Politieagenten woedend door voorkeursbeleid in Rotterdam

22-05-2017 11:21 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even heb ik getwijfeld of ik dit artikel in het topic "Geen geld tekort bij politie Amsterdam" moet plaatsen, maar dat topic ging vooral over het megasalaris van Fatima Elatik. Dit vind ik een schandaal apart en heeft een eigen topic nodig. Wel vallen in dit artikel ook dezelfde namen als in het andere artikel. Het zogenaamde streven naar culturele diversiteit binnen de politie geeft op deze manier juist een zware ongelijke behandeling en werkt juist averechts is mijn mening. Misschien willen velen gewoon niet bij de politie, die moet je dan ook niet werven met een hoofddoek want ook dat is discriminatie. (zie punt 6 van kledingrichtlijnen in de islam op bekeerlingen.) Als ik kies voor een baan in de zorg ga ik niet overstag als de politie zegt 'kom bij ons werken want bij ons mag je een baggy-jeans dragen". Als je de hoofddoek toelaat kan de man (van het vliegend spaghettimonster) met het vergiet op zijn hoofd niet geweigerd worden.

Promoot het vak van de politie fatsoenlijk, met een fatsoenlijke CAO, met gelijke kansen, met fatsoenlijk salaris voor de agenten en niet alleen een absurd hoog salaris voor 'de zogenaamde top'. Dan komen kandidaten eerder. En stop met tellen hoeveel diversiteit er is. Het vak moet je roepen en niet lokken. Wat vinden jullie?


:sherlock:

AD

Politieagenten woedend door
voorkeursbeleid in Rotterdam


De Rotterdamse politie heeft in een sollicitatieprocedure allochtonen en vrouwen extra punten gegeven, waardoor zij meer kans maakten op een baan. De korpsleiding erkent dat er fouten zijn gemaakt. Agenten zijn woedend.
Koen Voskuil 19-05-17, 19:25 Laatste update: 19:31



Het diversiteitsbeleid van de politie blijft voor verhitte gemoederen zorgen. Nieuwste reden tot onvrede onder agenten is een recente sollicitatieprocedure waarin de politie-eenheid Rotterdam op zoek was naar een senior brigadier.

De Rotterdamse politie beoordeelde brieven van kandidaten op zeven criteria, zoals kennis, ervaring en motivatie. De zevende categorie was afkomst. Autochtone mannen kregen 1 punt toegekend, terwijl allochtone vrouwen 4 punten verdienden.

Agenten zijn woedend over die voorkeursbehandeling. ,,Op deze manier wordt er gediscrimineerd en worden allochtone medewerkers niet enkel op hun kwaliteiten geselecteerd”, zegt een politiemedewerker op anonieme basis.


Volgens hoogleraar Europees Arbeidsrecht Ferdinand Grapperhaus komt het in Rotterdam gehanteerde puntensysteem bij de briefselectie neer op ‘discriminatie’. Autochtone en mannelijke kandidaten maken immers minder kans door te stromen naar de volgende ronde.


Blunder

Na vragen van deze krant erkent de korpsleiding van de Nationale Politie dat Rotterdam een fout heeft gemaakt in de sollicitatieprocedure. Bij gelijke geschiktheid mag de voorkeur uitgaan naar een allochtone kandidaat, ,,maar pas na de beoordeling van alle criteria.” Om nieuwe blunders te voorkomen, zal de korpsleiding de landelijke richtlijnen rond sollicitatieprocedures ‘beter toelichten’ binnen de regionale eenheden.

Een technisch correcte uitvoering van de briefselectie zou niet hebben geleid tot een andere uitkomst.
Politie Rotterdam


Verder laat de politie weten dat 'uitsluitend geschikte kandidaten zijn uitgenodigd voor een gesprek' en dat 'een technisch correcte uitvoering van de briefselectie niet zou hebben geleid tot een andere uitkomst.'

De Rotterdamse sollicitatieprocedure is het zoveelste incident rond het diversiteitsbeleid van de politie. De Nationale Politie wil meer agenten werven van allochtone afkomst. ,,Er is een grote achterstand in te halen”, meldt de korpsleiding. Met name in wijken waar veel allochtonen wonen, kan een overwegend autochtone politie niet goed opereren.


De manier waarop

Maar de manier waarop de politie die achterstand inhaalt, ligt onder vuur. Zo zorgden uitspraken van de Amsterdamse politiechef Pieter Jaap Aalbersberg, die in deze krant het dragen van hoofddoeken door allochtone agentes als optie noemt, voor veel ophef.

Eerder bleek dat allochtone aspirant-agenten die de toelatingstest niet haalden, een extra trainingsprogramma kregen aangeboden. Afgelopen week onthulde deze krant dat de politie Amsterdam in de zoektocht naar een recherchechef op voorhand ‘iemand van een andere culturele afkomst’ wilde selecteren. Ook toen erkende de politie fout te zitten.



[foto:VVD-Kamerlid Ockje Tellegen © ANP]


VVD-Kamerlid Ockje Tellegen wil helderheid. ,, Het streven naar culturele diversiteit binnen de politie ondersteun ik, maar de manier waarop de politie dat tot nu toe wil realiseren niet. Een proefproject dat alleen allochtone aspirant-agenten een tweede kans geeft, het willen toestaan van hoofddoekjes bij de politie, en nu dit puntensysteem bij sollicitaties. Ik heb de minister van Veiligheid en Justitie om uitleg gevraagd. Er moet duidelijkheid komen over de manier waarop de politie diversiteit nastreeft. Dit is wat de VVD betreft niet de manier.”

Ten opzichte van 2013 is de instroom van aspiranten met een niet-westerse migrantenachtergrond vorig jaar bijna verdubbeld, zo blijkt uit de jaarverantwoording van de Nationale Politie. In 2013 ging het om 10,2 procent aspiranten. In 2016 steeg dat naar 19,5 procent.
missie_m wijzigde dit bericht op 22-05-2017 11:26
1.15% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
https://www.youtube.com/watch?v=iKcWu0tsiZM

Het doet me hieraan denken...
Van voorkeursbehandeling krijg je altijd scheve gezichten.
Ben benieuwd hoe een rechtszaak hierin zal vergaan. Als autochtone politieagente de discriminatie kaart laat zien omdat ze in deze sollicitatieprocedure is afgewezen om haar ras.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt geen enkel probleem met een agent die een hoofddoekje draagt. Vind dat we hier in NL daar ook veel te krampachtig over doen. In andere (niet moslim) landen kunnen mensen die dat willen al lang. In Canada, VS, Engeland, Australië mogen ambtenaren dat gewoon. En echt, het irriteert mij nog geen seconde dat ze een hoofddoek dragen, als ze hun werk maar gewoon goed doen.
Het is toch al een tijd bekend dat de politie een grote voorkeur voor minderheden heeft? Persoonlijk vind ik dit zo fout als wat. Mijns inziens moet iemand worden aangenomen omdat hij/zij over bepaalde capaciteiten beschikt en achtergrond is daar geen deel van.

Wat betreft hoofddoekjes: ik ben tegen. Een agent moet mijns inziens een neutraal uiterlijk hebben en hoofddoeken, keppels of andere religieuze uitingen halen die neutraliteit weg.
Overigens vraag ik me af waar links Nederland staat wat dit betreft. Wordt iemand afgewezen om zijn allochtone uiterlijk, dan staan ze op hun achterste benen. Ik ben benieuwd wat een Jesse Klaver of een DENKer hiervan vindt.
Mejuffrouwmuis schreef:
22-05-2017 11:37
Het is toch al een tijd bekend dat de politie een grote voorkeur voor minderheden heeft? Persoonlijk vind ik dit zo fout als wat. Mijns inziens moet iemand worden aangenomen omdat hij/zij over bepaalde capaciteiten beschikt en achtergrond is daar geen deel van.

Wat betreft hoofddoekjes: ik ben tegen. Een agent moet mijns inziens een neutraal uiterlijk hebben en hoofddoeken, keppels of andere religieuze uitingen halen die neutraliteit weg.
Helemaal mee eens. Ik neem zo iemand ook gewoon niet serieus, zeker niet om dat er aan die ideologie ook een juridisch systeem vast hangt. De staat is seculier, dan ambtenaren ook. Wel zo eerlijk en prettig.

En 100% tegen voorkeursbeleid. Je kiest mensen om hun capaciteiten, niet om welke Pokémon nog mist in het multiculturele kaartspel.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
22-05-2017 11:32
Ik heb echt geen enkel probleem met een agent die een hoofddoekje draagt. Vind dat we hier in NL daar ook veel te krampachtig over doen. In andere (niet moslim) landen kunnen mensen die dat willen al lang. In Canada, VS, Engeland, Australië mogen ambtenaren dat gewoon. En echt, het irriteert mij nog geen seconde dat ze een hoofddoek dragen, als ze hun werk maar gewoon goed doen.
Precies. Je ziet in Engeland ook Sikh agenten met hun turban. Hier zou de pleuris uitbreken als iemand dat hier doet. Dan vraag ik me af waarvoor mensen die hier tegen zijn zo bang zijn? Het zijn vaak ook mensen die ons blanke ras superieur vinden. Dan is het helemaal raar om er zo spastisch over te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er tegen. Niet tegen minderheden, maar wel wanneer zij de voorkeur krijgen.
Jaren geleden is dit ook al eens geprobeerd, maar er bleef maar weinig van over na een paar jaar.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
viva1966 schreef:
22-05-2017 12:43
Precies. Je ziet in Engeland ook Sikh agenten met hun turban. Hier zou de pleuris uitbreken als iemand dat hier doet. Dan vraag ik me af waarvoor mensen die hier tegen zijn zo bang zijn? Het zijn vaak ook mensen die ons blanke ras superieur vinden. Dan is het helemaal raar om er zo spastisch over te doen.
Jij dacht, ik frame even mensen die religie en staat gescheiden willen houden tot racisten. Newsflash: religie kent geen ras of kleur.
viva1966 schreef:
22-05-2017 12:43
Precies. Je ziet in Engeland ook Sikh agenten met hun turban. Hier zou de pleuris uitbreken als iemand dat hier doet. Dan vraag ik me af waarvoor mensen die hier tegen zijn zo bang zijn? Het zijn vaak ook mensen die ons blanke ras superieur vinden. Dan is het helemaal raar om er zo spastisch over te doen.
Dus bijna iedereen die voor de scheiding van kerk en staat is, is een racist. Ik vind dat jij raar doet.

Overigens gaat het in Engeland helemaal niet zo lekker met de multiculturele samenleving. Ze zijn daar nog gekker dan hier en hebben er zelfs shariarechtbanken. Ik vind Engeland daarom juist een voorbeeld waarom je geen hoofddoekjes moet toelaten bij de politie. De politie dient altijd neutraal te zijn en moet dat ook uitstralen.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
22-05-2017 11:32
Ik heb echt geen enkel probleem met een agent die een hoofddoekje draagt. Vind dat we hier in NL daar ook veel te krampachtig over doen. In andere (niet moslim) landen kunnen mensen die dat willen al lang. In Canada, VS, Engeland, Australië mogen ambtenaren dat gewoon. En echt, het irriteert mij nog geen seconde dat ze een hoofddoek dragen, als ze hun werk maar gewoon goed doen.
:sherlock:

De kleding van de politie lijkt toch eerder op mannenkleren. Dat mag dus niet. Het mag niet opvallen door prints, versiersels of felle kleuren. Het politie-uniform is zwart met felle gele vlakken/strepen. Dat mag dus niet. De hoofddoek word gedragen om als moslimma herkend te worden. Zodat men niet lastig gevallen mag worden. Een vrouw zonder hoofddoek mag ook NIET lastig gevallen worden. En de grootste moeite heb ik met punt 6: De kleding mag niet lijken op de kleding van ongelovige of afgedwaalde mensen En dat is wel degelijk ONDERSCHEID maken. Ik ben zonder hoofddoek NIET ongelovig en ik ben niet afgedwaald.
Als ik kledingrichtlijnen zou maken, en een punt 8 zou maken waarin stond "we willen vooral niet op moslims lijken" dan waren de rapen gaar. Maar andersom gebeurt het dus wel.

Gelijke behandeling ongeacht geloof achtergrond, cultuur, afkomst, huidskleur, leeftijd, sekse, opleiding, enz.enz. Maar dan moeten we ook geen onderscheid maken ongeacht geloof maar het ook niet toegestaan dat er onderscheid word gemaakt. We zijn allemaal gelijk of je nou christen bent, katholiek, boedist, Jehova, Jood of moslim.

Ik heb punt 2, 5en 6 van die kledingvoorschriften gequote te vinden op:


Bekeerlingen.n.
De richtlijnen omtrent kleding binnen de islam.

Hier zien we dus waarom het voor de vrouw is voorgeschreven om hun hoofd en lichaam te bedekken. Allah geeft hiervoor twee redenen: de eerste reden is zodat de moslimvrouwen herkend worden. De tweede reden die Allah geeft, is zodat de vrouw niet lastig gevallen wordt.

....................................

enz.enz.



2 De kleding van de vrouw dient niet overmatig versiert te zijn met allerlei prints, felle kleuren etc. De kleding van zowel de man als de vrouw dient geen afbeeldingen van levende wezens en dergelijke te hebben. Dit is onder andere omdat men gepaste kleding dient te dragen die geen overdreven aandacht op zich vestigt. Vestigt de hijaab dan geen aandacht op zich? Jawel, maar het bedekken van het lichaam gaat daarbij voor op het vermijden van aandacht.

5 De kleding van de man mag niet lijken op vrouwenkleding en andersom.
6 De kleding mag niet lijken op de kleding van ongelovige of afgedwaalde mensen; hiermee doelende op kleding waarmee zij zich kenmerken. Zoals dat de moslimman een keppeltje zou dragen om maar een voorbeeld te noemen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
22-05-2017 12:43
Precies. Je ziet in Engeland ook Sikh agenten met hun turban. Hier zou de pleuris uitbreken als iemand dat hier doet. Dan vraag ik me af waarvoor mensen die hier tegen zijn zo bang zijn? Het zijn vaak ook mensen die ons blanke ras superieur vinden. Dan is het helemaal raar om er zo spastisch over te doen.
:sherlock:

Google even om te achterhalen welke problemen er allemaal zijn vanwege dat ene geloof.
Onderstaande man was een voorbeeld voor de rest van de wereld:


Volgens Mustafa Kemal Atatürk, van 1923 tot 1938 president van Turkije, diende de islamitische hoofddoek om gehoorzaamheid, ondergeschiktheid en minderwaardigheid van vrouwen te tonen. Daarom verbood hij het dragen ervan in overheidsgebouwen en universiteiten en legde de gelijkwaardigheid van man en vrouw wettelijk vast.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
22-05-2017 12:43
Precies. Je ziet in Engeland ook Sikh agenten met hun turban. Hier zou de pleuris uitbreken als iemand dat hier doet. Dan vraag ik me af waarvoor mensen die hier tegen zijn zo bang zijn? Het zijn vaak ook mensen die ons blanke ras superieur vinden. Dan is het helemaal raar om er zo spastisch over te doen.
Ik wilde het net opmerken. In Londen laatst nog diverse agenten gezien met turban.

Het is al 10 jaar geleden dat ik in de VS was, maar als ik het me goed herinner heb ik daar immigration officers gezien met turban.
Alle reacties Link kopieren
Heb niet alles gelezen en wil het zeker niet hebben over wel of geen hoofddoek of voorkeursbehandelinge oid in dit antwoord maar veel overheidsinstanties zijn verplicht een bepaalde diversiteit aan medewerkers te hebben. Bereiken ze dat percentage niet dan kunnen er maatregelen volgen (geen idee hoe dat in zijn werk zou moeten gaan....ik vermoed een naming en shaming). Hoe kan die diversiteit dan worden bereikt als je geen statements mag maken mbt bijvoorbeeld de hoofddoek. Verder nog een nadenkertje...TO gaf aan dat je dan de man met her vergiet niet kan weigeren maar als we de hoofddoek weigeren zullen we dan ook een hangertje van een kruisje verbieden...gelijke behandeling toch....
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Zo denkt men er in Den Haag over..
Tegen behalve GroenLinks uiteraard en Henk Krol twijfelt nog.

https://www.youtube.com/watch?v=gg3Zrym4Pwc
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Subon
Klopt, en die diversiteit moet in alle functies zichtbaar zijn. Van laag naar hoog. Jammer dat je dan als autochtone man weinig kans hebt op promotie. Die plaatsen worden ook opgevuld door minderheden.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
22-05-2017 11:37
Het is toch al een tijd bekend dat de politie een grote voorkeur voor minderheden heeft? Persoonlijk vind ik dit zo fout als wat. Mijns inziens moet iemand worden aangenomen omdat hij/zij over bepaalde capaciteiten beschikt en achtergrond is daar geen deel van.

Wat betreft hoofddoekjes: ik ben tegen. Een agent moet mijns inziens een neutraal uiterlijk hebben en hoofddoeken, keppels of andere religieuze uitingen halen die neutraliteit weg.
De politietop is maar zo wit als het kan; als de politie een grote voorkeur voor allochtonen zou hebben zou je het daar zeker moeten kunnen zien...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
foutje
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
subon schreef:
22-05-2017 15:30
Heb niet alles gelezen en wil het zeker niet hebben over wel of geen hoofddoek of voorkeursbehandelinge oid in dit antwoord maar veel overheidsinstanties zijn verplicht een bepaalde diversiteit aan medewerkers te hebben. Bereiken ze dat percentage niet dan kunnen er maatregelen volgen (geen idee hoe dat in zijn werk zou moeten gaan....ik vermoed een naming en shaming). Hoe kan die diversiteit dan worden bereikt als je geen statements mag maken mbt bijvoorbeeld de hoofddoek. Verder nog een nadenkertje...TO gaf aan dat je dan de man met her vergiet niet kan weigeren maar als we de hoofddoek weigeren zullen we dan ook een hangertje van een kruisje verbieden...gelijke behandeling toch....
Tja, ik vind quota waar voor ook onzin, en van ons belastinggeld heb ik liever dat ze de beste mensen aan nemen die er zijn te vinden.

En dat nadenkertje? Nou, dan verbieden we geen enkele ideologische uiting en dan is een hamer en sikkel ook prima, en een hakenkruis op je arm.

Ik wens ook niet geconfronteerd te worden met iemands morele opvattingen als die uit het christendom komen, dat terzijde.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
22-05-2017 11:32
Ik heb echt geen enkel probleem met een agent die een hoofddoekje draagt. Vind dat we hier in NL daar ook veel te krampachtig over doen. In andere (niet moslim) landen kunnen mensen die dat willen al lang. In Canada, VS, Engeland, Australië mogen ambtenaren dat gewoon. En echt, het irriteert mij nog geen seconde dat ze een hoofddoek dragen, als ze hun werk maar gewoon goed doen.
In Canada en UK kennen ze ook de sharia. Wil je die hier ook? Overigens blijkt in de praktijk dat niet echt veel moslima's zo'n baan willen, maar wel dat mannen die moslim zijn toestemming vragen om hun baard te laten staan. Niet echt effectief he als je meer conservatieve moslima's wilt.

Ik heb wel problemen met religieuze uitingen van politieagenten. En vind daar niks krampachtigs aan.
Alle reacties Link kopieren
marcellav schreef:
22-05-2017 16:06
Subon
Klopt, en die diversiteit moet in alle functies zichtbaar zijn. Van laag naar hoog. Jammer dat je dan als autochtone man weinig kans hebt op promotie. Die plaatsen worden ook opgevuld door minderheden.
Etnische diversiteit prima.
Religieuze diversiteit ook prima, maar geen uitingen daarvan niet prima. Ik hoef gewoonweg niet te weten welk geloof een diender aanhangt en of hij/zij hetero/holebi/transgender etc is. Totaal geen behoefte aan om terug in de tijd te gaan. Gewoon echt niet.
anoniem_346740 wijzigde dit bericht op 22-05-2017 18:47
Reden: Grr
2.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
piera12345 schreef:
22-05-2017 18:45
Etnische diversiteit prima.
Religieuze diversiteit ook prima, maar geen uitingen daarvan niet prima. Ik hoef gewoonweg niet te weten welk geloof een diender aanhangt en of hij/zij hetero/holebi/transgender etc is. Totaal geen behoefte aan om terug in de tijd te gaan. Gewoon echt niet.
Wat is de reden dat je het van een diender niet wilt weten want zoals je het nu zegt lijkt het alsof het je bij andere vakgebieden niks uitmaakt.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
marcellav schreef:
22-05-2017 16:06
Subon
Klopt, en die diversiteit moet in alle functies zichtbaar zijn. Van laag naar hoog. Jammer dat je dan als autochtone man weinig kans hebt op promotie. Die plaatsen worden ook opgevuld door minderheden.
Deels herkenbaar. Op mijn werk wordt het doorgroeien beperkt door alleen mensen onderaan aan te nemen en niet te zorgen voor doorgroei maar gewoon te schrappen.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven