Eigen partij verwijt Merkel naïviteit

30-07-2016 14:01 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me al vaker afgevraagd "Waarom heb ik een andere mening dan Angela, waarom zie ik het zoveel anders? zie ik iets over het hoofd?" "Tuurlijk , dan staan de beste stuurlui aan wal" zal men zeggen.

Hoe zit het dan met dat filmpje van die Amerikaanse journalist? Gisteren las ik een nieuwsbericht waarin ze zegt: ,,Ik heb de grenzen niet open gezet. De grens stond open.''



Maar zelfs haar eigen partij is niet meer overtuigd van Angela. Zijn er uberhaupt nog mensen die wel overtuigd zijn en het volle vertrouwen hebben in haar aanpak?



NU.nl



CSU verwijt bondskanselier Merkel naïviteit



Foto: ANP

Gepubliceerd: 29 juli 2016 17:58 Laatste update: 29 juli 2016 17:58



In de top van de CSU is weerstand gerezen tegen de analyse die bondskanselier Angela Merkel (CDU) heeft gegeven over het terrorisme in Duitsland en de oplossing van de vluchtelingencrisis.



"Mij persoonlijk heeft ze niet overtuigd", zei de Beierse minister van Financiën Markus Söder vrijdag na een besloten kabinetsvergadering aan de Tegernsee.



Deze mening komt aardig overeen met hoe premier en CSU-leider Horst Seehofer erover denkt. Merkels volzin "Wir schaffen das" wordt niet sneller werkelijkheid door herhaling. Söder beschuldigde de bondskanselier indirect van naïviteit.



Representanten van de Groenen en Linke klaagden dat de bestrijding van de vluchtoorzaken waarover Merkel het steeds heeft - verzoening bij conflicten, economische ondersteuning en klimaatbescherming - holle frasen beginnen te worden.



Catastrofen



Groenen-partijleider Cem Özdemir stelde dat Merkel in haar toespraak donderdag voorbij ging aan catastrofen zoals de "onvoorstelbare ellende" onder de honderdduizenden mensen in de omsingelde stad Aleppo. Volgens hem laten de wereld, Europa en vooral Duitsland het afweten.



Fractievoorzitter Anton Hofreiter zei dat de bondskanselier een "grote kans heeft laten liggen haar politieke kompas voor de komende tijd te onthullen en de Duitse burger een duidelijke boodschap te geven".



De rechts-populistische oppositie had geen goed woord over voor het negenpuntenplan van Merkel, dat voor een belangrijk deel niet nieuw is. Alexander Gauland sprak namens Alternative für Duitsland van "een placebo voor goedgelovigen" en "hoon voor de slachtoffers van aanslagen".



Door: ANP
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
De CSU is een aparte partij en is alleen actief in Beieren

Het is de zusterpartij van de CDU (merkel)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Mutti Merkel
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 30 juli 2016 @ 14:08:

De CSU is een aparte partij en is alleen actief in Beieren

Het is de zusterpartij van de CDU (merkel)Ik wist niet dat die alleen actief in Beieren is. Ging daarom even op onderzoek:





[foto:Angela Merkel tijdens haar persconferentie op 28 juli 2016. © AP ]



Duitsland heeft geen alternatief voor Merkel



De feel good-kanselier na de aanslagen



De Duitse bondskanselier blijft onverstoorbaar doorgaan op de ingeslagen weg, in de zekerheid dat haar partij, de CDU, in geen enkele regeringscoalitie kan worden gemist. 'Wir schaffen das' zal nog lang haar motto blijven.

Door: Ton Nijhuis directeur van het Duitsland Instituut van de Universiteit van Amsterdam 30 juli 2016, 02:00



Angela Merkel laat zich niet snel gek maken. Ze heeft anders dan veel andere politici in Europa die de hete adem van populistische partijen in hun nek voelen, niet de neiging de kiezer naar de mond te praten. En ze neemt ook niet snel afstand van eerder gedane uitspraken of genomen beslissingen. 'Met het inzicht van nu, was het misschien...' zijn woorden die niet aan Merkel zijn besteed.



[foto:Ton Nijhuis is directeur van het Duitsland Instituut van de Universiteit van Amsterdam. ©]



Nog minder emoties



Bijna of zelfs bewust provocatief herhaalde ze op de Sommer-Pressekonferenz de woorden 'Wir schaffen das'. Van mogelijk foute inschattingen wil ze niets weten. Ze is zo onverstoorbaar dat de grens tussen standvastigheid en halsstarrigheid vervaagt.



En juist nu in het land de emoties zo hoog oplopen, heeft ze klaarblijkelijk besloten nog minder emoties te tonen dan anders. 'Ik heb het gevoel verantwoordelijk en juist te handelen - en geen andere gevoelens'. Dit is Angela Merkel ten top: de analytische, beredenerende, pragmatische politica. Ze verpakt haar wel degelijk hoog morele vluchtelingenpolitiek in bureaucratisch jargon.





Het gaat na de vier aanslagen niet alleen over de vluchtelingenproblematiek, maar vooral ook over gevoelens van onveiligheid en het islamitisch terrorisme

Ton Nijhuis





'U kent me'



Deze nuchtere en sobere stijl heeft Merkel altijd veel vertrouwen gebracht. 'Ihr kennt mir', was haar leuze in de verkiezingsstrijd. U kent me, ik doe geen onbezonnen dingen, en het bestuur is bij mij in goede handen. U kunt rustig gaan slapen.



Het is echter de vraag of deze benadering ook nu nog zal werken. Velen vonden de beslissing om de grenzen zo ruimhartig te openen onbezonnen. Dat de vluchtelingenstroom vrijwel tot stilstand kwam, was wellicht niet zozeer het gevolg van de Duitse politiek als wel van het sluiten van de Balkanroute.



Bovendien gaat het na de vier aanslagen niet alleen over de vluchtelingenproblematiek, maar vooral ook over gevoelens van onveiligheid en het islamitisch terrorisme. Wat is dan precies de boodschap die overgebracht wordt wanneer ze dan de woorden 'Wir schaffen das' uitdrukkelijk herhaalt?



Het is de vraag of de stijl van Merkel die haar in goede tijden zo populair heeft gemaakt, ook in slechte tijden zal werken

Ton Nijhuis



Feel good-kanselier



Ten aanzien van het terrorisme kan ik me bij deze woorden weinig voorstellen. Merkel was eigenlijk vrijwel gedurende haar hele kanselierschap een feel good-kanselier. De pijnlijke hervormingen in de sociale zekerheid waren genomen door haar voorganger Schröder en toen zij aan de macht kwam, ging het met Duitsland economisch gezien steeds beter, afgezien van een kortstondige dip in de financiële crisis. Alle problemen leken een grote boog om Duitsland heen te maken. Dat gold zelfs voor terroristische aanslagen. Anders dan Frankrijk kent Duitsland geen grote groepen Arabisch-talige mensen uit Noord-Afrika waaruit de meeste terroristen voortkwamen.



Met de aanslagen van afgelopen weken is echter dit gevoel van in een relatief veilig land te wonen bruut verstoord. Het is de vraag of de stijl van Merkel die haar in goede tijden zo populair heeft gemaakt, ook in slechte tijden zal werken.



Toch is haar positie niet in gevaar. Na het openen van de grenzen voor vluchtelingen, daalde haar populariteit aanzienlijk en verloor ook het CDU in de peilingen. Maar nadat het afgelopen half jaar de vluchtelingenstroom was opgedroogd, steeg haar populariteit weer naar hoogten waarvan andere Europese leiders niet eens durven te dromen.





Omdat met de AfD en ook met Linke geen coalitie kan worden gesmeed, is een regering zonder het CDU ondenkbaar

Ton Nijhuis



CDU's machtspositie



De omgekeerde beweging zagen we bij de rechts-populistische AfD. Voor de vluchtelingencrisis leek het einde van de partij nabij. Na een heftige interne strijd viel de partij in de peilingen terug tot 3 procent, dus onder de kiesdrempel. De vluchtelingencrisis bleek de reddingsboei voor de AfD. In het kielzog daarvan steeg de partij tot ruim boven de 10 procent. Maar juist de afgelopen maanden zakte de partij in de peilingen weer duidelijk. Het is te verwachten dat door de aanslagen de aanhang weer zal toenemen, maar een echte bedreiging vormt de AfD niet voor de CDU. Het is eerder de SPD die zich zorgen moet maken. In de deelstaatverkiezingen van Mecklenburg-Vorpommern dreigt de partij, die in de peilingen op een verlies van bijna 15 procent staat, met een beetje pech af te glijden naar een derde plek. Dit betekent dat naar alle waarschijnlijkheid het CDU ook hier de minister-president gaat leveren.



De paradoxale situatie doet zich voor dat wanneer de AfD in de Bondsdag zal komen en de CDU-CSU een paar procent kiezers op de rechterflank kwijt raken, de machtspositie van de CDU er eigenlijk alleen maar sterker op wordt. Omdat met de AfD en ook met die Linke geen coalitie kan worden gesmeed, is een regering zonder het CDU ondenkbaar. En dat betekent dat het CDU de komende tijd de kanselier zal blijven leveren.



De CSU is een regionale Beierse partij, die door het verbond met de CDU een aanzienlijke invloed kan uitoefenen op de nationale politiek

Ton Nijhuis



Kandidatuur



Binnen de partij heeft Angela Merkel vooralsnog geen concurrentie te vrezen. Het ontbreekt zelfs aan een geloofwaardige opvolger. Ook voor de CSU hoeft Merkel geen angst te hebben. De kritiek van Seehofer op Merkels politiek is vaak hard. Harder dan van de oppositie. Maar als het puntje bij het paaltje komt, zal de CSU de CDU niet laten vallen. De reden hiervoor is simpel. De CSU is een regionale Beierse partij, die door het verbond met de CDU een aanzienlijke invloed kan uitoefenen op de nationale politiek.



Angela Merkel zei op de persconferentie dat dit niet het geschikte moment was om over haar eventuele kandidatuur voor een nieuw kanselierschap volgend jaar te praten. Als dochter van een dominee, die haar naam zo aan de vluchtelingenpolitiek heeft verbonden, zal ze zich echter nu niet terugtrekken. Niet voordat ze kan zeggen dat ze ook dit heeft 'geschafft'. Daarom zal ook na de verkiezingen in september 2017 Angela Merkel Duitslands bondskanselier zijn.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Met zo'n staatshoofd heb je geen vijanden meer nodig
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Merkel is nog steeds heel populair hoor. Bij gebrek aan beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 30 juli 2016 @ 14:31:

Met zo'n staatshoofd heb je geen vijanden meer nodig Dat kun je dan over iedere regeringsleider wel zeggen...
Er is natuurlijk niets zo makkelijk als het afbranden van je staatshoofd. Hoge bomen vangen veel wind enzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 30 juli 2016 @ 14:54:

Er is natuurlijk niets zo makkelijk als het afbranden van je staatshoofd. Hoge bomen vangen veel wind enzo.Deze boom mag van mij anders wel wegwaaien
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 30 juli 2016 @ 14:54:

Er is natuurlijk niets zo makkelijk als het afbranden van je staatshoofd. Hoge bomen vangen veel wind enzo.



Victor Orban nam onder nagenoeg gelijke omstandigheden, andere beslissingen en stelde het belang van de eigen bevolking voor dat van asieleisers want let wel, ze vragen geen asiel maar breken desnoods met geweld door de grenzen.







De CSU heeft wel vaker plannen gehad maar werd steeds terug gefloten door Merkel



Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 30 juli 2016 @ 14:33:

[...]





Dat kun je dan over iedere regeringsleider wel zeggen...



Nou in Oost-Europa zijn er anders een aantal die inzien dat de islam niet samen gaat met westerse normen en waarden en niet meegaan met verplichte vluchtelingen quota etc. En gelukkig worden de politici in west Europa die dat al jaren roepen ook steeds populairder.



Hier is de integratie namelijk al compleet mislukt met bovengenoemde groep en toch wordt er massaal nieuw volk binnengehaald. Duitse vrouwen lopen vogelvrij op straat en dat wordt alleen maar erger want Merkel ziet niet in wat er fout uitpakt aan haar beleid.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 30 juli 2016 @ 14:54:

Er is natuurlijk niets zo makkelijk als het afbranden van je staatshoofd. Hoge bomen vangen veel wind enzo.Is dit afbranden?? En die 'hoge-boom' heeft juist veel wind en storm veroorzaakt.



"Mij persoonlijk heeft ze niet overtuigd", zei de Beierse minister van Financiën Markus Söder
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw Merkel kent nog iets van beschaving mede ingegeven door christelijke waarden.

Koude heidenen denken dat ze in de hemel zitten en het stoer is om oorlogsvluchtelingen af te kraken. Eng volk.
quote:Emir_Hassan schreef op 30 juli 2016 @ 16:56:

Mevrouw Merkel kent nog iets van beschaving mede ingegeven door christelijke waarden.

Koude heidenen denken dat ze in de hemel zitten en het stoer is om oorlogsvluchtelingen af te kraken. Eng volk.Huh? Meen je dit echt of wil je provoceren?
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 30 juli 2016 @ 17:04:

[...]





Huh? Meen je dit echt of wil je provoceren?Natuurlijk dit is een steeds terugkerende permabanneling.
Echt? Soms ben ik zo naïef!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 30 juli 2016 @ 17:04:

[...]





Huh? Meen je dit echt of wil je provoceren?Zeg ik soms iets verkeerds? De reacties hierboven hebben je niet belet om hen aan te spreken. Altijd de schuld bij de ander zoeken, nooit zelfreflectie toepassen.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 30 juli 2016 @ 17:09:

Echt? Soms ben ik zo naïef!Ja echt..
Alle reacties Link kopieren
quote:Emir_Hassan schreef op 30 juli 2016 @ 16:56:

Mevrouw Merkel kent nog iets van beschaving mede ingegeven door christelijke waarden.

Koude heidenen denken dat ze in de hemel zitten en het stoer is om oorlogsvluchtelingen af te kraken. Eng volk.



Oorlogsvluchtelingen

Oorlog in Albanie en Marokko en zelfs het grootste gedeelte van Afghanistan en Irak is geen oorlog.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Emir_Hassan schreef op 30 juli 2016 @ 17:09:

[...]



Zeg ik soms iets verkeerds? De reacties hierboven hebben je niet belet om hen aan te spreken. Altijd de schuld bij de ander zoeken, nooit zelfreflectie toepassen.De pot verwijt de ketel.
quote:carrie-bradshaw schreef op 30 juli 2016 @ 15:19:

[...]





Nou in Oost-Europa zijn er anders een aantal die inzien dat de islam niet samen gaat met westerse normen en waarden en niet meegaan met verplichte vluchtelingen quota etc. En gelukkig worden de politici in west Europa die dat al jaren roepen ook steeds populairder.



Hier is de integratie namelijk al compleet mislukt met bovengenoemde groep en toch wordt er masaal nieuw volk binnengehaald. Duitse vrouwen lopen vogelvrij op straat en dat wordt alleen maar erger want Merkel ziet niet in wat er fout uitpakt aan haar beleid.

Dit. Het is zo klaar als een klontje.

WORD TOCH WAKKER WEST EUROPA!!!
quote:hollebollegijs schreef op 30 juli 2016 @ 17:39:

[...]





Oorlogsvluchtelingen

Oorlog in Albanie en Marokko en zelfs het grootste gedeelte van Afghanistan en Irak is geen oorlog.
quote:tvandattum schreef op 30 juli 2016 @ 14:32:

Merkel is nog steeds heel populair hoor. Bij gebrek aan beter.

Hoe kom je daarbij? De Duitsers zijn zoooo merkelmoe!

Zij is echt wel klaar in Duitsland hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nonny schreef op 30 juli 2016 @ 18:41:

[...]



Hoe kom je daarbij? De Duitsers zijn zoooo merkelmoe!

Zij is echt wel klaar in Duitsland hoor.



Valt wel mee hoor. Je zou erger verwachten.



Zelfs Kohl, haar leermeester, heeft zich tegen haar uitgesproken.



En er is echt veel gedoe in Duitsland. Veel kleine, dagelijkse ergernissen.
quote:tvandattum schreef op 30 juli 2016 @ 18:44:

[...]





Valt wel mee hoor. Je zou erger verwachten.



Zelfs Kohl, haar leermeester, heeft zich tegen haar uitgesproken.



En er is echt veel gedoe in Duitsland. Veel kleine, dagelijkse ergernissen.Ja. Dus. Mensen zijn merkelmoe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven