Belangrijk: Beleid op de forumpijler Actueel

29-05-2012 12:49 296 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag,



Hierbij een aankondiging met betrekking tot de sfeer op de pijler Actueel, die door verschillende gebruikers als overwegend negatief wordt ervaren.



Helaas leveren de topics op de pijler Actueel regelmatig verhitte discussies op en gaan reacties zich op gebruikers richten in plaats van op het onderwerp.



Om de sfeer in deze pijler te verbeteren is het dus noodzakelijk om de handhaving van de regels de komende tijd strakker uit te voeren.



Na het plaatsen van dit statement zullen wij dan ook strenger gaan toezien op het postgedrag in de pijler Actueel en zal er zonodig sneller ingegrepen worden. Wij zullen hierbij vooral letten op:



- het 'op de man spelen'

- trollen/off-topic posten/bijdragen aan negatieve sfeer



Uiteraard volgen de beslissingen naar het objectieve inzicht van de Moderators. Deze beslissingen staan dus ook los van alles wat er tot nu toe op Actueel voorgevallen is. Wel worden alle overtredingen die na dit statement op de pijler Actueel volgen zonder verdere discussie gemodereerd.



Graag doen we ook een beroep op de gebruikers om ons te helpen met het waken voor een goede sfeer. Wij kunnen niet altijd alles lezen, dus meldingen van posts of topics waar iets misgaat zijn van harte welkom!



Natuurlijk hopen we dat zo de sfeer op de pijler spoedig verbetert en dat er weer interessante on-topic discussies kunnen plaatsvinden! :-]



Dank voor jullie begrip en medewerking!
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



Helaas blijkt dat ondanks het eerdere statement en aangekondigde strictere beleid op Actueel, de sfeer toch zeer gespannen blijft. Vele discussies brengen oude vetes en meningsverschillen opnieuw aan het licht en omdat dit ook al een lange historie kent op dit forum, menen we dat dit probleem niet zomaar opgelost is. Het betreft hierbij voornamelijk de religieuze en politieke topics.



Omdat we bij Viva geen censuur willen opleggen door bepaalde thema’s op Actueel niet meer toe te staan, of zelfs de pijler te sluiten, gaan we met het forumbeheer in beraad om te zien hoe deze situatie verbeterd kan worden en welke maatregelen hiervoor nodig zijn. Tot die tijd zullen we alle topics sluiten die deze discussies en spanningen weer aan kunnen wakkeren. Dit ook om te voorkomen dat er veel bans moeten worden uitgedeeld omdat gebruikers vanuit hun emotie reacties plaatsen.



Zodra we een beleidsbeslissing hebben gemaakt zullen we dit kenbaar maken en eventueel de topics weer heropenen.



Bedankt voor jullie begrip.



Met vriendelijke groeten,



Moderator viva forum
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



Omdat wij merken dat het de laatste tijd weer erg onrustig is op de pijler actueel ,hebben wij besloten op deze pijler de volgende punten nog even onder de aandacht te brengen, met als doel deze pijler weer een prettige plek te maken voor een ieder die hier graag komt.



- Wij als moderators kunnen niet preventief zelf alle discussies en postings in de gaten houden, zelfs niet samen met de juniors, dus blijft het belangrijk dat we op specifieke posts die regels overtreden gewezen worden middels topicreports. We zullen dan ingrijpen als dat nodig is. We bekijken alle stafmeldingen, maar reageren er verder niet op. Als er dus geen actie is ondernomen kun je er vanuit gaan dat wij daar geen aanleiding toe zagen.



- Ondanks alles blijft ons streven de Actueel pijler zo open mogelijk te houden en ruimte voor een open discussie te blijven geven. In principe zijn alle onderwerpen toegestaan, maar we zullen wel ingrijpen door bijv. sluiting van een topic als de discussie naar onze mening niet meer on topic is, als de gemoederen hoog opgelopen zijn, of als het topic de dreiging heeft om uit de hand te lopen. Wij verzoeken jullie ook de aanwijzingen van de moderators en junior moderators op te volgen.



- Discussies over ons beleid zijn niet toegestaan. Voor vragen en of opmerkingen over het beleid, verwijzen wij jullie graag naar ons mailadres: forum@viva.nl.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Nog een (voorlopig laatste) reactie van onze kant, waarna het hopelijk duidelijk is wat ons standpunt betreffende beleid op deze pijler is:



- In principe verandert het modereerbeleid inderdaad niet op deze pijler, al zijn we wel van mening dat het geen kwaad kan de komende tijd weer wat scherper mee te lezen en op te treden.



- De gegevens suggesties zijn wel door ons gelezen, echter zien we geen aanleiding ze op dit moment geheel of gedeeltelijk in te voeren. De forumregels zoals ze nu staan wensen we te handhaven. Ook is het bekend dat we er op het forum geen discussie over voeren.

- De stafmeldingen blijven de beste manier om ons ergens op te wijzen. Het wil niet automatisch zeggen dat nav elke stafmelding actie ondernomen wordt, die inschatting maken wij uiteraard altijd zelf. Vaak staffen wil dus niet zeggen dat wij dan ook vaker zullen handelen nav van die stafmeldingen, tenzij ze natuurlijk stuk voor stuk een gegronde reden hebben.



- Er zullen altijd mensen zijn die de sfeer op de Actueel pijler niet goed vinden, maar helaas is dit voor een groot deel ook verbonden met de onderwerpen die op zo'n pijler besproken worden. Hier zullen altijd meningen lijnrecht tegenover elkaar staan mbt onderwerpen die vaak erg gevoelig kunnen liggen. Op andere pijlers zijn onderwerpen over het algemeen een stuk luchtiger, wat automatisch een andere sfeer met zich meebrengt. Ondanks dit willen we toch streven de pijler zoveel mogelijk open te houden betreffende de onderwerpen die besproken mogen worden.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Het Sinterklaas topic is vol met meer dan 3000 berichten, kan er een slotje op?
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Hoi ik open vanmorgen een nieuwe OP op Actueel maar ipv kaken heb ik kijken gezet. Kunnen jullie dit wijzigen. Alvastbedankt.
Alle reacties Link kopieren
quote:celine2906 schreef op 28 oktober 2013 @ 11:26:

Hoi ik open vanmorgen een nieuwe OP op Actueel maar ipv kaken heb ik kijken gezet. Kunnen jullie dit wijzigen. Alvastbedankt.



Beste Celine2906,



Dit soort verzoekjes kun je het beste even neerzetten in het Centrale Moderator topic.



Ik heb de titel even voor je aangepast



Met vriendelijke groet,

JuniorModeratorViva
Alle reacties Link kopieren
quote:doddie schreef op 28 oktober 2013 @ 11:04:

Het Sinterklaas topic is vol met meer dan 3000 berichten, kan er een slotje op?



Beste doddie,



Ook dit verzoekje graag een volgende keer op het centrale moderator topic



Het topic is voorzien van een slotje.



Met vriendelijke groet,

JuniorModeratorViva
Alle reacties Link kopieren
'vind ik leuk'
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Gelukkig Ik vond het steeds meer op het Fok! Forum gaan lijken en leek me niet heel goed ten aanzien van het merk Viva.. Goed bezig!
Hierbij een aankondiging met betrekking tot de sfeer op de pijler Actueel, die door verschillende gebruikers als overwegend negatief wordt ervaren.





Nu zijn de 'gebruikers' van dit forum wél "actief".....???
Moderator, kan het topic Filmpje uithuisplaatsing kind part 2 worden gesloten? Deel 3 is aangemaakt!
Zou ik mijn account kunnen laten verwijderen?



B.v.d,



Miss adventure.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat er behoorlijk op de man wordt gespeeld in het Sinterklaas topic, wordt dat niet aangepakt?
I have my fears but they do not have me
Alle reacties Link kopieren
Jawel, een nieuw uiterlijk voor het viva-forum...



Maarre... Onoverzichtelijker door te grote afstanden tussen pijlers en items, ondoordachte indeling en het lijkt dat er meer klikken nodig om daar te komen waar je wilt...



Pfff, nee, géén verbetering, de nieuwe lay out.



Eens of niet eens?
Alle reacties Link kopieren
quote:aponi schreef op 21 oktober 2014 @ 00:01:

Ik vind dat er behoorlijk op de man wordt gespeeld in het Sinterklaas topic, wordt dat niet aangepakt?



Beste aponi,



Als je vindt dat berichten in strijd zijn met de huisregels dan verzoeken wij je deze even te melden met het stafje. Dan zal er door de moderators zsm naar worden gekeken en waar nodig actie worden ondernomen.



Met vriendelijke groet,

JuniorModeratorViva
Alle reacties Link kopieren
quote:choilleich schreef op 30 oktober 2014 @ 17:46:

Jawel, een nieuw uiterlijk voor het viva-forum...



Maarre... Onoverzichtelijker door te grote afstanden tussen pijlers en items, ondoordachte indeling en het lijkt dat er meer klikken nodig om daar te komen waar je wilt...



Pfff, nee, géén verbetering, de nieuwe lay out.



Eens of niet eens?



Beste choilleich,



Dit topic is in principe niet bedoeld voor dit soort berichtjes. Opmerkingen over layout en ook het melden van bugs graag op het speciaal daarvoor geopende topic: http://forum.viva.nl/foru ... rum/list_messages/246023.



Hartelijk dank!



Met vriendelijke groet,

JuniorModeratorViva
Eh, Modje, normaal gesproken werd er altijd even gewacht op het nieuwe topic, voordat het oude gesloten werd. Middenin de discussie patsboem dichtgooien vind ik nou niet echt aardig .



Het beleid van een maximum aantal berichten is ooit ingesteld omdat het forum anders vastliep. Het zal toch niet zo zijn dat het aankomt op twintig berichtjes meer of minder??
Alle reacties Link kopieren
Het bericht van de CM ook even hier:



Beste forummers,



Uiteraard is het mij niet ontgaan dat er veel commotie is rond het pijler actueel. Met name over het vluchtelingenvraagstuk, maar ook over andere onderwerpen. Zoals eerder kort toegelicht in het CM topic, zijn wij van mening dat de vrijheid van meningsuiting een groot goed is wat wij zeker ondersteunen. Dit houdt niet in dat wij achter alles staan wat er door forummers geschreven wordt. Iedereen dient zich, los van de mening die hij of zij uitdraagt, te houden aan de huisregels van het forum. Worden deze geschonden, dan worden de te nemen maatregelen getroffen, terug te lezen in de huisregels.



Moderators houden de topics binnen het forum nauwlettend in de gaten. Zoals jullie begrijpen is het forum groot, en zijn er teveel topics om voor de moderators constant in de gaten te houden. Mede daarom maken wij gebruik van de stafjes, waarmee de moderators op ongepast gedrag kunnen worden gewezen, en in kunnen grijpen waar nodig. De beslissing die een moderator neemt n.a.v. een overtreding, is leidend en staat niet ter discussie. Op dit moment constateren wij dat veel forummers zich niet meer thuis voelen op de pijler actueel en dat er een gemis is aan nuance en een normale discussie. Daarom zal ons modereerbeleid ook strenger worden op deze pijler en zal er meer meegelezen worden op de topics die naar ons idee daar aanleiding toe geven. Discussie is prima, op de man spelen, racisme, discriminatie en vreemdelingenhaat zal niet worden geaccepteerd.



Groeten,

Sanne

CM VIVA
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Excuse me, een grapje maken over een kledingstuk van eeuwen geleden kan niet? Dan wil ik graag weten wat daar fout aan is. Want ik zie echt niet wat er fout is aan een grapje over een kledingstuk uit het tijdperk van de middeleeuwen. Het kleedstuk kwam enkel voor in de middeleeuwen.

Slaan jullie niet een beetje door?
Alle reacties Link kopieren
Oeps. Fout.
Alle reacties Link kopieren
Beste Mods,

In het topic 'Merkel heeft een grote voorsprong in de peilingen' wordt erg fel gereageerd, op een in mijn ogen niet zo'n prettige manier. En erg off-topic gegaan vanwege een mening die een aantal posters blijkbaar niet zint.
Ik vind het erg jammer dat een beetje redelijk gesprek blijkbaar niet mogelijk is op de pijler Actueel. Ik ben zelf ook wel wat fel, en probeer me te beheersen, maar het is constant hetzelfde liedje, als het woord vluchteling valt komt er een zwerm reacties, met allemaal dezelfde teneur.
Het is niet zo ernstig dat ik wil staffen, maar zouden jullie willen meekijken op dit topic ?
Het lijkt me zo jammer wanneer de TO, die misschien wel goed geïnformeerd en genuanceerd is, niet meer terugkomt.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Jullie wachten al een tijdje op een statement m.b.t. racisme op het forum, we zijn ons hiervan bewust en weten dat dit niet goed te praten is. De kwestie rondom racisme is ondergesneeuwd door de lancering en problematiek van het vernieuwde forum.

Zoals in de huisregels te lezen is, is racisme in welke vorm dan ook niet toegestaan op dit forum. Wij willen graag dat het VIVA Forum een plek is waar iedereen met iedere achtergrond zich welkom voelt en we denken dat jullie dit volledig met ons eens zijn.

Mocht je een bericht opmerken die naar jouw mening racistisch is, dan kun je deze altijd staffen en zal de moderator naar het topic kijken. Bij twijfel of als het om een lastige kwestie gaat overleggen we als team met elkaar. Bij racisme treden we streng op en werken we via het gebruikelijke bansysteem. Onze beslissing staat dan niet ter discussie.

Om het voor iedereen gemakkelijker te maken hebben we de volgende twee regels toegevoegd:
- Op de pijler Actueel zijn op de man reacties, net als in alle andere pijlers, nooit toegestaan en controleren we hier extra streng op. Deze reacties zijn onnodig en voegen niks toe aan de discussie over het onderwerp dat gaande is.
- Verbastering van namen/personen zoals Blonde dictator, mutti Merkel en gelukzoekers zijn niet toegestaan. Deze namen vinden we onnodig en we verzoeken iedereen om mensen gewoon bij hun naam of functie te noemen.

Deze regels zullen we vanaf nu gaan hanteren en staan vanaf morgen in de VIVA Forum huisregels.

We hopen hiermee de eerste stappen te zetten om het forum en vooral de actueel pijler een fijnere plek te maken voor iedereen.

Met vriendelijke groet,

CM VIVA
Wat is er gebeurd met het topic naar aanleiding van het showproces tegen de Friesche snelwegblokkeerders? Jammer dat deze levendige discussie ineens verdwenen is.
Beste moderators, in het topic "2 doden in bioscoop Groningen", vind ik dat Suari echt te ver gaat met zinspelingen. Ik vind dat zij erg negatief aanwezig is en daarmee worden topics vaak omgebogen tot een soort ruzie en venijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven