Camiel weg bij KLM

16-10-2014 13:21 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik het las dacht ik meteen "heeft hij teveel vragen gesteld over het feit dat KLM niet gewaarschuwd was over het gevaar voor de MH17 ?" Heeft dat hem de das omgedaan?



Maar dan lees ik meerdere nieuwsberichten. In feite best wel positieve berichten over Eurlings. Zie hier onder een paar punten waarbij ik me afvraag "wat is de echte reden?":



*'Camiel Eurlings stond voor KLM. Voor zijn inspanningen voor de luchtvaartmaatschappij waardeer en respecteer ik hem zeer", reageerde staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu



*Door het gedwongen vertrek van Eurlings nemen de zorgen over de werkgelegenheid bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij toe. Dat stelde de voorzitter van vakbond De Unie, Reinier Castelein, woensdag in het tv-programma Nieuwsuur.



*de voorzitter van vakbond De Unie, Reinier Castelein benadrukte dat Eurlings zich altijd sterk heeft ingezet om gedwongen ontslagen bij KLM te voorkomen.



*Eurlings dacht recentelijk nog niet aan opstappen. In een interview met Quote, dat nog moest verschijnen en volgens het zakenblad vorige week donderdag plaatsvond, zei hij dat vertrekken geen optie is. ''Ik ben pas net begonnen."

Weg gaan zou pas aan de orde zijn als zijn opdracht is vervuld, ''en dat is KLM de komende vijf jaar vol in de aanvalsstand krijgen", zei Eurlings. Hij noemt zijn taak een 'pittige opdracht'. ''Maar wel een waar 95 jaar van heritage op je schouders rust, en ik vind het prachtig."



De afzijdige houding van Eurlings tijdens de recente langdurige staking bij Air France leverde kritiek op. De staking die honderden miljoenen euro's aan schade opleverde, deed Eurlings lang af als een Franse kwestie. Hij verklaarde bewust op de achtergrond te blijven om escalatie te voorkomen.



Eurlings kreeg het verwijt onzichtbaar te zijn. Hij zou de Nederlandse belangen binnen Air France-KLM niet goed verdedigen. Overigens benadrukte Eurlings dat KLM niet zou meebetalen aan de kosten van de staking.



...............





-----------------------------------------------------------------------------------------------





Eurlings weg bij KLM

Camiel Eurlings, topman onder vuur



Oud-minister Camiel Eurlings stapt op bij KLM. De reden wordt niet genoemd, maar duidelijk is wel dat het de laatste tijd rommelde in de top van Air France-KLM na een dagenlange staking van de piloten bij de Franse tak.



Eurlings en de KLM Raad van Commissarissen hebben gezamenlijk besloten dat Eurlings zich per direct zal terugtreden, zo luidt het persbericht.



Het Financieel Dagblad kopte eind september 'Leiderschapscrisis bij Air France-KLM na pilotenstaking'. Volgens het FD kampte Air France-KLM met een acute leiderschapscrisis na de pilotenstaking van de afgelopen twee weken.



'Ferm antwoord gemist'

Kritiek was er niet alleen op de Franse topman, maar ook op de leiding van KLM. "President-directeur Camiel Eurlings heeft zich ondanks zijn charme weinig laten zien in het bedrijf, aldus werknemers. Daarbij werd een ferm antwoord van de kant van KLM in bij de staking van de Air France-piloten aanvankelijk sterk gemist. Dit heeft leidt tot spanningen geleid in de top van KLM", schrijft de krant.



De vermeende onzichtbaarheid van Eurlings werd een week geleden ook aangehaald door NRC Q. In een verhaal over de problemen bij Air France-KLM wordt Eurlings een 'onzichtbare topman' genoemd. Dat zou niet alleen gaan om Eurlings opstelling tijdens de staking, maar ook tijdens de nasleep van MH17.



ZIE OOK: 'Eurlings was nooit onomstreden'



De Telegraaf sprak met werknemers van de KLM. Volgens de krant wordt Eurlings door zijn eigen personeel 'verweten 'op de bok' te weinig leiderschap en visie te tonen om het nog altijd winstgevende KLM in rustig Nederlands vaarwater te brengen met behoud van banen en een 'blauwe identiteit''.

RTL Nieuws
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Hij is nooit de juiste man op die plek geweest, hij werd gekozen vanwege zijn connecties maar weet helemaal niets van de luchtvaart.



Heeft het nog lang volgehouden.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Ik snap gewoon niet wat hij in die functie deed. Geen ervaring in het bedrijfsleven en hoppa, CEO KLM.



Wat ik het minst begrijp is dat hij de stap van minister naar KLM zo makkelijk kon maken. Als minister had hij namelijk direct te maken met de KLM. Schijn van belangenverstrengeling en zo.
Alle reacties Link kopieren
Niet op de juiste plek? Hoe wil hij het dan vier jaar met "veel plezier en passie" vol houden?



Dit las ik. Hier een klein stukje uit dat grote artikel:

NU

Gepubliceerd:

Laatste update:

15 oktober 2014 19:56

16 oktober 2014 09:59



Camiel Eurlings stapt op als topman bij KLM

......................

Eurlings volgde 1 juli van vorig jaar Peter Hartman op. Sinds juli 2011 zat hij al in het bestuur van KLM als topman van de vrachtdivisie van Air France-KLM.



De voormalige minister van Verkeer en Waterstaat maakte de overstap naar KLM omdat dit hem als logistiek ingenieur dichter bij zijn vakgebied zou brengen.



Eurlings was eerder lijsttrekker voor het CDA bij de Europese verkiezingen. Hij verliet de politiek om meer tijd te hebben voor zijn privéleven.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
De juiste mensen zouden op de juiste plaatsen moeten zitten en niet omdat het old schoolboys network plekjes vrij houdt......

Deze man mist ervaring. En dan kun je nog zo hoog opgeleid zijn en een prachtig CV hebben.........ze vallen door de mand.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik snapte vooral niet goed waarom dit breaking news van de NOS was. Het is toch "gewoon" een baas van een bedrijf die vertrekt?
Tekenend is hoe elke krant zijn opvolger omschrijft: vanaf 1992 manager bij de KLM, no-nonsense, iemand die kan onderhandelen etc. etc.



Het contrast is groot.
quote:kadanz schreef op 16 oktober 2014 @ 13:28:

Ik snap gewoon niet wat hij in die functie deed. Geen ervaring in het bedrijfsleven en hoppa, CEO KLM.Mwah. Eurlings hield als minister van Verkeer een brief van de Europese Commissie achter waarin bepaald werd dat gedupeerde Europese passagiers recht hadden op volledige compensatie van vliegmaatschappijen wegens de IJslandse aswolken. Tevens zorgde hij voor afschaffing van de vliegbelasting.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 16 oktober 2014 @ 13:30:

[fgcolor=#2758C2]Niet op de juiste plek? Hoe wil hij het dan vier jaar met "veel plezier en passie" vol houden?





Dat heet PR



Het raakt je nogal of niet?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 16 oktober 2014 @ 13:37:

Ik snapte vooral niet goed waarom dit breaking news van de NOS was. Het is toch "gewoon" een baas van een bedrijf die vertrekt?Heb je enig idee wat voor een kloppend hart de KLM is? Al die werknemers die direct (of indirect) van de KLM iedere maand hun salaris ontvangen hier in Nederland en wereldwijd?
Alle reacties Link kopieren
Hij was gewoonwetg ongeschikt.

De kwaliteit van onze volksvertegenwoordigers en bestuurders is behoorlijk dramatisch. Er zit daar weinig echt talent. Zelfde geldt voor Eurlings, de man heeft niks bewezen, is een tijdje staatsecretaris geweest doordat hij zich jarenlang omhooggewerkt heeft in het CDA, de kiezers in het zuiden aansprak en omdat je, als staatssecretaris of minister, je gewoon alle plannetjes van je ambtenaren uit kunt voeren ook al heb je er zelf geen verstand van.



Als CEO van een grote onderneming als de KLM wordt er veel meer van je verwacht.



Er werd al langer over hem geklaagd. Hij was onzichtbaar, heel vaak weg, onverklaarbaar, en heel vaak überhaupt niet bereikbaar.



Dat kan echt niet als CEO zijnde. Je krijgt niet voor niets een vorstelijk salaris.
quote:copacabana schreef op 16 oktober 2014 @ 13:58:

[...]



Mwah. Eurlings hield als minister van Verkeer een brief van de Europese Commissie achter waarin bepaald werd dat gedupeerde Europese passagiers recht hadden op volledige compensatie van vliegmaatschappijen wegens de IJslandse aswolken. Tevens zorgde hij voor afschaffing van de vliegbelasting.Heb je wat meer info hierover?
Alle reacties Link kopieren
Dat Elbers een hardere, betere en ervarenere zakenman is dan Eurlings, dat geloof ik meteen. Daarbij zit hij al veel langer dan Eurlings bij KLM, heeft zijn sporen al verdiend en Eurlings volgde Hartman op die al 138 jaar voor KLM werkte, dat contrast overwin je ook niet.



Maar ik was erg van Eurlings gecharmeerd, bij televisieoptredens had hij nog net geen pot met blauwe verf voor de studio bij zich. Hij blaakte KLM en dat vond ik mooi.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stess_ schreef op 16 oktober 2014 @ 14:14:

(...) Daarbij zit hij al veel langer dan Eurlings bij KLM, heeft zijn sporen al verdiend en Eurlings volgde Hartman op die al 138 jaar voor KLM werkte, dat contrast overwin je ook niet.Nee, dat snap ik.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
quote:kadanz schreef op 16 oktober 2014 @ 14:13:

[...]



Heb je wat meer info hierover?Eurlings houdt EU-brief over aswolk achter

Demissionair minister van verkeer Camiel Eurlings houdt al wekenlang een brief achter van de Europese Commissie waarin staat dat vliegtuigpassagiers die in april werden gedupeerd door de IJslandse aswolk recht hebben op volledige compensatie.

http://vorige.nrc.nl/econ ... ief_over_aswolk_achter%0A



'Afschaffing vliegtaks knap gedaan'

SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM vindt de afschaffing van de vliegtaks door de regering "een verstandig besluit".



"Hiermeer creëren ze weer een gelijk speelveld met andere Europese luchthavens", zegt een woordvoerster van de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij woensdag.



De woordvoerster complimenteert vooral minister Camiel Eurlings (Verkeer) met het "binnenhalen" van het resultaat. "Het is knap gedaan. Het is geen kleinigheid om zoiets binnen te halen bij dergelijke onderhandelingen."

http://www.belegger.nl/ni ... liegtaks-knap-gedaan.html



Kritiek SP en GroenLinks, ‘schijn van belangenverstrengeling’


GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren vindt het kwalijk dat Eurlings nu een baan krijgt bij een bedrijf waarover hij in zijn vorige functie beslissingen nam. “Het wekt de schijn van belangenverstrengeling”, zegt ze tegen persbureau Novum.

http://www.nrc.nl/nieuws/ ... -directeur-klm-nederland/
Alle reacties Link kopieren
Zou Eurlings bij onderstaande bericht teveel vragen hebben gesteld?



z24.nl

KLM wist niet van gevaar boven Oekraïne, aldus topman Eurlings

Gepubliceerd: 26 juli 2014 08:54



Luchtvaartmaatschappij KLM was niet geïnformeerd over het feit dat er geavanceerde raketsystemen aanwezig waren in Oost-Oekraïne.

Volgens president-directeur Camiel Eurlings wist het bedrijf ook niet dat enkele andere maatschappijen het gebied al enige tijd meden.



Dat zegt Eurlings in een interview met NRC Handelsblad.



Vorige week kwamen 298 mensen, onder wie 194 Nederlanders, om het leven toen een vliegtuig van Malaysia Airlines in Oost-Oekraïne werd neergeschoten. Sommige passagiers hadden hun ticket via KLM gekocht.



Uit onderzoek van NRC Handelsblad blijkt dat niemand in Nederland weet wie de luchtvaartmaatschappij had moeten waarschuwen. “Het was gewoon een veilig verklaarde route”, zegt Eurlings. “Het beeld was dat je op 10 kilometer hoogte veilig zou zijn, dat blijkt dus niet zo met dit soort gesofisticeerde raketinstallaties.”



‘Gevaar boven Oekraïne was duidelijk’



In de Verenigde Staten en in het Verenigde Koninkrijk waarschuwen luchtvaartautoriteiten hun luchtvaartmaatschappijen al sinds april voor de risico’s van vliegen boven dit gebied. Eind juni waarschuwde ook de NAVO hiervoor.



“Het was algemeen bekend dat een dozijn Oekraïense militaire vliegtuigen neergeschoten was in Oost-Oekraïne. Dus het gevaar was duidelijk”, aldus luitenant-kolonel Jay Janzen van de NAVO.



Volgens Janzen is het overbrengen van deze informatie aan luchtvaartmaatschappijen een verantwoordelijkheid van onder meer de nationale luchtvaartautoriteit. KLM zegt dat een vergelijkbare luchtvaartautoriteit is ondergebracht bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Die verwijst naar op haar beurt naar de inlichtingendiensten.



Paar landen op de hoogte van gevaar



Eerder deze week zei voorzitter Nico Voorbach van de European Cockpit Association, de Europese pilotenvereniging, dat een klein aantal landen wist van risico’s van een raketaanval boven Oost-Oekraïne. Vluchtmaatschappijen uit de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Australië hadden volgens Voorbach een waarschuwing gekregen dat als zij in dat gebied zouden komen, op welke hoogte dan ook “er een gevaar was dat er oorlogshandelingen tegen hun vliegtuigen gepleegd zouden worden”.



Volgens Voorbach wordt dit soort informatie structureel niet gedeeld met luchtvaarmaatschappijen uit andere landen. De ECA-voorzitter vindt dat schandalig. “Omdat je hier niet praat over inlichtingen of commerciële belangen, maar over mensenlevens”, zegt Voorbach.

Slechts kwart vluchten omgeleid



Sinds 1 juli besloot Oekraïne om het luchtruim gedeeltelijk te sluiten. Vliegtuigen mochten niet onder 26.000 voet vliegen. Op 14 juli werd deze grens opgetrokken tot 32.000 voet.



Het overgrote deel van alle vluchten die normaliter over Oekraïne vliegen bleven dit doen ondanks een gedeeltelijke sluiting van het luchtruim boven het oosten van het land. Slechts een kwart van de vluchten werd omgeleid via een andere route.
LOEP ME MAAR aub.
Ook ik begrijp niet hoe je als outsider *poef* in een keer CEO kan worden van zo'n enorm bedrijf. Ik wil Eurlings best credits geven voor zijn tijd als minister van V&W - hij heeft volgens mij een aantal hoognodige wegverbredingen in Nederland vlotgetrokken uit een eindeloos bestuurlijk moeras. Je weg weten te vinden in de krochten van de overlegeconomie vergt echter hele andere vaardigheden dan het besturen van een luchtvaartmaatschappij.



Verder leek het weer een voorbeeld van de kleffe bestuurlijke deken die over Nederland ligt. KLM heeft de Nederlandse Staat natuurlijk hard nodig en omgekeerd, de ene hand wast de andere etc.



Vorige week las ik een interview met Tim Clark, de topman van Emirates, een van de snelst groeiende en beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld die o.a. zorgt voor geneugten als op 30.000 feet aan de bar kunnen hangen in de A380.



Ik heb hem even gegoogled en deze man ademt zo ongeveer luchtvaart, waarin hij sinds 1972 zijn sporen ruimtschoots heeft verdiend. Als je de oorlog wilt winnen (wat de internationale luchtvaart toch wel is) moet je m.i. mensen aantrekken die de luchtvaart echt goed kennen, en niet een CEO aantrekken wiens enige verdienste is dat hij de weg in Den Haag goed kent.
Alle reacties Link kopieren
eurlings stapte op uit woede over niet verlengen contract
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Verder schrijven ze in dat artikel dat zijn 'jetset-uitstraling' hem parten speelde. Inderdaad is hij de afgelopen tijd alleen maar in het nieuws geweest vanwege zijn geflirt met modellen.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 16 oktober 2014 @ 15:33:

Zou Eurlings bij onderstaande bericht teveel vragen hebben gesteld?



z24.nl

KLM wist niet van gevaar boven Oekraïne, aldus topman Eurlings

Gepubliceerd: 26 juli 2014 08:54



Luchtvaartmaatschappij KLM was niet geïnformeerd over het feit dat er geavanceerde raketsystemen aanwezig waren in Oost-Oekraïne.

Volgens president-directeur Camiel Eurlings wist het bedrijf ook niet dat enkele andere maatschappijen het gebied al enige tijd meden.



Dat zegt Eurlings in een interview met NRC Handelsblad.



Vorige week kwamen 298 mensen, onder wie 194 Nederlanders, om het leven toen een vliegtuig van Malaysia Airlines in Oost-Oekraïne werd neergeschoten. Sommige passagiers hadden hun ticket via KLM gekocht.



Uit onderzoek van NRC Handelsblad blijkt dat niemand in Nederland weet wie de luchtvaartmaatschappij had moeten waarschuwen. “Het was gewoon een veilig verklaarde route”, zegt Eurlings. “Het beeld was dat je op 10 kilometer hoogte veilig zou zijn, dat blijkt dus niet zo met dit soort gesofisticeerde raketinstallaties.”



‘Gevaar boven Oekraïne was duidelijk’



In de Verenigde Staten en in het Verenigde Koninkrijk waarschuwen luchtvaartautoriteiten hun luchtvaartmaatschappijen al sinds april voor de risico’s van vliegen boven dit gebied. Eind juni waarschuwde ook de NAVO hiervoor.



“Het was algemeen bekend dat een dozijn Oekraïense militaire vliegtuigen neergeschoten was in Oost-Oekraïne. Dus het gevaar was duidelijk”, aldus luitenant-kolonel Jay Janzen van de NAVO.



Volgens Janzen is het overbrengen van deze informatie aan luchtvaartmaatschappijen een verantwoordelijkheid van onder meer de nationale luchtvaartautoriteit. KLM zegt dat een vergelijkbare luchtvaartautoriteit is ondergebracht bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Die verwijst naar op haar beurt naar de inlichtingendiensten.



Paar landen op de hoogte van gevaar



Eerder deze week zei voorzitter Nico Voorbach van de European Cockpit Association, de Europese pilotenvereniging, dat een klein aantal landen wist van risico’s van een raketaanval boven Oost-Oekraïne. Vluchtmaatschappijen uit de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Australië hadden volgens Voorbach een waarschuwing gekregen dat als zij in dat gebied zouden komen, op welke hoogte dan ook “er een gevaar was dat er oorlogshandelingen tegen hun vliegtuigen gepleegd zouden worden”.



Volgens Voorbach wordt dit soort informatie structureel niet gedeeld met luchtvaarmaatschappijen uit andere landen. De ECA-voorzitter vindt dat schandalig. “Omdat je hier niet praat over inlichtingen of commerciële belangen, maar over mensenlevens”, zegt Voorbach.

Slechts kwart vluchten omgeleid



Sinds 1 juli besloot Oekraïne om het luchtruim gedeeltelijk te sluiten. Vliegtuigen mochten niet onder 26.000 voet vliegen. Op 14 juli werd deze grens opgetrokken tot 32.000 voet.



Het overgrote deel van alle vluchten die normaliter over Oekraïne vliegen bleven dit doen ondanks een gedeeltelijke sluiting van het luchtruim boven het oosten van het land. Slechts een kwart van de vluchten werd omgeleid via een andere route.Zie jij echt overal een complot in???
Alle reacties Link kopieren
quote:copacabana schreef op 16 oktober 2014 @ 13:58:

[...]



Tevens zorgde hij voor afschaffing van de vliegbelasting.



Dat was niet zomaar, het koste meer dan het opleverde:



Nederlanders wijken uit naar het buitenland



Verschillende buitenlandse luchthavens, zoals Airport Weeze, merkten een grote toename van het aantal Nederlanders.



Buitenlandse luchthavens, net over de grens merkten en een forse toename van het aantal Nederlanders. De luchthaven Düsseldorf telde 62 procent meer Nederlanders. Brussels South Charleroi Airport verwerkte 74 procent meer Nederlandse passagiers en op Airport Weeze in Duitsland groeide het aantal Nederlanders zelfs met driehonderd procent.



De buitenlandse luchthavens sprongen hierop in. Zo bood luchthaven Brussel pendeldiensten aan vanuit diverse Nederlandse steden naar Brussel.



Uit een onderzoek dat de ANVR en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen liet uitvoeren, bleek dat er in iets meer dan een half jaar al een omzetderving had plaatsgevonden van 1,2 miljard euro. Hierdoor ontstaat er ook een verwacht verlies van 10-25% aan werkgelegenheid bij Schiphol Group.



In totaal zijn vanaf de invoering tot medio februari 2009 meer dan 1 miljoen passagiers uitgeweken naar buitenlandse luchthavens



Luchtvaartmaatschappijen vertrekken



De eerste maatschappij die stopte met het vliegen naar Nederland was de Italiaanse prijsvechter Volare Airlines. Vliegmaatschappij Corendon verliet Eindhoven Airport om de vliegtaks.Verder gaf ook easyJet aan het aantal vluchten te verminderen. Op luchtvrachtgebied vertrok Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al van Schiphol naar Luik.



In november 2008 besloot Ryanair om niet meer op Luchthaven Maastricht te vliegen.



http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegbelasting
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 16 oktober 2014 @ 17:39:

[...]

Dat was niet zomaar, het koste meer dan het opleverde:

Uiteraard. De hele vliegtax was het zoveelste slecht doordachte plan uit Den Haag.
Des te saillanter omdat uitgerekend Eurlings in hoogsteigen persoon de vliegtax door de kamer gejast had, onder het mom milieubescherming maar in feite uiteraard ordinair spekken van de schatkist.



Mijn punt was dat Eurlings amper een jaar later de vliegtax onder druk van SPL en KLM afschaft en vervolgens, na het verdonkeremanen van de compensatieregeling nav de aswolk die vliegmaatschappijen hard zou treffen, de functie van CEO bij de KLM betrekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:copacabana schreef op 16 oktober 2014 @ 18:20:

Des te saillanter omdat uitgerekend Eurlings in hoogsteigen persoon de vliegtax door de kamer gejast had, onder het mom milieubescherming maar in feite uiteraard ordinair spekken van de schatkist.



.



Kwam het niet uit de koker van de PVDA en uitgevoerd door toen nog Staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager

(Balkenende 4)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik las net wat hij verdiende: 475.000 per jaar plus short term incentive van 280.000 per jaar. Voor dat bedrag mag je wel iets van iemand verwachten. En blijkbaar wist hij dat niet waar te maken (plus geen zicht op verbetering, want anders niet zo'n vlot ontslag...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven