Speelt leeftijd en opleiding een rol bij ouderschap?

31-05-2007 12:21 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vind jij dat leeftijd een rol speelt bij ouderschap. Denk jij dat een gemiddeld iemand van 30+ een beter opvoeding kan geven dan iemand van 20? En vind je dat iemand die universitair opgeleid is een betere kennis heeft om een kind groot te brengen dan iemand met MBO?



Dit is heel zwart-wit allemaal. Maar ben toch heel benieuwd hoe anderen hierover denken.



Persoonlijk vind ik dat je vaak verschil ziet in het soort mens als je iemand met een universitair diploma naast iemand met een MBO diploma zet. Heel ander slag volk vaak. Of is dit nu discriminerend? Ik wil hiermee niemand benadelen dat is niet mijn bedoeling. Je merkt alleen verschil aan karakters en gedragingen en normen en waarden.



En kan leeftijd ook een rol spelen? Iemand die zijn wilde haren nog niet verloren is kan een minder goede opvoeding geven dan iemand die stabiel in het leven staat en veel levenservaring heeft.
Ik geloof niet in beter en slechter als je het over leeftijd/opleiding hebt; hooguit anders.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt inderdaad een stuk beter. Iedereen doet namelijk zijn uiterste best. Ik had het misschien anders neer moeten zetten. Of iemand met meer levenservaring en kennis en een hooggenoten opleiding een kind een RIJKERE opvoeding kan geven (rijk aan kennis en levenslessen, stabiliteit etc.)
Ik vind dat een kind dat met boeken opgroeit, een rijkere opvoeding krijgt dan een kind dat zónder boeken opgroeit. Dan laat ik in het midden of opleiding en/of leeftijd daar iets mee te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of leeftijd er iets toe doet, maar opleiding zeker wel. Mijn schoonfamilie is een typisch arbeidersgezin: schoonmoeder huisvrouw, wijlen mijn schoonvader arbeider, zwager arbeider en mijn man als enige van het gezin HBO opgeleid. De interesses van mijn schoonmoeder en zwager liggen mijlenver uiteen met onze interesses. Zo interesseren zij zich bijvoorbeeld totaal niet in wat er zoal in de wereld gebeurt; het hele maatschappelijke gebeuren gaat aan hen voorbij (maar de nieuwste mobiele telefoon weer niet...). Over het werk van mijn man werd altijd wat geschamperd (hij is P&O adviseur bij een gemeente) in de vorm van flauwe ambtenarengrappen. Als ik bij mijn schoonmoeder op bezoek ben, heeft ze het of over het weer of over wat mijn oudste neef nu weer heeft uitgespookt. Toen mijn schoonvader nog leefde, zag je al een kloof ontstaan tussen mijn man en de rest van zijn familie, maar na het overlijden van mijn schoonvader is dat alleen nog maar erger geworden.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk speelt de achtergrond van de ouders een belangrijke rol als het gaat om hoe een kind zich ontwikkelt. Als er thuis alleen maar naar belspellen en as the world turns wordt gekeken en naar Frans Bauer wordt geluisterd is er een grote kans dat het kind dat overneemt en misschien niet zo veel leert als een kind dat veel voorgelezen wordt, naar educatieve programma's kijkt en bv meegenomen wordt naar het theater of klassieke concerten. Veel jongeren die een (klassiek) instrument bespelen hebben dat van huis uit meegekregen (vader speelt cello, moeder viool, broer altviool en zus ook viool of zoiets). Liefde voor kunst en cultuur wordt in elk geval heel vaak van huis uit meegegeven weet ik. 

Ik denk dat iets als de woordenschat van de ouders ook van invloed is op een kind. Sommige mensen hebben zo'n beperkte woordenschat, en je merkt dan aan kinderen dat ze dat gaan overnemen. Het praten leren ze toch van de ouders (en de rest van de directe omgeving natuurlijk).

Jong of oud maakt denk ik niet zo veel uit. Een jong stel kan misschien net zo goed zorgen voor een kind dan een ouder stel. Het is denk ik meer het milieu waar een kind geboren wordt dat van grote invloed is op zijn/haar ontwikkeling. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd maar ik denk dat het vaak op gaat.
Alle reacties Link kopieren
Traincha, precies wat ik bedoel. Hele andere interesses.



En met boeken opgroeien lijkt me ook perfect. Je word daar zoveel wijzer van dan alleen maar gamen op een PS2 bijvoorbeeld.



Het zal er ook aan liggen hoeveel moeite jij wil doen voor een educatieve opvoeding voor je kind. Ik denk niet dat je perse hoogopgeleid daarvoor hoeft te zijn, maar misschien dat je dan net wat meer stilstaat bij wat je je kind bijbrengt en wat niet.



(ikke heel erg bang om iemand te kwetsen)
Alle reacties Link kopieren
Opleiding hoeft er niet altijd iets mee te maken hebben. Zowel mijn man als ikzelf zijn MBO'ers. Beide uit arbeidersgezinnen met werkende vaders en huismoeders. Toch hebben wij veel interesse in de maatschappij, vinden lezen erg belangrijk en hopen dat onze zoon leren leuk vind en hogeronderwijs wil gaan volgen. Wij zullen hem daar zeker in stimuleren. In die zin proberen wij met onze opvoeding onze zoon een verrijking mee te geven.



Daarnaast, je kan nog zo'n hoge opleiding genoten hebben, naast een verrijking door kennisoverdracht, hebben kinderen voor veel liefde, veiligheid en genegenheid nodig. En dat lijkt mij bepaald niet opleidingsniveau gerelateerd.



Ik denk zelf zoveel ouders, zoveel opvoedingen. De verschillen zijn zodanig dat er moeilijk een lijn in te trekken valt tussen hoog en la(a)g(er) opgeleidt. Zo zijn de ervaringen van Traincha en mijzelf al tegenovergesteld en zo zal het vast ook vaker voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Opleiding is idd niet altijd van invloed, maar interesses thuis wel. Mijn vader heeft alleen lagere school en moeder alleen huishoudschool maar zij hebben altijd veel interesse getoond in de maatschappij, kranten en boeken gelezen, houden van kunst en klassieke muziek. Ik heb als enige in de familie HBO gedaan maar merk geen grote verschillen in hoe we in het leven staan. Zo'n papiertje heeft daar denk ik ook niet veel mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
 Daarnaast, je kan nog zo'n hoge opleiding genoten hebben, naast een verrijking door kennisoverdracht, hebben kinderen voor veel liefde, veiligheid en genegenheid nodig. Denk juist dat dat meer gegeven wordt door mensen met een mbo opleiding.Die hoeven niet zo nodig een carriere te hebben omdat het anders zonde is van hun opleiding.

Je ziet toch dat de hoger opgeleiden meer werken en vaak samen ook meer werken.

Vader en moeder met een fulltime baan en de kids naar de opvang van 7 tot 19 uur( spreek uit ervaring helaas)
Alle reacties Link kopieren




quote: Soesa reageerde



 Daarnaast, je kan nog zo'n hoge opleiding genoten hebben, naast een verrijking door kennisoverdracht, hebben kinderen voor veel liefde, veiligheid en genegenheid nodig. Denk juist dat dat meer gegeven wordt door mensen met een mbo opleiding.Die hoeven niet zo nodig een carriere te hebben omdat het anders zonde is van hun opleiding.

Je ziet toch dat de hoger opgeleiden meer werken en vaak samen ook meer werken.

Vader en moeder met een fulltime baan en de kids naar de opvang van 7 tot 19 uur( spreek uit ervaring helaas)
Persoonlijk denk ik dat het net zo'n vooroordeel is als het punt van hoger opgeleidt zijn.
Denk juist dat dat meer gegeven wordt door mensen met een mbo opleiding.Die hoeven niet zo nodig een carriere te hebben omdat het anders zonde is van hun opleiding.

Zo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft mavo en mbo gedaan, ik ben zonder diploma zwanger met negentien jaar van de mavo gestapt. Mijn man was toen de oudste geboren werd net eenentwintig, ik was twintig. Daarbij zat ik volop in de worsteling over mijn verleden.

Je zou zeggen geen goede start als ouders, maar mijn schoonfamilie stond er de eerste drie jaar naast, omdat we bij schoonmoeder inwoonden.

Maar eenmaal op ons zelf zijn er nog vier kinderen bijgekomen. De jongste is inmiddels acht. Ja, het is niet altijd gemakkelijk gegaan. Deels doordat ik een deuk had die zijn weerslag had, deels door gezondheidsproblemen bij mij. Daarnaast blijkt oudste zon, dyslexie te hebben, zoon van twaalf ADHD, Asperger en dyslexie te hebben en jongste wordt binenkort getest, zit vrijwel zeker ADHD en dyslexie in.

En tóch heb ik geweldige kinderen, met een brede interesse, die het goed doen op school, die sociaal ontzettend ontwikkeld zijn en ga zo maar door met positieve dingen opsommen. Oudste heeft VMBO in een keer vlekkeloos gehaald, dochter doet (met haar luie kont, zonder veel moeite) Atheneum, zoon van twaalf gaat komend jaar naar de brugklas HAVO/Atheneum.

Als je onze start, onze opleiding, onze leeftijden en woonomgeving bekijkt en denkt aan de openingsposting zou je haast denken dat ons gezin gedoemd was te mislukken. Niets is minder waar. En ik vorm heus geen uitzondering. Ben het dus totaal niet met de openingposting eens..

Alle reacties Link kopieren
Tja, ik kan alleen uit eigen ervaring putten en die is dat een gedegen opleiding mijn schoonfamilie nooit heeft geinteresseerd. Mijn man heeft alles op eigen kracht moeten doen en is nooit gestimuleerd door zijn ouders om iets van zijn leven te maken. Helpen bij huiswerk? Hij moest het de leraren maar vragen. Als ie stratenmaker was geworden, was het ook goed (in de ogen van mijn schoonfamilie misschien zelfs beter!) geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hoogopgeleide ouders voeden anders op , niet persé beter........ oké , dan zal Pietje van de carriére-ouders naar de creche gaan en met educatief speelgoed spelen..........Marietje van thuisblijfmoeder helpt met afwassen en koekjesbakken en kent alle dieren van de kinderboerderij bij naam.



Ik ben zelf niet hoog opgeleid , ben jaren thuis geweest toen ze klein waren , heb altijd het geduld en de tijd gehad voor spelletjes, lummelen , zandbakken , voorlezen , eindeloos de eendjes voeren , knutselwerken maken , ritjes met de bus of tram zonder een ander doel dn de rit op zich , en speeltuinen...........  ik heb geen idee wat ze meer geleerd zouden hebben dan op een peutwerspeelzaal . Wij lezen beiden de krant...de kinderen alleen de sportpagina  :o Ik lees me suf............ heeft de oudste gedaan tót de hormonen begonnen op te spelen...  Kinderen erven je interresses enerzijds, anderzijds weten ze niet beter dan waar ze mee groot gebracht zijn. Is niet meer dan logisch dat kinderen van sportieve ouders liever sporten dan lezen ( over t algemeen genomen )  en vice versa .





Wat zijn nou láágopgeleide mensen in de meeste posters hun ogen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren






 

Persoonlijk denk ik dat het net zo'n vooroordeel is als het punt van hoger opgeleidt zijn.

Ik zie het ja. ;)
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft mavo en mbo gedaan, ik ben zonder diploma zwanger met negentien jaar van de mavo gestapt.     Hoelang heb jij over de MAVO gedaan ????  :D    
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Met 19 van de mavo??? 4 mavo?  Hoe krijg je dat voor elkaar!



Knap!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Leeftijd ? Ja , speelt ook een rol......... Laat ik ht lichamelijke aspect maar even buiten beschouwing , maar ik denk dat hoe langer je wacht hoe meer je denkt te weten , wat echt niet altijd een voordeel is.

Jongere ouders "doen maar wat " ( grof gezegd ) met vaak héle leuke resultaten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Traincha, wat een instelling hebben jouw schoonouders. :(

Ik werd zelf van huis uit juist overgestimuleerd om te leren, maar heb er niets maar dan ook niets van gebakken doordat mijn leven daar op z'n kop stond. Heb pas jaren geleden een opleiding (LOI) doktersassistente gedaan, wat me wel goed afging tot op één module.

Mijn man werd ook gestimuleerd om te leren, maar hij wilde liever met zijn handen werken. We hebben hierdoor niet een superinkomen, maar hij doet het werk dat hij graag wil. Hij doet elektrotechniek en zijn vakmanschap zorgt dat hij genoeg klanten heeft.:D
Alle reacties Link kopieren
Wat ik dus bedoelde te zeggen is dat opleiding er in die zin wel toe doet als je van huis uit ook gestimuleerd wordt om verder te leren en iets van je leven te maken. Gelukkig werd dat bij mij thuis wel gestimuleerd. Hell! Ik heb heel wat ruzies moeten doorstaan vanwege slechte rapporten.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd juist thuis niet gestimuleerd om te gaan studeren en heb dat wel gedaan. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel. Heel erg gestimuleerd worden om te gaan studeren kan juist ook heel averechts uitpakken.
Alle reacties Link kopieren




quote: Soesa reageerde





 

Persoonlijk denk ik dat het net zo'n vooroordeel is als het punt van hoger opgeleidt zijn.



Ik zie het ja. ;)

Ik weet niet waar je precies op doelt, maar het heeft vast te maken met d, t, of dt. Dat zijn grammatica regels die ik consequent blijf vergeten. Daar kan geen opleiding tegen op :P
Alle reacties Link kopieren
quote: Lesley01 schreef

Persoonlijk vind ik dat je vaak verschil ziet in het soort mens als je iemand met een universitair diploma naast iemand met een MBO diploma zet. Heel ander slag volk vaak. Of is dit nu discriminerend? Ik wil hiermee niemand benadelen dat is niet mijn bedoeling. Je merkt alleen verschil aan karakters en gedragingen en normen en waarden. ja,................ ga je die verschillen die JIJ merkt ook nog vertellen dan ? Doen wij het ook.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tokkies lezen geen viva,  dus die zie je hier niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven