'Donor levenslang gratis ziektekostenverzekering'

11-11-2007 14:42 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
'Donor levenslang gratis ziektekostenverzekering'



Gepubliceerd op zaterdag 10 november 2007



Mensen die bij leven een nier doneren, moeten daarvoor worden beloond. Dat kan het beste door ze de rest van hun leven een gratis ziektekostenverzekering te geven.

Dat adviseert de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) aan het kabinet. Een woordvoerster van de raad bevestigde zaterdag berichtgeving van die strekking in de Volkskrant.



Orgaandonoren belonen voor het afstaan van bijvoorbeeld een nier, wordt door veel mensen afgekeurd. Volgens de RVZ is het risico dat iemand een orgaan doneert om aan geld te komen, bij een gratis ziektekostenverzekering minder aanwezig. ,,Voor een 30-jarige kan dit bedrag over een periode van veertig jaar oplopen tot ongeveer 40.000 euro'', aldus de raad.



Krap bij kas

Zorgverzekeraars Nederland is het daar niet mee eens. De brancheorganisatie ziet wel degelijk het gevaar dat mensen die krap bij kas zitten, een nier doneren om onder de kosten van een verzekering uit te komen. ,,We vinden het te ver gaan. Andere premiebetalers draaien daar voor op. Dan kunnen we ook wel mensen die gezond leven of aan preventie doen, korting geven'', aldus een zegsman.



Op dit moment is 40 procent van de getransplanteerde nieren afkomstig van een levende donor. Vaak betreft het familieleden. De RVZ stelt wel voorwaarden: de orgaandonatie moet vrijwillig zijn en de organen moeten rechtvaardig worden verdeeld. Hierdoor kunnen uitwassen, zoals illegale handel in organen, worden bestreden.



Masterplan orgaandonatie

Minister Ab Klink (Volksgezondheid) komt in maart met een masterplan voor orgaandonatie. Al geruime tijd bestaan er lange wachtlijsten voor donororganen. De omroep BNN wijdde eerder de omstreden Grote Donorshow aan de problematiek.



De RVZ wil ook dat mensen die zich inschrijven als donor, een kleine financiële tegemoetkoming krijgen, bijvoorbeeld door een eenmalige korting op de ziektekostenpremie. Een andere optie van de raad is om die mensen te laten stijgen op een wachtlijst als ze zelf een orgaan nodig hebben.



Nabestaanden die toestemming geven om een orgaan uit te nemen en te transplanteren, zouden volgens de raad ook een beloning kunnen ontvangen, bijvoorbeeld een bijdrage aan de uitvaartkosten.



Artikel uit de Volkskrant 10 november 2007






Ik ben heel erg bang dat mensen met weinig geld een orgaan gaan doneren om zo maar rond te kunnen komen. Dit soort dingen zie je natuurlijk in landen zoals India wel gebeuren. Het is niet zo dat ik donoren niet een "beloning" gun, maar volgens mij moet het echt voorkomen worden dat het een geld kwestie wordt.

Bijdrage in bijv. uitvaartkosten daar in tegen vind ik wel kunnen.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit voorstel vinden!
Belachelijk dit.

Kan iemand me uitleggen wat nou het verschil is met India, waar de laagste kasten hun nieren verkopen?
fleurtje schreef op 11 november 2007 @ 16:13:

Belachelijk dit.

Kan iemand me uitleggen wat nou het verschil is met India, waar de laagste kasten hun nieren verkopen?




:applause:



Genoeg mensen die ervoor gaan, wedden?
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk natuurlijk om dit te gaan belonen.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Indiase / Chinese toestanden was ook het eerste waar Moppeman en ik aan dachten.



Mijn zoon kan direct een nier van me krijgen, dat staat los van een financiële tegemoetkoming. Wel zou het misschien prettig zijn dat in die tijd mijn salaris door iemand anders wordt doorbetaald dan door de baas, want of je dit nu onder zorg- of ziekteverlof kunt scharen........ Je bent weken- zoniet dan maandenlang uit de running, volgens mij, het is geen kies die getrokken wordt.



Ik denk inderdaad dat veel mensen met financiële problemen dit aanspreekt, levenslang gratis verzekerd. Momenteel lopen er honderdduizenden mensen onverzekerd rond, ze willen toch al geen premie betalen, dus wat kan er nog mooier zijn dan niet meer te hoeven betalen ?
@ moppetoet,



Bij orgaandonatie betaalt het UWV 100% van je loon door, dat is al bij wet geregeld. Je baas betaalt dat dus niet, dit valt onder de ziektewet ( net als ziekte in verband met zwangerschap en zwangerschapsverlof).
Alle reacties Link kopieren
Orgaandonatie: een levensgevaarlijke goudmijn? (Column)



Mensen die bij leven een nier afstaan voor donatie moeten levenslang een gratis ziektekostenverzekering krijgen. Dit is een voorstel van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ).



Een paar generaties terug, waren je kinderen je zorgverzekering en oudedagsvoorziening. Bij redelijke potentie een prima systeem. Hoewel de kinderen daar soms anders over dachten dan de ouders.

Toen kwam de verzorgingsstaat met een ziektekostenverzekering en pensioen. Goed voor je eigenwaarde omdat je tenslotte voor iedere uitbetaling zelf had ingelegd. Maar ja, die premies voor deze voorzieningen zijn inmiddels toch wel verrekte duur geworden.

Tijd voor een nieuw plan. Vangen voor organen!



Een nier gaat wellicht een levenslange gratis ziektekostenverzekering opleveren. Een long is dan al gauw goed voor gratis elektra en gas, met in de kleine lettertjes “tot Rusland de gaskraan dichtdraait”. Een hoornvlies zal zeer zeker een aanvullende verzekering voor brillen en contactlenzen en een knikker naar keuze opleveren en een been een passe-partout voor het OV met als bonus een cursus hink-stap-sprong om in te kunnen stappen.



Van krantenjongen naar donormiljonair. Het zou, gezien het voorgaande, een krantenkop van de toekomst kunnen worden. Voor degenen die overwegen om nu hun baan op te zeggen voor een carrière in de orgaandonatie: hou het break-evenpoint tussen inkomsten en gezondheid in de gaten. Anders kan het een bliksemcarrière worden. Maar wel eentje waar de dood als de donder op volgt.



Al met al dus een goudmijn, dat lichaam.



Ik bezie en ervaar al die organen en ledematen sinds het voorstel van RVZ nog steeds zoals ik ze daarvoor zag. Als iets kostbaars...…



Happyturf
Alle reacties Link kopieren
Ik vind wel dat mensen die ingeschreven staan als donor, voorrang zouden mogen krijgen op het ontvangen van een donororgaan. Als je niet wilt geven, hoef je ook niet vooraan te staan om te ontvangen, is mijn mening. Let wel: geregistreerd staan om na je dood als donor te fungeren, bedoel ik hiermee.



Wat het andere voorstel betreft, ik zie het volgende horroscenario al voor me:

Je ziet dat wel zitten, een levenslange gratis ziektekostenverzekering, en staat een nier af. Hebt er vervolgens nog maar één. Dan wordt pa/moe/broer/zus/kind ernstig ziek en.. heeft een nier nodig, a.s.a.p. Jij hád er een kunnen geven... was de perfecte donor geweest... maar helaas, je hebt je 'extra' nier al een paar jaar geleden verpatst...

Hoe blij ben je dán nog met je gratis verzekering?
T is gewoon orgaanhandel dit. Schandalig plan.
Krengiserweer schreef op 12 november 2007 @ 11:18:

@ moppetoet,



Bij orgaandonatie betaalt het UWV 100% van je loon door, dat is al bij wet geregeld. Je baas betaalt dat dus niet, dit valt onder de ziektewet ( net als ziekte in verband met zwangerschap en zwangerschapsverlof).
Dat wist ik niet, mooi dat er in elk geval iets van een "logische" tegemoetkoming is. Je huur en eten moeten tenslotte wel betaald worden.
[quote]mastermind schreef op 12 november 2007 @ 23:38:

Ik vind wel dat mensen die ingeschreven staan als donor, voorrang zouden mogen krijgen op het ontvangen van een donororgaan. Als je niet wilt geven, hoef je ook niet vooraan te staan om te ontvangen, is mijn mening. Let wel: geregistreerd staan om na je dood als donor te fungeren, bedoel ik hiermee.



[quote]



'Jij geeft niet dus jij krijgt niet' vind ik ook nergens op slaan. Niks voorrang, gewoon volgorde van wachtlijsten aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
Het is handel, dus eigenlijk kan het niet. Maar het maakt het een stuk aantrekkelijker om een nier te doneren, dus ik denk dat er veel meer mensen een nier zullen afstaan.

Persoonlijk lijkt een gratis ziektekostenverzekering mij wel wat..
Alle reacties Link kopieren
mastermind schreef op 12 november 2007 @ 23:38:

Ik vind wel dat mensen die ingeschreven staan als donor, voorrang zouden mogen krijgen op het ontvangen van een donororgaan. Als je niet wilt geven, hoef je ook niet vooraan te staan om te ontvangen, is mijn mening. Let wel: geregistreerd staan om na je dood als donor te fungeren, bedoel ik hiermee.



Wat het andere voorstel betreft, ik zie het volgende horroscenario al voor me:

Je ziet dat wel zitten, een levenslange gratis ziektekostenverzekering, en staat een nier af. Hebt er vervolgens nog maar één. Dan wordt pa/moe/broer/zus/kind ernstig ziek en.. heeft een nier nodig, a.s.a.p. Jij hád er een kunnen geven... was de perfecte donor geweest... maar helaas, je hebt je 'extra' nier al een paar jaar geleden verpatst...

Hoe blij ben je dán nog met je gratis verzekering?




Dat is ook mijn mening.

Dat donoren voorang krijgen op niet donoren.

Ik vind het hypocriet om wel een orgaan te willen, maar niet te geven.
Alle reacties Link kopieren
Een orgaan geven wordt wel wat lastig als je nu net op dat orgaan zit te wachten. Het is niet altijd onwil.



Stel dat je als nierpatient dringend een nier nodig hebt. Dan zou je niet of te laat geholpen worden omdat je zelf geen nier doneert. Ja, daarvoor stond je nu juist op de wachtlijst.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef op 13 november 2007 @ 21:28:

Een orgaan geven wordt wel wat lastig als je nu net op dat orgaan zit te wachten. Het is niet altijd onwil.



Stel dat je als nierpatient dringend een nier nodig hebt. Dan zou je niet of te laat geholpen worden omdat je zelf geen nier doneert. Ja, daarvoor stond je nu juist op de wachtlijst.
Er valt nog zoveel meer te doneren. Natuurlijk zal een nierpatient geen nier doneren, maar hij heeft nog een hart, longen of hoornvlies....Er valt meer dan een nier te doneren.
Nou, ik vind het wel erg makkelijk gedacht hoor, dat het veel mensen met financiele problemen zal aanspreken. Je moet wel ontzettend wanhopig zijn om zoiets te doen, gezien de vele risico's die zo'n operatie met zich meebrengt en de tijd die je er in totaal aan kwijt bent. En hoe moet ik dat dan voor me zien? Meld je je dan op een goede (of kwade) dag bij iemand met de boodschap dat je je niet af wil staan? Het lijkt me (logisch) dat er, als het zo al zou gaan, door bepaalde mensen ook wel even wordt gekeken met welke reden je een orgaan wil afstaan.
Alle reacties Link kopieren
Blind Guardian schreef op 14 november 2007 @ 01:09:

[...]





Er valt nog zoveel meer te doneren. Natuurlijk zal een nierpatient geen nier doneren, maar hij heeft nog een hart, longen of hoornvlies....Er valt meer dan een nier te doneren.




Een soort ruilhandel dus?

Nou nee, daar ben ik het niet mee eens. Dan zou je dus niet meer zelf mogen beslissen wat er met je lichaam gaat gebeuren na je dood want stel dat je de pech hebt dat je bij leven een orgaan nodig hebt. Kun je die alleen krijgen als je de beschikking over je lichaam overdraagt na je dood.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Alle reacties Link kopieren
shahla schreef op 16 november 2007 @ 08:32:

[...]





Een soort ruilhandel dus?

Nou nee, daar ben ik het niet mee eens. Dan zou je dus niet meer zelf mogen beslissen wat er met je lichaam gaat gebeuren na je dood want stel dat je de pech hebt dat je bij leven een orgaan nodig hebt. Kun je die alleen krijgen als je de beschikking over je lichaam overdraagt na je dood.




Jij zou dus wel een orgaan willen ontvangen als dat nodig is, maar een doneren daar pieker je niet over?

Dat is toch hypocriet!!!

Je mag gerust zelf beslissen wat er na je dood met jou gebeurd, maar als jij bij leven heb besloten om geen donor te zijn dan vind ik dat als jij een orgaan nodig heb je maar de mensen die wel donor zijn voor moet laten gaan op de wachtlijst.

Eerlijk is eerlijk.

|-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat als je een orgaan wilt ontvangen, je er ook (ter zijner tijd) een moet doneren. Daarnaast denk ik dat je veel meer donoren krijgt wanneer je werkt volgens het principe; Je bent donor tenzij je aangeeft dit niet te willen zijn. Veel mensen hebben "geen zin" om er actief mee bezig zijn (weinigen vinden het leuk om over hun eigen dood te denken) en voor het "gemak" geven ze zich dus niet op als donor. Vervolgens komen nabestaanden op een heel naar moment voor een hele lastige keuze te staan....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een ongebruikte, niet meer zo gloednieuwe, baarmoeder + toebehoren in de aanbieding. Plus weet ik hoeveel verse eitjes. Als ik die doneer, hoef ik dan ook geen ziektekostenverzekering meer te betalen?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Mwoah, wie biedt er op de inhoud van mijn eierstokken ? Die hebben al een prachtig kind gefabriceerd, dus testresultaat is na te gaan.

Maar dan wil ik niet alleen de basisverzekering, maar écht alles vergoed hebben.;-))
Alle reacties Link kopieren
Zuss schreef op 16 november 2007 @ 21:31:

Ik heb nog een ongebruikte, niet meer zo gloednieuwe, baarmoeder + toebehoren in de aanbieding. Plus weet ik hoeveel verse eitjes. Als ik die doneer, hoef ik dan ook geen ziektekostenverzekering meer te betalen?




Je kan natuurlijk altijd nog draagmoeder worden.

;-)

Wie weet wat je daar nog voor krijgt!
Alle reacties Link kopieren
moppetoet schreef op 16 november 2007 @ 22:28:

Mwoah, wie biedt er op de inhoud van mijn eierstokken ? Die hebben al een prachtig kind gefabriceerd, dus testresultaat is na te gaan.

Maar dan wil ik niet alleen de basisverzekering, maar écht alles vergoed hebben.;-))




Eicel donatie!



X-D
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de weerstand niet zo goed. Het is toch niet zo dat je cash geld krijgt wanneer je een orgaan afstaat, maar je ziektekostenverzekering wordt voor je betaald.



Ik vind het juist hele goede ontwikkeling. Wanneer je bij leven een orgaan afstaat, loop je hogere gezondheidsrisico's ik vind het niet meer dan normaal dat die kosten gedekt worden. Zeker alle kosten die samenhangen met de donatie, zouden voor de rest van de donor's leven vergoed moeten worden.



Ik heb het altijd bewondering gehad voor mensen die bij leven bijvoorbeeld een nier af staan. Je red een leven, maar brengt toch aanzienelijke schade aan je eigen lichaam toe met mogelijke complicaties voor de toekomst.



Cash geld als beloning: NEE



Ziektekostenverzeking vergoeden: JA
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi even een knuppel in het hoenderhok:

Wat is er zo erg aan als mensen in ruil voor het afstaan van een orgaan een gratis zorgverzekering krijgen?

Mensen die bijv aan de dialyse moeten omdat er geen donornier is, is duurder dan die ¤100 per maand voor de verzekering. Je zorgt dat er meer mensen een kwalitatief beter leven krijgen, maar je levert er behoorlijk wat voor in. Dan mag je daar toch ook iets voor terugkrijgen in de zin van: het opvangen van het geleverde. De kans dat je vaker naar een arts moet door het afstaan van een orgaan is natuurlijk groter en brengt kosten met zich mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven