Weinig geld Pink Ribbon naar onderzoek

16-11-2011 23:50 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pink Ribbon werft fondsen met de slogan 'help ons in de strijd tegen borstkanker'. Maar de financiering van borstkankeronderzoek blijkt geen prioriteit te zijn van het borstkankerfonds.



Bewustwording

Van het geld, opgehaald door particulieren en bedrijven, moet 15 procent naar wetenschappelijk onderzoek gaan. Maar die doelstelling is niet gehaald de afgelopen jaren.



Alleen in 2008 is uit de eigen fondsenwerving een bedrag van 288.000 euro besteed aan wetenschappelijk onderzoek. Het geld is vooral gegaan naar bewustwording, voorlichtingsfolders en zorgprojecten voor borstkankerpatiënten. Terwijl onderzoek naar borstkanker wel vaak wordt gebruikt als verkoopargument voor de roze producten.



Spaarrekening

In vijf jaar tijd heeft Pink Ribbon 16 miljoen euro ontvangen van bedrijven en particulieren. Een omvangrijk bedrag daarvan is niet besteed. Op de spaarrekening staat ruim 7 miljoen euro te wachten op een doel. Daarnaast is nog eens 1 miljoen gereserveerd als reserve voor de organisatie.



Naast de 16 miljoen van bedrijven en particulieren, heeft Pink Ribbon ook nog 4 miljoen ontvangen van twee andere kankerfondsen.



Lintje

In 2008 wil KWF het bekende roze lintje gebruiken in de eigen fondsenwerving voor borstkanker. Maar de stichting Pink Ribbon claimt het alleenrecht van het beeldmerk. KWF besluit een deal aan te gaan met Pink Ribbon. Al het geld dat KWF ophaalt tijdens oktober borstkankermaand met de logo's van KWF en Pink Ribbon wordt gedoneerd aan Pink Ribbon. De wervingskosten zijn voor KWF.



Op deze manier is in twee jaar tijd ruim twee miljoen euro overgemaakt aan Pink Ribbon. Het geld is wel geoormerkt voor wetenschappelijk onderzoek. Dit jaar is de samenwerking met Pink Ribbon gestopt. KWF denkt meer geld op te kunnen halen met de kankerbrede actie 'Sta op tegen kanker'.



A Sisters Hope

Behalve KWF is ook fondsenwerver A Sisters Hope gestopt met geld geven aan Pink Ribbon. De afgelopen jaren heeft A Sisters Hope twee miljoen overgemaakt aan Pink Ribbon voor wetenschappelijk onderzoek. De wervingskosten waren voor rekening van A Sisters Hope. Naast de geoormerkte donaties van deze twee kankerfondsen (ruim 4 miljoen totaal) is er dus weinig geld van Pink Ribbon zelf besteed aan onderzoek.



Gala

Ieder jaar wordt begin oktober een Pink Ribbon Gala georganiseerd door de firma Estée Lauder. Dit initiatief staat helemaal los van Stichting Pink Ribbon. Het gala heeft als doel bewustwording. Op het gala zijn veel BN'ers aanwezig en een beperkt aantal borstkankerpatiënten. Bekende artiesten treden op.



Veel mensen denken dat het gala bedoeld is voor fondsenwerving, maar dat is niet het geval. Stichting Pink Ribbon ontvangt ook geen donaties van Estée Lauder. Estée Lauder mag wel vrij gebruik maken van de naam Pink Ribbon en het roze lintje, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld KWF kankerbestrijding.



IDFA

Vrijdag gaat op het Internationale documentaire festival IDFA een documentaire over Pink Ribbon in Noord-Amerika in première.



Marketingtool

Het is een kritische film over het gebruik van borstkanker als marketingtool door het bedrijfsleven. Roze auto's, roze pistolen, en roze golfballen, je kan het zo gek niet bedenken. Borstkankerpatiënten die gaan overlijden hebben het gevoel dat over hun lijk producten aan de man worden gebracht.



Kritischer

Positieve verhalen van "survivors" voeren de boventoon in de roze fondsenwerving. Maar de miljarden die inmiddels zijn opgehaald hebben niet geleid tot veel vooruitgang in de behandeling. Nog steeds krijgt één op de acht vrouwen borstkanker en overlijden er veel vrouwen. Volgens de documentaire wordt het onderzoeksgeld niet goed besteed. Donateurs zouden veel kritischer moeten zijn.



In Nieuwsuur vanavond uitgebreid aandacht voor de Nederlandse situatie van Pink Ribbon en fragement uit de documentaire.



Vragen en/of opmerkingen? Mail de maker Judith Pennarts (Judith.Pennarts@Nieuwsuur.nl) of volg Judith op Twitter.





Ik heb het altijd al geroepen. Pink Ribbon spoort niet. Wat een nare organisatie.
Alle reacties Link kopieren
Mimsey .



Ik vind Pink Ribbon echt te belachelijk voor woorden... maar 1.8% uitgeven aan onderzoek! Het doel van 15% vond ik al belachelijk laag. Ik heb nog nooit een cent aan PR uitgegeven en dat ga ik ook niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Net op Radio 1. Marianne Zwagerman gaat aangifte doen tegen Pink Ribbon. http://www.radio1.nl/cont ... rm-edens-over-pink-ribbon
Oh gut, madame heeft weer aandacht nodig?
Alle reacties Link kopieren
Pink Ribbon is 100% van SANOMA, net als onderstaande Nederlandse tijdschriften en websites. SBS Broadcasting BV (SBS6, Net 5, Veronica) is voor 67% eigendom van Sanoma en er komen binnenkort ook nog wat radiostations bij, zoals Radio538.

Sanoma houdt zich ook intensief bezig met leermiddelen.



Handig als je eigenaar bent van een site als nu.nl wanneer één van je andere projectjes een beetje in het verkeerde daglicht komt te staan.



http://www.nu.nl/binnenla ... aar-weinig-onderzoek.html



10 voor je Tuin

101 Woonideen

Actieauto.nl

Allesbrocante.nl

ariadne at Home

Ariadne At Home Brocante Special

ariadne at Home Kinderen

Auto.overzicht.nl

AutoTrader.nl

AutoWeek

Avrobode



Baby.jongegezinnen.nl

BabyGids

Beau Monde

Beau Monde In shape

Beauty Magalog

Belegger.nl

Buiteninspiratie.nl

ByDanie



Cars, de wereld van

ClassicTrader.nl

Computer Idee

Cosmopolitan



Dating.overzicht.nl

December verwenbijlage

delicious.

Disney Club

Disney Junior

Disney XDMagazine

Donald Duck

Donald Duck Extra

Donald Duck junior

Donald Duck Kerstspecial

Donald Duck Sinterklaas special

Duck Out

DYou



Eigen Huis & Interieur

Elektronica.overzicht.nl

Energieprijzen.nl



Esta

Fashionchick.nl

Fashionista

Feest!

Felicitas

Fiets

Fiets Actief

Fietsspecial TV Magazines

Financiele special

Flair

Flair Holiday

Flair Mama

Flair Mind & Body

Flair Party-time

Flow

Foodspecial

Formule1.nl



Gamer.nl

Geldspecial TV Magazines

Gezondheidsspecial TV Magazines

GoeieVraag.nl

Golf.nl

Golfers Magazine

GOLF journaal

Grazia

Groenopweg.nl

Groenspecial TV Magazines

Groter Groeien

Gsm.overzicht.nl



Happy Earth

Helden Magazine

Hockey.nl

Hoefslag

Holland Special

Home and Garden

Hypotheek.overzicht.nl



In de Strengen

In de Strengen International

Insidegamer.nl

Internet.overzicht.nl



James

Jongegezinnen.nl



Katrien

Kek Mama

Kek wonen met Kinderen

Kidskamers.nl

Kieskeurig.nl

Kiesmobiel.nl

Kijk

Kinderen

Kleurinspiratie.nl

Kluswebsite.nl

Knipmode

Knippie

Kortingsbonnenspecial

KRO Magazine

Kunst & Cultuur



LEEFtijd

Lekker

Lenen.overzicht.nl

Libelle

Libelle 250 dagjes uit

Libelle Balance

Libelle Feestmaand

Libelle Tuinen

Libelle Wonen

Libelle Woonwinkelen

Libelle Zomerrecepten

LiefLijf

Lifestyle.overzicht.nl

LINDAmagazine.nl



Makkie.nl

Margriet

Margriet More - Happy Body

Margriet More Eropuit!

Margriet More Feest

Margriet More Kids

Margriet More Tuinen

Margriet More Wonen

Marie Claire

Mijn Auto & Ik

Mikro Gids

Mobiel.nu.nl

Moederdag verwenbijlage

More Than Classic

MOTO73

Motor Magazine

Motor.nl

MotorTrader.nl

myhomeshopping.nl



NCRV-gids

Nickelodeon Magazine

Nieuwe REVU

Nouveau

NU.nl

NU.nl/reizen

NUfoto.nl

NUjij.nl

NUsport

NUtvgids.nl

NUwerk.nl

NUzakelijk.nl



Onlineshopgids

OOGGetuige

OOK

Ouders van nu

Overzicht.nl



PaardenLeven

PaardenSport

Panorama

Panorama winterspecial

Panorama zomerspecial

Parenting Financile special

Parenting Gezin & Gezondheidsspecial

Parenting Modespecial

Parenting Speelgoedspecial

Parenting Vakantiespecial

Peuterkleuter.jongegezinnen.nl

Phryso

Pink Ribbon Magazine

Playboy

Pro Cycling



Reisspecial

Roots



SchoolBANK.nl

Seasons

Seasons Tuinen

Shop & Style

Spelletjes.overzicht.nl

Startgames.nl

Startpagina.mobi

Startpagina.nl

Startpagina.nl/kids

Startspelletje.nl

Stayorgo.nl

Story

Story Zomerspecial

Styletoday.nl



Televizier

Tina

TransportTrader.nl

Truckstar

Tuin & Co

Tuinspecial TV Magazines

TVFilm

TVGids.nl



Vacature.overzicht.nl

Vaderdag verwenbijlage

Vakantie.nl

Vakantie.overzicht.nl

Vakantiespecial TV Magazines

Valentijn verwenbijlage

Vega

Verwenspecial TV Magazines

Viva

Viva Mama

Volgens Mama

Vorsten Royale

VrouwOnline

vtwonen



We Connect

Weblog.nl

Winnie de Poeh

Wonen.overzicht.nl

Woonbeurs Amsterdam

Woonbrochureservice.nl

Woonspecial TV Magazines

Woonwebsite.nl



Xobi.nl



Zeilen

Zie.nl

Zin

Zo Zit Dat

Zomerspecial TV Magazines

Zwanger - gemaakt door de makers van Kinderen

Zwanger, door de makers van Ouders van Nu

Zwanger.jongegezinnen.nl
Alle reacties Link kopieren
In De Telegraaf is Quinty Trustfull "aangeslagen na kritiek". Ja, natuurlijk. Die ziet straks de celebrity-feestjes aan haar neus voorbij gaan. Want borstkanker bespreekbaar maken doe je natuurlijk met feestjes en gala's.
Ik vind de huidige commercial wel hilarisch..... doneer 1/8. Ik denk daar dan achteraan "doneer 1/8 en WIJ geven daar 1.8% van aan onderzoek.



Cijfertechnisch om in je broek te zeiken. Een achtste van mijn omzet/tijd doneren voor dat shitblad?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dt heel heftig om te lezen. Hier moet echt iets aan gedaan worden. Goede doelen worden steeds ongeloofwaardiger.
Alle reacties Link kopieren
ik denk echt dat quinty trustfull zich oprecht inzet voor PR, of het nu echt een goed doel is of niet, heb haar er vaker over horen praten en ze komt dan echt heel gemotiveerd over, ze heeft haar moeder aan borstkanker verloren.

dat ze misschien beter voor het KWF kon pleiten maakt haar inzet voor PR nog niet tot een ''show'' en een bevrediging van haar behoefte om naar gala's te gaan.

( is verder geen fan van Q T noch deskundige wat PR betreft dus verlaat de discussie weer )
Alle reacties Link kopieren
hetzelfde gaat op voor sylvie van de vaart trouwens, ook al was zij patient, ze voelen zich op hun gemak bij PR, begrijpelijk ook gezien de kringen waarin ze zich bewegen en ze denken dat PR goed werk doet, dat dat nu ter discussie staat maakt nog niet mensen verdacht die in het project PR geloven, iedereen kan zich vergissen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat Viva doet nu met hun PR campagnes.
Alle reacties Link kopieren
Pink Ribbon is een egotrip voor mensen die graag te koop lopen met hun "betrokkenheid" en hun "inzet" voor 't goede doel. Pink Ribbon geneest niemand, en schaamte mbt borstkanker lijkt me helemaal kul, het is tenslotte geen soa.



Zo te lezen heeft PR zelfs niet 1,8% maar nul procent uitgegeven:





http://www.geenstijl.nl/m ... _pink_ribbo.html#comments
Alle reacties Link kopieren
http://www.spaink.net/2011/11/17/pink-ribbon/



http://www.spaink.net/2011/11/19/pink-r ... n-cijfers/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven