Uitgeprocedeerde Afghaan uitgezet

05-01-2015 20:11 82 berichten
Drama op Schiphol om uitgeprocedeerde Afghaan

SCHIPHOL -



De 54-jarige Afghaanse man Feda Amiri is maandag uitgezet naar Afghanistan. Zijn familie probeerde de uitzetting nog op het allerlaatste moment te voorkomen door reizigers op te roepen in actie te komen. Hierdoor vertrok het toestel met een uur vertraging.



"Na 18 jaar verblijf wordt hij gedwongen uitgezet. Passagiers, help mee om de familie te herenigen! Jullie zijn onze laatste hoop!", stond er op de flyer die het gezin uitdeelde op Schiphol. "Sta op en doe geen riem om. Roep dat meneer Amiri niet mee mag!".



Vlak voor zijn uitzetting vroeg Amiri opnieuw asiel aan. Dat verzoek werd afgewezen.



De man moest terug naar Afghanistan, ondanks het feit dat hij al achttien jaar lang in Nederland woonde. Zijn vrouw en drie kinderen kregen in 2006 een Nederlands paspoort. Amiri kwam daar niet voor in aanmerking omdat hij vroeger in dienst is geweest van de staatsveiligheidsdienst van Afghanistan. De dienst wordt in verband gebracht met martelpraktijken.



"Ze scheren iedereen over één kam", aldus een van de dochters. "Mijn vader was gewoon een politieman."



----------

Ik probeer dit te begrijpen. Zoals ik het lees is de beste man fout geweest in Afghanistan, maar waarom wordt hij dan 18 jaar in Nederland getolereerd en niet binnen het jaar op het vliegtuig gezet naar Afghanistan? Hij heeft hier een gezin gesticht, een leven opgebouwd en mag nu worden uitgezwaaid door zijn familie. Dat puntje begrijp ik niet helemaal. Hoe kan het dat zo'n proces zo'n lange tijd in beslag neemt? Ik vind het ergens gewoon sadistisch om iemand 18 jaar te laten ervaren hoe een leven is zonder angst om overhoop geschoten te worden of om je dierbaren te verliezen om hem vervolgens alsnog in zijn up terug te sturen naar zijn vaderland waarbij hij zijn kinderen en vrouw mag achterlaten. Kan iemand mij misschien uitleggen waarom zo iets zo lang kan duren? Ik heb bedacht dat hij natuurlijk is gaan procederen, maar zoiets duurt toch ook geen 18 jaar?
Alle reacties Link kopieren
Hij is niet de eerste en enige die dit overkomt. Het is belachelijk dat men eindeloos kan procederen om een verblijfstitel, afgewezen is afgewezen, punt. Nederland kent een restrictief vreemdelingenbeleid maar daar wordt raar mee omgesprongen.
verba volant, scripta manent.
Absurd.
Hij is echt geen lieverdje geweest daar, uitgeproduceerd is uitgeproduceerd en dat betekent dat je hier weg moet gaan. Dit moet natuurlijk goed uitgezocht worden daarom kostte het een tijdje.
Alle reacties Link kopieren
Ja. De asielprocedure duurt te lang. Mede dankzij de asielindustrie (advocaten).

Nee. Dat is geen vrijbrief om iedereen maar te laten blijven. Hij was uitgeprocedeerd, klaar uit. Ga je nuttig maken voor je geboorteland.
Alle reacties Link kopieren
Een doodgewone politieagent heeft het geld niet om te vluchten naar Europa. Er gebeuren een hoop smerige dingen als het om asiel aanvragen gaat. Dat zijn echt niet allemaal zielige mensen. Maar om iemand na 18 jaar terug te sturen vind ik bizar
Alle reacties Link kopieren
Ik meen ergens te hebben gelezen dat hij een vergunning had maar dat er pas problemen kwamen toen hij naturalisatie aanvroeg. Kan zo ff niet terugvinden waar ik dat las.
Ik zie er niks sadistisch in. Hij zal vast vaak genoeg gehoord hebben dat hij Nederland moet verlaten, maar hij heeft ervoor gekozen om dat niet te doen. Zijn vrouw kreeg in 2006 een Nederlands paspoort en daarmee het recht op een uitkering en een huis en hij zal bij zijn vrouw zijn blijven wonen zonder daar ingeschreven te staan. En van een uitkering van een alleenstaande ouder kun je gewoon leven als gezin.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wageningen1985 schreef op 05 januari 2015 @ 20:18:

Hij is echt geen lieverdje geweest daar, uitgeproduceerd is uitgeproduceerd en dat betekent dat je hier weg moet gaan. Dit moet natuurlijk goed uitgezocht worden daarom kostte het een tijdje.Hou toch op. Dat duurt geen 18 jaar. Het is gewoon inhumaan om iemand na zo'n lange tijd weg te sturen en te scheiden van zijn gezin.
quote:jippie55 schreef op 05 januari 2015 @ 20:30:

[...]



Hou toch op. Dat duurt geen 18 jaar. Het is gewoon inhumaan om iemand na zo'n lange tijd weg te sturen en te scheiden van zijn gezin.Inhumaan is wat hij in Afghanistan deed. Hij is hier ondergedoken. Dat hoef je niet te belonen als overheid.
Alle reacties Link kopieren
Inhumaan? Die nazi's in Zuid-Amerika, hadden ze die ook maar gewoon met rust moeten laten? Ah joh, je bent hier nu al zo lang, blijf maar gewoon hoor.

Nee, het zal inderdaad niet de eerste keer zijn dat duidelijk is dat hij niet kon blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ach dit valt in t zelfde rijtje als elke duitse soldaat was een nazi

Zo gauw je voor het oude ministerie van veiligheid hebt gewerkt ben je "nazi"



Hugo posch heeft doodsvluchten uitgevoerd

Ook iets waar nog heel wat twijfel over is





de nederlandse regel-geving/uitvoering is doorgeslagen.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Toedeloe. Voortaan binnen 18 uur retour zenden met een vordering van alle gemaakte kosten aan hun broek.
quote:happy-daddy schreef op 05 januari 2015 @ 20:34:

Ach dit valt in t zelfde rijtje als elke duitse soldaat was een nazi

Zo gauw je voor het oude ministerie van veiligheid hebt gewerkt ben je "nazi"



Daarin is de nederlandse regel-geving/uitvoering doorgeslagen.Ja hoor precies dezelfde situatie maar niet heus. Het is niet zo moeilijk hij is hier illegaal, het is geen jaren 90 meer waarin Nederland iedereen kan opvangen, wie terug kan moet terug.
quote:jippie55 schreef op 05 januari 2015 @ 20:30:

[...]



Hou toch op. Dat duurt geen 18 jaar. Het is gewoon inhumaan om iemand na zo'n lange tijd weg te sturen en te scheiden van zijn gezin.Hou toch op. Het staat dat hele gezin vrij om met hem mee te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigheid schreef op 05 januari 2015 @ 20:36:

Toedeloe. Voortaan binnen 18 uur retour zenden met een vordering van alle gemaakte kosten aan hun broek.

Ben ik helemaal met je eens, vooral in het geval van geertje.

Als je groepen graag wilt schofferen , moet je zelf voor je veiligheid betalen
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wageningen1985 schreef op 05 januari 2015 @ 20:37:

[...]



Ja hoor precies dezelfde situatie maar niet heus. Het is niet zo moeilijk hij is hier illegaal, het is geen jaren 90 meer waarin Nederland iedereen kan opvangen, wie terug kan moet terug.

Alle syriers kunnen ook terug.

Kunnen ze meteen helpen om de terroristen te verslaan.

Kan hun familie ook weer veilig wonen
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:schattigheid schreef op 05 januari 2015 @ 20:37:

[...]





Hou toch op. Het staat dat hele gezin vrij om met hem mee te gaan.



Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ze kunnen mee, dan kunnen ze bij elkaar blijven.



Maar ik ben wel van mening dat mensen binnen een korte periode weer terug moeten als het even kan. Achtien jaar is schandalig lang.
Tja, als je maar blijft procederen kan je het lang rekken. En dan maar hopen op een generaal pardon wat we eens in de zoveel tijd doen.
quote:happy-daddy schreef op 05 januari 2015 @ 20:42:

[...]



Alle syriers kunnen ook terug.

Kunnen ze meteen helpen om de terroristen te verslaan.

Kan hun familie ook weer veilig wonenLijkt mij een prima idee, en niemand staat die Afghaanse familie in de weg om terug te gaan om pa op te zoeken.
En als je blijft onderduiken, kun je het ook eindeloos lang rekken.
Alle reacties Link kopieren
terug naar zijn eigen land daar hoort hij thuis, net zo als vele buitenlanders hier niet thuis horen weg er mee
quote:winnie2000 schreef op 05 januari 2015 @ 20:53:

terug naar zijn eigen land daar hoort hij thuis, net zo als vele buitenlanders hier niet thuis horen weg er meeLekker genuanceerd...
Alle reacties Link kopieren
Volkomen terecht dat hij is teruggestuurd. Laat zijn familie maar met hem meegaan.

Achttien jaar is lang, maar dan is hij zelf ook keer op keer blijven procederen. Die mogelijkheid moeten we eens schrappen, dan gaat het een stuk sneller. Loop je ook minder risico dat uitgeprocedeerde asielzoekers onderduiken en zo toch nog profiteren van onze maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Djiete: mss moet jij eens verdiepen in de huidige asielprocedure. Die is echt veel korter en je kunt niet oneindig in beroep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven