Onbeschofte klanten!

25-01-2007 12:48 557 berichten
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar speelt dit toch erg onder mede-forummers, lees maar eens mee met het topic "Onbeschoft winkelpersoneel", maar een 'eigenste' topic openen durft men kennelijk niet...



Ik zou zeggen spuug HIER je gal over onbeschofte klanten! :P :D 



Laat ons klanten weten hoe wij wél om moeten gaan met personeel in de dienstverlenende sector!



Kom maar, kom maar, kom maar... ;)
Alle reacties Link kopieren
Met respect voor elkaar (of zeg ik nu iets heel onnozels.....)
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar wil ik wel aan meewerken, hoor!

Ik werk in de horeca, een squashcentrum met horecavergunning.

Heel erg gezellig allemaal. Soms dus niet. "De klant is koning" en dat laten sommigen je goed voelen ook! Maar dan zijn ze èèn ding vergeten:  Ik ben de Keizerin!

Komt een gast binnen, loopt gelijk door naar de kleedkamer zonder te groeten, kleed zich om en gaat een baan op. Begint doodleuk te squashen met zijn \ haar maatje. Dus loop ik naar die gasten toe en vraag of ze even met mij mee willen lopen. "Waarom? Mag toch wel squashen? "Natuurlijk mag dat, maar ik wil wèl even weten of u gereserveerd heeft, u een abonnement heeft of een knipkaart en u wilt vast wel weten welke baan we voor u gereserveerd hebben. Want u staat volgens mijn gegevens op de verkeerde baan. Deze mensen zijn even aan het pauzeren en willen graag op deze baan verder squashen."

De meesten hebben niet eens in de gaten dat het eigenlijk hondsbrutaal is om zonder je te melden bij de receptie zomaar een baan op te gaan. Vaak blijken deze mensen niet eens een abonnement te hebben. Soms gaan ze weg zonder te betalen. Of krijg ik een ongelovelijke grote mond. Waar of ik me mee bemoei? Er zijn toch banen genoeg? Of heel kortaf, bijna snauwend, ja gebiedend zelfs iets bestellen. Gaan zeuren over de hoogte van het te betalen bedrag. "Ik heb maar 3 kwartier gesquashed!" Ja en?

Wij rekenen met halve en \ of hele uren, is bekend. Niet? Is vaak niet de eerste keer dat men er is en het tòch proberen op een manier dat bij mij de haren recht overeind gaan staan!

Dit is een kleine greep van waar ik mee te maken krijg.........
Alle reacties Link kopieren
Met respect voor elkaar (of zeg ik nu iets heel onnozels.....)




Nee, helegaar niet!

Ik behandel iedereen met respect en mag dat ook terug verwachten.

Uiteindelijk hebben we elkaar nodig, hoor!

Als iemand niet komt squashen, kan ik ook niemand tot een dienst zijn.

Als die iemand mij niet met respect behandeld of zodanig vervelend wordt dat hem de toegang ontzegt moet worden ( is ook al eens voorgekomen ) kan die iemand niet komen sporten !
Alle reacties Link kopieren




Laat ons klanten weten hoe wij wél om moeten gaan met personeel in de dienstverlenende sector!



Kom maar, kom maar, kom maar... ;)



Begroeten bij de kassa, dank u wel, alstublieft etc. zeggen. Elkaar met u aanspreken, tenzij het om een 16-jarige gaat bijvoorbeeld.



Niet persoonlijk gaan worden als je je zin niet krijgt, bijvoorbeeld  zeggen dat je een dom wijf bent die maar beter terug naar school kan gaan, of over je religie gaan beginnen (bij hoofddoekdragende collega's) en daar dan hele kwetsende dingen over zeggen.



Dingen als 'daar ben jij toch voor'  of 'dat is jouw taak' of 'jij moet' of 'doe dit even' of 'als je het nou zo doet' etc.

Ik weet wat in mijn taakomschrijving staat, en niet de klant!



Het is echt schandalig wat winkelpersoneel over zich heen krijgt. Ik werk in een kledingwinkel waar het 'normaal' is als klanten je bedreigen of verrot schelden.  En het komt behoorlijk vaak voor dat we kots, pis (in de paskamers), tampons/maandverband (gebruikt), vieze luiers, aangevrete hamburgers etc moeten opruimen Dat is toch echt te gek voor woorden! En dit zijn echt geen dingen die af en toe gebeuren, maar hartstikke vaak! Dat is ook zo jammer, want ik vind mijn werk heel leuk, maar als er weer eens voor de zoveelste keer een gefreakte klant binnenkomt, dat is zo klote. Dan denk ik echt wel eens ik kap er mee.





Alle reacties Link kopieren
Ach, met deze mededeling zal ik bij weinig mensen kunnen doordringen omdat ik echt denk dat overvallers niet hier op Viva mee lezen, maar voor het geval dat ......... Denk misschien van te voren bij na als je een pistool op iemands hoofd zet. Bij mij in 2 weken, 2 keer gebeurd. Was uiteraard blij dat ik het nog overleefd heb. Maar baan kwijt, maanden ziekenhuis, enz. Doe het een ander niet aan, je hebt geen idee hoe kapot iemand ervan gaat.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik werk in een supermarkt en zit vaak achter de kassa.

Als je mensen vraagt of ze de bon willen is het vaak: "je zult het wel goed gedaan hebben". Misschien goed bedoelt, maar ik vind het altijd zo kleinerend, weet nooit hoe ik daarop moet reageren.

Van de week had ik een klant, vraag ik weer of ze de bon wilt, kijkt ze me samenzweerderig aan en zegt heel gewichtig: "Ja doe maar, ik kijk altijd even na of je het wel goed hebt gedaan".



Ik kreeg ineens visioenen van juf met haar rode pen die het bonnetjes langsgaat en mij volgende keer een stempel geeft omdat ik een tien had. Ik vond het echt een neerbuigende opmerking, ik vraag haar toch niet wat ze met die bon doet?



Dus klanten: Een simpel ja of nee dank je volstaat..
Alle reacties Link kopieren
Elkaar met u aanspreken, tenzij het om een 16-jarige gaat bijvoorbeeld.


Waar ik mij erg over verbaas is dat men verwacht met U aangesproken te worden, het zelf ook gebruiken, behalve bij bijvoorbeeld die 16 jarige. Waarom niet? Die 16 jarige verdienen het toch ook om beleefd aangesproken te worden, zijn minderjarige nog te min of het nog niet 'waaard' om met U aangesproken te worden? En wat is de grens, bij 18 opeens wel of wellicht nog later?



Wat dat betreft kan ik mij meer vinden hoe de Belgen het doen en dus kinderen ook met U aanspreken!
Alle reacties Link kopieren


Ach, met deze mededeling zal ik bij weinig mensen kunnen doordringen omdat ik echt denk dat overvallers niet hier op Viva mee lezen, maar voor het geval dat ......... Denk misschien van te voren bij na als je een pistool op iemands hoofd zet. Bij mij in 2 weken, 2 keer gebeurd. Was uiteraard blij dat ik het nog overleefd heb. Maar baan kwijt, maanden ziekenhuis, enz. Doe het een ander niet aan, je hebt geen idee hoe kapot iemand ervan gaat.



Ik denk werkelijk dat ze er geen idee van hebben, dat ze zo puur alleen met zichzelf bezig zijn. Maar wat zou je ze toch eens graag de andere kant laten voelen!!!!
Alle reacties Link kopieren
Dus klanten: Een simpel ja of nee dank je volstaat..


Ik moest eigenlijk erg lachen om jouw bon verhaal. Dat mensen uberhaupt zo'n uitgebreid antwoord kunnen verzinnen op een simpele ja of nee vraag!



Ik ben overigens wel blij dat het steeds meer gevraagd wordt. Ik let altijd op tijdens het scannen en afrekenen, dan hoef ik niet nogeens dat papiertje dat bij mij altijd ergens in huis gaat slingeren.



Dus bij altijd maar:"Nee, dank u wel"
Alle reacties Link kopieren
Zo kun je overal wel wat achter gaan zoeken.

Ik zeg altijd tegen het kassameisje:nee dank je,ik vertrouw je op je mooie blauwe ogen.

En dat is absoluut niet kleinerend bedoeld.



Ik hou niet zo van dat standaard; ja,nee,dank u wel.

Bij mijn supermarkt zitten leuke jonge meiden achter de kassa waar ik liever wat joviaal tegen doe als zo stijfjes.

Ik heb nog nooit gemerkt dat iemand zich daaraan stoorde,ze lachen altijd terug of maken een praatje.



Trouwens,sinds een paar maanden werkt er een nieuwe bij de winkel waar ik altijd heenga en dat is me een leuke meid.

Echt zo'n lekker lachebekkie,ze straalt gewoon,wat een aanwinst voor de winkel, zo'n  leuke spontane meid.

Daar sta ik graag bij in de rij.



Er werkt 1 iemand in die winkel daar kan haast geen lachje vanaf,heel vervelend,die straalt echt helemaal niks uit behalve desinteresse en gruwelijk langzaam ook nog.

Zo iemand zal denk ik ook sneller minder leuke klanten hebben dan het lachebekkie.

Het is toch een wisselwerking vaak.



Maar ik blijf stug doorlachen tegen haar en vriendelijk doen en zowaar,laatst kreeg ik een lachje terug,ze begint te ontdooien.

De aanhouder wint:P
Alle reacties Link kopieren
Eeuh..reactie op JoniJoni haar post nog;)
Alle reacties Link kopieren
Uitgebreid antwoord verzinnen...tsss

Is toch alleen maar leuk als iemand een praatje met je maakt,dat geeft toch aan dat ze je als mens zien en niet als de robot die bliep bliep doet.

Als er alleen nog maar U en ja/nee gezegd zou worden lijkt mij vreselijk.

Je bent toch geen machine of robot,zou je echt zo behandeld willen worden vraag ik mij af.
Alle reacties Link kopieren
Reactie op Soesa dus
Ik heb over het algemeen een heel leuk vlot contact met de klanten. Er zitten er altijd tussen waar je je aan ergert maar dan laat ik dat heus niet merken (lekker dat je dat dan op een forum wel van je af kunt schrijven!)



Er is ook een tussenweg tussen joviaal en stijfejs en dat is gewoon aardig, belangstellend en resprectvol te zijn. Persoonlijk zou ik me storen aan een opmerking over de kleur van mijn ogen, omdat dat mij toch het gevoel geeft wat ik hier op verschillende topics wel vaker lees: Ik heb niet met u geknikkerd of in de klas gezeten!



Maar gelukkig vinden de meiden het bij jou in de supermarkt wel hilarisch.

Ik heb liever Soesa aan de kassa:P
Alle reacties Link kopieren
Tsja,al te joviaal kan ik me voorstellen dat je je daaraan stoort,je bent idd geen maatjes ofzo.



Maar eerlijk waar,ik begrijp niet wat er erg aan is als ik iemand een opmerking over zijn mooie ogen maak.

Het is bedoeld in de zin van; ik heb er alle vertrouwen in dat je goed in je werk bent.

En als ik zeg dat iemand mooie blauwe ogen heeft is dat als compliment bedoeld en zeker niet neerbuigend.

Hoe kan dat nu vervelend opgevat worden.

Ik zie niet zo wat er fout is aan een complimentje,als ik zeg zo hee,jij wat kun jij snel zeg,ik kan er haast niet tegen stapelen is dat toch ook een complimentje.



Als ik zie dat iemand zijn haar heeft geverfd of ander kapsel of weet ik wat

geef ik ook weleens een complimentje.

Waarom zou ik het niet zeggen als iemand zijn haar leuk zit,ik zie daar geen kwaad in verder.
Ik denk dat het heel moeilijk is om zoiets op een forum te bespreken, omdat het vaak de gezichtsuitdrukking is die erbij komt, of een manier van kijken. Want inderdaad, als iemand mij een complimentje geeft over mijn haar dan is dat leuk, onze supermarkt is vrij dorps dus vaak is het ons kent ons.

Maar opmerkingen van: Wat ben je toch snel, en ik vertrouw je wel, ik kan er niks mee doen, ik krijg het van niemand terug, daar mag jij je kamer mee behangen...

dat zijn gewoon opmerkingen die honderd keer op een dag worden gemaakten dan denk je: Zeg gewoon simpel ja of nee en dan is het ook goed.
Alle reacties Link kopieren






quote: Snoe reageerde





Elkaar met u aanspreken, tenzij het om een 16-jarige gaat bijvoorbeeld.





Waar ik mij erg over verbaas is dat men verwacht met U aangesproken te worden, het zelf ook gebruiken, behalve bij bijvoorbeeld die 16 jarige. Waarom niet? Die 16 jarige verdienen het toch ook om beleefd aangesproken te worden, zijn minderjarige nog te min of het nog niet 'waaard' om met U aangesproken te worden? En wat is de grens, bij 18 opeens wel of wellicht nog later?



Wat dat betreft kan ik mij meer vinden hoe de Belgen het doen en dus kinderen ook met U aanspreken!





Ik bedoel dit natuurlijk niet letterlijk. Ik kan  natuurlijk niet zien wat iemand z'n leeftijd is. Wij hebben heel vaak schoolkinderen in de winkel, van verschillend leeftijden. Die behandel ik uiteraard met respect, maar ik zeg geen u tegen kinderen, en dat heeft er niets mee te maken dat zij het niet waard zijn, maar meer dat ik dat in Nederland helemaal niet ken.
Alle reacties Link kopieren
dus bij 17 jaar geen u en als ze 18 zijn geworden ineens wel? ikzelf vind het overigens prettiger als ze je en jou zeggen(ben 27)
Alle reacties Link kopieren


Ik denk dat het heel moeilijk is om zoiets op een forum te bespreken, omdat het vaak de gezichtsuitdrukking is die erbij komt, of een manier van kijken. Want inderdaad, als iemand mij een complimentje geeft over mijn haar dan is dat leuk, onze supermarkt is vrij dorps dus vaak is het ons kent ons.

Maar opmerkingen van: Wat ben je toch snel, en ik vertrouw je wel, ik kan er niks mee doen, ik krijg het van niemand terug, daar mag jij je kamer mee behangen...

dat zijn gewoon opmerkingen die honderd keer op een dag worden gemaakten dan denk je: Zeg gewoon simpel ja of nee en dan is het ook goed.







Mijn supermarkt staat in een dorp dus idd wel ons kent ons en ik kom er al jaaaaaaaren.



Die opmerkingen horen erbij hoor,ik krijg ook standaardopmerkingen als ik aan het werk ben;)



Ik werk in de horeca dus....



-Ja,we maken lange dagen

-Ja,we hebben het druk

-Ja,we lopen heel wat af op een dag

-Ja,dat moeten we allemaal nog opruimen

-Ja,we zijn laat klaar

-Ja,altijd met de feestdagen werken idd

-Ja,met mooi weer is het idd drukker

-Ja,ik ben laat thuis `s avonds

Etcetera etcetera..



Tegen mij wordt ook vaak hetzelfde liedje gezongen maar me er echt aan storen...nee.

Ik blijf altijd vrolijk en geef altijd antwoord,net een cd die overslaat;)
Alle reacties Link kopieren
In boekenwinkel: 'leest u dan geen boeken? ja typisch he slecht onderwijs', klant vragend aan Persephone (=officiele boekenwurm) aangaande het feit dat ik niet van het bestaan wist van plattelandsromannetje



'Uw collega is een teringwijf, maar u bent wél aardig'



'Ik versta u niet' (perfect ABN tegenover West-Vlaams)



'Ik ga een klacht tegen u indienen'
Tante Sjaan, die antwoorden die jij nou neerzet vind ik wel heel wat anders. Dat is gewoon interesse in het werk: Goh, maak je lange dagen? Moet je met feestdagen werken?

Dat is heel wat anders dan dooddoeners en opmerkingen van: Geef die bon maar WANT.... dan kijk ik of je het wel goed hebt gedaan.



Maar goed, zoals het een superkaissiere betaamd stel ik jou volledig in je gelijk en sluit ik met een proffesionele glimlach deze discussie af.
Alle reacties Link kopieren


Uitgebreid antwoord verzinnen...tsss

Is toch alleen maar leuk als iemand een praatje met je maakt,dat geeft toch aan dat ze je als mens zien en niet als de robot die bliep bliep doet.

Als er alleen nog maar U en ja/nee gezegd zou worden lijkt mij vreselijk.

Je bent toch geen machine of robot,zou je echt zo behandeld willen worden vraag ik mij af.









Tante Sjaan, het was alleen een uiting van verbazing hoor! Geen veroordeling!!:)



Trouwens, het feit dat ik op die specifieke bonnen vraag alleen "ja/nee" antowoord, wil toch niet zeggen dat ik verder mijn mond niet open doe!! Ik maak praatjes zat, alleen niet over de bon :P
Alle reacties Link kopieren
haha, ik verwachte heftige verhalen van klanten die het bloed onder je nagels vandaan halen, geziende reacties op het topic over onbeschoft winkelpersoneel, en het grootste gedeelte van de 'discussie' gaat erover of je het vervelend vindt dat klanten standaard opmerkingen tegen je maken. Misschien een teken dat klanten in NL toch niet zo onbeschoft zijn als we dachten, gelukkig maar.



Even over het met 'u' aanspreken. Toen ik het begin mijn baantje had sprak ik alle klanten heel netjes met u aan, maar daar kreeg ik al gauw heel wat ommentaar op; vooral leeftijdsgenoten die zoiets hadden van 'doe eens normaal'. Dus bij deze spreek ik alleen mensen die er ouder uitzien met u aan, omdat andere mensen het blijkbaar vervelend vinden zo aangesproken te worden.



Nog even een redelijk onbeschoft verhaal; afgelopen zaterdagavond had ik een hele discusie met een jongetje die sigaretten wilde maar zijn id niet bij zich had (hij was overigens nog lang geen 16, naar mijn mening). Nadat hij al zijn argumenten had gezegd waarom hij wel recht had op een pakje sigaretten en ik deze netjes had weerlegd, liepen hij en zijn vriendje de winkel uit. Ik zeg netjes 'fijne avond nog' (zonder sarcastische ondertoon) en als antwoord krijg ik een middelvinger terug. Beledigd ben ik niet, omdat ik zoiets heb van ''ach het zijn pubers, en als ze gefrustreerd zijn dan gaan ze stoer doen''.



Er zullen vast nog wel wat verhalen van mij volgen, maar ik schiet me nu niets te binnen helaas.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren
De meeste klanten zijn heel erg leuk maar een aantal..........

Ik werk een aantal jaar in de detailhandel als shopmanager bij een grote modeketen.



Een aantal klanten zijn me altijd bijgebleven en dat is in dit geval niet positief!

Hier 2 voorbeelden van echte associale klanten, ik kan nog wel even doorgaan maar 2 leek me even genoeg.



Een vrouw van een jaar of 40 komt naar me toe en vraagt of ze bij ons naar de wc mag. Ik leg netjes uit dat we helaas geen klantentoilet hebben (maken trouwens wel een uitzondering voor kleine kinderen) maar dat ze naast ons bij V&D naar het toilet kan. Zonder iets te zeggen liep ze weg.

Een paar minuten later komt ze weer naar me toe en zegt dat ze haar behoefte al gedaan heeft in de paskamer en dat ik dat mag opruimen. Met als laatste opmerking "Heb ik er in ieder geval voor gezorgt dat je nog iets nuttigs doet vandaag"

Ik moest er eerst nog wel om lachen omdat ik echt dacht dat ze een grap maakte. Toch maar even de paskamers checken en ja hoor daar lag een enorme hoop.....



Een klant vraagt of ik een blazer heb bij een broek die ze al had gepast. Ik had er wel een blazer bij alleen niet meer in haar maat. Heb geprobeerd of deze er misschien nog was in een andere winkel zodat ik hem kon laten opsturen. Heb rond de 12 winkels gebeld ben een half uur bezig geweest en als dank kreeg ik een stomp in mijn gezicht omdat ze te lang had moeten wachten en ze dacht dat ik niet echt gebeld had (ze heeft er een gedeelte van de tijd gewoon naast gestaan). Ze kon zich net voorstellen dat de blazer overal uitverkocht was.

Met een hoop kabaal verliet ze de winkel mij verbaasd met een blauw oog achterlatend....



De dingen die we regelmatig moeten opruimen:



- gebruikt maandverband/tampons die aan de spiegel in de            paskamers zijn gehangen.

- vieze babyluiers

- lege bekers/blikjes

- etensresten

- uitgespuugde snoepjes

- lingerie die gepast is met hele vieze sporen er in



Verder wat opmerkingen die je vaak te horen krijgt:



- Gelukkig dat er mensen zijn die niet gestudeert hebben, wie moet hier anders de rommel opruimen.

- Gelukkig zijn er ook mensen voor de simpele baantjes.

- opmerkingen over je uiterlijk/postuur/kleding  enz. enz.

- klanten die bij het verlaten van de winkel alles wat gevouwen ligt op een tafel met 1 veeg op de grond gooien.



Ik denk dat als je zelf niet in de winkel gewerkt hebt je je niet kunt voorstellen dat klanten zomaar uit het niets de aanval op je inzetten.

Het is niet zo dat een klant altijd alleen maar onbeschoft is als eerst het winkelpersoneel onaardig is geweest. Ik heb soms het gevoel dat sommige klanten echt de stad in gaan om zich te misdragen en kijken hoe ver ze kunnen gaan.

Ik heb ook het het topic gelezen over onbeschoft winkelpersoneel en weet dat dat ook vaak zo is.



Ik las net iemand die na het lezen van dit topic de klanten niet zo asso vond.Vind je dat nu nog steeds?



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven