Geluk

27-05-2007 15:24 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Had gister een lang gesprek met uiteenlopende mensen vanuit verschillende culturen (onder het genot van veel teveel wijn) een gesprek over geluk.

Wat maakt een mens gelukkig? Ik ben geneigd te zeggen: de afwezigheid van ongeluk. Redelijk simplistisch gesteld natuurlijk, maar ik kon niets anders opnoemen.



Toen ik zestien was meende ik dat geluk afhing van materiele zaken. Een groot huis, een leuke auto voor de deur en een vleugelpiano ipv mijn kleine studiepiano moesten mij allemaal gelukkig maken. Na veel reizen ben ik erachter gekomen dat mijn voorstellingen van geluk op zestienjarige leeftijd niet met de werkelijkheid strookten. Ik woon al tijden in een piepklein studentenkamertje en heb geen behoefte aan een groot huis. Nu ik veel geld te besteden heb, en mezelf weleens laat gaan in het schoendendepartement, merk ik ook dat ik niet gelukkig word van een paar designerlaarzen. Mijn uiterlijk verfraaien (borstvergroting) maakte me zekerder, maar gelúkkig? Dat kan ik niet zeggen.



Een relatie dan? Ik ben geneigd om relaties met mensen als de meest waardevolle invulling van het leven te zien. Na een breuk met een goede vriendin voelde ik me diep ellendig, dus dat lijkt een indicatie te zijn. Ik reis om culturen te ontdekken, maar nog meer denk ik om andere mensen te ontmoeten en met elkaar op te trekken. In alle vrijheid en tijd van de wereld.

Mijn doel wat ik me nu stel, is ergens in een zonnig land een klein huisje met veranda op de kop te tikken en waar ik dag in dag uit slippers kan dragen. Ook simplistisch wellicht, maar het voelt nu op dit moment zo.



Wat is geluk, hoe verkrijg je het en wat maakt een mens gelukkig?



(Ik zit in examenperiode, dus topics openen is ernstig studieontwijkend gedrag, hoewel het best studiegerelateerd is;))
Alle reacties Link kopieren
Wat studeer je, vrijetijdskunde? :? of psychologie?
Alle reacties Link kopieren
Wat studeer je, vrijetijdskunde? :? of psychologie?
Filosofie en psychologie. Vrijetijdskunde:D



Ik had toch wel van jou verwacht dat je zou zeggen: een kind:P
Alle reacties Link kopieren
Wat mij gelukkig maakt? Gewoon, dat ik lekker in m'n vel zit, dat m'n leven loopt zoals het loopt met alle pieken en dalen die daar bij horen, dat er onvoorwaardelijk van me gehouden wordt en dat ik onvoorwaardelijk van anderen kan houden, dat ik mezelf best een leuk mens vind.

Maar vooral het samenzijn met Lief maakt m'n geluksgevoel compleet. Ik heb elke dag een paar kleine geluksmomenten en daarvan hangen de meesten toch samen met lief.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk  dat geluk zit in wezenlijke doelen voor jezelf te kunnen nastreven en halen. De eerste levensbehoeften, zoals een dak boven je hoofd, kleding en voedsel zijn te weinig voor een gelukkigmakend gevoel. Als de eerste prioriteiten zijn bevredigd, wil dat nog niet zeggen dat je gelukkig bent.



Belangrijk is dat je je eigen persoonlijke wensen kunt vervullen. Jij had het over een vleugel in je openingspost. Een voorwaarde voor mij is bijvoorbeeld dat ik kan zingen. Niet alleen in de badkamer, maar ook zo af en toe es op het podium. Dat maakt me gelukkig. Kan ik maanden niet zingen, of heb ik door omstandigheden geen vaste band of muzikanten, dan word ik ongelukkig, chagrijnig en soms opgefokt.



Daarnaast zijn contacten inderdaad belangrijk voor een mens. Een mens is een kuddedier en heeft anderen nodig, zeggen ze. Ik denk dat dat klopt. Het is een gelukkigmakend gevoel dat je voor een ander iets betekent of belangrijk bent....



Zo, dit zijn wat van mijn overpeinzingen...
Alle reacties Link kopieren
Pers, je studie succesvol afronden kan ook een gelukkig gevoel teweeg brengen. Dus als goede moeder stuur ik je van je pc en aan je studie.;)



Mijn geluk zit in mijn kinderen,  het feit dat ik eindelijk zeker ben dat mijn verleden nu echt verleden is en ik door kan, dat ik weet dat ondanks alles wat er mis is gegaan in mijn relatie mijn man nog altijd vanme houdt en tot in de eeuwigheid bij me blijft en mijn nieuwste geluk is dat ik de stap uit de deur gemaakt heb en nu (vrijwilligers) werk doe waar ik me ontzettend goed door voel en merk hoe positief ik verander.



Ik voelde me gelukkig en trots dat mijn zoon van de week in de krant stond. Zijn uitspraken waren zo herkenbaar en de reacties leuk. Dat heb ik er maar mooi van gemaakt....samen met de rest en hemzelf niet in het minst.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger dacht ik dat bepaalde doelen mij geluk zouden brengen. Ik was altijd bezig met de toekomst: als ik dit bereikt heb dan...



Maar toen ik afstudeerde merkte ik dat ik bij mezelf dacht: wat is er nu veranderd? Er is een plechtigheid, een papiertje, maar voel ik me nu wezenlijk anders dan de dag ervoor? Idem dito met de eerste baan, het halen van het rijbewijs, voor het eerst in een ver land...



Als ik moet zeggen waar ik op dit moment nou echt gelukkig van wordt is het antwoord: mijn vriend....
Alle reacties Link kopieren
Lolotte, mooie post! :D
Alle reacties Link kopieren
Dat geluk de afwezigheid van ongeluk is vind ik wat te makkelijk. Als je niet ongelukkig bent, ben je niet automatisch gelukkig. Zo werkt het niet.

Geluk is een soort basis volgens mij. Waarje, ook al is het leven zwaar kut, op terug kunt vallen. Niet dat je dan meteen staat juichen van happiness zo werkt het ook niet. Maar het geeft je op de bodem van de put het inzicht dat er meer is, dat je hier ook wel weer uitkomt en dat je ook als het allemaal tegenzit nog van kleine dingen kunt genieten. Dat is geluk denk ik.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Zuss, in jouw laatste posting zeg je het bijna allemaal al voor mij. Mijn enige aanvulling? De aanwezigheid van ongeluk maakt niet dat iemand dús ongelukkig is.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Klopt Roosvrouw. Ik heb dit al eens eerder verteld hier, vertel ik het gewoon nog een keer.

Toen ik na de crematie van mijn zus weer aan het werk ging, liep ik op een dag langs de taxi standplaats op Den Haag HS. Het was heerlijk weer, het stikte van de meeuwen daar en uit alle taxi's klonk muziek, allerlei soorten dwars door elkaar heen. De taxi chauffeurs stonden met elkaar te lachen en te praten, het zonnetje scheen en ik was even zo ontzettend gelukkig met de wereld en met mijn leven.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren


Lolotte, mooie post! :D



Zo'n reactie zorgt ook nogeens voor een gelukkig gevoel. Dank je wel Mar.:D



Maar ik zie wel dat ik in mijn voorgaande post een aantal belangrijke geluksfactoren vergeten ben.:$

Tegelijkertijd ongeveer als dat ik mijn hoofd eindelijk eens buiten de deur stak zijn er een aantal vriendschappen ontstaan die me oh zo dierbaar zijn. De vriendschappen gelden ook voor de kinderen onderling. Elk van ons heeft wel ergens een deuk dieper of minder diep en gisteravond zei ik nog dat het wel lijkt alsof we daardoor juist zo schitteren. Opmerkingen als jij net maakt noemen wij kicks voor niks.:D

Zo'n kleine opmerking kan zoveel doen. En ook in grotere dingen zijn we er voor elkaar. Het is echt heel bijzonder hoe het tussen ons werkt. Vriendschappen dacht ik wel gehad te hebben in mijn leven, maar alles verbleekt bij dit stel.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het..uhm.. echte, grote geluk iets dat je achteraf voelt. Dus terugkijkend besef je je opeens dat je op een bepaald moment echt gelukkig was. En dat is bij mij ook niet het 'halen van doelen' of zo. Daar ben ik dan blij mee of tevreden over, maar wordt ik an sich niet gelukkig van. Natuurlijk zijn er heel veel momenten waarop je niet ongelukkig bent. Maar om bij de afwezigheid van ongeluk nou direct te spreken van geluk? Dan ben je met heel weinig tevreden, denk ik:)



Momenten die er heel dicht in de buurt komen heb je natuurlijk wel! Bijv. een avond vol goede gesprekken met vrienden. Dan kun je 's nachts zo ongelooflijk gelukkig naar huis lopen! Of natuurlijk muziek. Als mooie muziek op het goede moment komt krijg ik soms echt het gevoel dat ik uit elkaar knal van geluk. Zo'n moment dat even alles op 1 lijn zit bij wijze van spreken. :P En dat je bijna mee moet bleren, moet springen of juist gekruld in een hoekje moet gaan zitten luisteren om het nog een beetje draaglijk te houden (klinkt erg, maar is dus van geluk:D).



Qua reizen vraag ik me eigenlijk af waarom ik daar zo gelukkig van wordt. Ik heb inmiddels stapels prachtige herinneringen aan momenten dat ik op reis echt gelukkig was , maar weet eigenlijk niet waarom die situaties nou juist zo mooi waren. Op zich neem je jezelf ook mee, dus zou de omgeving toch niet moeten uitmaken?
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben ik te simplistisch, maar voor mij is geluk denken dat je gelukkig bent. Of beter: er van overtuigd zijn dat je gelukkig bent. Dan ben je gelukkig, of je het nou bent of niet. En als je denkt dat je ongelukkig bent kan niets ter wereld ervoor zorgen dat je het wel bent. Het zit allemaal in je hoofd.



Richard Cory, says it all.
Alle reacties Link kopieren
Meestal ben ik tevreden en soms gelukkig. Heel soms ben ik "ongelukkig" maar nooit lang.

Het zijn vaak simpele dingen die mij gelukkig doen voelen, goed uitgeslapen opstaan als de zon schijnt, met mooi weer over de snelweg rijden met mijn favoriete cd op, een compliment van een vriend, een andere vriend die na een lange ziekte weer leert lopen of met z'n allen buiten eten.



Eigenlijk ben ik best rijk....denk ik dan...



Ik word altijd wel een beetje ongelukkig als het lang slecht weer is.



(Hey Pers, en nou weer aan de studie hoor! Foei!:-))
Alle reacties Link kopieren
Geluk is niet krijgen wat je wilt, maar willen wat je krijgt.



Die hoorde ik vorige week voorbij komen en dat is het volgens mij wel zo'n beetje. Ik kan anders niet verklaren waarom mensen die in mijn ogen niets hebben, zelfs geen gezondheid, tóch gelukkig zijn. Geluk is volgens mij het aanvaarden van het leven zoals het komt.
Alle reacties Link kopieren


Misschien ben ik te simplistisch, maar voor mij is geluk denken dat je gelukkig bent. Of beter: er van overtuigd zijn dat je gelukkig bent. Dan ben je gelukkig, of je het nou bent of niet. En als je denkt dat je ongelukkig bent kan niets ter wereld ervoor zorgen dat je het wel bent. Het zit allemaal in je hoofd.



Richard Cory, says it all.


Whenever Richard Cory went down town,

We people on the pavement looked at him:

He was a gentleman from sole to crown,

Clean favored, and imperially slim.



And he was always quietly arrayed,

And he was always human when he talked;

But still he fluttered pulses when he said,

"Good-morning," and he glittered when he walked.



And he was rich - yes, richer than a king -

And admirably schooled in every grace;

In fine we thought that he was everything

To make us wish that we were in his place.



So on we worked, and waited for the light,

And went without the meat, and cursed the bread;

And Richard Cory, one calm summer night,

Went home and put a bullet through his head.
Alle reacties Link kopieren
Geluk zit inderdaad in momenten. een bepaald moment, waardoor je je goed voelt. Ik voel me gelukkig als ik fiets of wandel door de mooie natuur bijvoorbeeld. Dat is een soort flow.

Net asl met muziek maken, als dat lekker gaat en alles valt op zijn plek, dan ben ik zielsgelukkig en voel me totaal.



Allerlei andere flow-momenten: de zon zien ondergaan in de zee, geur van gras of bloesem, aardige mensen tegenkomen, iets doen waar je bang voor bent, en dan merken dat het meevalt. Dus je eigen grenzen verleggen.
Alle reacties Link kopieren
Of mijn neefje van 4 jaar, over uit Amerika, die mij met een ernstig snoetje aan kijkt en dan zegt : "You're my best friend."



Dan smelt ik van geluk, wat een manneke!
Alle reacties Link kopieren
En zodra ik op reis ga, ben ik gelukkig. Van reizen word ik gelukkig. Van het onderweg zijn met alle gebreken, in bussen, treinen, vliegtuigen, auto's word ik blij ondanks de soms onvermijdbare shit die het met zich mee brengt.



Ik ben zo gelukkig dat ik ongeveer één ker per zes weken voor de baas op reis mag en dat zijn altijd weer heerlijke dagen.



Twee weken terug in Italie : een stracciatella ijsje met stukken pure chocola zo groot als walnoten en dan 's avonds kuieren door zo'n dorpje , dat maakt mij echt happy de peppy....tja simpele ziel hè....:)
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat heb ik ook. Of wandelen in de late avondzon op een verlaten strand...in een ver land dan he.

En dan de geur opsnuiven van lavendel...of bougainville.
Alle reacties Link kopieren
Ken je de pijnbomengeur in Zuid Frankrijk en Noord Spanje? Daar kan ik gewoon heimwee naar hebben, als je dat zo kan noemen...
Alle reacties Link kopieren
Jaaaayh!!!

Dat noem ik altijd nostalgie..
Alle reacties Link kopieren
Geluk is voor mij dat alles om me heen gewoon klopt. Ik voel me (lichamelijk) comfortabel, m´n gezin loopt lekker, ik ben niet moe of chaggereinig, m´n werk is leuk, etc.



En leuk vooruitzicht, zoals bijv. een etentje met vrienden of een korte vakantie, maakt het natuurijk helemaal af.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me eigenlijk meestal gelukkig, ook als niet alles goedgaat. Niet persé alleen als er leuke dingen gebeuren of als alles loopt zoals het moet. Ik heb zoveel om dankbaar voor te zijn en ik vind verlangen dat alles perfect loopt gewoon wel ver gaan.



Eigenlijk bedenk ik me dagelijks hoe gelukkig ik ben, dat probeer ik tenminste wel. Ik ben gezond, heb een zware maar leuke baan, een lieve man, een geweldige dochter, ik zie de toekomst rooskleurig in (en dat is volgens mij het belangrijkste), en er komt nog een baby bij. Tuurlijk zijn er ook negatieve kanten, zoals de buurt waarin ik woon, mijn financiele situatie en mijn studie die niet opschiet, maar dat zijn eigenlijk bijzaken voor mijn gevoel en zorgen er niet voor dat ik minder gelukkig ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven