Landmark Education

01-02-2007 21:46 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Via m'n werk is iemand, vanuit wat hij zelf gelooft goede bedoelingen, collega's aan het stimuleren op de cursussen te volgen. Nu hoor ik van hem allerlei positieve verhalen, maar ik heb toch ook wat sekte-achtige dingen gehoord. Ik maak me toch wel zorgen om collega's die hierin mee gaan, met name degenen die moeilijk nee durven zeggen. Heeft iemand van jullie ervaringen met deze cursussen van Landmark?
Alle reacties Link kopieren
Landmark is een sekte! Vriend van me is er terecht gekomen in de meest kwetsbare periode van zijn leven, toen 29 en herstelende van een hersenbloeding...



Omdat ie m'n moeder liep te 'hersenspoelen' ( ook hersenbloeding en dus kwetsbaar) heb ik ingegrepen en ben ik een keer mee gegaan naar een bijeenkomst, puur voor 't 'objectieve' weerwoord. Moest allerlei geheimhoudingsverplichtingen ondertekenen. Het is heel eng en die gasten zijn alleen op geld belust. Hebben mooie praatjes, maar die kunnen jij en ik ook wel zelf verzinnen.



Als 't ff kan moet je iemand er voor behoeden!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Floor,



Dank voor je reactie. Goed dat je je moeder hebt kunnen behoeden.

Ik ben 'uitgedaagd' om geen oordeel te vellen voor ik het zelf een keer heb meegemaakt, maar eerlijk gezegd ben ik bang om zelf zo geïndoctrineerd te worden dat ik me laat meeslepen.



Ben je naar zo'n introductieavond geweest? Was het moeilijk om daar sterk te blijven en geen dingen te doen/tekenen die je niet wilde?
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ben zelf wel een als een soort van introducee meegeweest met een vriendin die bij Landmark een cursus volgde. Ik moest een beetje denken aan zo'n pinkstergemeente met van die mensen die heel hard lopen te preken enzo. Verder niets mis mee misschien, maar ik vond het daarnaast ook heel bedrukkend en intimiderend overkomen. "Je moest dit en dat en..."

Daarnaast is het behoorlijk prijzig terwijl je met een grote groep zit. Als je echt mensen wilt helpen, zorg je dat het voor iedereen toegankelijk is, dus lagere prijs (kan best) en als je zo'n grote groep 'tegelijkertijd' behandeld, kan de prijs ook echt wel omlaag.

Ik zou jezelf en mensen ervoor behoeden. Vind het geen zuivere koffie. Google ook even, want er zijn volgens mij ook wel wat artikelen over geschreven.
Alle reacties Link kopieren


Hoi Floor,



Dank voor je reactie. Goed dat je je moeder hebt kunnen behoeden.

Ik ben 'uitgedaagd' om geen oordeel te vellen voor ik het zelf een keer heb meegemaakt, maar eerlijk gezegd ben ik bang om zelf zo geïndoctrineerd te worden dat ik me laat meeslepen.



Ben je naar zo'n introductieavond geweest? Was het moeilijk om daar sterk te blijven en geen dingen te doen/tekenen die je niet wilde?





M'n moeder behoeden is niet zo heel erg moeilijk hoor. die kan alleen nog maar twee vingers bewegen en is dus volledig afhankelijk van degene die haar daar naar toe wil brengen. Dat ben ik dus niet en m'n pa ook niet! de rest moet allemaal langs ons. Haha.



En nee, voor mij was 't op dat moment niet moeilijk om me niet te laten meeslepen. Ik stapte er namelijk niet 'ongelezen' in. Was voorbereid en uiterst cynisch. Dat hebben ze daar overigens niet aan me gemerkt hoor.



Maar zodra iemand bedenkt dat ik zwaar moet dokken voor mijn eigen innerlijke geluk, dan ben je bij aan 'verkeerde' adres.

Ze hebben best gelijk hoor met wat ze zeggen, maar daar heb je hun niet voor nodig.
Op zich zijn de tips die ze tijdens zo'n cursus geven best zinnig. pronbleem is alleen dat de mensen die dat soort tips nodig hebben niet sterk genoeg zijn om ze toe te passen en dat daardoor vaak op een verkeerde manier doen.

 mensen die goed in hun wel zitten, hebben vanuit zichzelf al hun leven op die manier ingericht asl landmark je leert, want idd als het goed is kun je dat zelf allemaal ook bedenken. Voor de mensen die het niet zelf kunnen bedenken is het best nuttig om te horen dat je je energie spaarzaam moet gebruiken en alle dingen die je energie kosten als ballast uit je leven moet kieperen. Als het goed gaat met je is namelijk dat Landmark het alereerste wat je als obverbodige ballast uit je leven kiepert. Als je iets minder stabiel bent is de kans groot dat je je er aan vastklampt en dan wordt het idd sekte-achtig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je aanraden om absoluut niet met Landmark in zee te gaan.Mijn zus heeft vorig jaar een soortgelijke training gedaan: de Essence en de Sourcetraining gedaan en ze is enorm veranderd. Ze is alleen nog maar bezig met Essence en probeert iedereen in haar omgeving over te halen om ook naar deze training te gaan. Bovendien assisteert ze geregeld in haar vrije tijd bij Essence trainingen. De trainingen worden op een trainer en een coach na volledig geassisteerd door vrijwilligers, die daarvoor geen enkele opleiding hebben genoten. De enige opleiding die ze hebben is de trainingen die ze zelf doorlopen hebben.Daarom ben ik eens op internet gaan zoeken en ben erachter gekomen dat Essence heel veel lijkt op Landmark. Landmark is een enorm omstreden organisatie waar heel veel artikelen over verschenen zijn.Ook circuleert er op internet een filmpje, gemaakt met een geheime camera door een Franse tv zender. Ik heb het filmpje gezien en ben erg geschrokken van de enorme intimidatie die de cursisten moeten ondergaan.Trainingen die een ook een sterke gelijkenis vertonen met Landmark zijn CSA Nederland, Lifespring en Argentinaworks. De oefeningen (of processen zoals zij het zelf noemen) van al deze cursussen tonen een hele sterke gelijkenis.Op onderstaande site kun je een onlangs verschenen artikel vinden over Landmark.Ook staan er diverse links naar artikelen over CSA en andere Landmark artikelen. Ook het filmpje is misschien nog te downloaden, als Landmark het nog niet heeft laten verwijderen.Helemaal onderaan kun je een link vinden naar het artikel over Essence en Source.Het lukt me niet om de link te plaatsen dus ik doe het maar op deze manier: stelling.nl/kleintje/ (met www ervoor)Klik dan in de linkerbalk op Landmark, Handel in Geluk en Euro's
Alle reacties Link kopieren
Even proberen of het nu wel lukt.



http://www.stelling.nl/kleintje/



http://www.stelling.nl/landmark/essence.htm
Het vertoont grote overeenkomsten met het Gggristendom, vooral qua doctrine en denkbeperking. Ze hebben alleen de pech dat die jongens al ruim 2000 jaar geleden die sekte hebben opgestart, met een succes dat nooit meer te evenaren valt.
Landmark is gevaarlijk!

Ik kende iemand die voordat hij een landmark-cursus deed al wel enigsinds raar was, maar wel heel lief, niet psychisch gestoord ofzo. Na die cursus deed hij heel erg vreemd, is hij uiteindeljk in een psychose terechtgekomen en heeft iemand vermoord. Tijdens de rechtszaak is een verband gelegd tussen die psychose en die landmark-cursus. Landmark ontkend vanzelfsprekend alles.

zie ook:

http://www.stelling.nl/landmark/NvhN.htm
Alle reacties Link kopieren
Nou nou... er wordt hier wel heel stellig gereageerd, en vooral door mensen die het niet hebben gedaan.



Ik heb het zogenoemde "curriculum voor leven" gedaan. Bij Landmark ja. Ik heb er veel aan gehad. Ik zie het als een gereedschapskist met inzichten. Je pakt het stukje dat je kunt gebruiken en anderen laat je liggen.



Ik heb niks getekend over geheimhouding en dergelijke, dus waar dat vandaan komt ik weet het niet, misschien is dat iets van de laatste tijd, maar het lijkt me stug.



Ik ben er samen met mijn man, ook een enorme cynicus ingestapt, een jaar of 5 geleden. Het heeft ons veel gebracht. 



Ik vond het een geweldige training. Ik heb er dingen geleerd die ik nu nog dagelijks gebruik. Ik vind het geen sekte.
Ik sluit me bij Jem, ook bij mij heeft alleen maar iets opgeleverd.

Niet dat ik niet kritisch ben tov de manier van werven van Landmark Education, want dat is inderdaad wel agressief.

Maar psychoses en dergelijke heb ik niet mee gemaakt. Wel mensen die erg emotioneel werden. Die werden uit de zaal gehaald om met iemand te kunnen praten, waarbij dan ook de vraag werd gesteld of iemand door wilde gaan of niet.

En over geheimhouding, het enige wat ik me erbij voor kan stellen is dat je niet de verhalen van mensen gaat vertellen buiten de zaal met naam en toenaam van de persoon. Dit heeft dus meer te maken met privacy dan met dat niemand mag weten wat er zich daar binnen afspeeld.



En mijn man, die ging het alleen maar doen omdat zijn baas de helft betaalde, anders was ie er nooit geweest. En hij heeft samen met mij ook het hele curriculum gedaan. tevens hebben we allebei geassisteerd bij de cursussen.  Waarom? Omdat we er zoveel mogelijk uit wilden halen. Dus niet omdat we gehersenspoeld zijn of iets dergelijks.



Nu doen we al een aantal jaren niks meer met Landmark. Wel gebruiken we daar waar nodig de technieken die we er geleerd hebben.



Sannie
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer inderdaad heel stellig. Nee ik heb de cursus inderdaad niet gevolgd. Dat is trouwens het argument waar iedere Landmark/CSA/Essence cursist mee komt"Je kunt er niet over oordelen want je hebt het niet gevolgd."

Kun je wel nuchter oordelen over zo'n cursus als je daar hevig psychisch onder druk gezet bent? Ik vraag het me af of je dan nog wel objectief kunt zijn.



Ik heb me het laatste jaar hevig verdiept in Landmark en aanverwante cursussen en de organisatie is op zijn minst omstreden te noemen en staat in een aantal landen o.a. Frankrijk al op de lijst van sekten.



Misschien moet je dit artikel eens lezen van stelling.nl  http://www.stelling.nl/landmark/

Deze site is namelijk al sinds 1996 bezig met artikelen over Landmark (en worden daarin ook hevig dwarsgezeten door de advocaten van Landmark)

Ook in o.a. de Volkskrant, Vrij Nederland, Panorama en bij de Vara zijn de laatste 10 jaar al kritsiche artikelen over Landmark verschenen.



Als je dan nog niet aan het twijfelen bent geslagen kijk dan bijna onderaan in het al eerder vermelde artikel van stelling.nl ( bij december 2006) klik op de link naar "Landmark, the forum" en als je dat gelezen hebt klik dan op de link naar de documentaire van de Franse televisie waarin ze beelden tonen van een training van Landmark genomen met een geheime camera en waar ook oud cursisten aan het woord komen. ( Een vrij schokkend filmpje vind ik )

( Op dat filmpje kun je trouwens duidelijk zien dat er wel degelijk een overeenkomst tot geheimhouding wordt getekend.)

Herken je iets aan dit filmpje?
Ik heb zelf nooit zo'n cursus gedaan, maar heb wel 2 kennissen die onafhankleijk van elkaar de cursus hebben gedaan.



De ene heeft er heel veel bat bij gehad, die heeft idd de voor hem nuttige dingen er uit gepikt, de rest afgedaan als onzin, heeft nu niks meer met de organiastie te maken maar zit wel een stuk beter in zijn vel.



De andere gaat nog steeds heel vaak naar de bijeenkomsten en heeft alle "vrienden" die ook maar iets negatiefs over Landmark zeiden of niet zo'n cursus wlde volgen uit zijn leven gegooid en heeft nu allemaal "nieuwe vrienden"ontmoet tijdens die bijeenkomsten. zijn oude vrienden hebben allemaal een mailtje gekregen dat ie niet meer met ze wil omgaan omdat ze hem teveel kosten en niks opleveren. hij gedraagt zich dus wel alsof ie lid is geworden van een sekte.



denk dat het dus vooral te maken heeft met hoe sterk mensen in hun schoene staan en hoe goed ze in staat zijn om informatie te filteren en toe te passen. probleem is wel dat juist mensen dit soort "cursussen"gaan doen op het moment dat ze slecht in hun vel zitten ( want waarom zou je als alles goed gaat), en juist die mensen zijn eel beinvloedbaarder voor  groepsdruk en "ergens bij willen horen"zodat ze vergeten om kritisch te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik denk dat je toch sterk in je schoenen moet staan om je niet te laten beïnvloeden. Er worden allerlei sterk geregiseerde psychische spelletjes met de cursisten gespeeld. De coaches weten precies hoe ze je eerst moeten afbreken en daarna weer "herprogrameren"

In het filmpje kun je zien hoe een vrouw 50 minuten ! lang volledig de grond ingetrapt wordt en de vreselijkste dingen naar haar hoofd krijgt en aan het eind zelf gaat geloven wat die coach haar allemaal wijs maakt. Walgelijk!



En al die cursisten die daar gratis dstaan te werken. Ze maken zelfs de w.c. schoon en zeggen daar ook nog bij dat ze dat niet erg vinden want ook daar leren ze iets van!!



Ik persoonlijk wordt heel erg misselijk van dit soort organisaties  waar een paar mensen ontzettend rijk worden door misbruik te maken van mensen die makkelijk te beïnvloeden zijn.



CSA, Lifespring en Essence zijn dan misschien wat milder en blijven  mensen die er uitgestapt zijn niet eindeloos achtervolgen, maar verder gebruiken ze veel dezelfde technieken.

Essence begint ook al in de eerste basiscursus uitgebreid te werven voor de 2e cursus "de Source"

Een groot deel van de cursisten tekent ook op de laatste dag al direct voor een vervolgcursus ( € 900,- ) Dan zijn ze namelijk nog helemaal euforisch en er wordt ze verteld dat ze er nog lang niet zijn maar dat ze het echte geluk pas zullen vinden als ze Source doen.

Tijdens de gratis cursus Training for Success die veel cursisten doen ( want een gratis cursus pik je natuurlijk even mee) moeten de deelnemers 2 mensen per dag "over Essence vertellen" en als afsluiting gezellig gratis met zijn allen een cursis van Essence 5 dagen lang assisteren. 

Dat vinden ze helemaal geweldig en zien ze als een grote eer en een mogelijkheid om weer even in het "veilige warme bad van Essence" terug te keren ( ja, zo zeggen ze het echt)
Alle reacties Link kopieren
Zei die vent niet iets in de trant van 'ik zou maar zelfmoord plegen' of zo, tegen die vrouw?

Ik kan me herinneren dat ie echt flink misselijke dingen zei.

Ik schrok er iig van.
Known to cause insanity in laboratory mice
Alle reacties Link kopieren
Dit is wat hij zegt (de tekst van het programma die ik heb is in het Engels)



"Guilt is even more disgusting.  You spend your life kicking yourself to make yourself feel better, by letting those you’ve destroyed die off.  If you want to do something for her, I don’t know, you could kill yourself.  No, that’s not good enough.  No, kick yourself.  Find something that makes you suffer.  Get cancer.  Make it last for 29 years, so you suffer and die.  That way you’ll feel better about your daughter croaking.  So you have to accept it."

 

Ik werd hier ook misselijk van. 

Volgens de anonieme man verderop in het filmpje was dit niet eens zo heftig, hij had wel ergere dingen gezien.

Wat vond je trouwens van die vrouw die al jaren als vrijwilligster bij Landmark werkte, die washelemaal in de war " for me Alain is a very great person"
Alle reacties Link kopieren
Ik moet toch nog even wat kwijt.



De wervings activiteiten zijn inderdaad agressief, daar sta ik ook niet achter.

En toch, alles wat ik lees op de links die jullie hebben geplaatst, ik herken het een beetje maar niet helemaal. Zo heb ik het niet ervaren. Uiteindelijk ben je er zelf bij. En daar zit hem denk ik de crux. Geestelijk instabiele mensen zijn hier inderdaad gevoelig voor, en kunnen het dan niet stoppen.

Zoals ik al eerder zei, het is een gereedschapskist en je pakt de tools die je kunt gebruiken. Het is trouwens ook zo, dat als je bijv aan de antidepressiva bent, je niet mag deelnemen.



Het filmpje heb ik niet gezien. Dat wat je aan tekst er neer zet (ik weet niet of het filmpje uitgebreider is) klinkt heel hard. Mee eens. Maar ik kan me de context wel bedenken. (waarom zou jij lijden aan iets waar je helemaal niks aan kan veranderen)



Maar goed, zoals ik al zei, ik heb er heel veel aan gehad. Ben er rijker door geworden en sta een stuk steviger in mijn schoenen. Ik weet nu dat ik in bepaalde situaties op een bepaalde manier reageer en ik kan nu besluiten of ik dat wel of niet wil. En dat maakt het een stuk makkelijker. (hmm ik word wel zweverig nu) Als jullie willen kan ik wel een voorbeeld geven.

Ik heb er met mijn man zelfs laatst nog over gehad om het Forum nog een keer te doen, om te kijken of we nu andere dingen eruit oppakken die we alweer vergeten waren.



En ik heb nog bijna alle vrienden als die ik destijds had ;)
Alle reacties Link kopieren
Zelf geen ervaring mee, maar ik vind dat ik wel recht van spreken heb. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe mensen kunnen veranderen door, in dit geval, CSA (Essence, Landmark.... allemaal 1 pot nat volgens mij) Een vriend van mij die uiteindelijk (nadat zijn relatie bijna op de klippen was gelopen doordat hij alleen nog maar in CSA termen kon praten) tot inkeer gekomen is en niets meer met dat hele CSA te maken wil hebben, wordt nog wekelijks gebeld door CSA 'vriendjes' die hemel en aarde bewegen om hem over te halen toch vooral nog meer vervolg'cursussen' te gaan doen. Wat ben ik blij dat ik me destijds niet door hem heb laten overhalen om ook te gaan CSA-en.
Alle reacties Link kopieren
Peace vrouw! Alles ok? *;
Alle reacties Link kopieren
Toch vraag ik me af waarom jij het filmpje niet hebt bekeken. Ben je bang dat je dingen te zien krijgt die je niet wilt zien? Juist in het filmpje kun je ex cursisten zien praten en kun je ook duidelijk zien hoe het werkt bij Landmark.De context die jij bedacht hebt over dit gesprek is ook absoluut niet juist.Je zegt: En toch, alles wat ik lees op de links die jullie hebben geplaatst, ik herken het een beetje maar niet helemaal. Zo heb ik het niet ervaren. Uiteindelijk ben je er zelf bij.En dat hoor je dus van veel ex cursisten : Ik heb het heel anders ervaren.Ook mijn zus kreeg pas na het lezen van het artikel ineens weer herinneringen terug.Pas toen ze over het What do You want bij Essence las herinnerde ze zich ineens weer dat er zo tegen haar geschreeuwd was. Tot die tijd kon ze zich alleen nog maar het geweldige geluksgevoel herinneren dat ze op de laatste dag van de cursus had.Als je in het filmpje kijkt zie je dat de medewerkster van Landmark helemaal geschokt is door wat ze gezien heeft, want zoals ze zegt:toen zij de cursus volgde ging het er heel anders aan toe, zij had het heel anders ervaren.Toch blijkt uit vele getuigenissen dat er al jaren precies hetzelfde gebeurt bij Landmark.Je zegt: Ik weet nu dat ik in bepaalde situaties op een bepaalde manier reageer en ik kan nu besluiten of ik dat wel of niet wil.Dit leer je in alle cursussen, zowel bij Landmark, CSA, Lifespring, en Essnence: De manier waarop je door het leven gaat wordt bepaald door je verleden en de interpretatie die je aan bepaalde gebeurtenissen hebt gegeven.Als je dat eenmaal begrijpt kun je er voor kiezen om op een andere manier met gebeurtenissen om te gaan. Uit de boeken van bijvoorbeeld Dr Phil leer je precies hetzelfde (alleen een stuk goedkoper)Je zegt: Ik heb er met mijn man zelfs laatst nog over gehad om het Forum nog een keer te doen, om te kijken of we nu andere dingen eruit oppakken die we alweer vergeten waren.Als je na het lezen van al deze negatieve artikelen en het zien van het filmpje nog steeds behoefte hebt om deze cursus te gaan volgen, wens ik je heel veel sterkte, maar zoals je zelf zegt: Je kiest er zelf voor.Zeer binnenkort komt er trouwens een programma/documentaire over Landmark en CSA op tv.Volgende week kan ik precies zeggen wanneer, dan zal ik het hier melden.
Alle reacties Link kopieren




Dit is wat hij zegt (de tekst van het programma die ik heb is in het Engels)



"Guilt is even more disgusting.  You spend your life kicking yourself to make yourself feel better, by letting those you’ve destroyed die off.  If you want to do something for her, I don’t know, you could kill yourself.  No, that’s not good enough.  No, kick yourself.  Find something that makes you suffer.  Get cancer.  Make it last for 29 years, so you suffer and die.  That way you’ll feel better about your daughter croaking.  So you have to accept it."

 

Ik werd hier ook misselijk van. 

Volgens de anonieme man verderop in het filmpje was dit niet eens zo heftig, hij had wel ergere dingen gezien.

Wat vond je trouwens van die vrouw die al jaren als vrijwilligster bij Landmark werkte, die washelemaal in de war " for me Alain is a very great person"
Jee, ik las wat je typte en toen kwam het weer terug... dat is toch echt wal-ge-lijk!

En die vrouw, die was idd echt van slag, zat daar met tranen in de ogen en wist bijna niet meer wat ze moest zeggen. But she still had the utmost respect for Alain...

Ik geloof trouwens dat ik de documentaire niet helemaal gezien heb...
Known to cause insanity in laboratory mice
Alle reacties Link kopieren
Systemen als dat van Landmark zijn in potentie altijd gevaarlijk.

Als je je gelukkig voelt en in evenwicht, dan ga je niet op zoek naar dergelijke 'cursussen' , dus de mensen die bij Landmark aankloppen voelen zich op dat moment niet helemaal happy of wat labiel of zoekende bv (iedereen heeft in z'n leven weleens zo'n periode, denk ik) . En dan ben je natuurlijk kwetsbaarder en beinvloedbaarder. (En ook als je dan naar een individuele therapeut toegaat dan kan deze schade aanrichten, zeker als het een niet deugend persoon is).

Bij een systeem als Landmark speelt  het massale / groeps-gebeuren ook een belangrijke rol. Meestal wordt in zo'n cursus gebruik gemaakt van basale technieken en ideeen uit de new age, de groepsdynamica, de psychotherapie, de psychologie en dat dan door mekaar gehusseld. Daar zitten heus allerlei nuttige tips en strategieen tussen, maar het is uiteindelijk 'oude wijn, in nieuwe zakken'. Tenminste, dat is wat ik van de ideeen van Landmark vond.

Verder vind ik het een onsympathiek systeem; het ademt iets aggressiefs, ego-centrisch en hards uit. Het past wat dat betreft wel goed in deze individualistische tijd . Voor mensen die psychisch labiel of in de war zijn lijkt het me in potentie een gevaarlijk systeem!
Alle reacties Link kopieren
Heb ook een paar jaar terug een driedaagse cursus gevolgd bij Landmark en daarna de gratis cursus 'meegepikt'. Daarna vond ik het oké en had ik andere prioiteiten voor mijn geld (overigens: wel eens van een workshop -pak 'em beet - sieraden maken uitgerekend hoe duur dat per uur is??).

Ik ging niet meedoen omdat ik niet lekker in mijn vel zat, maar omdat ik een vriendin zag groeien. Daar was ik wel benieuwd naar. Bovendien had ik ook wel een beetje het 'er moet toch meer dat dit alleen zijn'-gevoel.



Ik heb zelf goeie herinneringen aan de cursus: véél geleerd. Ik kan me inderdaad iets herinneren over het ondertekenen van een geheimhoudplicht, maar dat ging inderdaad over het noemen van namen van mensen die hun verhalen deelden in de groep. Vond ik eerlijk gezegd niet meer dan logisch.

Ik weet echter ook dat ik een formulier heb moeten tekenen waarop ik verklaarde geen psychische klachten te hebben en als je onder behandeling van een psycholoog/psychiater stond mocht je niet meedoen.



Veel van de theorie die Landmark gebruikt lijkt op die van NLP (neurolingüistisch programmeren). Dat is bij mijn weten een vrij algemeen geaccepteerde 'leer'. Ik zou het iedereen gunnen om wat van die kennis te hebben!



Ik denk dat de overgrote meerderheid van de mensen die een Landmarkcursus volgt/heeft gevolgd daar prima mee om kan gaan (lees: het kan relativeren). Dat was voor mij ook geen enkel probleem. Ik heb er dan ook nooit spijt van gehad. Maar ik ga geen vervolgcursus meer doen. Ik ben ook nooit meer lastig gevallen door ze, omdat ik heel duidelijk had aangegeven dat ik andere prioriteiten had. Dat accepteerden ze blijkbaar.

Helaas zijn er vast ook wel instabiele mensen die zichzelf verliezen. Dat is verschrikkelijk jammer, en een slechte zaak. Ik denk dat het grootste probleem van Landmark is dat het te groot is. De mensen die de touwtjes in handen hebben, zijn feitelijk ondergekwalificeerd of ongeschikt voor het werk dat ze doen. Zo ook vele vrijwilligers. Die werven en werven maar, op hun eigen onbehouwen en drammerige manier vaak. Zeer irritant, maar ik kon/kan dat wel los zien van het inhoud.



Voor mij dus ook totaal geen sekte! Ik zou me ook echt niet druk maken om je collega's.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Franse documentaire gezien en ik krijg er een nare smaak van in m'n mond! Gordijnen dicht tijdens een sessie, restricties met betrekking tot toiletgang en maar één keer per dag eten... Ik vind het niet gek dat mensen 'breken' in zulke omstandigheden.



En dan nog andere dingen waarbij de alarmbellen moeten gaan rinkelen

- autoritaire, charismatische leider

- gebruik maken van hersenspoelen

- financiële bijdrage

(geen kattenpis die bedragen, sieraden maken is echt veel goedkoper!!!)

- cursisten aansporen anderen te gaan ronselen met aggresieve methodes



Nee voor mij komt dit echt over als zo'n creepy sekte. Ik zou absoluut m'n collega's proberen te overtuigen niet met zoiets in zee te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven