Gaan we nou nog wat doen of hoe zit het?

17-05-2007 13:48 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het niet meer zo goed.

Onlangs steeds in het nieuws: klimaatverandering. Het kabinet roept 'we kúnnen het tij nog keren, maar dan moeten we echt nu handelen!'

Vervolgens hoor ik afgelopen week dat er over een paar jaar weer een miljoen of wat auto's bijgekomen zullen zijn in Nederland en dat de wegen echt dichtgeslibt zullen zijn.

En dit is één voorbeeld van zoveel tegenstrijdigheden dat ik het niet meer weet.

Zou het gaan lukken om echt werkende maatregelen te nemen? Kan toch nooit als we gewoon elk jaar accepteren dat op Schiphol het maximum aantal vluchten weer is overschreden en het aantal gebruikers van het openbaar vervoer opnieuw gedaald is enzovoort, enzovoort.

Ik word hier moedeloos van.



Heeft iemand een beetje hoopvolle berichten hieromtrent?

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat vooral de mensen zelf iets aan het probleem moeten gaan doen.

"Wij"zijn uiteindelijk degene die met die auto's rijden,op vakantie gaan met het vliegtuig enz.

Ook de "kleine"praktische dingen,waarmee wij zelf kunnen bijdragen aan wellicht het keerpunt van dit probleem,zoals het gebruiken van spaarlampen,eens echt goed kijke hoeveel apparatuur er onnodig op stand-by staan en zo langzaam maar zeker stroom wegslurpen.

Ik helemaal geen wereld verbeteraar,

Integendeel...heb zelf ook een auto en ga maar wat graag op vleigvakantie.

Maar ik vind het ook te makkelijk om "ze" de schuld te geven dat er nog niks aan wordt gedaan...ik denk dat het vooral bij ons zelf ligt....



Groetjes Linos
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag een klein steentje bijdragen door morgen niet op het vliegtuig te stappen naar Servie, maar helaas moet ik daar echt naartoe. Ik heb geen rijbewijs en treinen is totaal onhandig.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Tsja... den haag:

Zij dronken een glas, deden een plas, en lieten de zaak zoals ie was...:(



Ook ik maak me echt zorgen om het milieu, heb er zelfs mijn afstudeerscriptie aan gewijd, maar de uitkomst is dat mensen best vóór het milieu zijn, zolang het ze maar niets kost. En dat doet het dus wel, je moet er dingen voor doen (naar de glasbak lopen, dierproefvrije make-up kopen, biologische producten kopen) en dingen voor laten (niet vliegen, geen haarlak).

In mijn ogen zou het het beste zijn als de overheid hierop echt beleid ging voeren, met meetbare doelstellingen. Bijvoorbeeld: in oktober zit schiphol aan haar tax -> dan wordt er vanaf dat moment niet meer gevlogen! Moet je eens kijken hoe snel ze dan dingen gaan uitvinden om vliegtuigen milieuvriendelijker te maken! Etc, etc..
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een "betere wereld" geen op zichzelf staand "hoger" moreel doel is, maar dat het vooral in ons eigen belang is. En dat beseffen de mensen niet. Klimaatverandering is erg omdat wijzelf daardoor straks in de problemen komen. Doordat we nu willen vliegen, overstromen er straks stukken land waardoor de koopwoning die we hebben afgelost onder water komt te staan.



Zolang mensen dat verband niet zien of voelen zal er niks veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Laat de regering samen met de openbare vervoersbedrijven miljoenen stoppen in uitbreiding van het openbaar vervoer,maak het een half jaar geheel gratis en kijk na 3 maand of dat het spitsverkeer op de weg minder maakt,lost het files op? Zo ja laat het dan gratis blijven en laat uitbreiding van het wegennet  achterwege.De wegen hebben dan minder onderhoud nodig en dat geld van de wegenbelasting  kan  dan ook voor het gratis vervoer gebruikt worden....
Alle reacties Link kopieren
Nou Lisa, ik zou zeggen doe er wat aan. Ga in de politiek ,doe de auto de deur uit, koop alleen nog maar biologische producten, ga consuminderen, nooit meer vliegen, vervang je gloeilampen door spaarlampen, wordt actief lid van Greenpeace, voer actie in  de Botlek ofzo ipv er een topic over te openen en verder op je luie reet te blijven zitten.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
@ Elle: maar dat betekent dat mensen inderdaad hun auto moeten laten staan, en dat zullen veel mensen niet doen. Zelf heb ik namelijk ook een onwijze hekel aan OV en ben best bereid om me blauw te betalen voor mijn auto :$
Alle reacties Link kopieren
Nou Lisa, ik zou zeggen doe er wat aan. Ga in de politiek ,doe de auto de deur uit, koop alleen nog maar biologische producten, ga consuminderen, nooit meer vliegen, vervang je gloeilampen door spaarlampen, wordt actief lid van Greenpeace, voer actie in  de Botlek ofzo ipv er een topic over te openen en verder op je luie reet te blijven zitten.
Nou ja zeg, wie zegt dat ze er niks aan doet?
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Alle reacties Link kopieren
Voorlopig zie ik alleen nog maar gezeur over 'we' en 'den haag' en geen concrete dingen die de TO zelf doet.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Mja, true. Dus, vertel, Lisa (en Zuss ;)), wat doe je zelf?



Ik reis zelf eigenlijk altijd met het OV/de fiets/de benenwagen, ga aanstaande zomer ook met de trein op vakantie. Verder probeer ik zo min mogelijk bij te dragen aan de afvalberg (zelf een tas meenemen, producten met weinig verpakkingsmateriaal kopen, enzovoort), probeer ik zuinig te zijn met water en stem ik GroenLinks ;) Als ik wat meer te besteden zou hebben zou ik denk ik ook meer biologische producten kopen, dat doe ik nu mondjesmaat.
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Alle reacties Link kopieren
Geen auto. Alles met OV of de fiets.

Zoveel mogelijk biologische produkten gebruiken

Geen kids

Goed geisoleerde woning

Groene stroom

Afval zoveel mogelijk scheiden



Wel met het vliegtuig op vakantie (2 keer per jaar)

Geen spaarlampen

Laat te vaak het licht onnodig branden

Zet vaak de airco aan
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
@ Elle: maar dat betekent dat mensen inderdaad hun auto moeten laten staan, en dat zullen veel mensen niet doen. Zelf heb ik namelijk ook een onwijze hekel aan OV en ben best bereid om me blauw te betalen voor mijn auto :$
Maar voor veel mensen zou het misschien wél een oplossing zijn!

Als ik op loop- cq fietsafstand van mijn huis op de bus/trein kon stappen, en er op loopafstand van mijn werk weer uit kon, dan zou ik dat per direct doen! Maar helaas, zowel mijn werk als mijn huis zijn per OV slecht bereikbaar.

Onlangs moest ik een paar keer voor mijn werk naar A'dam. Dat is vanuit mijn woonplaats best een eindje rijden en het parkeren is duur in A'dam, dus ik ging met de trein.

De geschatte reistijd volgens 9292ov was 3 uur. Door vertraging deed ik er uiteindelijk 3 uur en 45 minuten over.

Toen ik de week daarna met de auto ging (dus; 160 km rijden in de spits, over de A2!) was ik er binnen 2 uur. Sorry hoor, maar dan is de keus voor mij snel gemaakt. Zeker als ik aan diesel en parkeren nog minder kwijt ben dan aan een retourtje met de trein. Belachelijk.

Ik ben echt zéééér bereid om dit gedeelte van mijn gedrag te beteren voor het milieu en de auto weg te doen, maar dan moeten er wél goede alternatieven zijn, en dat is niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer leren wij nu eens om ZELF na te denken en niet zomaar alles te geloven wat we op tv zien en in de kranten lezen???

Klimaatsverandering? Ja, natuurlijk, hoe denk je dat de dinosaurussen zijn uitgestorven?

Hebben die teveel scheten gelaten zodat het klimaat is veranderd? Was dat ook hun eigen schuld?

Het is een natuurproces, het gebeurt eens in de zoveel miljoen jaar, daar kunnen wij niets aan of tegen doen, laat staan veranderen.

Waarom denken mensen in vredesnaam dat ze superieur zijn aan de natuur???



Wake Up And Smell The F***in' Coffee!!!!!!!!!
Bereken je "mondiale voetafdruk" en kijk of je je al dan niet redelijk groen opstelt.



Ik heb de tweede auto de deur uitgedaan, maar daartegenover staan een hypotheek en een huis op fietsafstand van het werk. Toch verminder ik daarmee mijn "voetafdruk" aanzienlijk, en zit nu op 4,2 hectare (dus iets onder het Nederlandse niveau).



Nog niet eerlijk ten opzichte van de rest van de wereld, blijkbaar, maar ik hoop dat ik op de goede weg ben.



En tsja, je "grondbezit in vierkante meters" wordt ook meegeteld, dus een eenvoudig levend biologisch georiënteerd persoon met een eigen moestuintje wordt al snel bestraft met extra punten, vanwege het bezit van teveel tuin, zeker in de noordelijke provincies is dat niet erg moeilijk.



www.voetenbank.nl
Alle reacties Link kopieren


Wanneer leren wij nu eens om ZELF na te denken en niet zomaar alles te geloven wat we op tv zien en in de kranten lezen???

Klimaatsverandering? Ja, natuurlijk, hoe denk je dat de dinosaurussen zijn uitgestorven?

Hebben die teveel scheten gelaten zodat het klimaat is veranderd? Was dat ook hun eigen schuld?

Het is een natuurproces, het gebeurt eens in de zoveel miljoen jaar, daar kunnen wij niets aan of tegen doen, laat staan veranderen.

Waarom denken mensen in vredesnaam dat ze superieur zijn aan de natuur???



Wake Up And Smell The F***in' Coffee!!!!!!!!!




dat denk ik dus ook, en dan kun je nog een stapje verder gaan, wie zegt dat er voor de dinosaurussen al niet mensen geweest zijn die de boel al n keer verprutst hebben, zodat we met die dino's gewoon weer opnieuw begonnen zijn, inclusief de missers



maar ja zo snap ik ook niet dat er altijd gekeken wordt bij andere planeten of er wel zuurstof/water is omdat er anders geen leven zou kunnen zijn.

Hier zijn  bacterieen die geen zuurstof verdragen, dus waarom kunnen op andere planeten geenlevensvormen zijn die dat ook niet doen?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel met mijn topic niet zozeer wat we zelf wel of niet doen. Volgens mij kun je de echt grote klappers, de dingen die echt uitmaken, niet aan individuen en hun goede wil overlaten. Die zul je als overheid op moeten leggen.

De wijsheid heb ik ook niet in pacht. De politiek heb ik geprobeerd, vier jaar lang, maar het was niks voor mij. Helemáál niet.

Moet nu weg, xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
@ lisa: wat grappig! ik heb ook politiek geprobeerd, was op en top idealistisch, en nu... enigszins teleurgesteld en met beide benen op de grond gezet: ik ga het bedrijfsleven maar weer in en vet geld verdienen (waarover ik dan wel weer keurig belasting ga betalen hoor).
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad:

"We moeten er echt wat aan gaan doen" Daar is het volgens mij iedereen wel mee eens.

Vervolgens stappen we in onze auto, naar ons huis met vloerverwarming en what ever...Ik doe er zelf aan mee...

Net zoiets als "ja, ik zou echt moeten gaan lijnen" of 'ik zou nu toch echt eens iets aan m'n tentamen moeten gaan doen" (in dit geval veel kleinere dingetjes, maar goed)...We gaan pas wat doen als het water ons tot de mond reikt ben ik bang...klaarblijkelijk is het nog niet zo ver. (En als het zo ver is, is het gewoon te laat)

Super Stom!

Na dit gezegd te hebben, ga ik gewoon weer verder met mijn niet altijd even eco-leventje...

Raar eigenlijk he? Ik denk dat mensen zo passief zijn omdat ze nu te weinig de gevolgen merken. Nadeel is dat, als de gevolgen ergelijk voor de mensen beginnen te worden, het dus te laat is en er geen weg terug is (ik bedoel, een SOA kun je meestal nog verhelpen met een medicijn, maar het klimaat....)
Alle reacties Link kopieren


Ik bedoel met mijn topic niet zozeer wat we zelf wel of niet doen. Volgens mij kun je de echt grote klappers, de dingen die echt uitmaken, niet aan individuen en hun goede wil overlaten. Die zul je als overheid op moeten leggen.

De wijsheid heb ik ook niet in pacht. De politiek heb ik geprobeerd, vier jaar lang, maar het was niks voor mij. Helemáál niet.

Moet nu weg, xx lisa.
Lekker makkelijk. Wat wil je dán?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Nou Zuss, niet alleen maar kritiek leveren, daar schieten we al helemaal niets mee op.

Ik denk trouwens wel dat het bij het individu begint. Je kunt wel vanuit de politiek allemaal plannen maken, maar de individuen moeten het toch gaan doen. Je kunt bijv. prachtige klikobakken (of hoe ze ook heten) aanleveren om afval te scheiden; sommige mensen zijn er toch te lui voor.

Ik denk dat het duurder maken van autorijden bijv. ook niet helpt; de meesten gaan daar echt niet meer door fietsen/treinen, daar is de auto te comfortabel voor (net zo goed dat mensen volgens mij niet minder gaan roken wanneer roken duurder wordt).

Ieder individu moet zich er bewust van worden en de wil hebben. Dan heeft politieke ingrepen zin, anders niet.
Alle reacties Link kopieren
'Klimaatacties EU hebben amper nut'

HELSINKI  - Het helpt weinig als de Europese Unie 20 procent minder CO2 uitstoot, zolang andere werelddelen niet meedoen. De uitstoot in Europa is namelijk al erg weinig. Maatregelen bij de grote CO2-uitstoters China of de VS zijn veel effectiever.



De Finse denktank ETLA zegt dat in een analyse van de ingrijpende EU-milieudoelen. De uitstoot van het broeikasgas CO2 in Europa is maar een achtste van de werelduitstoot. De rokende schoorstenen bevinden zich vooral in China en de VS.

Een daling met 20 procent in de EU komt neer op 1,5 procentpunt minder CO2-uitstoot in de wereld. „Veel minder dan de stijging in China”, relativeerde ETLA-onderzoeker Timo Nikinmaa in Helsinki tijdens een recent gesprek met buitenlandse journalisten.

De VS zijn nu 's werelds grootste uitstoter van CO2. Het snel groeiende China neemt die koppositie dit jaar of volgend jaar over, voorspelde het Internationale Energie agentschap IEA vorige maand. China bouwt momentel zeer veel kolengestookte elektriciteitscentrales.

Het Finse onderzoeksbureau vindt dat Brussel te hard van stapel loopt met de aanpak van het bedrijfsleven, auto's en andere CO2-uitstoters. „Met de recordhitte van de laatste jaren zijn mensen zich plots erg bewust van de klimaatverandering”, zegt Nikinmaa. „Maar de temperatuur op aarde stijgt al sinds 1910, vooral doordat de zon in kracht toeneemt. De gevolgen zijn pas echt voelbaar over honderd jaar.”

Nikinmaa vreest dat EU-maatregelen de Europese fabrieken alleen maar naar China jagen. „Verplaatsen van de productie van EU naar India of China helpt het wereldwijde klimaat niet”, aldus de onderzoeker, die meent dat alleen een wereldwijde handel in emissierechten effectief is.
Alle reacties Link kopieren
...en jij maar klooien met je spaarlamp en biobak.
Alle reacties Link kopieren


Je kunt bijv. prachtige klikobakken (of hoe ze ook heten) aanleveren om afval te scheiden; sommige mensen zijn er toch te lui voor.



En in sommige wijken wordt het afval niet eens gescheiden ingezameld. In mijn buurt kon je je afval voorheen wel gescheiden aanbieden (optioneel), maar de eerste keer dat wij dat probeerden werd onze GFT-kliko gejat en de inhoud over de hele stoep uitgesmeerd. :(
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Alle reacties Link kopieren
Ja Willem, dat bedoel ik dus.

En jij Zuss, denk jij echt dat als iedereen in Nederland een paar kleine dingetjes verandert, het grote geheel er ook maar iets van zal merken?

Verbeter de wereld, begin bij jezels, een enorm cliché en wellicht waar. Maar mensen beginnen niet uit zichzelf met maatregelen die soms best een beetje pijn doen (in het comfort en/of de portemonee).

Als drastische maatregelen nodig zijn, en die zijn nodig hoor ik steeds, dan moeten die vastgesteld en afgekondigd worden. Van onze regering moet dat denk ik niet komen, die acht ik daar niet toe in staat.

De enige hoop die ik heb, is het feit dat Balkenende, Bos en consorten ook kinderen hebben. Alhoewel... stond er in al die verkiezingsprogramma's ook maar iets significants over het milieu? Dat zou een item geweest zijn waarop ik mijn keuze had willen bepalen, maar niks hoor.

xx lisa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven