Kleden jonge vrouwen zich te bloot op school?

17-05-2017 13:33 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het HAVO eindexamen Nederlands even een topic aangemaakt om jullie meningen te peilen over dit onderwerp.

"Bij het havo-examen Nederlands werd het feminisme niet zo nadrukkelijk behandeld, maar de laatste tekst ging over het fenomeen dat jonge vrouwen zich bloot kleden met zomerse temperaturen."
http://www.nu.nl/eindexamens-2017/46972 ... amens.html
http://www2.cito.nl/vo/ex2017/HA-1001-a-17-1-b.pdf - Zie tekst 4 - pagina 8

Dus de vraag: Vinden jullie dat meisjes zich te bloot kleden met warm weer op het middelbaar onderwijs? En wat is té bloot volgens jullie?
En waar slaat de link met het feminisme op?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind van wel ja. Ik ben nu 23 jaar, middelbare school is nog niet superlang geleden dus, maar ook toen waren er meisjes die in ultrakorte broekjes en rokjes aan kwamen met een shirtje die ook niet heel veel bedekte. Dat mocht ik echt niet van mijn moeder aan naar school. Als ik dat op de vakantie aandeed was het prima. Vaak zat mijn bikini eronder, zodat ik snel mijn kleren uit kon doen en de zee in kon, maar naar school moest ik mij toch echt wel wat netter kleden dan dat. Ook weer niet zo dat ik met lange broek en shirt met lange mouwen naar school moest, maar broek was in elk geval tot net boven de knie en gewoon een T-shirt erboven.

Ik vind dat je je moet kunnen kleden als je wil, maar dat er ook nog opvoeding in moet zijn wat je aan kunt doen bij welke gelegenheid. Je gaat ook niet later naar je werk, een bruiloft of een crematie toe in een minirokje met hempje.

En dan heb ik het er niet over dat anders de jongens of mannelijke leraren misschien afgeleid worden of iets anders raars, maar gewoon over je enigszins fatsoenlijk kleden als je naar school gaat. Wat je dan daarna aandoet, moet je ook weer helemaal zelf weten.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt strandkleding, vrijetijdskleding en werkkleding.
School valt onder werkkleding, daar ga je niet met spagettibandjes en hot pants naar toe.

Ook misselijkmakend; mannen die in ontbloot bovenlijf op een terras zitten!

Heeft niets met feminisme en alles met beschaving te maken
Wat is er niet beschaafd aan spaghettibandjes?
Alle reacties Link kopieren
Falathiel schreef:
17-05-2017 13:42
En dan heb ik het er niet over dat anders de jongens of mannelijke leraren misschien afgeleid worden of iets anders raars, maar gewoon over je enigszins fatsoenlijk kleden als je naar school gaat. Wat je dan daarna aandoet, moet je ook weer helemaal zelf weten.
Tja en dat is dus precies waar je je op die leeftijd tegen af zet. Petjes en joggingsbroeken zijn daar ook voorbeelden van. Die grenzen opzoeken hoort erbij. Onzin om zoiets te gaan reguleren.
Ik niet. Ik zie veel jonge dames met een kort broekje, slippers en een normaal truitje/topje lopen.

Zolang scholen geen airco hebben en ze niet met een christine le duc pakje op school verschijnen moeten dat soort mensen hun klep houden. Wat een dom geneuzel.
Nou feminisme gaat over kunnen doen wat jij wilt doen in je leven dus als jij half nakende over straat wil, moet je dat volgens het feminisme gewoon kunnen doen. Ik vind het lastig want kleding is een manier van uiten en ik vind dat mensen daar veel vrijheid in moeten krijgen. Ik kleedde me in mijn puberteit ook soms vrij bloot en toen ik naar de 20 toe ging, veranderde dat vanzelf. Ik wilde niet in het uitgaansleven een bepaald type man aantrekken en dus veranderde ik mijn kleding en uiterlijk. En ik ging werken dus moest ik me meer aan gaan passen aan fatsoensregels.

De wereld is veranderd, logisch dat jongeren zich ook anders kleden. Ik denk dat ze reageren op wat er in de wereld gebeurt met hun uiterlijk, jongeren zijn erg gevoelig. Dus ik denk dat het de schuld is van volwassenen, als je al een schuldige aan moet wijzen hoor, dat ze er zo bloot bij lopen. Als je die jongeren gaat verbieden om zich te uiten in hun uiterlijk, denk ik dat je ook problemen kunt veroorzaken. Ze hebben niet veel macht in hun leven en hun uiterlijk is voor hen ook een machtsmiddel. Ze provoceren ermee, dat is waar maar ik vind dat niet negatief, ik vind het een spiegel van hoe het eraan toe is in de wereld.

Provoceren hoort bij de puberteit en ik snap wel dat ze het zo doen. Liever dit dan bv rellen/vechten/crimineel worden etc. Dat jongens erop reageren, tja, in de wereld staan de verhoudingen tussen man en vrouw ook op scherp. En sex sells, dat leren ze van ons hoor.

Dus om op je stelling te reageren, samenvattende, ja, logisch en daar doe je niet zoveel aan zonder kledingsregelementen en die vind ik dus te ver gaan. Leer ze maar om respect te hebben voor elkaar en het uiterlijk niet te zien als een feitelijke weergave van het innerlijk maar een manier van uiten. Die te maken heeft met veel zaken en erg persoonlijk is.

Ik zie de puberteit ook als een fase waarin je dit soort dingen kunt leren in redelijke veiligheid, hoe kleed je je en hoe gebruik je je uiterlijk of juist niet? Waarom uit je je zoals je doet met kleding/haar etc? Wie ben je en wat wil je bereiken etc etc. Allemaal leerzaam dus nee, ik zie geen reden om ze het te verbieden. Sex is gewoon onderdeel van het leven en als jongere ga je dat aan en ga je een leerproces aan. Ik vind dat je die niet zo moet verstoren.
Geen idee wat sex met een spagettibandje en een korte broek te maken heeft bij tieners.
Ik zat laatst een film uit de jaren 80 te kijken en daarin zat een meisje zo gekleed,
http://images.asos-media.com/inv/media/ ... ge1xxl.jpg
Een gesprek met een jongen op de bank te voeren. Zij wou net naar bed gaan en hij kwam voor haar vriendin en ze babbelden even.
Kortom, ik vind het gedoe (ook van mezelf) bij bloot heel raar aan het worden. Is echt iets van deze tijd, men wordt steeds preutser.
Als je jong en mooi bent mag je dat best laten zien.
Alle reacties Link kopieren
nou is het geen middelbare school maar ik heb een paar jaar geleden wel eens een studente in bikinitop op college gehad, was eerste jaarsvak dus ze zal rond de 18 jaar zijn, ik vind het onprofessioneel.
Alle reacties Link kopieren
ik laat iedere dag de hond uit en loop dan langs de fietsroute naar school hier en het valt mij juist op dat ook al vallen de mussen dood van het dak juist de jonge meiden (die nog slank zijn hahaha) nog steeds in een skinny lopen met een shirtje. Ik denk dat het hier dus wel mee valt
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
17-05-2017 14:07
Geen idee wat sex met een spagettibandje en een korte broek te maken heeft bij tieners.
Niets met sex, wel met anderen die in de klas misschien naast jouw klotsende oksels moeten zitten.

Persoonlijk vind ik oksels bijzonder onsmakelijk, helemaal bij warm weer, en vind spagettibandjes uitsluitend gepast in situaties waarbij mensen jou uit de weg kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
als ik zie wat er nu buiten rondloopt op de VO scholen .. Ik vind dat echt té.. DAt is kleding voor op vakantie niet op school.. Mega korte broekjes, topjes die buiken bloot laten. Op school van jongste worden ze naar huis gestuurd.. als je fatsoenlijk gekleed bent mag je terugkomen. Een leuk kort broekje kan prima maar je hebt kort en kort, idem met topjes, jurkjes en rokjes... Je hoeft niet je hele hebben en houden te laten zien. Natuurlijk mag je leuk gekleed gaan en heus niet tot aan je kin toe dicht, maar er zijn grenzen..

Ook zie je nu regelmatig net iets te dikke meisjes in te krappe kleding dat alle kwabbels eroverheen hangen, ook niet smaakvol. Koop kleding in je maat..
Het-groepje schreef:
17-05-2017 14:07

Als je jong en mooi bent mag je dat best laten zien.
En als je oud en/of lelijk bent moet je zoveel mogelijk bedekken?
twistnshout schreef:
17-05-2017 14:18
Niets met sex, wel met anderen die in de klas misschien naast jouw klotsende oksels moeten zitten.

Persoonlijk vind ik oksels bijzonder onsmakelijk, helemaal bij warm weer, en vind spagettibandjes uitsluitend gepast in situaties waarbij mensen jou uit de weg kunnen gaan.



Maar daar ging de megapost boven mijn reactie niet over he? :idee:

En ach.. klotsende oksels in een shirtje met mouwen of zonder maakt weinig verschil bij pubers.
Overdrijven kan je heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Nu wil ik wel even een paar punten aanhalen:
- Ik denk dat de meeste jongeren het middelbare schoolleven helemaal niet als werk zien of een werksfeer. "Werken? Wat nou werken ... werken is wat papa en mama doen en dat doe je als je volwassen bent en niet meer naar school gaat."
- Waarom speelt het 'te bloot' fenomeen zich alleen bij meiden af? Ik heb nog nooit gehoord dat er met jongens een probleem was dat ze zich 'te bloot' kleedden.
- Petjes op in de klas is toch van een andere orde, want dan verschuilt iemand zich en is diegene minder makkelijk aanspreekbaar.
- Waar zou dat preutse vandaan komen dan? Wat ik wel heel vaak merk is dat meiden roddelen (echt heel negatief) over anderen die er bloot bij lopen. Alsof ze jaloers zijn.
anoniem_346717 wijzigde dit bericht op 17-05-2017 15:14
1.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat ze te bloot zijn. Als ik zie hoe ze erbij lopen moet ik mezelf bedwingen om niet te kijken, het zijn nog kinderen maar met volwassen lichamen.
Alle reacties Link kopieren
ik vond vanmorgen een meisje op de basis school van mijn oudste (hij groep 3) zij (groep 8) al te bloot gekleed,
met zo blote buik en halter top en rok met spleet tot omhoog,

pff ik ben oud geworden en kennelijk misschien lelijk geworden omdat ik alleen maar denk mijn dochter gaat zo echt niet lopen O_O (gelukkig is dat nog een peuter)

ik kom ook dagelijks langs een schoolroute of zit met tieners in de bus, sommige zijn wel bloot gekleed inderdaad, maar echt te bloot ? nee met dit weer gebeurd dat toch
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Natuurlijk gaat het wel over sex. Of over sexualiteit, als je dat een betere term vindt. Of ook over sexualiteit, ja natuurlijk. Zie je geen verband met sexualiteit, dan denk ik dat je beter moet kijken. En nou en dat het over sexualiteit gaat? De puberteit is de levensfase waarin je dat gaat leren, hoe om te gaan met sex, je lichaam ed.

Als je redelijk bloot naar school gaat, krijg je te maken met jongens die kwijlend achter je aan lopen en/of je naroepen/niet respectvol behandelen/proberen te versieren. Tenzij je erg lelijk bent misschien. Hoezo gaat dat niet over sexualiteit dan? :@@:
Alle reacties Link kopieren
Feminisme is een beweging die streeft voor gelijke behandeling/rechten tussen mannen en vrouwen. Wanneer het voor mannen bijvoorbeeld normaal is om alleen in een zwembroek/ t shirt naar school te gaan, dan moeten vrouwen dus ook in hun hotpants en spaghettibandje naar school kunnen.

Ik zelf vind dat er genoeg manieren zijn om je met warme temperaturen zomers, maar wel 'netjes' te kleden als je naar school gaat. Voor mij is het niet nodig al die hotpants en crop tops op school. Maar als iemand het naar school wil dragen, tja prima :).
My life, my way
Flowers-and-roses schreef:
17-05-2017 14:43
Natuurlijk gaat het wel over sex. Of over sexualiteit, als je dat een betere term vindt. Of ook over sexualiteit, ja natuurlijk. Zie je geen verband met sexualiteit, dan denk ik dat je beter moet kijken. En nou en dat het over sexualiteit gaat? De puberteit is de levensfase waarin je dat gaat leren, hoe om te gaan met sex, je lichaam ed.

Als je redelijk bloot naar school gaat, krijg je te maken met jongens die kwijlend achter je aan lopen en/of je naroepen/niet respectvol behandelen/proberen te versieren. Tenzij je erg lelijk bent misschien. Hoezo gaat dat niet over sexualiteit dan? :@@:

Sorry maar ik ben nog nooit nageroepen in een spagettitopje en een korte broek.
Ik zie echt weinig naveltruitjes of sexy pakjes bij pubers en ik woon echt niet in een gehucht maar naast de hoofdstad.

En als jongens of mannen zich zo gedragen door een jurkje zonder mouwen of een spagettitopje dan vind ik dat eens wat beter in opgevoed moet worden.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 17-05-2017 14:51
2.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Flowers-and-roses schreef:
17-05-2017 14:43
Natuurlijk gaat het wel over sex. Of over sexualiteit, als je dat een betere term vindt. Of ook over sexualiteit, ja natuurlijk. Zie je geen verband met sexualiteit, dan denk ik dat je beter moet kijken. En nou en dat het over sexualiteit gaat? De puberteit is de levensfase waarin je dat gaat leren, hoe om te gaan met sex, je lichaam ed.

Als je redelijk bloot naar school gaat, krijg je te maken met jongens die kwijlend achter je aan lopen en/of je naroepen/niet respectvol behandelen/proberen te versieren. Tenzij je erg lelijk bent misschien. Hoezo gaat dat niet over sexualiteit dan? :@@:
Ze doen het niet voor niks inderdaad, en ook niet omdat het zo warm is ofzo. Ik vind het behoorlijk storend, ik zie vaak geen verschil tussen minder of meerderjarig dus fluit ik voor de zekerheid gewoon niemand meer na.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
17-05-2017 14:49
Sorry maar ik ben nog nooit nageroepen in een spagettitopje en een korte broek.
Ik zie echt weinig naveltruitjes of sexy pakjes bij pubers en ik woon echt niet in een gehucht maar naast de hoofdstad.

En als jongens of mannen zich zo gedragen door een jurkje zonder mouwen of een spagettitopje dan vind ik dat daar een goede opvoedtaak van ouders hoort te liggen.
Dat is de natuur, we kijken nu eenmaal graag naar mooie vrouwen. En alsof die meiden er voor niks zo bij lopen..
Platy schreef:
17-05-2017 14:49
Ze doen het niet voor niks inderdaad, en ook niet omdat het zo warm is ofzo. Ik vind het behoorlijk storend, ik zie vaak geen verschil tussen minder of meerderjarig dus fluit ik voor de zekerheid gewoon niemand meer na.
Gelukkig. Ik geloof dat je opzettelijk zo post dus zal er verder geen serieus antwoord aan vuil maken. :blabla:
Wat moet je anders aan zomers? Een top met spaghettibandjes en een korte broek is volkomen normaal. Dat was het ook 15 jaar geleden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven