Pim Fortuyn 5 jaar dood

06-05-2007 16:08 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is de dag dat pim fortuyn 5 jaar dood is, vreselijk vond ik dat!

weet nog heel goed dat we zaten te eten en dat ze het op het nieuws zeiden, we hebben toen ook met de stille tocht meegelopen, dat heeft zo veel indruk op me gemaakt, het was muisstil en dan ineens gingen al die mensen klappen en juichen.



Pim ik denk dat Nederland je nooit zal vergeten of het nu goed of slecht is, men vergeet je nooit meer!



R.I.P
Word een beetje misselijk van al die mensen die het over Pim/Pimmetje hebben. Om in dezelfde trant door te gaan: Dat zou Pim niet zo gewild hebben.
Alle reacties Link kopieren
Pim zou dit toch juist wél gewild hebben?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren


De zittende politicus

Hij heeft nog nooit gedanst. Hij kent zijn doel.

Nog nooit is op zijn vale klerkensmoel

Zomaar een lach verschenen, maar die nacht.

Nadat de gek de nar had omgebracht,

Kroop hij zijn bed uit, glimmend van de pret,

En maakte hij onbespied een pirouette.

Dank, dank, riep hij, het monster is geveld.

Hij oefende het woord "geschokt" voor morgen

En sliep als twintig ossen kunnen slapen.

Straks is hij, voor de camera, vol zorgen.

Natuurlijk is hij zwaar tegen geweld.

Daar klinkt verdomd weer zijn belegen lied.

Hij loopt op straat, ondragelijk rechtschapen,

En ziet nog steeds het echte monster niet.






Gerrit Komrij (uit het NRC van 8 mei 2002)

Dichter des Vaderlands
Pim zou dit toch juist wél gewild hebben?
Misschien had ie diep in zn hart wel een pleurishekel aan al dat pleps dat achter hem aan liep. Maar ja, stemmen hè?
Alle reacties Link kopieren
Altijd zullen er voor en tegenstanders zijn van pim zijn gedachtengoed.

De tegenstanders kunnen het niet laten om te zeggen dat alleen het domme volk, het plebs op die man stemde.

Maar ze hebben het mis, want mensen uit alle lagen van de bevolking hebben op hem gestemt.

Alleen het "gewone" volk durfde dat te zeggen op de tv. "gewone" mensen nemen geen blad voor de mond, zeggen waar het op staat, Ze hebben er schijt aan wat een ander er van vind, daardoor lijkt het alsof alleen jan met de pet op hem stemde.



Ik vind het nog steeds heel erg dat deze man vermoord is, omdat sommige het niet eens met hem waren, dit had nooit mogen gebeuren.

We zullen ook nooit meer te weten komen hoe het allemaal gelopen was, als hij was blijven leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat Fortuyn helemaaaaal niet meer leeft (om maar eens een leuke woordspeling te gebruiken)Media besteden er aandacht aan, en natuurlijk zijn er mensen die er echt bij stilstaan, maar voor mijn gevoel is er intussen een totaal ander politiek klimaat.De moord op Fortuyn was een erg schokkende gebeurtenis maar volgens mij wordt hij politiek gezien niet echt meer gemist.
Alle reacties Link kopieren
OMG, ik zie nu weer een stukje van het befaamde / beruchte lijsttrekkersdebat. Geen wonder dat de PVDA toen stemmen verloor, wat een dooie sukkel was die Melkert toch ook.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment is Nova op de tv met een special over Fortuyn, Henk Westbroek zit er ook, dus dan is de discussie altijd leuk! :D



Ik ben zelf toen voornamelijk geschrokken van het waarom, dat heeft er bij mij toen best ingehakt. Met Fortuyn zelf had ik niets, tenminste, hij sprak mij met zijn ideeen niet aan, ook nu nog niet. Wat ik wel van hem vond? Leuk, ik vond het een leuke man die geen blad voor de mond nam en de politiek eens lekker wakker schudde, het was ook echt een grijs en ingeslapen zooitje.



Asl Fortuyn nog had geleefd geloof in niet dat hij op dit moment nog in de politiek had gezeten, hij verfoeide dat wereldje eigenlijk. Maar hij wilde gehoord worden en vond de aandacht ook wel leuk. Kortom, een leuke en kleurijke man en na vijf jaar is het natuurlijk nog even erg dat hij dood is, maar vooral het waarom hij is vermoord, dat vind ik nog het ergste.
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik ook naar. hoorde je wat Westbroek tegen Herben zei? Dat Herben geprobeerd heeft om Fortuin te wippen? Jammer dat daar niet op in werd gegaan.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
@Zuss, dat hoorde ik ja, zat ik net even te kijken, ik hoor het nu op de achtergrond. Daarom stapte Fortuyn toen toch op en begon voor zichzelf? Die had een verschrikkelijke pest aan dat gekonkel, Herben heeft vast last van zijn langere termijn geheugen;)
wat een dooie sukkel was die Melkert toch ook.
Heb je gezien dat ie een nieuwe hippe bril heeft, nu die in Washington zit?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kreeg de LPF vooral stemmen omdat hij dood was, dus als hij nog zou leven zou er geen partij zijn., Hij heeft gewoon de tijd niet gehad  om te laten zien dat t allemaal niks inhield.

Het doet me altijd denken aan liedje van van Boudewijn de Groot, "wonderkind van 50 "die eigenlijk ook geen 50 had mogen worden omdat hij niet waarmaakte wat hij als jongen beloofde te worden, dus teerde op zijn ouwe roem
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren





There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
.....
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Wel interessant om na 5 jaar nog eens de filmfragmenten uit die tijd te zien, en te horen hoe de TV-analisten nu oordelen over mensen als Rosenmüller,  Van Dam, De Graaf, Kok, Bolkestein etc.

Ze waren overvallen en geobsedeerd door het fenomeen Fortuyn, ze hadden inhoudelijk geen weerwoord dus ze gingen schoppen en trappen.

Balkenende was zowat de enige die niet de kluts kwijt was en inhoudelijk bleef.
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik ook naar. hoorde je wat Westbroek tegen Herben zei? Dat Herben geprobeerd heeft om Fortuin te wippen? Jammer dat daar niet op in werd gegaan.
Zuss, eerder gisteravond is er op NL3 een programma geweest waar wel in gegaan werd op Herbens machtzucht. Het ging over de ondergang van de LPF, waarin uitgebreid de rol van Herben besproken werd. Heel wat LPF'ers die hem van alles en nog wat beschuldigden, en Herben die alles ontkent. Zo zou volgens diverse LPF'ers de minister van volksgezondheid niet econoom Bomhoff moeten zijn geweest, maar ene Sno (?), een arts met NL en Engelse nationaliteit. Door Herben zou hier een stokje voor gestoken zijn. Ik ben er halverwege ingekomen, dus weet wat er meer aan bod gekomen is. Het was in Zembla, dus ongetwijfeld nog genoeg moddergegooi.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Het eerste wat ik gisteren dacht toen ik 's avonds hierover iets op televisie zag, is: 'het is precies zoals het heeft moeten zijn'. M.a.w.: het was vast ergens goed voor, anders waren we nu niet geweest waar wij als land zijn.



Fortuyn in de politiek was op niets uitgedraaid. Veel gerel, veel geschreeuw, en weinig besluitvorming. Ons land was niet bestuurd geweest met hem aan het roer.

Ik geloof ook niet dat hij echt minister-president had willen zijn; eerder koningin. 



Echter; mijn eerste reactie op het nieuws dat hij was neergeschoten, was: als hij doodgaat ga ik op hem stemmen! Wat ik uiteindelijk niet gedaan heb, omdat ik niet voor zijn partij en standpunten was.

Politiek is politiek en een land dien je niet te besturen vanuit emoties.
Alle reacties Link kopieren
Oke het is heel erg dat hij vermoord is maar wat ik dus echt niet snap is dat er gisteren mensen moesten huilen omdat hij 5 jaar geleden is vermoord. Ik krijg een beetje het idee dat mensen hem nu nog steeds op een voetstuk zetten.
Alle reacties Link kopieren


Fortuyn in de politiek was op niets uitgedraaid. Veel gerel, veel geschreeuw, en weinig besluitvorming. Ons land was niet bestuurd geweest met hem aan het roer.

Ik geloof ook niet dat hij echt minister-president had willen zijn; eerder koningin. 





.  Ik moet er niet aan denken dat hij M-P zou zijn geworden. Daar was hij te labiel voor.  Maar wàt een fantastische oppositieleider hebben we aan hem verloren !
Alle reacties Link kopieren
Ik was en ben en zal ook nooit een fan van hem worden.



Het is natuurlijk alleen wel vreselijk dat iemand vermoord word, maar dat geld voor (bijna) iedereen.



Er zijn heel veel mensen die juist daarom op hem gingen stemmen, en dat is gewoon dom.. en eerlijk gezegd ook best eng..



En je ziet ook maar weer.. de LPF bestaat al niet meer..
Alle reacties Link kopieren
ik was en ben het niet eens met zn ideeen maar om die reden iemand vernoorden?  dat nooit!! 

hij maakte de politiek wel leuk terwijl het daarvoor en nu weer een saaie boel is.
Alle reacties Link kopieren
Fortuyn had een vooruitziende blik. Als je de discussie met Van Dam uit het Lagerhuis terug ziet, moet je toegeven dat Fortuyn de problemen waar we nu mee opgescheept zitten al van verre zag aankomen.



Dezelfde eigenschappen had Hans Janmaat. Hij bracht het allemaal erg ongelukkig maar wat hij probeerde uit te leggen is inmiddels door alle politieke partijen overgenomen. De KRO Reporter heeft ooit eens een prachtige uitzending over hem gemaakt naar aanleiding van zijn overlijden.



Als bijschrijft bij de uitzending stond:



Op 9 juni 2002 overleed Hans Janmaat. Op zijn begrafenis waren 35 mensen. Het nieuws van zijn dood was niet meer dan een één-kolommer op pagina zeven. Hans Janmaat. De man die met z'n opvattingen bijna twintig jaar lang het boegbeeld was geweest van extreem-rechts in dit land. Oprichter van de Centrum Democraten. 

Toen hij in 1982 in de Tweede Kamer kwam, was het land te klein. Maar zijn politieke carrière was niet bepaald een succes. Extreem rechts bleef onder zijn leiding een politieke dwerg, amper in staat om de kiesdrempel te overschrijden. Janmaat. Van beroep: stoorzender. Geminacht door collega-politici. 

Een man met een uniek talent op de verkeerde momenten de verkeerde dingen te zeggen. Een warhoofd, ook. Zijn analyses raakten zelden doel. Maar: als het gaat om kritiek op de multiculturele samenleving, dan is veel van wat hij destijds beweerde in politiek Den Haag inmiddels gemeengoed geworden. Want ook dat is Janmaat: foute timing. Fons de Poel en Heleen Minderaa schetsen de tragische held van extreem rechts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven