurlijk...



Voor het zelfde geld slaat dit verhaal nergens op... maar ik zou daar zo 1 2 3 zelf niet aan denken als ik er nooit van gehoord had... dus vandaar toch mijn reaktie!
Alle reacties Link kopieren
Hm ik zou die buurvrouw die niet bekend is met katten ook niet zonder meer vertrouwen, weet je wel zeker dat die de katten heeft gevoerd en te drinken heeft gegeven? Of heeft ze dat alleen de laatste dag gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Pip : veel sterkte .. Hoop dat je iets kan vinden ..





Meds: tja daar zat ik zelf ook al aan te denken.. Misschien is de buuf wel helemaal vergeten dat ze de katten moest verzorgen .. En kwam ze er na 4 a 5 dagen achter dat ze t moest doen.. En heeft ze snel wat voer en drinken neer gekwakt.. Maar dat de dieren al zo uitgehongerd waren dat ze de puf niet hadden om te beginnen met eten ..

Lijkt mij een vreselijk scenario maar t is een mogelijkheid idd
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is paar maanden geleden helaas overleden aan FIP, maar zijn klachten komen totaal niet overeen met de klachten die deze katten hebben.

Het klinkt mij toch meer in de oren van een vergiftiging ergens van...



Hoop in elk geval dat die ene weer helemaal de oude wordt!
Alle reacties Link kopieren
als het 6 dagen is is het duidelijk dat het dus begonnen is zodra je zus weg is. Ik denk echt aan opzet, want een kat zal niet snel in vergif happen, ze likken niet aan mierenlokdoosjes of eten hun vlooienbanden op! Wat wel regelmatig gebeurd is dat ze met opzet worden vergiftigd, bijv. door stoffen door het eten te doen.
Alle reacties Link kopieren
Fip is idd veel sluipender
He bah wat rot Pippin :-(. Kan me voorstellen dat je heel erg schrikt als je de katjes van je zus zo aantreft! Heel naar...

Ik voel me ook niet zo lekker bij dit verhaal.... Ze hebben niet helemaal dezelfde symptomen en het klinkt ook niet als een bekende kattenziekte. Ik zou toch ook denken aan iets verkeerds door het eten, of iets verkeerds in huis waar ze van gegeten hebben..... Misschien toch de buurvrouw nog eens (voorzichtig maar goed) ondervragen?



Mijn vroegere kat (is inmiddels overleden) was een keer helemaal verdrietig/ vol heimwee toen mijn moeder weg was. (Ik woonde nog bij mijn ouders) Na één dag zonder mijn moeder werd ie ziek, overgeven, nauwelijks eten, diarree.... En dat terwijl ie mij nog had ook! De dag dat mijn moeder terugkwam was ie binnen een halve dag opgeknapt. Heel vreemd.... Ik zeg niet dat dat hier ook het geval is hoor, maar soms gebeuren er rare dingen in een kattenleven...
wat erg zeg :(

ik heb een tijd in het buitenland gewoond en mijn katten zijn daar ook heel erg ziek geworden. Hebben bij die DA aan het infuus gelegen en waren bijna dood (en heus, ik ben geen drama queen), uitdrogingsverschijnselen ed.

nog dagen daarna moest ik twee keer per dag met ze naar de dierenarts zodat ze een infuus en hun medicijnen kregen en was het onzeker of ze het zouden halen.

de reden was niet duidelijk, de DA zei dat ze waarschijnlijk een bedorven blikje hebben gehad maar dat valt helaas niet te achterhalen

ze waren wel ingeent, en kwamen alleen buiten onder toezicht en ik zorgde zelf voor ze!
Alle reacties Link kopieren
Hallo. Onze poes is sinds een paar dagen heel erg ziek. Ze heeft witte slijmvliezen (neus etc) eet nauwelijks, drinkt niet en loopt alsof ze dronken is, als ze al kan lopen want ze is ontzettend zwak en zakt soms zo in elkaar. Ook ligt ze als een pudding. We waren zondag al bij de nooddienst van de dierenarts, die zei dat ze bloedarmoede had. Hij heeft haar een vitamine injectie en nog een spuitje gegeven. Het werd echter niet beter. Dinsdag hebben we bloed laten afnemen waarvan we morgen de uitslag krijgen. Op mijn vraag of het levensbedreigend was zei de dierenarts dat we daar wel rekening mee moesten houden. Hij had ze (slijmvliezen) zelden zo wit gezien. Inmiddels gaat het heel slecht met onze lieve Zoë, we voeren haar speciaal half vloeibaar voedsel (recovery) dat we van de dierenarts kregen, met een spuitje in de mond zodat ze toch wat binnenkrijgt. Ze heeft ook een snelle hartslag, iets van 220 slagen/min. We zijn er echt kapot van en het lijkt alsof ze aan het sterven is. Gelukkig spint ze nog wel een beetje als we haar liefkozen.

Het is zo'n bijzondere poes, ze luistert zelfs naar haar naam, als je Zoë riep, kwam ze altijd aangerend. We bereiden ons voor op het ergste maar we blijven hopen. Wat zou dit kunnen zijn? Uitgedroogd was ze trouwens niet zei de dierenarts.

Duim voor ons dat ze het overleeft...
(f) Voor de zieke katten....
Klausito, ik duim met jullie mee! Ijzer heeft een poosje nodig om opgenomen te worden, maar zo te horen wordt er goed voor haar gezorgd!



Over het vlooien/ wormenmiddel; ik ga het mijn zus vragen. 't Kan een heel geode verklaring zijn!



Ze staan op goede voet met de buurvrouw en ik geloof oprecht dat ze eten gegeven heeft, twee keer per dag, zowel zij als haar vriend. Ze konden me namelijk vertellen hoe de katten reageerden als ze eten kregen de eerste dagen en dat is precies zoals ik ze kende. Dit is voor haar de eerste keer dat ze oppaste, dus ze kan het niet uit ervaring verteld hebben. Bovendien zit ze nou ook weer niet zo vaak bij mijn zus in huis dat ze ze zo goed geobserveerd heeft en kan vertellen hoe ze zijn.

Het feit dat mijn zus aangaf dat ze vooral de ene (die nu overleden is) wel af en toe heel sloompjes overkwam nu ineens opvalt, maar toen niet echt geeft me te denken dat het al eerder begonnen is, dus voor ze weggingen. Alleen was het toen heel geniepig en niet opvallend. Anders was ze echt nooit nooit nooit van zijn lang zal ze leven op vakantie gegaan, als ze ook maar een idee had dat ze ziek waren. Die katten zijn haar alles..



Het blikje voer wat er stond was niet over datum, maar heb 'm wel weggegooid en een nieuwe aangebroken. DAar hebbenze niet meer van gegeten en ligt dus nu ook bij het afval... De DA zei dat hij het wel eens vaker had gehoord dat er een lading was van een merk oid of smaak die niet goed was. Maar dan had hij meer katten emt hetzelfde beeld gezien. En dit zijn/waren de enigen met dit beeld.



Echt heel erg fijn dat er zo meegedacht wordt, dankjewel allemaal!
Met de ander kat gaat het overigens weer een stukje beter. Ze loopt weer iets meer pasjes en steviger alweer dan gister. Ze is nog zwak, voeren haar maar ze eet wel. Ze plast, krijgt nog infuusje.. 't gaat voorzichtig de goede kant op. Maar echt opgelucht ademhalen durf ik (nog) niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven