Gratis plastic tasje vanaf 1 januari 2016 verboden

27-02-2015 09:04 368 berichten
Gratis plastic tasje op 1 januari verboden



Per 1 januari 2016 worden gratis plastic tasjes verboden. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) donderdag aan de Tweede Kamer laten weten. Het verbod maakt deel uit van een bredere aanpak om het aantal plastic draagtasjes terug te dringen.



Er komen wel twee uitzonderingen op het verbod. Het gaat dan om plastic tassen die noodzakelijk zijn vanwege functionaliteit en voedselveiligheid. Mansveld komt met de aanpak omdat plastic tassen grote negatieve effecten hebben op het milieu. Plastic breekt nauwelijks af waardoor het zich ophoopt.

Volgens de bewindsvrouw is er onder consumenten steun om het gebruik van plastic draagtassen te verminderen.

PvdA-Kamerlid Yasemin Cegerek, die eerder in de Kamer had gepleit voor een verbod op plastic tasjes, is tevreden met het besluit van Mansveld. Ze stelt dat jaarlijks meer dan 8 miljard plastic tasjes in de natuur terechtkomen. ,,Ruim 7 miljard van deze tasjes waren bestemd voor eenmalig gebruik. Dit is slecht voor de gezondheid van mensen en desastreus voor het milieu. Daarom wil de Partij van de Arbeid al heel lang dat wegwerptasjes uit de winkels en van de markt verdwijnen. Ik ben verheugd dat staatssecretaris Mansveld hier werk van heeft gemaakt en vandaag heeft aangekondigd de plastic tasjes te verbieden."



Bij de supermarkt moeten we al veel langer betalen voor een tasje. Bij Zeeman kan je een plastic tasje kopen voor 1 euro, en dan vervangen zij 'm als ie stuk is.



Ik vind het een positieve ontwikkeling. Ik heb bijna altijd een opvouwbaar tasje bij me, maar dat ie niet altijd handig. Bijvoorbeeld gisteren, had ik boodschappen gehaald, witte tshirts gekocht en heb ik schoenen opgehaald bij de schoenmaker. Dan vind ik het toch prettig dat die schoenen in een apart tasje kunnen. (En het regende, en mijn opvouwbare tasje is van stof.)



Dus dat wordt dan wel bijbetalen (en naar wie gaat die opbrengst dan? Milieuorganisaties?)



Ga jij het gratis plastic tasje missen?
Alle reacties Link kopieren
Niet echt, ik heb altijd wel een opvouwbaar nylon tasje bij me. Alleen vraag ik me af hoe ze dat gaan doen op de markt, misschien komen de bruine papieren zakken terug, hopelijk dan wel van gerecycled papier anders kost dat weer bomen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoenmaker heeft papieren tasjes, ongebleekt

Nee, ik ga het tasje niet missen, ik weiger ze altijd.



Ik zou wel graag willen dat ze herbruikbare shoppers dan goedkoop maken, zo gebruik ik al jaren dezelfde shoppers van Sainsbury's en Tesco, die me iets van 40 pence per stuk hebben gekost.
Dus als ik iets bij de Bijenkorf, V&D etc koop, krijg ik geen gratis tasje erbij? Dan koop ik of niets meer spontaan, want geen tasje meegenomen of ik betaal extra. Trouwens altijd fijn om te zien waar de regering druk mee is terwijl de wereld in brand staat.
quote:anoniem281213 schreef op 27 februari 2015 @ 09:12:

Dus als ik iets bij de Bijenkorf, V&D etc koop, krijg ik geen gratis tasje erbij? Dan koop ik of niets meer spontaan, want geen tasje meegenomen of ik betaal extra. Trouwens altijd fijn om te zien waar de regering druk mee is terwijl de wereld in brand staat.



Ik denk dat het dan inderdaad bijbetalen wordt.



Overigens heeft Bijenkorf ook papieren tassen, gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het tasje niet missen hoor. Gewoon een tasje van huis meenemen, en anders één kopen
Alle reacties Link kopieren
Zolang ik nog een tasje kan kopen voor een redelijke prijs vind ik het goed. Meestal hoef ik toch geen tasje en als ik heel hard ga shoppen dan kost het toch al veel geld dus dan kunnen die paar cent voor een tasje er ook nog wel bij
Je hoeft niks te missen. Je kunt gewoon een tasje krijgen, alleen niet meer gratis.
Beetje rare situatie die er dan ontstaat. Dan sta je bij de H&M aan de kassa met je net aangeschafte zomergarderobe, en dan doen zij de stapel kleding in jouw meegebrachte big shopper van de AH? Of moet je het er dan zelf in doen?
quote:_Branwen_ schreef op 27 februari 2015 @ 09:20:

Beetje rare situatie die er dan ontstaat. Dan sta je bij de H&M aan de kassa met je net aangeschafte zomergarderobe, en dan doen zij de stapel kleding in jouw meegebrachte big shopper van de AH? Of moet je het er dan zelf in doen?



Ik denk dat je dan 50 cent ofzo moet betalen voor een tasje.



Vraag me af waar die 50 cent dan naartoe gaat, milieuorganisaties?
En als je nou geen tasje wil aanschaffen?
Alle reacties Link kopieren
quote:_Branwen_ schreef op 27 februari 2015 @ 09:20:

Beetje rare situatie die er dan ontstaat. Dan sta je bij de H&M aan de kassa met je net aangeschafte zomergarderobe, en dan doen zij de stapel kleding in jouw meegebrachte big shopper van de AH? Of moet je het er dan zelf in doen?Of winkels gaan net zoals de primark over op papieren tassen
quote:_Branwen_ schreef op 27 februari 2015 @ 09:22:

En als je nou geen tasje wil aanschaffen?Dan loop je met je net aangeschafte jurkje onder je armen door de poortjes met het bonnetje in de hand.
quote:_Branwen_ schreef op 27 februari 2015 @ 09:22:

En als je nou geen tasje wil aanschaffen?Dan doe je het niet...
quote:anoniem281213 schreef op 27 februari 2015 @ 09:24:

[...]





Dan loop je met je net aangeschafte jurkje onder je armen door de poortjes met het bonnetje in de hand. Maar in mijn voorbeeld had ik een hele zomergarderobe
Alle reacties Link kopieren
quote:_Branwen_ schreef op 27 februari 2015 @ 09:27:

[...]





Maar in mijn voorbeeld had ik een hele zomergarderobe Als je nu bij Albert Heijn veel boodschappen hebt moet je ook een tas kopen. Aan jou de keuze of je dat wel of niet doet of dat je er zelf een meeneemt. Ik zie het verschil niet, geloof ik
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 27 februari 2015 @ 09:23:

[...]



Of winkels gaan net zoals de primark over op papieren tassen Die zodra er een spatje regen valt uit elkaar scheuren...
Alle reacties Link kopieren
Mag de komkommer zijn plastic jasje wel houden?
quote:bootje_op_de_golven schreef op 27 februari 2015 @ 09:28:

[...]



Als je nu bij Albert Heijn veel boodschappen hebt moet je ook een tas kopen. Aan jou de keuze of je dat wel of niet doet of dat je er zelf een meeneemt. Ik zie het verschil niet, geloof ik Klopt, daar moet je een tas ook kopen, alleen doen zij daar je aankopen niet voor je in de tas, wat in kledingwinkels (en andere winkels) wel gebeurt. Ik zag me daar al staan met m'n honderdjarige, kreukelige AH big shopper waar zij dan mijn kleding in doen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een prima idee, maar wel eenzijdig.



In de supermarkten groeit het aantal kunststof verpakkingen schrikbarend.



Alles zit in plastic tegenwoordig: Twee tartaartjes in een enorme plastic doos, een komkommer in plastic, pepermuntjes in plastic doosjes die vervolgens in een plasticje worden verpakt.



En vervolgens wordt van de consument verwacht dat die al die zooi weer uit zijn afval schift en apart aanbiedt aan de vuilnisman.



Plastic verpakkingen, dáár moeten ze eens wat aan doen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem281213 schreef op 27 februari 2015 @ 09:12:

Dus als ik iets bij de Bijenkorf, V&D etc koop, krijg ik geen gratis tasje erbij? Dan koop ik of niets meer spontaan, want geen tasje meegenomen of ik betaal extra. Trouwens altijd fijn om te zien waar de regering druk mee is terwijl de wereld in brand staat.



De wereld staat niet alleen in brand, maar is in hetzelfde tempo aan het verplasticen.

Alsof de regering zich altijd maar op 1 zaak stort.
Alle reacties Link kopieren
Dat plastic tasje van Zeeman is niet van plastic maar van nylon.

Verder denk ik dat het vanzelf gaat wennen. Als ik nu wat bij de Tuinen haal krijg ik ook geen gratis tasje meer. Dus loop ik met mijn lijnzaad en Omega los in de hand naar de auto. Als je dat in elke winkel krijgt ga je er vanzelf wel aan denken om dat opvouwbare tasje nu toch echt eens in je handtas te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Branwen_ schreef op 27 februari 2015 @ 09:20:

Beetje rare situatie die er dan ontstaat. Dan sta je bij de H&M aan de kassa met je net aangeschafte zomergarderobe, en dan doen zij de stapel kleding in jouw meegebrachte big shopper van de AH? Of moet je het er dan zelf in doen?



Hoezo?

Bij de hema gaat mijn grote stapel ook zo linea recta in mijn eigen tas. En volgens mij hm spullen ook al.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 27 februari 2015 @ 09:59:

Ik vind het een prima idee, maar wel eenzijdig.



In de supermarkten groeit het aantal kunststof verpakkingen schrikbarend.



Alles zit in plastic tegenwoordig: Twee tartaartjes in een enorme plastic doos, een komkommer in plastic, pepermuntjes in plastic doosjes die vervolgens in een plasticje worden verpakt.



En vervolgens wordt van de consument verwacht dat die al die zooi weer uit zijn afval schift en apart aanbiedt aan de vuilnisman.



Plastic verpakkingen, dáár moeten ze eens wat aan doen.Dat bedoelde ik ook maar jij legt het beter uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Branwen_ schreef op 27 februari 2015 @ 09:36:

[...]





Klopt, daar moet je een tas ook kopen, alleen doen zij daar je aankopen niet voor je in de tas, wat in kledingwinkels (en andere winkels) wel gebeurt. Ik zag me daar al staan met m'n honderdjarige, kreukelige AH big shopper waar zij dan mijn kleding in doen Ik vind het geen gek beeld hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven