veel te korte straf

19-05-2017 19:48 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op nieuwssite is te lezen dat 3 jonge daders een wel heel lichte straf krijgen voor een zwaar vergrijp:

Tegen een tweeling van 15 jaar en een verdachte van 16 is tot acht maanden jeugddetentie geëist voor de verkrachting van een 35-jarige vrouw in haar auto in Schiedam. Ook is er een voorwaardelijk vorm van jeugd-tbs geëist.
In november van vorig jaar werd de vrouw ’s avonds in haar eigen auto verkracht door de drie jongens uit Rotterdam aan de Bokelweg in Schiedam. Ze waren haar gevolgd toen ze van het station Schiedam-Centrum naar haar auto liep.

Maar 8 maanden jeugddetentie ! , voor iets waar die vrouw waarschijnlijk een leven lang last van houdt....

Waar gaat dat heen met Nederland ?
Wat wil je dan? Die jongens 15 jaar achter de tralies gooien? Ze zijn naast een straf veel meer gebaat bij behandeling en begeleiding. Nu kunnen ze hun leven nog omkeren. Na 15 jaar cel is dat veel moeilijker. En daar heeft de maatschappij uiteindelijk meer "last" van.
In Nederland hebben ze sowieso veel te licht straffen. Iemand die een dubbele moord heeft gepleegd weet ik uit ervaring kun je na 12 jaar 'gewoon' tegen komen op straat. Belachelijk gewoon.
Dat.

Ons rechtssysteem is gericht op rehabilitatie en niet op vergelding.
Ik snap best dat dat voor slachtoffers een hard gelag kan zijn.
Maar zou die vrouw beter af zijn als het leven van die jongens ook verwoest was? (Want ja, 15 jaar cel is best rampzalig )
En nu ga ik gauw dit topic uit mijn lijst gooien want ik weet al waar de discussie heen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
19-05-2017 19:54
Wat wil je dan? Die jongens 15 jaar achter de tralies gooien? Ze zijn naast een straf veel meer gebaat bij behandeling en begeleiding. Nu kunnen ze hun leven nog omkeren. Na 15 jaar cel is dat veel moeilijker. En daar heeft de maatschappij uiteindelijk meer "last" van.
Ik heb niet het idee dat een jeugdstraf van 8 maanden indruk maakt bij die types. Het leven en welzijn van die vrouw is ook belangrijk ! En dat blijkt niet uit de strafmaat.
Meer van 'je bent nu gepakt, niet meer doen hoor'.

Het is nogal wat wat ze hebben geflikt.
Er lijkt mij nog een verschil tussen 15 jaar cel en 8 maanden jeugddetentie.

Zal wel aan mij liggen, maar ik vind 8 maanden ook om van te huilen.
Laat ze desnoods zitten tot ze 18 zijn. Hebben ze tenminste 2 à 3 jaar gehad.
(En de tijd gehad om terwijl ze dan toch zitten een diploma te halen.)
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
19-05-2017 19:59
En nu ga ik gauw dit topic uit mijn lijst gooien want ik weet al waar de discussie heen gaat.
Dan weet je meer dan ik.
Starshine-2 schreef:
19-05-2017 19:58
Dat.

Ons rechtssysteem is gericht op rehabilitatie en niet op vergelding.
Ik snap best dat dat voor slachtoffers een hard gelag kan zijn.
Maar zou die vrouw beter af zijn als het leven van die jongens ook verwoest was? (Want ja, 15 jaar cel is best rampzalig )
Die krijgen geen 15 jaar cel want dat krijg je bij moord nog niet. Ik ben voor zware straffen .
Alle reacties Link kopieren
TinyBel schreef:
19-05-2017 20:01
Er lijkt mij nog een verschil tussen 15 jaar cel en 8 maanden jeugddetentie.

Zal wel aan mij liggen, maar ik vind 8 maanden ook om van te huilen.
Laat ze desnoods zitten tot ze 18 zijn. Hebben ze tenminste 2 à 3 jaar gehad.
(En de tijd gehad om terwijl ze dan toch zitten een diploma te halen.)
Inderdaad !
Tot hun 18 e zou ook mooi zijn. Een wat langere tijd, maakt hopelijk nog wat indruk, en ook een kans op een diploma etc.
kolibrie999 schreef:
19-05-2017 20:00
Ik heb niet het idee dat een jeugdstraf van 8 maanden indruk maakt bij die types. Het leven en welzijn van die vrouw is ook belangrijk ! En dat blijkt niet uit de strafmaat.
Meer van 'je bent nu gepakt, niet meer doen hoor'.

Het is nogal wat wat ze hebben geflikt.
Hoe denk jij dat Jeugddetentie er uit ziet dan? Is geen vakantie hoor.
kolibrie999 schreef:
19-05-2017 20:02
Inderdaad !
Tot hun 18 e zou ook mooi zijn. Een wat langere tijd, maakt hopelijk nog wat indruk, en ook een kans op een diploma etc.
Dat werkt volledig averechts, zoals elk onderzoek uitwijst.
8 mnd en jeugd tbs een lichte (terechte) strafeis?
Zeker geen idee wat dit behelst
anoniem_346296 wijzigde dit bericht op 19-05-2017 20:14
Reden: Geen ipv een
0.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat ik nog moet zeggen. Ik vind het echt veel te kort.

Als je er even bij stilstaat wat er gebeurd is, wat ze die vrouw hebben aangedaan, die is er ook niet met 8 maandjes vanaf...
kolibrie999 schreef:
19-05-2017 20:22
Ik weet niet wat ik nog moet zeggen. Ik vind het echt veel te kort.

Als je er even bij stilstaat wat er gebeurd is, wat ze die vrouw hebben aangedaan, die is er ook niet met 8 maandjes vanaf...
En ook niet met 40 jaar.

Doodstraf dan maar?
MoirenPhae schreef:
19-05-2017 20:04
Dat werkt volledig averechts, zoals elk onderzoek uitwijst.
8 maanden werkt averechts.
Doen ze het over 8 maanden toch weer opnieuw, want ze zijn nog altijd minderjarig en "ze krijgen toch maar 8 maand" (dixit henzelf).
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
19-05-2017 20:13
8 mnd en jeugd tbs een lichte (terechte) strafeis?
Zeker geen idee wat dit behelst
Ik vind het ook niet licht. Gezien hun leeftijd zelfs streng.
TinyBel schreef:
19-05-2017 20:27
8 maanden werkt averechts.
Doen ze het over 8 maanden toch weer opnieuw, want ze zijn nog altijd minderjarig en "ze krijgen toch maar 8 maand" (dixit henzelf).
Wat goed dat jij het beter weet dan alle onderzoeken die hier naar gedaan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb totaal geen verstand van rechtspraak en straffen. Maar gevoelsmatig krijg ik het idee dat slechts 8 maanden toch een soort boodschap afgeeft dat verkrachting niet een 'echt' misdrijf is.
Timetraveler schreef:
19-05-2017 20:31
Ik heb totaal geen verstand van rechtspraak en straffen. Maar gevoelsmatig krijg ik het idee dat slechts 8 maanden toch een soort boodschap afgeeft dat verkrachting niet een 'echt' misdrijf is.
Dat denk ik niet.
Ze krijgen behandeling enz.
Elk jaar binnen de gesloten jeugdzorg kost je een jaar school.
Dus hoe eerder weer buiten hoe beter.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Starshine-2 post_id=27098739 time=1495216719
Maar zou die vrouw beter af zijn als het leven van die jongens ook verwoest was? (Want ja, 15 jaar cel is best rampzalig )
[/quote]

Schrijf jij dit nu echt? Verwacht jij nu echt een soort van rare, indirecte empathie van het slachtoffer?
Iha willen slachtoffers dat daders achter de tralies verdwijnen. Omdat dat het leven in de samenleving veiliger maakt. Enig idee hoe het met het veiligheidsgevoel van slachtoffers van verkrachting is? En dan is dit nog eens een meervoudige verkrachting.
TBS kan toch door een rechter elke keer verlengd worden? Net zo lang tot ze geen gevaar meer zijn voor de samenleving. Althans, zoiets dacht ik te hebben gelezen ooit eens ergens. Dus dan is het helemaal geen milde straf.
piera12345 schreef:
19-05-2017 20:33
[quote=Starshine-2 post_id=27098739 time=1495216719
Maar zou die vrouw beter af zijn als het leven van die jongens ook verwoest was? (Want ja, 15 jaar cel is best rampzalig )
Schrijf jij dit nu echt? Verwacht jij nu echt een soort van rare, indirecte empathie van het slachtoffer?
Iha willen slachtoffers dat daders achter de tralies verdwijnen. Omdat dat het leven in de samenleving veiliger maakt. Enig idee hoe het met het veiligheidsgevoel van slachtoffers van verkrachting is? En dan is dit nog eens een meervoudige verkrachting.
[/quote]

Best wel. En zelfs zonder veroordeling van de dader hoeft je leven niet over te zijn.
De PIJ is voorwaardelijk. Maar vaak hele strenge criteria.
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
19-05-2017 20:29
Wat goed dat jij het beter weet dan alle onderzoeken die hier naar gedaan zijn.
Geef eens ff zo'n onderzoekje dan. Ben ik wel benieuwd naar. Want de groep jeugdtbs enzo worden niet echt de lieverdjes in de samenleving.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven