Wie gaat er nog naar de HEMA?

15-01-2015 13:12 1062 berichten
Naar aanleiding van dit bericht: Omzet HEMA verder teruggelopen



Ik vind het geen verrassing. Ik merk dat ik zelf weinig meer kom omdat de kwaliteit van de producten achteruit lijkt te hollen. In elk geval van die producten die ik daar vaak kocht. Ondergoed en sokken bijvoorbeeld. Maar gisteren ook weer fotolijsten. Ik heb een fotolijst nodig en wilde daar best iets meer aan uitgeven voor een degelijk, deugdelijk product. Dan ging ik altijd naar de HEMA. Maar in de hele stapel fotolijsten vond ik er geen één die niet beschadigd was of niet goed in elkaar was gezet. En dat voor 8 euro. Voor de helft van dat geld heb ik bij de Action een lijst die wél intact is.



Voor mij was de HEMA altijd een winkel waar je voor iets meer geld dan Action, Xenos een goed product kreeg, waar ik dan dus ook graag meer voor betaalde. Nu lijkt het net of de kwaliteit hetzelfde/slechter is als/dan die van de Action, terwijl de prijs niet navenant is.



De HEMA wijt het omzetverlies aan allerlei bedrijfsmatige oorzaken, maar ik vraag me af of het ook niet aan klantenverlies ligt (in mijn geval door kwaliteitsverlies).

Is dat alleen mijn ervaring of zijn er meer mensen die niet meer (vaak) bij de HEMA komen?
Ik kom erniet minder dan vijf jaar geleden
Alle reacties Link kopieren
Eens.

Ze zijn ook zoveel meuk gaan verkopen. Vroeger kocht je daar gewoon heel veel praktische dingen, maar die zijn slecht van kwaliteit. Bovendien lijken ze structurele leveringsproblemen te hebben bij bepaalde producten, al een paar jaar slecht gevulde schappen.



Ik koop er nog inpakpapier en maillots.
Wat jij zegt, herken ik wel: ik vind ook vaak beschadigde producten en besluit dan maar om naar een andere winkel te gaan.

Prijs - kwaliteit verhouding vind ik dan ook niet goed. Kom er niet vaak meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat de kwaliteit van sokken, ondergoed en pyjama's minder is geworden. Dan kan ik net zo goed naar Zeeman gaan.

Vooral alles wat een print heeft, is een drama: zelfs bij 40 graden wassen plakt de print aan elkaar en kan ik het artikel weggooien. Is me nu al minstens vier keer gebeurd.
Ik ben het volledig met je eens TO, HEMA is echt achteruit gegaan. Qua aanbod, ze hebben nu heel veel bakken met grijp-frutsels en kadootjes voor een paar euro, tsja..... Ik kocht er altijd een bepaald soort ondergoed, hebben ze niet meer. En bepaalde shirts, die hebben ze (ten slechte) veranderd. Hoef ik dus ook niet meer. Vroeger stond HEMA voor een winkel waar je voor een mooie prijs kwalitatieve (Hollandse) spullen kon kopen, nu begint het steeds meer op een soort Xenos / Action te lijken.



Ik denk ook wel echt dat ze te lijden hebben onder het succes van de Action. Maar zet dan juist in op kwaliteit en mooie, duurzame spullen (en service).
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er nog wel.. maar ga tegenwoordig sneller naar action of zeeman.

Voor mijn gevoel is de 'schaamte' die vroeger bij de zeeman heerste totaal weg.. Mede door de komst en populariteit van de action.



Hema vind ik inmiddels een beetje overated.. en bepaalde producten zijn veel te duur
Alle reacties Link kopieren
Er zijn dingen uit t assortiment gehaald die ik daar graag kocht, dus nu kom ik er amper nog.

Wat je zegt, vaak zijn dezelfde dingen bij de Action of Xenos goedkoper.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Ze hebben heel erg ingezet op winkels in het buitenland: België, Frankrijk, Engeland. Ik denk dat dat ook een fout is geweest, ik denk dat ze die tijd / energie / financiën beter hadden kunnen investeren in de Nederlandse winkels.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk hetzelfde, de handdoeken zijn achteruit gegaan. Degene die ik 8 jaar geleden gekocht heb zijn nog prima, die van 2 jaar geleden vallen uit elkaar en zijn gewoon dunner. Voor mij een reden om elders te gaan zoeken!
Ik! Ik vind het echt een leuke winkel. Leuke sokken voor mij, leuk ondergoed voor de kids, pyjama's voor de kids, agenda's, bakspul, slingers, kaarsen. ja, ik vind het nog steeds een leuke winkel en zou het echt jammer vinden wanneer zij failliet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga nog wel regelmatig, omdat ze best veel hebben. Ik vind het reuze meevallen met de kwaliteit.

Rookworst, mascara, leggings, sokken en kniekousen, ondergoed, knutselspul voor kinderen, fotobestellingen etc. Maar ik ga ook wel naar de Action, Zeeman of het Kruidvat voor een aantal dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de keukendoeken en theedoeken er altijd goed en mooi. Maar bij de Zeeman heb je ook mooie in mijn smaak die goedkoper zijn en net zo'n goede kwaliteit vind ik. Het laatste wat ik bij de Hema heb gekocht is de dvd van Black Swan, en dat is al een hele tijd geleden.
Ik koop er het geijkte ondergoed en sokken. Basics zoals t-shirts en hemdjes. Make-up, kantoorartikelen, serviesgoed.



Ik denk dat ze veel klanten kwijtraken aan de action en zo omdat die goedkoper zijn (maar lang niet altijd beter)
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, nu ik erover nadenk: ik lieg. Gebak en fotobestellingen doe ik namelijk nog bij de Hema. Maar goed, dat is ook niet ieder half jaar.
Alle reacties Link kopieren
En insteekhoesjes. Haha!
Alle reacties Link kopieren
quote:blue_lagoon schreef op 15 januari 2015 @ 13:29:

fotobestellingen doe ik namelijk nog bij de Hema. Ik niet meer, ik schrok de laatste keer van de kwaliteit van mijn fotoboek. Grauw, korrelig. Echt niet mooi.
quote:clemance schreef op 15 januari 2015 @ 13:21:

Ik ben het volledig met je eens TO, HEMA is echt achteruit gegaan. Qua aanbod, ze hebben nu heel veel bakken met grijp-frutsels en kadootjes voor een paar euro, tsja..... Ik kocht er altijd een bepaald soort ondergoed, hebben ze niet meer. En bepaalde shirts, die hebben ze (ten slechte) veranderd. Hoef ik dus ook niet meer. Vroeger stond HEMA voor een winkel waar je voor een mooie prijs kwalitatieve (Hollandse) spullen kon kopen, nu begint het steeds meer op een soort Xenos / Action te lijken.



Ik denk ook wel echt dat ze te lijden hebben onder het succes van de Action. Maar zet dan juist in op kwaliteit en mooie, duurzame spullen (en service).

De hipster toevallig?



Precies, ik zou namelijk prima die prijzen willen betalen voor de zekerheid van betere productkwaliteit. Een mooiere kwaliteit katoen, sokken die ook echt van 100% katoen zijn etc.
HEMA boekt steeds minder inkomsten, ook bij slot 2014





[...]

In Nederland wordt echter hard gewerkt aan verandering, onder meer met een vernieuwing van het assortiment.

Met meer aandacht voor gemaksvoeding, 620 nieuwe cadeautjesartikelen en een betere presentie begon HEMA in september aan een nieuwe levensfase. In drie maanden tijd zijn in Nederland 520 winkels verbouwd. Dat was nodig omdat het aanbod in winkels tegenwoordig sneller wisselt.



HEMA pakt nu meer uit op tafels in plaats van schappen, richt zich meer op impulsaankopen zoals cadeautjes van enkele euro’s en past de prijzen komende jaren naar beneden aan. Daarmee volgt Hema een trend die bij oude en nieuwere concurrenten zichtbaar is, zoals prijsvechter Action en de Deense koopjeszaak Flying Tiger.[...]



Die 'supermarktjes' in de HEMA vind ik ook overbodig. Ze hebben er toch niet alles, dus ik ga sowieso (alsnog) naar AH. Kleding zijn ze ook veel meer gaan verkopen, en nog steeds kan je bij maar heel weinig filialen passen. Het lijkt wel alsof HEMA haar klanten voornamelijk nog benaderd als impuls-aankopers.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 15 januari 2015 @ 13:17:

Eens.

Ze zijn ook zoveel meuk gaan verkopen. Vroeger kocht je daar gewoon heel veel praktische dingen, maar die zijn slecht van kwaliteit. Bovendien lijken ze structurele leveringsproblemen te hebben bij bepaalde producten, al een paar jaar slecht gevulde schappen.



Ik koop er nog inpakpapier en maillots.Oh ja, die vergat ik nog! Al vaak gehad. Even voor iets naar de HEMA: leeg schap. Ze hebben mijn winkel ook helemaal opnieuw ingericht en nu is er niet meer lekker te lopen, heel onlogische indeling. Ook heel rommelig, net zo ontploft als het Kruidvat. De fijne winkelervaring is weg. Ik mocht graag een beetje neuzen in de HEMA, nu niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat foto's er nog vaak afdrukken. Verder haalde ik echt altijd kantoorartikelen (van die mappen, enveloppen en dergelijke) daar, maar tegenwoordig hebben ze ze vaker niet dan wel in de schappen liggen . Tegenwoordig loop ik dan ook eigenlijk altijd naar de boekenwinkel die aan de overkant van de straat zit bij ons, want daar hebben ze wél altijd alles liggen.
quote:clemance schreef op 15 januari 2015 @ 13:32:

HEMA boekt steeds minder inkomsten, ook bij slot 2014





[...]

In Nederland wordt echter hard gewerkt aan verandering, onder meer met een vernieuwing van het assortiment.

Met meer aandacht voor gemaksvoeding, 620 nieuwe cadeautjesartikelen en een betere presentie begon HEMA in september aan een nieuwe levensfase. In drie maanden tijd zijn in Nederland 520 winkels verbouwd. Dat was nodig omdat het aanbod in winkels tegenwoordig sneller wisselt.



HEMA pakt nu meer uit op tafels in plaats van schappen, richt zich meer op impulsaankopen zoals cadeautjes van enkele euro’s en past de prijzen komende jaren naar beneden aan. Daarmee volgt Hema een trend die bij oude en nieuwere concurrenten zichtbaar is, zoals prijsvechter Action en de Deense koopjeszaak Flying Tiger.[...]



Die 'supermarktjes' in de HEMA vind ik ook overbodig. Ze hebben er toch niet alles, dus ik ga sowieso (alsnog) naar AH. Kleding zijn ze ook veel meer gaan verkopen, en nog steeds kan je bij maar heel weinig filialen passen. Het lijkt wel alsof HEMA haar klanten voornamelijk nog benaderd als impuls-aankopers.

En alles wat hier staat staat mij dus tegen, naast de verminderde kwaliteit. Ik ben nu dus niet meer de doelgroep, dat blijkt.

Cadeaus die ik bij de HEMA haal zijn trouwens altijd juist de 'gewone' spullen, kookgerei, textiel ed. Niet die goedkope prullen uit China.
Ik kocht er eerder regelmatig kleding, maar vind dat ze de laatste jaren weinig leuke ontwerpen hebben.

De kinderkleding is om te janken: valt krap (ok, daar kun je rekening mee houden), de sluiting van de broeken is rampzalig, prints plakken, alles is snel verwassen....

Jammer.
En dan zijn ze er ook nog allemaal dingen bij gaan doen: zorgverzekering, huisdierverzekering, notaris (?), rechtsbijstandsverzekering, HEMA mobiel. Kom op HEMA, weer meer de diepte in, in plaats van de breedte.



Ik mis in ieder geval het ''echt HEMA'' gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Vergeleken met een jaar of 5-10 geleden koop ik niet meer alles bij Hema.

Met name voor sokken, kaarsen, pyjama's, theedoeken e.d. ben ik bij concurrenten veel goedkoper uit voor dezelfde kwaliteit.

Nagellak en lipstick koop ik nog wel bij Hema, en soms in de opruiming nog wat woonaccessoires bijvoorbeeld.



Gisteren was ik op zoek naar een adresboekje. Mijn vorige kwam bij Hema vandaan, een jaar of 10 geleden. Gistermiddag de hele winkel doorzocht en uiteindelijk een medewerker gevraagd: "nee, die verkopen wij niet meer". Nou zeg... ik vond Hema juist altijd heel goed in die basisdingen. Voor een euro of 2-3 had je dan iets wat jaren mee kon. Ze richten zich de laatste tijd meer op prullaria die eerder aan vervanging toe is, zodat de klant vaker terugkomt. Beetje jammer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven