Weinig geld Pink Ribbon naar onderzoek

16-11-2011 23:50 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pink Ribbon werft fondsen met de slogan 'help ons in de strijd tegen borstkanker'. Maar de financiering van borstkankeronderzoek blijkt geen prioriteit te zijn van het borstkankerfonds.



Bewustwording

Van het geld, opgehaald door particulieren en bedrijven, moet 15 procent naar wetenschappelijk onderzoek gaan. Maar die doelstelling is niet gehaald de afgelopen jaren.



Alleen in 2008 is uit de eigen fondsenwerving een bedrag van 288.000 euro besteed aan wetenschappelijk onderzoek. Het geld is vooral gegaan naar bewustwording, voorlichtingsfolders en zorgprojecten voor borstkankerpatiënten. Terwijl onderzoek naar borstkanker wel vaak wordt gebruikt als verkoopargument voor de roze producten.



Spaarrekening

In vijf jaar tijd heeft Pink Ribbon 16 miljoen euro ontvangen van bedrijven en particulieren. Een omvangrijk bedrag daarvan is niet besteed. Op de spaarrekening staat ruim 7 miljoen euro te wachten op een doel. Daarnaast is nog eens 1 miljoen gereserveerd als reserve voor de organisatie.



Naast de 16 miljoen van bedrijven en particulieren, heeft Pink Ribbon ook nog 4 miljoen ontvangen van twee andere kankerfondsen.



Lintje

In 2008 wil KWF het bekende roze lintje gebruiken in de eigen fondsenwerving voor borstkanker. Maar de stichting Pink Ribbon claimt het alleenrecht van het beeldmerk. KWF besluit een deal aan te gaan met Pink Ribbon. Al het geld dat KWF ophaalt tijdens oktober borstkankermaand met de logo's van KWF en Pink Ribbon wordt gedoneerd aan Pink Ribbon. De wervingskosten zijn voor KWF.



Op deze manier is in twee jaar tijd ruim twee miljoen euro overgemaakt aan Pink Ribbon. Het geld is wel geoormerkt voor wetenschappelijk onderzoek. Dit jaar is de samenwerking met Pink Ribbon gestopt. KWF denkt meer geld op te kunnen halen met de kankerbrede actie 'Sta op tegen kanker'.



A Sisters Hope

Behalve KWF is ook fondsenwerver A Sisters Hope gestopt met geld geven aan Pink Ribbon. De afgelopen jaren heeft A Sisters Hope twee miljoen overgemaakt aan Pink Ribbon voor wetenschappelijk onderzoek. De wervingskosten waren voor rekening van A Sisters Hope. Naast de geoormerkte donaties van deze twee kankerfondsen (ruim 4 miljoen totaal) is er dus weinig geld van Pink Ribbon zelf besteed aan onderzoek.



Gala

Ieder jaar wordt begin oktober een Pink Ribbon Gala georganiseerd door de firma Estée Lauder. Dit initiatief staat helemaal los van Stichting Pink Ribbon. Het gala heeft als doel bewustwording. Op het gala zijn veel BN'ers aanwezig en een beperkt aantal borstkankerpatiënten. Bekende artiesten treden op.



Veel mensen denken dat het gala bedoeld is voor fondsenwerving, maar dat is niet het geval. Stichting Pink Ribbon ontvangt ook geen donaties van Estée Lauder. Estée Lauder mag wel vrij gebruik maken van de naam Pink Ribbon en het roze lintje, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld KWF kankerbestrijding.



IDFA

Vrijdag gaat op het Internationale documentaire festival IDFA een documentaire over Pink Ribbon in Noord-Amerika in première.



Marketingtool

Het is een kritische film over het gebruik van borstkanker als marketingtool door het bedrijfsleven. Roze auto's, roze pistolen, en roze golfballen, je kan het zo gek niet bedenken. Borstkankerpatiënten die gaan overlijden hebben het gevoel dat over hun lijk producten aan de man worden gebracht.



Kritischer

Positieve verhalen van "survivors" voeren de boventoon in de roze fondsenwerving. Maar de miljarden die inmiddels zijn opgehaald hebben niet geleid tot veel vooruitgang in de behandeling. Nog steeds krijgt één op de acht vrouwen borstkanker en overlijden er veel vrouwen. Volgens de documentaire wordt het onderzoeksgeld niet goed besteed. Donateurs zouden veel kritischer moeten zijn.



In Nieuwsuur vanavond uitgebreid aandacht voor de Nederlandse situatie van Pink Ribbon en fragement uit de documentaire.



Vragen en/of opmerkingen? Mail de maker Judith Pennarts (Judith.Pennarts@Nieuwsuur.nl) of volg Judith op Twitter.





Ik heb het altijd al geroepen. Pink Ribbon spoort niet. Wat een nare organisatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik schreef dit vorig jaar, kreeg behoorlijk veel kritiek. Ik vind het ook een marketing organisatie over de lijken/sores van kanker patiënten.



Ik geef liever aan KWF.



Ik erger me aan die gala. Vorig jaar zelfs op tv een heel gesprek over wie welke jurk aanhad op de roze loper! Belachelijk!



En die glossy ken ik niet, maar wat een idiotie! Hebben ze die?
Alle reacties Link kopieren
Als je zeker wilt weten dat je geld naar onderzoek gaat, zul je een organisatie uit moeten zoeken die daarvoor zorgt. Ik verbaas me eerlijk gezegd wel over het feit dat voorlichting geven en bewustwording creeeren blijkbaar geen goed doel is? Maar het verbazingwekkendst vind ik dat gevers de schuld niet een klein beetje bij zichzelf zoeken. Het is echt geen geheim dat Pink Ribbon bewustwording als hoofddoel heeft, dat weet ik al jaren en dat had iedereen kunnen weten. Een beetje verdiepen in het doel waaraan je geeft kan geen kwaad.
quote:quattro35 schreef op 17 november 2011 @ 02:40:



Zou me niet verbazen als de directie uitsluitend Audi A8 met chauffeur rijdt, en altijd met een privé jet vliegt..



*gaat ook iets met een goed doel doen*





De directeur van pink ribbon had over 2011 een salaris van 74000 euro per jaar, voor 40 uur in de weerk. Een redelijk laag salaris voor een directeur van een organisatie van die omvang. Dat valt dus wel mee.



Geef overigens ook niks aan ze om het feit dat ze weinig uitgeven aan onderzoek, en ik geloof dat men in nederland bewust genoeg is zonder Pink Ribbon.... Het is een marketingdingetje voor bedrijven. En dat heeft maar een doel. Geld in het laatje van de bedrijven....
Hemara, het gaat erom dat ze scanderen 15% aan onderzoek uit te geven, terwijl dat niet zo is..... Daar valt men over.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik ook heel slecht van Pink Ribbon hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik vind(en heb altijd gevonden) dat 15% behoorlijk mager is om uit te geven aan onderzoek, het is iig nooit het hoofddoel geweest van Pink Ribbon. Veel schrijvers hier verbazen zich daar ook over.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je gelijk in Hemera. Dat doen ze goed. Maar ik heb toch liever dat mijn geld naar onderzoek gaat. Ik lees het wel en geef dus aan KWF. Ook geen feest trouwens, maar er gaat meer naar onderzoek.



Voorlichting is wel een goed doel.

Ik geef trouwens aan iedereen die staat te collecteren voor mijn deur. Maar dan geef ik om die mensen en niet waarvoor ze staan te collecteren. Ik vind dat zo knap!
Hemara, dat komt omdat miep doorsnee zich daar helemaal niet in verdiept en denkt dat het ten goede komt aan andere dingen dan bewustwording... En daar leeft Pink Ribbon op. Als iedereen dat wel had geweten hadden ze niet zo heel veel bestaansrecht hebben omdat ik denk dat mensen liever dat geld helemaal aan onderzoek willen geven dan aan een 'wist u dat borstkanker bestaat? Boodschap'.



Uit eidelijk heb ik liever een genezing of een middel om te zorgen dat nooit meer iemand het krijgt, dan dat mensen een boekje kopen om dan te weten dat het bestaat.....( zegt ze al ex borstkanker patient). Liever maak ik 10 euro over aan het kwf, dan dat ik voor dat geld een boekkie en een armband koop waar geen huidige of toekomstige patient beter van wordt....
Overigens luister ik bier al sinds 06:30 naar 538 en daar hebben ze het elk half uur na het nieuws er weer uitgebreid over. Dat zal PR geen goed doen financieel gezien...... Al was het maar dat de luisteraars nu weten dat het om bewustwording gaat en niet om onderzoek e.d.



Prima dat mensen dat nu weten en kunnen kiezen of ze het geld overmaken aan kwf.....of een armbandje kopen maar dan wel weten dat dat armbandje niks oplost...
Vraag me trouwens af of dit topic niet 'banwaardig' wordt omdat hier toch een grote adverteerder op het forum wordt afgebrand .....
Alle reacties Link kopieren
Bewustwording is natuurlijk wel iets meer dan dat. Hoe onderzoek je je borsten, bewegen helpt te voorkomen, etc, etc. Verdiepen in het doel waaraan je geeft, kan denk ik geen kwaad.



Maar ik ben het helemaal met je een Oriane. Daarom geef ik ook aan KwF en niet aan Pink Ribbon(of alleen al ik het magazine mooi vind).
Alle reacties Link kopieren
quote:Oriane schreef op 17 november 2011 @ 08:44:

Vraag me trouwens af of dit topic niet 'banwaardig' wordt omdat hier toch een grote adverteerder op het forum wordt afgebrand .....sanoma zal wel blij zijn te weten dat ze het overbrengen van het werk van Pink Ribbon nog niet helemaal onder de knie hebben, na tig magazines..
quote:Booyahh schreef op 17 november 2011 @ 07:43:

Zo werkt het met veel ' goede' doelen er blijft vooral veel aan de interne strijkstok hangen (giro 555, artsen zonder grenzen, en ga zo maar door)



Wat mij bij pink ribbon erger stoort is de glamourizing van borstkanker. Ik heb het twee keer van erg dichtbij mee mogen maken (beiden veertigers hebben de strijd verloren) en er is weinig glamour aan tieners die hun moeder kwijt raken, borst amputaties, kale hoofden en doodzieke lichamen. Dan kunnen we op 5 mei ook wel een Auswitsch gala gaan houden om zo in te zamelen voor oorlogsslachtoffers.



sick.Mee eens. Kanker is niet glamoureus, kanker is dodelijk en maakt je ziek.
Pink Ribbon mag dan bewustwording als hoofddoel nastreven, hun sponsors brengen de boodschap bij de te verkopen producten heel anders. IN advertenties staat bijvoorbeeld koop deze stofzuiger en steun het onderzoek naar borstkanker, niet koop deze stofzuiger en steun de bewustwording rondom borstkanker.



Pink Ribbon staat het de sponsors ook gewoon toe om op die manier misleidend te werken en ook dat vind ik, naast de belachelijke gevulde spaarrekening en de weinige bestedingen van sponsorgeld, een kwalijke zaak.
quote:Hemera schreef op 17 november 2011 @ 08:19:

Als je zeker wilt weten dat je geld naar onderzoek gaat, zul je een organisatie uit moeten zoeken die daarvoor zorgt. Ik verbaas me eerlijk gezegd wel over het feit dat voorlichting geven en bewustwording creeeren blijkbaar geen goed doel is? Maar het verbazingwekkendst vind ik dat gevers de schuld niet een klein beetje bij zichzelf zoeken. Het is echt geen geheim dat Pink Ribbon bewustwording als hoofddoel heeft, dat weet ik al jaren en dat had iedereen kunnen weten. Een beetje verdiepen in het doel waaraan je geeft kan geen kwaad.



Maar 15% of 1,8% maakt nogal verschil. En dan staat er dus nog 7 miljoen op de bank niets te doen. Waarom?

En ja, ik laat me wel verleiden tot het kopen van een armbandje of een sleutelhangertje als ik bij de Etos in de rij voor de kassa sta. Dan ga ik niet eerst naar huis om op internet te zoeken naar de doelstellingen en het uitgavenpatroon van zo'n goed doel. Die 6 euro kan me ook niet schelen en KWF zal door die 6 euro voor Pink Ribbon ook geen cent minder van mij krijgen. En waar ze het geld aan geven (onderzoek of awareness) ook niet. Maar 7 miljoen oppotten naast een reserven van 1 miljoen, dat vind ik wel kwalijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Pink Ribbon altijd al een onsympathiek goed doel gevonden en dus nog nooit een cent aan ze gedoneerd. Net als wat anderen schrijven vind ik al jaren dat ze vooral hip en glamourous over willen komen over de rug van doodzieke mensen en dat staat me tegen. Daarnaast staat me tegen dat het om awareness rondom borstkanker gaat, als er nou 1 vorm van kanker geen awareness meer nodig heeft is het borstkanker wel. Zelfs in de jaren zeventig toen ik nog een heel klein Fashje was had ik al gehoord van borstkanker en ook als puberFashje wist ik al dat je als vrouw je borsten moest onderzoeken, het is nou niet zo dat dat nog nooit gecommuniceerd was zonder Pink Ribbon.



Ik heb het dus altijd nogal een open deur gevonden en erger me al jaren dood aan al die poeha eromheen, zeker omdat er zoveel andere vormen van kanker zijn waar juist bedroevend weinig kennis over is en waar nog zoveel geld voor onderzoek nodig is.



Zoals Karin Spaink geloof ik al schreef: borstkanker is zo lekker veilig voor een bedrijf, je kan er zo heerlijk plaatjes van dappere Sylvie van der Vaartjes die er beeldig uitzien voor gebruiken maar verder lost het geen fuck op. Ik geef mijn geld dan ook liever aan sympathiekere doelen die tenminste ook nog echt zoden aan de dijk zetten.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Overigens zag ik net in een reactie Artsen zonder Grenzen genoemd worden als goed doel waar geld aan de strijkstok blijft hangen en geld niet besteed zou worden waar het voor bedoeld is en bij mijn weten is dat een onterechte beschuldiging. Artsen zonder Grenzen is bijvoorbeeld ook juist uit Giro 555 gestapt omdat ze vonden dat daar het geld niet goed besteed werd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een nare bijsmaak bij Pink Ribbon, dat hypen van borstkanker en het haast iets glamoureus maken dat vind ik echt vreselijk. Het is gewoon een vreselijke kutziekte.... en meer dan dat is het niet!, het verdiend onderzoek, en ja bewustwording is ook belangrijk ivm vroegtijdige onddekking. Maar Pink Ribbon maakt er een waar feest van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt en zodoende heb ik een aardig idee wat die feestjes en happenings van Pink Ribbon eigenlijk kosten. Dat was ook de eerste keer dat ik ooit van PR hoorde en dat is ook de reden dat ik nooit aan ze gedoneerd heb en dat ook niet zal doen.



Nee, mijn geld dan maar liever naar KWF.



Ook al omdat er naast borstkanker nog veel meer sluipmoordenaars zijn (waar niemand van weet tot een naaste het krijgt).
Ik vind het belachelijk. Sowieso dat hypen en glamourous maken van zoiets vreselijks als borstkanker wat Pink Ribbon doet, daar had ik al dubbele gevoelens bij. Kanker is niet hip. En ook niet glamourous. Kanker is bikkelharde realiteit.



Ik geef wel geld aan het KWF, daar heb ik meer vertrouwen in.
Alle reacties Link kopieren
Deze advertentie zag ik in een tijdschrift (en ik koop niet eens damesbladen).







Ik vraag me af hoeveel vrouwen die borstkanker hebben (gehad) zich hierin herkennen. Flink gefotoshopt natuurlijk en dan die volkomen misplaatste "sensualiteit". Vooral een leuke foto voor mannen. Bah.
Ga in therapie!
Inderdaad Dubiootje. En gisteren hadden ze het in Nieuwsuur erover dat er ook een borsten memoryspel is gemaakt. Zogenaamd een idee van een ex- patiënte, maar wat dus niet waar was.



Een boel borstkankerpatienten voelen zich echt gekwetst door Pink Ribbon.



En het KWF mag het beeldmerk niet eens gebruiken en Estee Lauder mag dat wel op bovenstaande foto's en voor een "leuk" gala, waar geen geld word ingezameld en de BN'ers goede sier maken. Kijk hen eens leuk bezig zijn tegen bortskanker. Dat is best misselijkmakend.
Ik heb het altijd walgelijk gevonden... En nu weer die hele campagne: ''sta op tegen kanker''. Ik ben het zo zat.... Ik heb mijn hele leven van dichtbij te maken gehad met kanker en dan word ik er ook nog ieder moment mee geconfronteerd. Prachtige vrouwen mét enorme borsten op billboards, die kennelijk ook iets te maken hebben met borstkanker. Overal liggen de armbandjes, kettingkjes, tijdschriften, weet ik veel wat allemaal. Ik vind het echt vreselijk hoe er met een ziekte gekoketteerd wordt...
Sta op tegen kanker is niet glamoureus Ailien. Dat is een brede campagne van KWF. Ik vind ook niet dat zij kanker uitvergroten tot iets glamoureus.



Het nare is dat de campagnes elkaar overlappen en er dan opeens heel veel over kanker in de media en op straat is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hemera schreef op 17 november 2011 @ 08:19:

Als je zeker wilt weten dat je geld naar onderzoek gaat, zul je een organisatie uit moeten zoeken die daarvoor zorgt. Ik verbaas me eerlijk gezegd wel over het feit dat voorlichting geven en bewustwording creeeren blijkbaar geen goed doel is? Maar het verbazingwekkendst vind ik dat gevers de schuld niet een klein beetje bij zichzelf zoeken. Het is echt geen geheim dat Pink Ribbon bewustwording als hoofddoel heeft, dat weet ik al jaren en dat had iedereen kunnen weten. Een beetje verdiepen in het doel waaraan je geeft kan geen kwaad.



Dat doel is allang bereikt. Je leeft echt onder een steen als je niet weet dat een op de acht vrouwen borstkanker krijgt. dus mogen ze nu lekker op die miljoenen blijven zitten in plaats van onderzoek te financieren? Dat is namelijk VEEL belangrijker dan maar blijven drammen over die een op de acht. Dat weten we nou wel. Helaas weten we ook dat zelfonderzoek ook maar een hele kleine factor speelt in het voorkomen en genezen van de ziekte. Dus ze moeten gewoon eens ophouden met die flauwekul gala's en de roze pumps en de roze vrouwenautootjes en alles waar gewoon onbeschaamd geld en publiciteit mee wordt gegenereerd.



Zoals Spaink ook al stelt; het moet allemaal wel leuk blijven in de artikelen en items. Want die rotzooi verkoopt niet als het wordt geassocieerd met kotsen en littekens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 17 november 2011 @ 09:44:

Sta op tegen kanker is niet glamoureus Ailien. Dat is een brede campagne van KWF. Ik vind ook niet dat zij kanker uitvergroten tot iets glamoureus.



Het nare is dat de campagnes elkaar overlappen en er dan opeens heel veel over kanker in de media en op straat is.Dus dat. Kanker hier, kanker daar, onze tieten zijn alleen nog maar potentiele kankergezwellen als je de media mag geloven in deze tijd van het jaar. Hou toch op. Er zijn nog tig andere soorten kanker maar die zijn voor Pink Ribbon marketingtechnisch een stuk minder interessant en vooral: lucratief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven