Moet roken verboden worden onder werktijd?

07-06-2017 15:27 648 berichten
Ik wil een discussie beginnen over roken op het werk. Ik stoor me eraan op het werk dat collega's vaker 'even' gaan roken en zijn zo 10 minuten weg. nu zat ik op de site van AD mijn dagelijkse portie nieuws te lezen en ik kwam dit interessante stuk tegen. Ik snap ook niet dat werkgevers dit accepteren.

http://magazine.intermediair.nl/issue/2 ... -het-werk/

Wat is de rede dat werkgevers roken accepteren en hoe kunnen de niet-rokers gecompenseerd worden?

Roken op het werk moet kunnen

Totaal aantal stemmen: 272

Eens (42%)
Oneens (42%)
Maakt mij niet uit (16%)
Alle reacties Link kopieren
Jij zit het AD te lezen op je werk.
En je hebt wat veel noten op je zang voor iemand die nét pas terug is van een burn-out na éven werken. Ga je voor de populariteitsprijs dit jaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat rokers maar elk uur tien minuten naar buiten moeten kunnen om te gaan roken. Helemaal verboden hoeft natuurlijk niet, maar ze kunnen toch prima alleen roken in de gewone pauzes, de pauzes die iedereen heeft (roker of niet-roker)
My life, my way
nessemeisje schreef:
07-06-2017 15:30
Jij zit het AD te lezen op je werk.
En je hebt wat veel noten op je zang voor iemand die nét pas terug is van een burn-out na éven werken. Ga je voor de populariteitsprijs dit jaar?
Ik ben nu niet aan het werk, ik stoor me eraan ja. Heb je nog wat inhoudelijks te vertellen over dit onderwerp?
Alle reacties Link kopieren
Van mij mogen ze óf instellen dat niet-rokers die minuten buiten pauzetijd ook mogen gebruiken voor iets anders (blokje om, boek lezen, etc.) óf gewoon roken in de pauzes.
Als je met onder werktijd de niet-pauzes bedoelt vind ik het niet kunnen. In de pauzes moet iedereen lekker zelf weten wat hij doet.
Timetraveler schreef:
07-06-2017 15:35
Van mij mogen ze óf instellen dat niet-rokers die minuten buiten pauzetijd ook mogen gebruiken voor iets anders (blokje om, boek lezen, etc.) óf gewoon roken in de pauzes.
Dit. :thumbsup:
Ik vind dat mijn werkgever niks te zeggen heeft over hoe ik mijn pauze besteed, als ik die rokend wil doorbrengen is dat mijn zaak.
Ieder uur een rookpauze vind ik nergens voor nodig dus dat mag best worden afgeschaft.
En ja ik ben zelf een roker.
Ik denk dat het niet zo zwart/wit is. Het ligt heel aan de normen waar je werkt.

Er zijn genoeg werkplekken waar rokers eigenlijk de kantjes er vanaf lopen, omdat ze veel meer pauze nemen dan mensen die niet roken.

Er zijn ook genoeg werkplekken waar het niet gaat om de uren die je maakt, maar om het werk dat je aflevert. Een rookpauze (of frisse luchtpauze of drinkpauze of whatever) kan juist helpen om daarna weer een uur productief bezig te zijn. Maar zoiets moet dan niet alleen voor rokers gelden.

Als werkgever zou ik het wel in de gaten houden, pas dan kan je onderzoeken of het belemmerend is of gewoon prima binnen je eigen bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Ttass30 schreef:
07-06-2017 15:33
Ik ben nu niet aan het werk, ik stoor me eraan ja. Heb je nog wat inhoudelijks te vertellen over dit onderwerp?
"Bovendien zijn ze sneller afgeleid en vaker ziek dan niet rokende werknemers." De langdurig zieken in mijn organisatie zijn allemaal niet-rokers trouwens.
Jij rookt niet toch?

Verder kun je niet non-stop 8 uur per dag achter elkaar geconcentreerd blijven, dus afleiding zoeken is prima. Dat adviseert de arbo-arts zelfs. De een doet dat in roken (even van de werkplek af en naar buiten), de ander in met z'n telefoon spelen, weer een ander leest de krant, gaat bij een collega kletsen. Ik zie het probleem niet.
Overigens rookt mijn directe collega. Die gaat echt niet elk uur roken. En is een keiharde werker. Het wordt weer in het extreme getrokken door mensen die erg graag op hun collega's zitten te letten. Misschien dat eens verbieden.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft moet roken kunnen zolang het niet de spuigaten uitloopt. Kijk als je ieder uur twee keer weg moeten om aan je peuk te lurken dan vraag ik me af wat er van werken terechtkomt. Maar je hebt ook collega's die overal uitgebreid een praatje gaan maken of een half uur op het toilet zitten. Waar leg je de grens? Zolang ik er geen last van heb vind ik het prima.

Enne nog vergeten te vermelden: ik rook (gelukkig) niet.
elle1976 wijzigde dit bericht op 07-06-2017 15:45
7.23% gewijzigd
stellar schreef:
07-06-2017 15:39
Ik vind dat mijn werkgever niks te zeggen heeft over hoe ik mijn pauze besteed, als ik die rokend wil doorbrengen is dat mijn zaak.
Ieder uur een rookpauze vind ik nergens voor nodig dus dat mag best worden afgeschaft.
En ja ik ben zelf een roker.
Volgens mij gaat het om de tijd die rookt buiten de pauzes om. Voor de mensen die dat doen dan.
Bij mijn eerste werkgever, kreeg je elk jaar acht bonnetjes voor acht snipperuren. Die mocht je opnemen als het werk het toeliet. En met een uur eerder naar huis, een uur later beginnen of een uur extra pauze en dan shoppen. Het was gewoon een van je eigen snipperdag maar het scheelde veel administratie door die losse tegoedbonnen voor een uur.

Idee voor rokers. Rook-bonnetjes van je snipperdagen.
Wat mensen in hun pauze doen moeten ze zelf weten, maar buiten de pauzetijden om blijf je werken want daar krijg je eenmaal voor betaald, niet om te gaan roken.
Alle reacties Link kopieren
Interessant, ik ben het met je eens: in de pauzes of anders niet.

Heb het wel eens vergeleken met breien of iets anders onproductiefs: stel dat ik in de baas z'n tijd een paar keer per dag 10 minuten zou gaan breien (of tafeltennissen, of sudoku'en). Dan zou iedereen zeggen: hallooooo? je wordt hier betaald om te werken hoor!

Ik blijf het raar vinden buiten de pauzes om.
Nou nee, het ligt aan het werk (in een winkel of restaurant moet er altijd iemand aanwezig zijn dus dan zullen de pauzes wel af gesproken moeten worden), in andere omgevingen heb je een bepaald percentage van je werktijd pauze en weer elders maakt het niet uit zo lang je je werk maar af krijgt.

Pauze is pauze, en daar in mag je doen wat je wil.

Te dikke mensen zijn ook vaker ziek (ja, dit is zo, gemiddeld genomen). Geen dikke mensen meer aan nemen of verplichten in de pauze te gaan bewegen?
Alle reacties Link kopieren
Pfff let tocht niet altijd zo op elkaar! Bij onze afdeling gaat de ene collega 3x per dag 10 min roken, de andere collega gaat een stukje wandelen en weer een andere collega gaat elke dag 2 keer 20 minuten poepen. Ik sta wel eens wat langer te kletsen met collega's. Misschien moet onze baas ons allemaal maar vastbinden op onze stoelen?
Tiswa schreef:
07-06-2017 15:45
Pfff let tocht niet altijd zo op elkaar! Bij onze afdeling gaat de ene collega 3x per dag 10 min roken, de andere collega gaat een stukje wandelen en weer een andere collega gaat elke dag 2 keer 20 minuten poepen. Ik sta wel eens wat langer te kletsen met collega's. Misschien moet onze baas ons allemaal maar vastbinden op onze stoelen?
Ik heb zelf ook zo een collega, loopt 90% van de tijd te ouwehoeren en dat houdt maar niet op, maar wel beledigd zijn als iemand er wat van zegt.
Alle reacties Link kopieren
In de pauzes: ja, anders: nee. Ik heb het echt heel erg vaak meegemaakt tijdens mijn (bij)banen. Toen ik jonger was, werkte ik in de kroeg en was het alleen 'geaccepteerd' als je rookpauze hield, anders had je maar geen pauze. Ging je rookpauze houden zonder een sigaret op te steken, werd je weggestuurd en vuil aangekeken. Ook tijdens mijn baan in het ziekenhuis rookten mensen na de lunchpauze nog 10-15 minuten, terwijl de rest weer aan het ploeteren was. Echt zwaar irritant.
In de pauze's maakt het mij echt niet uit wat iemand doet, het gaat mij om tussen werkuren roken. Ik vind het niet eerlijk voor de niet-rokers die werken gewoon door.
Tiswa schreef:
07-06-2017 15:45
Pfff let tocht niet altijd zo op elkaar! Bij onze afdeling gaat de ene collega 3x per dag 10 min roken, de andere collega gaat een stukje wandelen en weer een andere collega gaat elke dag 2 keer 20 minuten poepen. Ik sta wel eens wat langer te kletsen met collega's. Misschien moet onze baas ons allemaal maar vastbinden op onze stoelen?
Precies dit. Toen ik nog rookte waren het er 3 op een dag onder werktijd. Pauze pakken deed ik niet, mijn bammetje at ik achter mijn bureau. Terwijl ik even buiten was roken kwam ik vaak ook tot hele andere inzichten omdat je in een andere omgeving zat. Werkte bij mij misschien wel productiever :-D
Ik zou kilo's boter op mijn hoofd hebben als ik zou zeggen mijn collega's zijn vaak ziek, dat gaat mij niets aan. iedereen heeft zijn eigen 'rugzak'het gaat mij puur om het roken buiten de pauze.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
07-06-2017 15:49
Ik heb zelf ook zo een collega, loopt 90% van de tijd te ouwehoeren en dat houdt maar niet op, maar wel beledigd zijn als iemand er wat van zegt.
Oh maar ik heb en ben geen collega die 90% van de tijd staat te ouwehoeren hoor :)

Bij ons wordt hard gewerkt, maar we hebben allemaal zo onze manieren om ff de druk van de ketel te halen. Of dat nu met roken, wandelen, poepen of een praatje maken is. Op de meeste plekken gaat dat zo, dus dat gezeur over roken snap ik gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
tja, wat dan nog meer? niet je facebook checken buiten de pauze om, alleen koffie halen in de pauze? geen blokje om als je hoofd even leeg is? Niet even babbelen met collegas onder werktijd, makeup bijwerken mag natuurlijk ook niet. en al zeker geen AD lezen, of posten op het viva forum.....

Mijn rokende collega rookt denk ik 4 sigaretten op een werkdag, heb ik geen last van hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wát een gezeik.
Houd je ook bij hoe vaak iemand naar het toilet gaat? Misschien gaat die roker maar 2 keer per dag buiten pauzetijd en een ander wel 10 keer. Let lekker op jezelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven