'Slopen in oude wijken helpt niet'

23-12-2008 18:29 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs in de dagbladen het verhaal dat slopen in oude wijken niet helpt. Het verbaast me dat er nog geen topic over is. Waarschijnlijk omdat het meerendeel van de forum bezoekers zich niet bewust is van de grotestadsproblematiek. Als je die krachtwijken nog nooit met eigen ogen hebt gezien kun je je er ook nauwelijks een voorstelling van maken. Zo een wijk (in Den Haag gaat het om Zuid West) is en blijft totaal verloederd door het grote aantal allochtonen dat er woont. Hier het artikel:



UTRECHT - Het slopen van flats uit de jaren vijftig en zestig en ervoor in de plaats nieuwe woningen bouwen, helpt niet of nauwelijke de leefbaarheid van wijken te verbeteren. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht in een onderzoek waaraan het NOS Journaal zondag aandacht schonk. De universiteit heeft de conclusies bevestigd.



De wetenschappers voerden hun onderzoek uit in Rotterdam, Zwolle, Den Haag, Arnhem, Amersfoort en Breda.



De gedachte van de overheid bij herstructurering is dat de nieuwe, duurdere woningen rijkere bewoners trekken die de wijk vervolgens leefbaarder maken. De aanpak kost de overheid vele tientallen miljoenen euro's. Volgens de onderzoekers is het rendement van de investeringen niet of nauwelijks te zien.



De 'oude' en 'nieuwe' bewoners mengen zich niet met elkaar, de veiligheid neemt niet toe, zeggen de onderzoekers.



Volgens de universiteit moet de overheid minder snel gaan slopen, en meer aandacht hebben voor sociale maatregelen: Werklozen moeten aan werk of een dagbesteding worden geholpen, wijkagenten dienen de veiligheid te bewaken en jongerenwerkers zouden meer projecten moeten opzetten om de jeugd bezig te houden.



Eén van de onderzoekers, Gideon Bolt, zegt in een toelichting dat maatschappelijke organisaties, zoals bijvoorbeeld woningcorporaties, een langere adem moeten ontwikkelen bij het oplossen van sociale problemen. „Ik ken een voorbeeld van een Haagse wijk waar de instanties maar besloten te slopen omdat er in het flatcomplex een paar probleemgezinnen zaten die moeilijk te corrigeren waren. Dat is eeuwig zonde, want de flat was verder in goede staat en lag goed in de verhuurdersmarkt.” Tegenwoordig zijn er volgens Bolt veel meer mogelijkheden om overlastveroorzakers aan te pakken. „Alleen kost dat wat meer tijd en moeite dan simpelweg slopen.”
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al jaren in de volkshuisvesting (uitvoerende functie) en zag dit jaren geleden al. Nieuwe stenen om mensen met problemen, zorgen er niet voor dat die problemen ineens opgelost zijn....En mensen met problemen naar een andere wijk laten verhuizen, zorgt er ook niet voor dat de problemen ineens opgelost zijn! Logisch toch? Waarom de bobo's wel zo denken, hebben ze mij nooit uit kunnen leggen.
anoniem_68302 wijzigde dit bericht op 23-12-2008 18:43
Reden: Twee woorden vergeten.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor een groot deel ben ik het eens met het artikel. Zeker de gedachte dat door het slopen en bouwen van betere woningen er rijkere bewoners voor in de plaats komen. Bij deze gedachte wordt vaak voorbij gegaan aan het feit dat de mensen met lagere inkomens verplaatst worden naar een andere wijk waarna deze wijk weer een probleemwijk kan worden.

Dat er woningen worden gesloopt omdat er overlastgezinnen in zitten lijkt me wel een verhaal wat uit zijn verband is gerukt. Over een dergelijk traject gaan jaren en kost al snel een paar miljoen. Dit gebeurd echt niet vanwege wat overlast gezinnen. Er zal wel om een andere reden gesloopt zijn terwijl er in de wijk gedacht wordt dat, dat wel even komt doordat er een paar probleem gezinnen in zitten. Door die opmerking twijfel ik wel aan zijn deskundigheid en kennis van zaken.
Alle reacties Link kopieren
'Waarschijnlijk omdat het merendeel van de bezoekers zich niet bewust is van de grotestadproblematiek' Hoe kom je hierbij?
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik merk dat een hoop mensen zich niet kunnen voorstellen hoe stadswijken zuchten onder de krachtwijknadelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 23 december 2008 @ 19:06:

Omdat ik merk dat een hoop mensen zich niet kunnen voorstellen hoe stadswijken zuchten onder de krachtwijknadelen.Wat bedoel je met krachtwijknadelen? Is dit jargon ofzo?
Alle reacties Link kopieren
'Dat er woningen worden gesloopt omdat er overlastgezinnen in zitten lijkt me wel een verhaal wat uit zijn verband is gerukt. Over een dergelijk traject gaan jaren en kost al snel een paar miljoen. Dit gebeurd echt niet vanwege wat overlast gezinnen. Er zal wel om een andere reden gesloopt zijn terwijl er in de wijk gedacht wordt dat, dat wel even komt doordat er een paar probleem gezinnen in zitten'.



Er wordt ook niet gesloopt vanwege de overlastsituaties, maar het zijn vaak wel de wijken waarin veel overlast is. In deze wijken is vaak het gemakkelijkst aan woonruimte te komen (kortste wachttijden) waardoor 'probleem' gevallen bij elkaar terecht komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 23 december 2008 @ 19:06:

Omdat ik merk dat een hoop mensen zich niet kunnen voorstellen hoe stadswijken zuchten onder de krachtwijknadelen.



je kan t overdrijven.

ik woon in een heftige wijk, en dat is soms bepaald niet leuk, maar ik zie ook veel hoop, veel goeds, veel moois. Tuig hou je toch, en ik woon liever een beetje gevarieerd met wat rotte appel dan in een aangeharkte vinexnarigheid vol blanke gezinntjes met 30+ ouders, anderhalfmodel, 2 kinderen en labrador.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 23 december 2008 @ 18:29:

Zo een wijk (in Den Haag gaat het om Zuid West) is en blijft totaal verloederd door het grote aantal allochtonen dat er woont.





Wijken verloederen niet door een groot aantal allochtonen. In mijn wijk wonen ook nogal wat allochtonen. Expats. Bepaald geen verloederde wijk.

Wijken verloederen als ze bewoond worden door een groot aantal mensen uit de sociaal-economische lagere "klasse" die door allerlei oorzaken niet of nauwelijks een binding met hun wijk voelen. Door wederom allerlei oorzaken zit daar verhoudingsgewijs een groter aantal allochtonen tussen dan in andere wijken, maar vlak de Tokkies c.s. niet uit.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat allochtonen worden genoemd omdat dit de grootste bewonersgroepen van deze wijken vormen, en vaak in tot de lagere sociaal-economisce klasse behoren. De uitspraak kan wel kloppen, maar was niet genuanceerd genoeg.
Alle reacties Link kopieren
.
Doe mij de vinexvariant maar compleet met labradors die mijn hondje niet op proberen te eten zoals de vechthonden in de prachtwijk waar ik nu, goddank tijdelijk, zit. Je kan hier nog geen vuilniszak buiten zetten of ie wordt gejat ;) Moet noodgedwongen lopend boodschappen doen anders wordt mijn fiets gestolen/gesloopt. Godganse nacht herrie en halve zolen die het portaal bevuilen. Mensen die denken dat huis- en ander vuil gewoon over het balkon kan. Straks weer lekker homo vinex met hond, 2 x modaal, auto kan weer zonder extra stuurslot en aangeharkte tuin!
O ja, er van uitgaande dat ouders die beiden werken hun kinderen verwaarlozen zou je denken dat ze hier perfect opgevoed zijn met allebei de ouders thuis. Nou, nee dus, mijn kind durft hier niet eens alleen met de hond te gaan wandelen overdag, wordt uitgescholden en bespuugd. Heerlijk zo'n volkse wijk.
Alle reacties Link kopieren
Voor de liefhebberT de leefbarometer; kun je kijken hoe je wijk het doet op gebied van leefbaarheid. http://www.vrom.nl/leefbaarometer
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
lindy; je oude wijk?



Zowel mijn huidige als mijn vorige woonplek geeft het ding aan als matig positief en zo ervaar ik het ook wel. Já het is hier oud, de huizen zijn klein en vaak slecht onderhouden, de mensen veelal niet rijk, komen in alle kleuren en spreken van alles en nogwat maar zelden ABN. Maar ik voel me hier vele malen meer thuis dan in een willekeurige nieuwbouwwijk. Heb altijd het idee dat de ellende die daar ook heus wel is onderhuidser, stiekemer is.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het ook matig positief of neutraal. Ik zag overigens wel dat de voorzieningen behoorlijk gedaald zijn, even plastisch gezegd. Alles wat ik hier lees over bepaalde krachtwijken daar herken ik weinig van, moet ik zeggen.

Overigens was het oorspronkelijke plan voor de krachtwijken niet maar puur slopen. Er zit een heel plan omheen wat ook probeert ervoor te zorgen dat sociale problemen en alles wat daarbij hoort verbeterd gaat worden, evenals veiligheid en andere belangrijke dingen. Er is wel een topic over geweest trouwens maar meer indirect. (Vogelaar - die uitgevogelaard was zeg maar)
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Nou ja, volgens die leefbaarheidsmeter is het bij mij in de buurt weldegelijk verbeterd sinds er veel nieuwbouw is. Het stukje dat nog op de schop moet, is het gedeelte waar de leefbaarheid negatief is. Bij ons heeft het dan wel geholpen, lijkt me. Voor zover ik weet zijn de probleemgezinnen namelijk niet de buurt uit gebonjourd. Ze wonen er overduidelijk nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
onderschat de slinkse trucs van de woningbouwcorporaties niet.

Die zitten al op miljarden eigen kapitaal, hebben in de jaren 60 en 70 voor symbolische bedragen in de trant van 1 gulden per pand vastgoed gekocht van de gemeente en particulieren.

Dat hebben ze totaal laten uitwonen en verkrotten, zonder iets aan renovatie te doen.



Dan is het natuurlijk wel rijp voor de sloop, die vergunning krijgen ze omdat gemeenten in de kont van woningbouwverenigingen kruipen en vervolgens komt er een ambitieus plan, met gloednieuw vastgoed en veel dure koop- en huursector.



In de aanloop naar die plannen worden de vaste huurders die weggaan niet meer vervangen en geven ze slechts tijdelijek contracten uit aan studenten, maar ook aan reclasseringsklanten, expsychiatrische klanten en antikrakers (niet altijd fijne mensen).



De vasthoudende huurder zit in een pand waar het water langs de muren loopt als het regent, rot en vol schimmel, omringd door vage figuren.



Dan komt zo'n fantastisch plan er zonder weerstand van de buurt door (want iedereen die een binding had met de wijk is uit arren moede vertrokken) en worden de weinig rendement opleverende huurders op verschillende manieren gedwarsboomd, niet zelden op ongeoorloofde manier.

Voorbeelden: dreigen, onder druk zetten om contracten te tekenen, misbruik maken van het niet goed spreken van de taal, aan ouderen plaatsen in een bejaardenhuis aanbieden.



Resultaat: de cohesie van de buurt is geheel gebroken, een heel cohort (anti) krakers, tijdelijk behuisten, armoelijers, onaangepasten en exbajesklanten die er woonden raakt op drift naar wijken die toch al lijden aan ghettovorming en verloedering, er komt een glimmend nieuw project voor yuppen en de woningbouwvereniging is lachende derde.



Alle mooie plekken in de stad raken totaal veryupt en vertrut, terwijl de slechte wijken steeds meer een toevluchtsoord worden voor kanslozen. Vanuit het centrum worden steeds meer wijken aldus aangepakt, grote steden gaan een welgestelde kern+omliggende wijken krijgen, een buitenrand van no-go areas en een landelijk gebied rondom dat wit, rijk en vinex is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf vroeger toen ik klein was in een "pauperwijk" in Rotterdam Noord gewoond. Ik kon er niet buitenspelen en er was veel burenoverlast, krotten van woningen etc... Ik heb het nu over de jaren 70 en begin jaren 80...toen men nog van pauperwijken sprak als men het had over bovenstaande problematiek.

Er was woningnood, mijn vader was een tijdje werkeloos en kopen was toentertijd voor Jan de arbeider out of the question.

Gelukkig vond mijn vader een nieuwe en goede baan...konden wij verhuizen naar een huurwoning in de vrije sector waar ik wel buiten kon spelen en ik s avonds voor de verandering eens niet mijn bed uitdreunde omdat punkburen weer eens een feestje hadden.



Laatst reed ik nog eens door mijn oude straat. Sommige woningen die er toen al stonden, stonden nu pas op de nominatie voor sloop...het was er nog steeds een zooitje eigenlijk maar naarmate ik verder fietste (het is een best lange straat) langs alle belhuizen en dubieuze internetcafeetjes kwam ik in een gedeelte waar ik heel blij van werd. De woningen die er toen stonden staan er ook nog steeds (waren in de jaren 80 nieuw gebouwd vlak voordat wij er weg trokken) en dit waren koopwoningen geworden. Ook zag ik een hoop leuke en hippe winkeltjes en restaurantjes o.a. een leuke kinderkledingzaak, een mooi Marokkaans winkeltje met prachtig aardewerk, serviezen en andere hebbedingen. Zo ook een alternatief bakkertje met biologisch brood en een turkse delicatessenzaak. Ik werd er helemaal vrolijk van. Verloedering door allochtonen...niks ervan!! Gewoon met zijn allen aanpakken en er voor gaan...dan verdwijnen de dubieuze belhuizen en internetcafes die een stuk verderop zaten vanzelf wel op den duur als je adem iets langer is dan gemiddeld.



Toen ik dus door mijn oude straat fietste moest ik ook ineens denken aan de Witte de Withstraat eveneens in Rotterdam. Ook een lichtend voorbeeld van wat ooit een soort van no go area was een jaar of 20 terug...nu herken je het niet meer terug met de Bazaar, Betsy Palmer en de prachtige zaak van Marlies Dekkers. En vergeet de hippe hairstudiootjes, galerietjes etc... niet. Tuurlijk zitten er ook nog een paar louche tenten maar a la..het overheerst niet meer.

Een zeer gewilde straat om te wonen ook trouwens nu...de huizen zijn redelijk opgeknapt.



Met de Dordtselaan op Zuid zijn ze ook bezig alleen wil dat (nog) niet helemaal lukken heb ik begrepen...een aantal ondernemers hebben de handdoek al in de ring gegooid wegens overlastgevend jeugd, bedreigingen en intimidaties.



Enfin ik dwaal af..de discussie was dus dat slopen niet helpt. Dat zal in een aantal gevallen ook zo zijn. Mijn ervaring:



Ik woon samen met mijn man in een volksbuurt..in een nieuwbouwcomplex wat tussen de oudbouw is gepropt. Een buurt met huur, koop en sociale woningbouw door elkaar.



De sociale cohesie is top...er worden regelmatig leuke dingen georganiseerd zoals straatbbq's etc... een plek waar kunstenaars wonen, zelfstandig ondernemers en uitkeringsgerechtigden, blank, donker, alles door elkaar.



Ik zou er niet weg willen...nooit!! Ik voel mij echt bevoorrecht daar te kunnen en mogen wonen. En ja ook wij hebben auto inbraken, overlastgevende jongeren en satelietschotels aan gevels alleen...het heeft niet de overhand. Er is mee te leven. Liever dat dan vertrutten in een blanke vinexwijk waar iedereen dezelfde Bulthaup keuken en antracietkleurige tegels in de badkamervloer heeft brrrrrrrrr.....



tuurlijk zijn er ook situaties waarin het ronduit k*t is...zeker als ik naar de post van RosieRo kijk.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
1 na laatste alinea mee eens, en het wordt nu opgeknapt omdat een kleine kern van buurtbewoners de woningbouw heel hard hebben aangepakt in de beginfase van de plannen. Diverse kunstenaars mogen blijven, de oorspronkelijke huurders mogen terug, er wordt minimaal gesloopt en veel gerenoveerd (ze hadden gelogen over de bouwkundige staat van de panden, typisch wbv trucje. contra-expertise laten doen, conclusie: de oude sfeervolle panden zijn qua structuur prima!) en er komt een gevarieerde populatie.



Als we de wbv en de gemeente hun gang hadden laten gaan... moet er niet aan denken.

ik heb veel hoop voor het buurtje, het gaat stukken beter! en idd liever mijn fiets gejat dan de vinex!
Alle reacties Link kopieren
quote:RosieRo schreef op 24 december 2008 @ 14:35:

1 na laatste alinea mee eens, en het wordt nu opgeknapt omdat een kleine kern van buurtbewoners de woningbouw heel hard hebben aangepakt in de beginfase van de plannen. Diverse kunstenaars mogen blijven, de oorspronkelijke huurders mogen terug, er wordt minimaal gesloopt en veel gerenoveerd (ze hadden gelogen over de bouwkundige staat van de panden, typisch wbv trucje. contra-expertise laten doen, conclusie: de oude sfeervolle panden zijn qua structuur prima!) en er komt een gevarieerde populatie.



Als we de wbv en de gemeente hun gang hadden laten gaan... moet er niet aan denken.

ik heb veel hoop voor het buurtje, het gaat stukken beter! en idd liever mijn fiets gejat dan de vinex!Dus als ik het goed begrijp gaat het bij jou nu ook de goede kant op....fijn joh!!
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
quote:RosieRo schreef op 24 december 2008 @ 14:35:



Als we de wbv en de gemeente hun gang hadden laten gaan... moet er niet aan denken.

ik heb veel hoop voor het buurtje, het gaat stukken beter! en idd liever mijn fiets gejat dan de vinex!Ach als het bij fiets jatten bleef....ik heb er ook een tijdje gewoond in zo'n wijk.....vreselijk vond ik het. 2x de auto ruit gebroken omdat ze dachten dat ze de radio konden stelen (maar die lag dus boven) fiets gestolen (zat met 2 sloten vast aan een paal) mijn dochter haar fiets gestolen......winkelkarretjes die meegenomen worden vanaf de supermarkt en die dan met 10 tegelijk in de bosjes liggen, vrouwen die uit het raam hangen en in een vreemde taal schunnigheden naar hun partner gillen die vier verdiepingen lager op de stoeprand zit. Feestjes met herrie en muziek die tot in de kleine uurtjes doorgaan, als we er iets over zeiden, zeiden ze We weten waar je woont hoor! Inbraken in de kelder, waar niks van waarde lag, maar waar alles overhoop gehaald was....nee, geef mij die Vinex wijk any day!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een 'prachtwijk'gewoond. Ben blij dat ik er weg ben. Deze wijk scoorde bij de leefbaarheidsmeter zeer slecht(is een van de drie slechtste wijken van Nederland). Ja, ook hier veel allochtonen(ruim 60%), maar overlast heb ik het meest ervaren van ...........autochtone Tokkies en Flodders. De verloedering, geluidsoverlast etc.... kon ik niet meer verdragen, ik ben blij dat ik nu in een dorp woon, in een rustige wijk.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven