Sarkozy, wat vinden wij van hem?

08-05-2007 14:40 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sarkozy is de nieuwe president van Frankrijk. Hij is omstreden, maar ik vraag me af waar wij hem moeten plaatsen.



- Hij noemde reljongeren die andermans auto's in de fik staken "racaille" (tuig) en werd daarop aangevallen. Eerlijk gezegd vind ik jongeren die andermans spullen vernielen ook tuig. Een en ander was dus een juiste constatering.



- Hij wil de banden met de VS aanhalen. Lijkt me ook geen slechte zaak. Frankrijk is nog steeds een belangrijke speler op het wereldtoneel en het zou goed zijn als Frankrijk en de VS meer zouden samenwerken.



- Hij wil de economie hervormen. Frankrijk stagneert al jaren. Elke poging tot verandering strandt op boze boeren, stakende arbeiders e.d. Wie kent de beelden niet van Frankrijk waar boze mensen weer eens de maatschappij plat leggen? Hierdoor zijn er nooit noodzakelijek gervormingen doorgevoerd zoals wel gebeurde in andere Europse landen. Hierdoor is de werkloosheid zeer hoog in Frankrijk en de tekorten van Frankrijk bedreigen zelfs de Euro.

Hij zal, net zoals Thatcher indertijd, de macht van de dinosaurussen (vakbonden, landbouwlobby's e.d.) moeten breken. Dat zal heel veel moeite kosten en ik vraag me af of hij dat uiteindelijk wil of dat Frankrijk verder blijft doormodderen tot schade van heel Europa.
Alle reacties Link kopieren


Gelukkig hebben wij gewoon een koningin.

Alle reacties Link kopieren
Maar aan de andere kant is het goed als hij dat allochtone tuig dat de franse voorsteden onveilig maakt met harde hand aanpakt.
Alle reacties Link kopieren


Maar aan de andere kant is het goed als hij dat allochtone tuig dat de franse voorsteden onveilig maakt met harde hand aanpakt.





Is dat wel zo? Onder het ministerschap van sarkozy kon het racaille ongestraft andermans eigendommen vernielen. Ik weet ook niet hoe je daar goed tegen kunt optreden. Waarschijnlijk is er geen mankracht voldoende om alle voorsteden te bezetten. verder zal repressie alleen niet veel uithalen. Kijk maar naar landen die louter en alleen repressie gebruikten, daar is het verre van rustig geworden.



Ik zie meer in zijn plannen om de arbeidsmarkt open te breken zodat meer racaille een baan kan vinden. Dit kan gecombineerd worden met het intrekken van uitkeringen van degenen die niet mee willen doen wat mij betreft
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk moet je de onderklasse helpen zich een weg naar boven te banen. Maar tuig dat moedwillig vernielt en anarchistisch bezig is moet hem harde hand aangepakt. Zeker als het zo ver gekomen is als in Frankrijk.
Mhm.

Mhm.

En nu willempie, je ideeen over de ándere 2 aangehaalde punten.
Alle reacties Link kopieren
`t lijkt me goed voor La France....een wat hardere aanpak, zou hier ook heel goed zijn, maar ja, dat mag je hier niet eens meer zeggen;.......
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me ook wel vinden in het beleid van Zarkozy. Ik ben echt benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen in Frankrijk.
Cum non tum age
Als ik had gestemd in Frankrijk had ik ook voor Sarkozy gestemd. Hij is een man met duidelijke standpunten en een doorwinterd politicus. Als er iemand is die beweging kan krijgen in het dodelijk economisch immobilisme dan is hij het. Frankrijk heeft daar dringend behoefte aan want het gaat er niet goed: de werkloosheid en armoede op het platteland zijn er onrustwekkend groot. Het is daarom niet verwonderlijk dat voornamelijk boeren en kleine zelfstandigen op hem hebben gestemd. De economische heropleving, zo die er komt, zal voornamelijk via die bevolkingsgroepen moeten gebeuren. Pas in tweede instantie kan daarna de werkloosheid worden aangepakt.



Het grote gevaar bestaat erin dat hij NIET slaagt, dat hij bijvoorbeeld bij de parlementsverkiezingen van volgende maand af te rekenen krijgt met een linkse overwinning. Dat lijkt onwaarschijnlijk zoals het er nu voor staat, maar in dat geval zie ik de toekomst daar in Frankrijk somber in.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat NL goed moet kijken hoe Sarkozy e.a aanpakt, mischien kan Den Haag er nog wat van leren.

Ik denk dat het een goede president is. die niet over zich heen laat lopen.

Als hij idd wat aan de werkeloosheid kan doen, dan scheelt dat alvast wat problemen in de voorsteden.

Moeten de mensen die daar wonen wel willen werken, anders schiet het nog niet op.

Alle reacties Link kopieren


Gelukkig hebben wij gewoon een koningin.

Alle reacties Link kopieren


Gelukkig hebben wij gewoon een koningin.



dat zeg je nu al twee keer. Toch gaat de vergelijking niet op. In Nederland is het staatshoofd geen regeringsleider. Je kunt de positie van Sarkozy beter vergelijken met die can Balkenende in plaats van die met Beatrix.



Ik zou het een goede zaak vinden als in Nederland de regeringsleider ook rechtsreeks werd gekozen. Zolang we een monarchie zijn is dat dus de minister president. Nu haalt de partij van de premier nooit een meerderheid. Het zou heel goed hebben gekund dat in een tweede ronde Bos het had gewonnen van Balkendene, of misschien wel Marijnissen, Rutte of Verdonk.



Op die manier had Fortuyn tot minister president gekozen kunnen worden zonder dat hij daar een LPF lijst vol met schorum voor nodig had gehad.
Alle reacties Link kopieren
Willem snapt het niet geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig hebben wij gewoon een koningin.
Ik persoonlijk ben tegen het koningshuis. Het is uit de tijd en kost te veel. Zeker als zij niet mogen hobbelen wanneer ze in Almere zijn!
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig hebben wij gewoon een koningin.
Willem, wat bedoel je hiermee. Kan je wat duidelijker zijn hierover?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven