Weren op uiterlijk

01-08-2016 08:01 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het hele artikel gelezen en haal twee regels naar voren, en vraag me dan af "kan dit zomaar?" Wat vinden jullie? Word er met twee maten gemeten? Hier onderen de twee regels.:



"Nu ga je bij voorbaat iemand weren, puur op het uiterlijk. Dit is een aanval op een levenswijze" zegt de captain van No Surrender.



"Ze nemen plaats op het terras. De eigenaar ziet bleek. De grond brandt hem onder de voeten. De politie heeft hem gevraagd de bikers niet te bedienen. Anders is hij strafbaar"





Limburg



‘Een aanval op onze levenswijze’



Vandaag om 06:10 door Paul van Gageldonk



[Foto: Ermindo Armino]



Er was gerekend op tal van motorclubs en mogelijk onrust. Het liep uit op een korte, geweldloze demonstratie van zo’n veertig bikers van No Surrender op de Markt in Sittard. Ze zijn boos over de afspraak tussen Sittard­-Geleen, politie en Horeca Nederland om bikers alleen nog in horecagelegenheden te accepteren als ze hun colors afdoen. Bikers zien dat als het afnemen van hun identiteit.



De haveloze zwerver ligt al uren te pitten onder de luifel van het V&D-pand, als hij ruw gewekt wordt door een hels lawaai. Opkijkend ziet hij veertig ruige koppen en machtige lijven, gehuld in strak leer. NO SURRENDER op hun hesjes. Opeens regent het metaal. De bikers betonen demonstratief hun medeleven met de behoeftige man en gooien allemaal kleingeld in zijn hoed. „Dit is hoe de maatschappij met mensen omgaat”, roept een biker, wijzend op de erbarmelijke situatie van de zwerver.



Eigenlijk had Richard van Zolingen, national captain van No Surrender, er aan willen toevoegen: dit is hoe de maatschappij ook met ons omgaat. Van Zolingen, Indische man met paardenstaart en bovenarmen als boomstammen, straalt een eerbiedwaardige kalmte uit. Van binnen begon het echter te koken, toen vorige week bekend werd dat de gemeente Sittard-Geleen, ondersteund door politie en Horeca Nederland, bikers in horecagelegenheden gaat weren, als zij zich melden in hun colors, de tekenen van hun motorclub. Aanleiding is de vrees van horeca-exploitanten voor de ‘1-procenters’ onder de bikers: leden van motorclubs die stellen dat de wet niet op hen van toepassing is. De boycot is omstreden, want de overige 99 procent wordt er ook door getroffen.



Blijkbaar zijn ze banger voor motorclubs dan voor terroristen



„Te gek voor woorden”, vindt Van Zolingen. „Ik heb zelf als portier gewerkt. Als iemand zich niet gedroeg, vroeg je hem vriendelijk naar buiten te gaan. Nu ga je bij voorbaat iemand weren, puur op het uiterlijk. Dit is een aanval op een levenswijze. Ik hoop dat de horeca deze maatregel niet gaat uitvoeren.”



Striptease



Onno, een slanke No Surrender-supporter met pet, heeft inmiddels al gesproken met de baas van een Grieks restaurant. Daar mogen de bikers straks, in hun colors, een biertje drinken. Als ze zich rustig houden. Het is de bedoeling dat het protest van de bikers een verrassing wordt. Slechts een handjevol mensen is op de hoogte van de ludieke actie. Een aantal bikers heeft in ‘burger’ en met vrouw en kinderen plaats genomen op verschillende terrassen. Rond twee uur zullen Chapters, afdelingen, van No Surrender de Markt oprijden. Daar wordt het startsein gegeven voor een ‘striptease’, waarbij de bikers in burger hun kloffie verruilen voor hesjes met colors. En dan maar zien of het bedienend personeel ze nog ter wille is. Het loopt wat anders. De actie is niet zo geheim meer. Op alle hoeken staan politieauto’s. Men vreest escalatie. Het gerucht gaat dat meerdere motorclubs uit het land naar Sittard zullen komen.



We gaan bekijken of we dit juridisch kunnen aanvechten. Dit is pure discriminatie



Om half drie trilt de Markt. Met een oorverdovend gebrul rijden zo’n veertig bikers van No Surrender met hun zware motoren het plein op. Na wat broederlijke begroetingen kuiert het gezelschap naar het Griekse restaurant. Ze nemen plaats op het terras. De eigenaar ziet bleek. De grond brandt hem onder de voeten. De politie heeft hem gevraagd de bikers niet te bedienen. Anders is hij strafbaar. Zie die boodschap maar eens over te brengen aan veertig mannetjesputters. Gelukkig voor de restauranthouder laat Van Zolingen zijn gezag spreken. De voorman van de bikers vertrekt geen spier en zegt: „Dan gaan we hier weer weg mannen. We gaan in Geleen een biertje pakken. Misschien zijn we daar wel welkom.”



Discriminatie



Maar het laatste woord hierover is nog niet gezegd, kondigt Van Zolingen aan. „We gaan bekijken of we dit juridisch kunnen aanvechten. Dit is pure discriminatie. Wat wordt het volgende? Dat Indische mensen zoals ik van de terrassen geweerd worden?” „Belachelijk”, vult supporter Onno aan. „Laat ze dit eens doen met moslims. Dan staat het hele land op z’n achterste benen. Blijkbaar zijn ze banger voor motorclubs dan voor terroristen.”



NO SURRENDER! brullen de mannen in koor. Ze groeten hun knuffelzwerver en met oorverdovende herrie vertrekt de karavaan richting de zustergemeente. Onderweg besluiten ze Geleen toch maar niet aan te doen omdat het ritueel van Sittard zich er ongetwijfeld zal herhalen. Gelukkigste man van de dag blijft zo de zwerver. Hij telt zijn dagopbrengst. Wat hem betreft is No Surrender hier tot in de eeuwigheid welkom.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Die lui provoceren bewust met hun colors. Die staan voor bruut geweld en intimidatie. Dat boezemt angst in en dat weten ze. De vrijheid van meningsuiting eindigt waar de veiligheid of de vrijheid van meningsuiting van anderen in het gedrang komt. Dat is het geval als zij hun colors dragen. Dus m.i. terechte beslissing om dit te weren. Gemeenten hebben een taak in het bewaren van de openbare orde.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Als je identiteit in een afgrijselijke leren bodywarmer zit dan is er sowieso iets. Iet helemaal tof met je. De enige reden dat dit tuig die lelijke pakjes draagt is om te provoceren. Zuigen en uitlokken. Doe dat lekker in je eigen tuin onder t genot van een blik schultenbrau.
Alle reacties Link kopieren
quote:onnohoestsiroop schreef op 01 augustus 2016 @ 08:16:

Als je identiteit in een afgrijselijke leren bodywarmer zit dan is er sowieso iets. Iet helemaal tof met je. De enige reden dat dit tuig die lelijke pakjes draagt is om te provoceren. Zuigen en uitlokken. Doe dat lekker in je eigen tuin onder t genot van een blik schultenbrau.Ik begrijp je, maar zonder die leren bodywarmer is het toch nog steeds dezelfde man of vrouw.



LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfjetwaalfje schreef op 01 augustus 2016 @ 08:08:

Die lui provoceren bewust met hun colors. Die staan voor bruut geweld en intimidatie. Dat boezemt angst in en dat weten ze. De vrijheid van meningsuiting eindigt waar de veiligheid of de vrijheid van meningsuiting van anderen in het gedrang komt. Dat is het geval als zij hun colors dragen. Dus m.i. terechte beslissing om dit te weren. Gemeenten hebben een taak in het bewaren van de openbare orde.Je hebt wel gelijk. Maar toch, ze droegen hun colors toen ze op de markt stonden of op het terras zaten en niet bediend werden. Ze zijn ook in hun 'colors' vertrokken zonder gescheld of geweld.



LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 01 augustus 2016 @ 08:44:

[...]

Ik begrijp je, maar zonder die leren bodywarmer is het toch nog steeds dezelfde man of vrouw.







Nou, het dragen van die bodywarmer en dus uitdrukkelijk bij een groep horen kan je wel anders laten voelen waardoor je ander gedrag laat zien.



Ik woon niet in de buurt, dus ben hier niet mee bekend. Als iedereen zich normaal gedraagt lijkt het me vrij vreemd, maar de gemeente en politie gaan niet zomaar over tot dit soort maatregelen. Gaat het daadwerkelijk om maar 1% die het verpest voor de rest? Er heerst ook een bepaalde cultuur onder de motorclubs. Ik zou er eerder voor zijn om lik op stuk persoonlijk toe te passen en niet voor de hele groep, maar blijkbaar is dat niet voldoende (geweest).
Alle reacties Link kopieren
Als de KKK op een terras komt zitten met hun puntmutsen dan vindt toch ook niemand het raar dat de eigenaren daar niet van gediend zijn.

Dit vind ik hetzelfde.



Het maakt dat je andere gasten zich niet op hun gemak voelen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch ook geweigerd worden in een club als je sportschoenen aan hebt, of in een net restaurant als je in t-shirt of spijkerbroek binnenkomt?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je soms iets moet.



In Apeldoorn werd in de jaren 90 een demonstratie van extreemrechts verboden, die beweging kondigde toen aan toch te komen.

De politie controleerde de toegangswegen op kale hoofden, bomberjassen etc.



Dat vind ik logisch, je kan wel gezinnen aan gaan houden met de koelbox achterin op weg naar de Apenheul maar daar voorkom je geen demo’s mee.



Uiteindelijk bleek de aanpak een succes, de geplande demonstratie werd voorkomen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
niet geweerd op uiterlijk maar op lidmaatschap van een criminele organisaties. Wat een jankerds die motorcriminelen
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 01 augustus 2016 @ 09:54:

niet geweerd op uiterlijk maar op lidmaatschap van een criminele organisaties. Wat een jankerds die motorcriminelenDat is toch nooit gelukt? Volgens mij hebben ze een paar keer geprobeerd om die clubs tot criminele organisatie te verklaren, maar ketst dat elke keer af op 'een club waar toevallig meer criminelen opzitten is nog geen criminele club'. Anders zijn sommige biljart- of voetbalclubs ook crimineel.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 01 augustus 2016 @ 10:06:

[...]





Dat is toch nooit gelukt? Volgens mij hebben ze een paar keer geprobeerd om die clubs tot criminele organisatie te verklaren, maar ketst dat elke keer af op 'een club waar toevallig meer criminelen opzitten is nog geen criminele club'. Anders zijn sommige biljart- of voetbalclubs ook crimineel.men wil ze verbieden. Dat is nog niet gelukt. Maar ze worden gezien als criminele org. Daarom mocht de uitbater ze niet serveren van politie
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 01 augustus 2016 @ 10:11:

[...]



men wil ze verbieden. Dat is nog niet gelukt. Maar ze worden gezien als criminele org. Daarom mocht de uitbater ze niet serveren van politie

De politie kan wel meer 'zien'. Maar zo lang de rechter je niet heeft veroordeeld ben je in Nederland toch gewoon onschuldig?



Volgens mij kun je een motorclub niet weigeren omdat ze een criminele organisatie zijn, of omdat je dat denkt. Maar je kunt wel 'gewoon' regels stellen in je uitgaansgebied: geen groepjes van meer dan 10 die bij elkaar staan, geen opruiende kleding (en dan wat bepalingen over bomberjacks, voetbalshirts en motorhesjes), en dergelijke. Ik vermoed dat er zoiets speelt hier.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 01 augustus 2016 @ 10:20:

[...]



De politie kan wel meer 'zien'. Maar zo lang de rechter je niet heeft veroordeeld ben je in Nederland toch gewoon onschuldig?



Volgens mij kun je een motorclub niet weigeren omdat ze een criminele organisatie zijn, of omdat je dat denkt. Maar je kunt wel 'gewoon' regels stellen in je uitgaansgebied: geen groepjes van meer dan 10 die bij elkaar staan, geen opruiende kleding (en dan wat bepalingen over bomberjacks, voetbalshirts en motorhesjes), en dergelijke. Ik vermoed dat er zoiets speelt hier.Het is gewoon de al jaren gevoerde lijn in nl. Politie en OM weet heus wel wat ze doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap echt niet dat er nog mensen zijn die die jankerds van die brommerclubjes nog geloven.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Die reputatie is niet uit de lucht komen vallen hè?!
zal wel op samenscholing gegooid worden. Prima. Wat mij betreft opheffen die clubs.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 augustus 2016 @ 10:26:

Ik snap echt niet dat er nog mensen zijn die die jankerds van die brommerclubjes nog geloven.Dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 augustus 2016 @ 10:26:

Ik snap echt niet dat er nog mensen zijn die die jankerds van die brommerclubjes nog geloven.



Dat is met woonwagenbewoners ook zo, altijd in de slachtofferrol

In mijn vorige werk deed ik er regelmatig zaken mee en kan me niet herinneren dat er een aan de profielschets "Ideale schoonzoon" voldeed.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
De motorclubs worden gezien als criminele organisaties maar ze zijn er niet voor veroordeeld. Wat mij betreft zijn ze gelijk aan iedere willekeurige motortoerclub. Het zou wat zijn als ik van een terrasje worst gestuurd omdat ik daar een drankje drink met mijn motorvrienden. Puur omdat we er misschien "gevaarlijk" uit zien. Wat mij betreft is dit wel discriminatie en heeft de politie geen grond om ze te weigeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 01 augustus 2016 @ 10:32:

zal wel op samenscholing gegooid worden. Prima. Wat mij betreft opheffen die clubs.Dat moet dan in de plaatselijke APV staan gok ik, anders is het niet strafbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 01 augustus 2016 @ 10:47:

De motorclubs worden gezien als criminele organisaties maar ze zijn er niet voor veroordeeld. Wat mij betreft zijn ze gelijk aan iedere willekeurige motortoerclub. Het zou wat zijn als ik van een terrasje worst gestuurd omdat ik daar een drankje drink met mijn motorvrienden. Puur omdat we er misschien "gevaarlijk" uit zien. Wat mij betreft is dit wel discriminatie en heeft de politie geen grond om ze te weigeren.Sorry hoor. Maar:
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 01 augustus 2016 @ 10:48:

[...]



Dat moet dan in de plaatselijke APV staan gok ik, anders is het niet strafbaar.Uit de plaatselijke APV:quote:2.1.1:

Het is verboden op een openbare plaats deel te nemen aan een samenscholing, onnodig op te dringen of door uitdagend gedrag aanleiding te geven tot ongeregeldheden.

2.1.2:

Hij die op een openbare plaats aanwezig is bij een voorval waardoor er ongeregeldheden ontstaan of dreigen te ontstaan, of bij een tot toeloop van publiek aanleiding gevende gebeurtenis waardoor ongeregeldheden ontstaan of dreigen te ontstaan, dan wel zich bevindt in of aanwezig is bij een samenscholing, is verplicht op bevel van een ambtenaar van politie zijn weg te vervolgen of zich in de door hem aangewezen richting te verwijderen.Op basis daarvan kun je vrij eenvoudig stellen dat het dragen van 'colors' valt onder uitdagend gedrag. En als de politie dan zegt dat door jouw aanwezigheid er ongeregeldheden dreigen te ontstaan (niet zo gek, gezien de geschiedenis van die clubs), moet je gewoon wegwezen als de politie het zegt. Of op z'n minst je hesje uittrekken als ze denken dat dat helpt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Zodra één of meerdere leden van zo'n groep een strafblad hebben met het risico op herhaling, lijkt het me logisch dat de politie een dergelijke vraag stelt aan zo'n uitbater.
quote:yoshe schreef op 01 augustus 2016 @ 10:48:

[...]



Dat moet dan in de plaatselijke APV staan gok ik, anders is het niet strafbaar.

nee hoor

overigens heeft de rechter de bandidos wel aangemerkt als criminele organisatie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven