Op naar de volgende Europese crisis: BREXIT

09-10-2015 21:55 2338 berichten
Alle reacties Link kopieren


http://nos.nl/artikel/206 ... campagne-voor-brexit.html



In 2017 mogen de Britten naar de stembus om voor een keuze of ze in de EU willen blijven of er uit willen stappen.

Het is een bindend referendum.



Er is geen peil op te trekken hoe er gestemd gaat worden maar de mogelijk is aanwezig dat Engeland de EU verlaat.



Vandaag is er een campagne gestart door "BB ers" (Bekende Britten) die willen dat Engeland uit de EU stapt.



Wat denken jullie hier van, gaat de EU ten onder als Engeland er uit stapt, valt het allemaal wel mee of heb je hele andere ideeën over dit onderwerp.



Persoonlijk ben ik van mening dat een BREXIT geen negatieve invloed zal hebben op de EU ze varen al jaren een eigen koers, hebben nog steeds de Pond en richten zich traditioneel toch meer op de VS dan op de EU
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ja ben het met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Niet eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:lucky82 schreef op 09 oktober 2015 @ 22:02:

Niet eens.Ben je bang dat de EU instort na een BREXIT
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel iets complexer ligt dan dat je nu beschrijft. Ik vond dit wel een interessant onderzoek dat ook echt weer gaf wat er nu eigenlijk gebeurt bij een Brexit:

http://www.global-counsel ... t_of_Brexit_June_2015.pdf

En ik denk dat het wel erg naïef is om te denken dat we niks gaan merken van een Brexit. Zeker als je bedenkt dat Nederland veel handelt met de UK. Daarnaast zal er waarschijnlijk een grote machtsverschuiving binnen de EU plaatsvinden. Dat waar Groot-Brittannië groot voorstander is van liberale markten en buitenlandse handel, zal dat na een Brexit lastiger worden om te behouden binnen de EU.



Tja, of het goed of slecht uit zal pakken voor Nederland is lastig te voorspellen. Maar om te denken dat we er niks van merken is wel heel naïef, dat klinkt voor mij net alsof je zegt dat Nederland ook niks gemerkt heeft van de economische crisis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Woesjj schreef op 09 oktober 2015 @ 22:16:





Tja, of het goed of slecht uit zal pakken voor Nederland is lastig te voorspellen. Maar om te denken dat we er niks van merken is wel heel naïef, dat klinkt voor mij net alsof je zegt dat Nederland ook niks gemerkt heeft van de economische crisis.Wat is jou idee, wat gaat de kiezer doen?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 09 oktober 2015 @ 22:39:

[...]



Wat is jou idee, wat gaat de kiezer doen?De keizer? Wat bedoel je? Wij kunnen er niets aan doen. Het Britse volk zal in 2017 beslissen. Om nou domweg te gaan speculeren of ze het wel of niet gaan doen lijkt me niet heel nuttig..
Waarvan akte.
Nigel Farage. Zo ongeveer de enige persoon binnen de EU die zijn gezonde verstand gebruikt.



Vroeger hè. Vroeger waren EU-aangelegenheden zo complex dat er een vierjarige studie Europees recht voor nodig was om er kaas van te maken. Nu snappen ze het zelfs in Oranje. Gister namen Merkel en Hollande de vloer in Elzas, alwaar goedkoop sentiment nog meer aan de oppervlakte ligt omdat want heel vaak bevochten tijdens Europese oorlogen. En inderdaad, geen goedkope tranentrekkende semi-godwin werd gespaard. Meer dan ooit zijn dergelijke EU-toespraken een opvoering van ideologische scherpslijperij op het hoogste niveau. En dat is gevaarlijk, want de emotie regeert. Daarbij komt dat de vluchtelingencrisis het eerste probleem is dat de EU niet weg kan drukken met nieuw fiatgeld, of weg kan wensen in stroperige beleidstaal. Dit zijn mensen die niet meer weg gaan, het zijn facts on the ground. Een paar citaatjes van Merkel: "We kunnen niet terugvallen naar nationale besluitvorming. We hebben juist meer Europa nodig, zoals ook eerder is gebleken toen het erop aankwam." Ook onderstreept ze "de waardengemeenschap die de EU-landen met elkaar vormen, een gemeenschap waarin tolerantie en respect voor minderheden voorop staan." Wanneer EU-noodzaak precies bleek toen het er op aankwam weten we overigens niet, en als er sprake was van een waardengemeenschap dan zou al de EU-dwang in het Oosten helemaal niet nodig zijn. Dan Hollande, die als een soort driftige bekeerling nog roomser dan de Paus stond te doen. Hij waarschuwde, met de woorden van Mitterand: "Nationalisme is oorlog", voor het einde van het Europese project. Een volstrekt idiote uitspraak. Want niet nationalisme zorgt voor oorlog, maar collectivisme zorgt voor oorlog. En laat het Europese project nu net een vorm van collectivisme op continentale schaal zijn. Tijdens een uithaal naar Farage maakte Hollande helemaal een Frambosische karikatuur van zichzelf: "Wat wilt u, Europa verlaten? Wilt u ook de democratie verlaten? We moeten nationaal extremisme voorkomen, want dat brengt ons op het verkeerde pad." Die vent snapt het gewoon niet. De EU is de antithese van democratie, aangezien democratie alleen in nationale vorm kan bestaan, waarbij de afstand tussen overheid en burger minimaal is. Als de roep om nationale zelfbeschikking al geldt als nationaal extremisme, dan is dat etiket een compliment. En verder wat Nigel Farage zegt in zijn drie minuten spreektijd, hierboven.



http://www.geenstijl.nl/m ... nationalism.html#comments
Alle reacties Link kopieren
quote:Woesjj schreef op 09 oktober 2015 @ 22:42:

[...]



De keizer? Wat bedoel je? Wij kunnen er niets aan doen. Het Britse volk zal in 2017 beslissen. Om nou domweg te gaan speculeren of ze het wel of niet gaan doen lijkt me niet heel nuttig..



Ik bedoelde de kiezer.

Ach op een forum schrijven is sowieso niet heel nuttig maar wel heel leuk.



Dat is een beetje de bedoeling van deze draad.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Denken die britten dat we daar nu tijd voor hebben ofzo?
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 09 oktober 2015 @ 22:59:

[...]





Ik bedoelde de kiezer.

Ach op een forum schrijven is sowieso niet heel nuttig maar wel heel leuk.



Dat is een beetje de bedoeling van deze draad.



Ow grapje, ik las verkeerd.

Maar als ik kijk naar wat de Britse kiezer zou doen, dan denk ik dat ze nu nog niet tegen de EU zullen stemmen.Het klinkt voor hen denk ik wel als een mooi plan, maar als puntje bij paaltje komt dan kiest de meerderheid denk ik toch voor de EU. Maar ze gaan pas in 2017 stemmen. Dus in de aankomende 1.5 jaar kan nog heel wat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
De Britten verlaten de EU niet. Ze hebben nu al de lusten maar niet de lasten. De EU verlaten zou inleveren betekenen. Gaat dus niet gebeuren.



En waarom kan dat hier eigenlijk niet: een bindend referendum?
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
quote:shakenandstirred schreef op 10 oktober 2015 @ 08:10:

De Britten verlaten de EU niet. Ze hebben nu al de lusten maar niet de lasten. De EU verlaten zou inleveren betekenen. Gaat dus niet gebeuren.



En waarom kan dat hier eigenlijk niet: een bindend referendum?Omdat dat in sommige landen niet grondwettelijk is vastgelegd of soms zelfs verboden. Om dat te wijzigen heb je dus een grondwetswijziging nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saracenen schreef op 10 oktober 2015 @ 08:35:

[...]





Omdat dat in sommige landen niet grondwettelijk is vastgelegd of soms zelfs verboden. Om dat te wijzigen heb je dus een grondwetswijziging nodig.Weet ik hoor, was een retorische vraag.
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
quote:shakenandstirred schreef op 10 oktober 2015 @ 11:12:

[...]



Weet ik hoor, was een retorische vraag.Gelukkig. Maar je weet maar nooit op dit forum (en zeker op de actualiteitspijler)
Alle reacties Link kopieren
quote:Saracenen schreef op 10 oktober 2015 @ 08:35:

[...]





Omdat dat in sommige landen niet grondwettelijk is vastgelegd of soms zelfs verboden. Om dat te wijzigen heb je dus een grondwetswijziging nodig.Is dat zo? Heb je een grondwetswijziging nodig om het recht op een bindend referendum in te voeren?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik ken het Nederlandse wetsysteem daarvoor niet voldoende (schaamtelijk eigenlijk, als Nederlandse), maar in België is dat wel het geval. Zo kan je geen referendum of volksraadpleging houden over bijv. de opvang van vluchtelingen of een exit uit de EU. Er was er ooit wel een (koningskwestie), maar die was eigenlijk ongrondwettelijk en er is geen rekening gehouden met de uitslag. Alleen op gemeentelijk niveau zijn er onder bepaalde voorwaarden (cf. Geen Peil, x aantal handtekeningen enzo) volksraadplegingen mogelijk, bijv. relatief recent in Antwerpen.



In Nederland is er misschien geen verbod, maar het kan ook zijn dat het gewoon nergens vermeld staat. Dat zou best kunnen, want we hebben immers geen referendumtraditie zoals in Zwitserland. Dat zal ook niet zomaar veranderen, want als regering maak je jezelf gehandicapt om alles voor te leggen aan de bevolking en je aan de uitkomst te moeten houden.
Interessante info:



"Op dit moment is er in Nederland geen wettelijke regeling voor een bindend referendum op landelijk niveau. In de Grondwet staat dat de Nederlandse volksvertegenwoordigers hun taak zonder last moeten kunnen uitvoeren, wat betekent dat er van een bindend referendum geen sprake kan zijn. In 2014 is wel een wet tot stand gekomen over een raadgevend referendum .

De Grondwet verbiedt de overheid namelijk niet om de bevolking om advies te vragen door middel van een niet-bindend referendum. Lokale overheden maken hiervan inmiddels regelmatig gebruik via een gemeentelijke referendumverordening of een burgemeestersreferendum. Ook werd er in 2005 een niet-bindend landelijk referendum over de invoering van een Europese Grondwet gehouden."



Verdere info: http://www.parlement.com/id/vh8lnhrsk1yn/referendum
Alle reacties Link kopieren
Even een rondje Britse kranten gedaan maar daar is de strijd losgebarsten.

http://www.express.co.uk/



Wat denken jullie?

Stappen ze uit de EU





De populaire burgemeester van Londen en partijgenoot van Cameron, Boris Johnson, gaat pleiten voor een Britse exit uit de de EU.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Als dat referendum is geweest en de meerderheid van de britten hebben gestemd om uit de EU te stappen, neemt de britse regering dit dan over? Oftewel, is de uitslag bindend?
Ik denk dat dat grondwettelijk niet bindend is (parlement heeft alle beslissingsbevoegdheid m.i.), maar dat Cameron net als het referendum over Schotland het wel politiek bindend maakt. Maar ik kan er niet meteen iets over vinden via google.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saracenen schreef op 21 februari 2016 @ 19:53:

maar dat Cameron net als het referendum over Schotland het wel politiek bindend maakt. Maar ik kan er niet meteen iets over vinden via google.Precies, Cameron heeft het bindend gemaakt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 21 februari 2016 @ 18:51:

Even een rondje Britse kranten gedaan maar daar is de strijd losgebarsten.

http://www.express.co.uk/



Wat denken jullie?

Stappen ze uit de EU



[IMG]http://i1337.photobucket.com/albums/o68 ... wjshfe.png[/IMG]

De populaire burgemeester van Londen en partijgenoot van Cameron, Boris Johnson, gaat pleiten voor een Britse exit uit de de EU.Wat wel weer grappig is, is dat de argument die Boris tegen de EU gebruikt totaal nergens op slaat. Zegt wel weer genoeg over hoe politiek werkt. Voor hem is dit geen principiële wel/niet EU keuze maar gewoon een kans om Cameron van de troon te stoten. Hoe maakt dan niet uit. En het kiesvee loopt er gewillig achteraan.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 25 februari 2016 @ 12:29:

[...]





Wat wel weer grappig is, is dat de argument die Boris tegen de EU gebruikt totaal nergens op slaat. Zegt wel weer genoeg over hoe politiek werkt. Voor hem is dit geen principiële wel/niet EU keuze maar gewoon een kans om Cameron van de troon te stoten. Hoe maakt dan niet uit. En het kiesvee loopt er gewillig achteraan.Wat Boris' motieven zijn, weet ik niet. Hij is volgens mij altijd al eurosceptisch geweest. Hij kiest volgens mij de kant die een significant deel van het Britse "kiesvee" ook kiest. Of mensen achter hem aanlopen, betwijfel ik.
Oh dear, how sad, never mind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven