Uitleg Oekraïne in Jip en Janneke taal

03-03-2014 23:09 1033 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voel me dom en blond maar ik heb echt geen idee wat er aan de hand is in Oekraïne en Rusland. Kan iemand mij kort, en in Jip en Janneke taal uitleggen waar dit conflict over gaat? Googlen maakt me weliswaar wijzer over wat er met de dag gebeurd maar niet over de oorsprong...
Kijk even naar RTL late nicht nu. Krijg je meteen uitleg.



Kort gezegd gaat het om de liefde van Oekraïne voor of de EU of Rusland. Rusland wil de liefde, de EU krijgt hem.
Alle reacties Link kopieren
quote:LillyFeeee schreef op maandag 03 maart 2014 23:12 Kijk even naar RTL late nicht nu. Krijg je meteen uitleg.



Kort gezegd gaat het om de liefde van Oekraïne voor of de EU of Rusland. Rusland wil de liefde, de EU krijgt hem. En waarom wil Rusland dat? Wat is er zo belangrijk aan de Oekraïne?
Alle reacties Link kopieren
Oekraïne heeft zijn oude leider afgezet en er is nu een interimregering. Op het eiland de Krim is de meerderheid van de bevolking Russisch en Poetin ziet nu een mooie kans. Landjepik dus.



Gewoon, omdat het kan en Poetin het waarschijnlijk als een stuk Rusland ziet omdat er zoveel Russen wonen.



Of is dit te Jip en Janneke
Omdat Rusland een giga ego heeft. Zijn de dictatoriale trekken van Poetin je nog nooit opgevallen??
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op maandag 03 maart 2014 23:14 Oekraïne heeft zijn oude leider afgezet en er is nu een interimregering. Op het eiland de Krim is de meerderheid van de bevolking Russisch en Poetin ziet nu een mooie kans. Landjepik dus.



Of is dit te Jip en Janneke Waarom is de leider afgezet? Wat is de Krim en van wie is dat land?
Ook dat Bootje.
Alle reacties Link kopieren
http://nos.nl/artikel/618 ... rim-zo-belangrijk-is.html
Alle reacties Link kopieren
De oude leider is afgezet wegens wanbeleid.
Alle reacties Link kopieren
De krim:

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Krim
De Krim is een deel van Oekraïne waar Rusland een legerbasis heeft. De leider is afgezet door de oppositie omdat zij het niet met zijn beleid eens waren.



Lees eens een paar krantenartikelen en er wordt je een hoop duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Oke, maar als de Krim van Oekraïne is, wat heeft Rusland dan op te eisen? Wij eisen toch ook niet ineens een deel van België op?

Beetje kinderachtig eigenlijk...




Dat is nou Oorlog Bergje.
Alle reacties Link kopieren
Lees mijn linkjes maar, daar staan de antwoorden op je vragen in.



En wat LillyFeeee zegt
Alle reacties Link kopieren
quote:LillyFeeee schreef op maandag 03 maart 2014 23:20



Dat is nou Oorlog Bergje. Zal wel.... Raar en onnozel
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 03 maart 2014 @ 23:13:

[...]



En waarom wil Rusland dat? Wat is er zo belangrijk aan de Oekraïne?



De Oekraine was vroeger een belangrijk onderdeel van de Sovjetunie/Rusland. Iedereen kent het land van Tsjernobyl, dat ligt in de Oekraine.



Het feit dat veel landen zich afscheiden na de val van communisme in Rusland was voor veel oude machthebbers een doorn in het oog.



Daarom heeft het nieuwe en kleinere Rusland na haar val altijd geprobeerd flinke invloed uit te oefenen op deze nieuwe staten, die vroeger bij Rusland hoorde.

(Net zoals de VS nog steeds probeert invloed uit te oefenen op West-Europa, zo probeert Rusland dat in het Oosten.)



Kort gezegd: na de val van de Sovjet-Unie en bijvoorbeeld de muur in Berlijn was de koude oorlog wel voorbij, maar niet de zucht naar invloedsferen.



Wat gebeurde was dat landen als de Oekraine (maar ook de Baltische staten als Letland bijvoorbeeld en Polen) steeds meer begonnen te flirten met de EU.

Sommige van deze landen werden zelfs lid van de EU en de NAVO.



Een gruwel voor de Russen. Want dat betekent machtsverlies.



De Oekraine is flink corrupt. De vorige president was daar een goed voorbeeld van.

Met protesten is deze president vervolgens afgezet.



Maar: deze president was pro-Russisch, en wilde meer zaken doen met de Russen.



De nieuwe regering wil echter vooral zaken doen met de EU.



Dat was voor Poetin het startsein om in te grijpen en zijn machtsgreep op de Oekraine weer te verstevigen.



Poetin begint zijn acties op de Krim. Dat is makkelijk, want daar wonen al veel mensen die Rus zijn of op Rusland zijn georienteerd. Ook is daar een zware marinebasis gevestigd van de Russen (de Russen lenen deze havens van de Oekrainers, zeg maar). De aanwezigheid van deze basis maakt het ook makkelijker om op de Krim te beginnen.



Poetin vertelt de wereld dat hij de Russische bevolking daar wil beschermen, maar het is hem niet alleen om de Krim te doen.



Het gaat uiteindelijk om macht.



Ik hoop dat het zo iets duidelijker is. Dit verhaal is overigens niet compleet en ik hoop dat anderen dit kunnen aanvullen of fouten verbeteren.
Het is er al langer aan het borrelen. Rusland heeft er veel invloed en wil die vooraanstaande positie behouden. Janoekovitsj zwalkte heen en weer tussen meer toenadering zoeken richting EU en toch terug richting Rusland (vanwege dreigen de voordelige gasdeal op te zeggen). Daarop gingen er mensen de straat op, dat werd met geweld opgelost. En Rusland ziet nu zijn kans schoon om in de chaos een deel van Oekraïne in te pikken.



Oekraïne telt een behoorlijk aandeel van de bevolking van Russische oorsprong. In het oosten van het land vooral. Na het uiteenvallen van de Sovjet Unie kwam er een focus op de oekraïense oorsprong en werden bijvoorbeeld russische namen ver-oekraïenst zodat Elena opeens officieel Olena heette zonder daar enige inspraak in te hebben.



Meer weet ik er ook niet van.
Alle reacties Link kopieren
quote:LillyFeeee schreef op 03 maart 2014 @ 23:15:

Omdat Rusland een giga ego heeft. Zijn de dictatoriale trekken van Poetin je nog nooit opgevallen??



Hier komt het wel op neer. Goede samenvatting.



Belangrijk en cruciaal is in ieder geval macht en de uitbreiding van je macht door 'invloedsferen.'



De EU doet dat overigens op precies dezelfde manier, alleen dan minder agressief.
Alle reacties Link kopieren
Dat dekt wel aardig de lading volgens mij.



Om heel eerlijk te zijn interesseert het me weinig, dus ik ga lekker slapen nu.
Strike zegt het veel beter!
Alle reacties Link kopieren
Geen rare vraag voor mij. Ik heb zit weekend wiki doorgeplozen voor jouw vraag.



De oppositie van de Oekraïene (en 70%) van de bevolking wil graag bij de EU gaan horen.

Het oosten van de Oekraïne is pro Russisch (dus Poetin) en wil dit dus niet. Zo ook de oude president van de Oekraïne

De Krim is een schiereiland van de Oekraïne waar Rina's een enorme mariniersbasis heeft
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
Okeeee, het begint te dagen!

Ik hou me echt zelden bezig met politiek.... Boeit me nooit zo. Bij dit conflict wel omdat ik de term 3e Wereldoorlog hoorde vallen.
Alle reacties Link kopieren
Zo werkte het bij mij ook hoor, don't be ashamed
Alle reacties Link kopieren
Rina moet Rusland zijn! Poetin wil graag zijn invloed houden dus stuurt nu militairen naar de Krim onder het mom van de basis te beschermen.



Her Oekraïense volk wil graag meer bij Europa horen maar de Oekraïense politiek houdt dit tegen omdat er grote belangen zijn in bijvoorbeeld de gasvelden
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Oekraine was leverancier van graan en groente ed aan Rusland. (graanschuur voor dus) Rusland levert goedkoop gas aan de oekraine. Daarom vind Rusland dat de Oekraine een soort van provincie van Rusland is. Daarbij de grens met het westen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven