Stiefdochter zoekt onderdak

10-06-2007 16:51 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft een dochter van 19 jaar. Ze woonde bij haar moeder, maar omdat de vriend van haar moeder haar op 1 januari zo ernstig bedreigd heeft dat de politie erbij moest komen woont ze nu ergens anders. Ze woont bij de moeder van een vriendin. Daar wonen echter ook haar zoon en haar zus met haar man. Omdat het teveel wordt moet ze er eigenlijk nu in juli uit.



Terug naar haar moeder wil ze niet, want ze is als de doods voor die man, en terecht. Ook bij ons kan ze niet, want wij hebben een klein 2 kamer appartement. En voor 3 volwassenen is dat gewoon te krap. Ze staat wel ingeschreven voor een huurwoning, maar ja......dat duurt een eeuwigheid. Urgentie bestaat eigenlijk niet meer, dus dat schiet ook niet op.  Particulier huren gaat ook niet, ze heeft een inkomen van 800 euro, dan kan je nooit een huur van 500 opbrengen. Haar moeder betaalt niet, en mijn vriend heeft geen geld (is bezig met schuldsanering) dankzij haar moeder.



In mijn ogen zou haar oma de beste optie zijn, 3 slaapkamers en alleen en ze woont in dezelfde plaats. Maar ja...oma wil niet, dus daar valt niks aan te doen.



We hebben nu totaal geen opties meer (behalve vanavond de staatsloterij winnen ;)). Heeft iemand enig idee?
Alle reacties Link kopieren
Huurwoning zoeken in kleinere plaats? Daar zijn de huren meestal een heel stuk lager. Of tijdelijk "op kamers"? Deze zijn meestal ook niet zo duur als 500 euro. Of andere (= beter betaalde) baan zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat is nogal wat dat ze niet bij haar eigen vader terecht kan....kunnen jullie niet een paar maanden met drieën op een appartement? Dan zou ze samen met iemand anders een flatje kunnen huren?
Alle reacties Link kopieren
In deze omgeving sta je direct ingeschreven bij alle omliggende gemeenten, dat zijn er een stuk of 7. Verder kan niet, als je geen eigen vervoer hebt. Kamers zijn hier ook niet te krijgen, studenten hebben er al problemen mee. En een andere baan zoeken terwijl je totaal geen opleiding hebt is lastig, we zijn allang blij dat ze deze heeft en dat onlangs een contract voor een jaar heeft gekregen. Toch bedankt voor je reactie.
Alle reacties Link kopieren


Nou, dat is nogal wat dat ze niet bij haar eigen vader terecht kan....kunnen jullie niet een paar maanden met drieën op een appartement? Dan zou ze samen met iemand anders een flatje kunnen huren?









Ja...wij zouden het ook graag anders zien. Maar ik heb maar 1 slaapkamer en het zou geheid ruzie worden als we dagelijks op elkaar lip zitten. Dat is voor ons niet leuk en voor haar ook niet. Dat gaat echt werkelijk niet.



Een vriendin van haar staat ook ingeschreven en ze hebben al afgesproken als de een een woning heeft de ander daar bij intrekt. Maar ja...dan moet er nog wel een woning aangeboden krijgen.



Mijn vriend gaat deze week bij Direct Wonen kijken, maar echt goedkoop is dat niet.
Alle reacties Link kopieren


Een vriendin van haar staat ook ingeschreven en ze hebben al afgesproken als de een een woning heeft de ander daar bij intrekt. Maar ja...dan moet er nog wel een woning aangeboden krijgen.



Mijn vriend gaat deze week bij Direct Wonen kijken, maar echt goedkoop is dat niet.





Als toch al met die vriendin gaat samenwonen, dan kunnen ze toch gewoon die vrije sector huur doen? dan split je de 500 euro die je betaalt per maand en heb je ook nog eens een ruimere woning vaak, en die huizen kun je vaak volgende maand al in.
Andere opties:



- Op het huis of de kamer passen van iemand die voor langere tijd naar het buitenland gaat. (Mijn vriend heeft in zijn studententijd op die manier de hele stad doorkruist: drie maanden hier, drie maanden daar, enz.)

- Caravan / pipowagen / grote bungalowtent aanschaffen en in de tuin zetten.

- Voor de zomer een zomerhuisje huren.

- Op zoek naar een jong stel, dat net een huis gekocht heeft maar nu toch weer uit elkaar gaat. Afzonderlijk kunnen ze de huur vaak niet opbrengen. Kijken of je daar tijdelijk een kamer kunt huren.

- Baan zoeken waar inwoning bij hoort, bijvoorbeeld au pair, of sommige stages op boerenbedrijf.



Meer weet ik even niet.
Alle reacties Link kopieren
anti kraak wonen
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Kraken. :)
Alle reacties Link kopieren
Het is jammer dat het hoogseizoen er aankomt maar anders had een tent/vouwwagen/caravan op een camping een oplossing kunnen zijn. Mijn zwager heeft 3 maanden in een caravan gewoont en dat is tijdelijk best te doen. Of misschien een mini camping in de buurt? Die willen misschien ook wel wat voor je doen.



Zijn er helemaal geen mensen in de buurt die een kamer over hebben en verhuren? Misschien een onderkomen van "vrienden van het platteland" in de buurt?



Wat ook nog kan is van appartement ruilen met oma? Of dat jullie bij oma gaan en zij in jullie huis? Als oma dat wilt natuurlijk :).



Verder weet ik eigenlijk ook niks.
Alle reacties Link kopieren


Andere opties:



- Op het huis of de kamer passen van iemand die voor langere tijd naar het buitenland gaat. (Mijn vriend heeft in zijn studententijd op die manier de hele stad doorkruist: drie maanden hier, drie maanden daar, enz.)

Die kennen we helaas niet.

- Caravan / pipowagen / grote bungalowtent aanschaffen en in de tuin zetten.

Welke tuin? Wij hebben geen tuin.

- Voor de zomer een zomerhuisje huren.

Hier in de omgeving zijn die niet. Aangezien ze op de fiets naar haar werk moet, kan het ook niet ver weg.

- Op zoek naar een jong stel, dat net een huis gekocht heeft maar nu toch weer uit elkaar gaat. Afzonderlijk kunnen ze de huur vaak niet opbrengen. Kijken of je daar tijdelijk een kamer kunt huren.

Kennen we ook helaas niet. Ik kijk wel op Marktplaats of er mensen iemand zoeken voor inwoning, maar heb dat nog niet gevonden.

- Baan zoeken waar inwoning bij hoort, bijvoorbeeld au pair, of sommige stages op boerenbedrijf.

Zoals ik al schreef, ze heeft geen opleiding weet alleen veel van paarden. Ze heeft al een aantal keren bij mensen gewoond waar ze de paarden trainden en dat zou ze graag willen doen. Maar ja...dat is moeilijk te vinden.



Die vriendin wil niet in de vrije sector wonen,

alleen via een woningstichting. Waarom weet ik ook niet, vind het wel

raar. Die vriendin zit ook niet op een schopstoel, woont nog bij haar

ouders. Ik heb gevraagd of ze daar dan niet een tijdje terecht kon,

maar dat kon ook niet, helaas.
Alle reacties Link kopieren


Het is jammer dat het hoogseizoen er aankomt maar anders had een tent/vouwwagen/caravan op een camping een oplossing kunnen zijn. Mijn zwager heeft 3 maanden in een caravan gewoont en dat is tijdelijk best te doen. Of misschien een mini camping in de buurt? Die willen misschien ook wel wat voor je doen.



Zijn er helemaal geen mensen in de buurt die een kamer over hebben en verhuren? Misschien een onderkomen van "vrienden van het platteland" in de buurt?



Wat ook nog kan is van appartement ruilen met oma? Of dat jullie bij oma gaan en zij in jullie huis? Als oma dat wilt natuurlijk :).



Verder weet ik eigenlijk ook niks.





Ik zou graag het appartement willen ruilen, stuk groter dan van mij. Maar ik heb een steile trap naar het woongedeelte en mijn schoonmoeder heeft moeite met trappen lopen.



Ik geloof niet dat er hier een minicamping in de buurt is. Heb geen idee eigenlijk, kan wel eens rondkijken. Maar ja...wat kost dat in het hoogseizoen?



We hadden 1 iemand in de kennisenkring die een camper had staan bij zijn boerderij, daar kon ze in wonen. Maar helaas...die boerderij is verkocht inmiddels. Daarbij heeft ze dus nu die baan en was het te ver weg.
Alle reacties Link kopieren




quote: Bronny reageerde



Nou, dat is nogal wat dat ze niet bij haar eigen vader terecht kan....kunnen jullie niet een paar maanden met drieën op een appartement? Dan zou ze samen met iemand anders een flatje kunnen huren?



Ja...wij zouden het ook graag anders zien. Maar ik heb maar 1 slaapkamer en het zou geheid ruzie worden als we dagelijks op elkaar lip zitten. Dat is voor ons niet leuk en voor haar ook niet. Dat gaat echt werkelijk niet.



Een vriendin van haar staat ook ingeschreven en ze hebben al afgesproken als de een een woning heeft de ander daar bij intrekt. Maar ja...dan moet er nog wel een woning aangeboden krijgen.



Mijn vriend gaat deze week bij Direct Wonen kijken, maar echt goedkoop is dat niet.

Google 's op anti-kraak in je woonplaats, misschien is dat een optie? Of tijdelijk op een huis passen van iemand die langer op reis gaat?
- Op het huis of de kamer passen van iemand die

voor langere tijd naar het buitenland gaat. (Mijn vriend heeft in zijn

studententijd op die manier de hele stad doorkruist: drie maanden hier,

drie maanden daar, enz.)

Die kennen we helaas niet.


-

Op zoek naar een jong stel, dat net een huis gekocht heeft maar nu toch

weer uit elkaar gaat. Afzonderlijk kunnen ze de huur vaak niet

opbrengen. Kijken of je daar tijdelijk een kamer kunt huren.

Kennen we ook helaas niet. Ik kijk wel op Marktplaats of er mensen iemand zoeken voor inwoning, maar heb dat nog niet gevonden.


- Baan zoeken waar inwoning bij hoort, bijvoorbeeld au pair, of sommige stages op boerenbedrijf.

Zoals

ik al schreef, ze heeft geen opleiding weet alleen veel van paarden. Ze

heeft al een aantal keren bij mensen gewoond waar ze de paarden

trainden en dat zou ze graag willen doen. Maar ja...dat is moeilijk te

vinden.












"Kennen we niet" of "moeilijk te vinden", daar moet je je nu even niet bij neerleggen. Je wilt toch dat er een oplossing komt, of niet? Tijd om je netwerk in te schakelen, en dat is groter dan je denkt!



Bel of mail al je vrienden en bekenden en leg het probleem voor. Vraag of zij weer rond willen vragen bij hun vrienden. Laat je stiefdochter hetzelfde doen. Vraag of oma hetzelfde wil doen. Schakel alle kennissen van oma in, en hun kinderen en kleinkinderen. Laat je vriend het aan al zijn collega's doorvertellen.

Laat je stiefdochter op de fiets al die paardenmensen langs gaan, en vertellen wat ze wil.

Kijk niet alleen op marktplaats, maar zet zelf ook een advertentie. En op  ViaVia, en in de oproepjes van de Viva, en op welke site jij en stiefdochter verder maar kunnen verzinnen. Hang briefjes op bij supermarkten - vraag daarop niet naar een kamer, maar bied oppas voor huis en huisdieren aan.

Kopieer briefjes en bevestig ze aan fietssturen (zag ik een jongen hier op de Dam doen.)

Bel desnoods aan bij studentenhuizen, spreek mensen op straat aan die je ziet verhuizen. Doe alle dingen die je durft en ook nog een paar die je niet durft en eigenlijk gek vindt.



Ik hoop dat het lukt!
Alle reacties Link kopieren
Verder weet ik eigenlijk ook niks. Ik zou graag het appartement willen ruilen, stuk groter dan van mij. Maar ik heb een steile trap naar het woongedeelte en mijn schoonmoeder heeft moeite met trappen lopen.

Dat schiet dan ook niet op. Je moet er niet aan denken dat er wat gebeurd!



Ik geloof niet dat er hier een minicamping in de buurt is. Heb geen idee eigenlijk, kan wel eens rondkijken. Maar ja...wat kost dat in het hoogseizoen?

Ja, dat hoogseizoen is lastig! Je hebt misschien bij een mini camiing oid de mogelijkheid om een prijs af te spreken. De meeste campings hebben arrangementen maar die gelden meestal alleen in voor- en naseizoen.



We hadden 1 iemand in de kennisenkring die een camper had staan bij zijn boerderij, daar kon ze in wonen. Maar helaas...die boerderij is verkocht inmiddels. Daarbij heeft ze dus nu die baan en was het te ver weg.

Dat is balen! Jullie zitten niet bij een kerk of vereniging oid? Die kunnen meestal ook wel wat regelen?

En de gemeente waar zij vandaan komt / waar jullie wonen, kunnen die niks doen?



Ik weet niet of het wat is en waar jullie wonen maar kwam dit nog tegen:

http://www.kamernet.nl/
- Voor de zomer een zomerhuisje huren.Hier in de omgeving zijn die niet. Aangezien ze op de fiets naar haar werk moet, kan het ook niet ver weg.
Wat noem je ver weg? Ik heb een tijd dagelijks 14 km heen en weer gefietst. 's Zomers is dat prima te doen, met een goede fiets.



En anders schaft ze een brommertje aan.
Alle reacties Link kopieren
Als het mijn (stief)kind was had ik haar toch tijdelijk onderdak gegeven totdat ze een eigen vaste plek kon krijgen.Gewoon een luchtbed in de kamer als je geen extra slaapkamer hebt,voor tijdelijk gaat dat wel.Je kunt haar moeilijk elke dag ergens anders onderdak laten zoeken of in het ergste geval op straat laten ronddolen of crisesplaatsing in een opvanginstelling.Particuliere sector heeft genoeg woonruimte,althans waar ik woon wel.In welke regio zoekt ze?

Zet zelf een advertentie op marktplaats,daar krijg je genoeg aanbod op,vraag gelijk medehuurders,als je een flatje met 3 slaapkamers kunt krijgen kun je de kosten met 3 personen delen,wel alledrie dan medehuurders op het huurcontract,kan meestal wel in overleg met de huurbaas.Bij direct wonen heb je wel extra kosten,inschrijving/administratie kosten en een maand huur als zoekkosten,daarbovenop nog btw dus je kunt beter direct huren via particuliere verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor alle adviezen. Sommige ga ik achteraan, sommige heb ik toch helaas niet zoveel aan.  Mijn netwerk is niet groot, echt werkelijk waar niet. Daarbij wonen de meeste mensen die ik ken te ver weg, anderhalf uur met de auto is uiteindelijk niet te doen met de fiets. Ik heb al eens gezegd dat ze meer bij die paardenmensen moet informeren, dat zijn toch vaak degene die meer ruimte hebben. Ik ga zeker zelfs advertenties zetten, hopelijk lukt dat. Studentenhuizen heb je hier niet, dit is niet echt een studentenstad.



De gemeente doet helaas niets. De enige manier om een urgentieverklaring te krijgen is dat ze haar 9 maanden volgen, wat ze allemaal doet enzo. Ja...vraag me niet waarom, ik snap het ook niet. Pas als hun dan na 9 maanden vinden dat het nodig is krijgt ze een urgentieverklaring. Vreemde regeling. Ik heb nu even op kamernet gekeken en volgens mij staat daar wel wat op. Goeie tip!! Bedankt.



Een brommertje aanschaffen? Waarvan? Ze heeft geen spaargeld (heeft haar moeder opgemaakt), haar vader gaat de schuldsanering in (dankzij haar moeder) en oma betaalt niks.



En hoewel ik het goed met haar kan vinden, wil ik haar niet in huis hebben. 1 Nacht oke, 2 zou ook nog gaan, maar meer niet. We zijn allebei (en mijn vriend ook) eigenwijs en koppig en als we dan dagelijks boven op elkaars lip zitten dan gaat dat mis. Ik heb 7 jaar alleen gewoond, ben blij dat mijn vriend onregelmatig werkt zodat ik ook nog tijd voor mezelf heb en ik zou gek worden als ik constant iemand om me heen heb. Nee, dat werkt echt niet.



Maar kamernet is volgens mij wel een goede tip. Ik laat het weten als het geholpen heeft. Bedankt.
Visje, heb je al geprobeerd contact op te nemen met het maatschappelijk werk, of met een instelling voor hulpverlening aan jeugd? Als ze bedreigd is en niet meer thuis terecht kan, is dit wel een crisissituatie. En dat soort instellingen hebben ook weer contact met gastgezinnen, begeleid op kamers wonen, et cetera. Op z'n minst kunnen zij misschien zorgen dat die urgentie wat minder lang duurt?



Onderschat je eigen netwerk niet...  Zelfs een niet-sociaal iemand als ik heeft nog een netwerk.
[Nog even over dat netwerk: als jij drie mensen kent (niet te optimistisch, toch?), en die kennen elk weer drie andere mensen + drie familieleden, en die kennen weer net zoveel mensen, dan kun je op die manier al meer dan 100 mensen bereiken. Lijkt me best het proberen waard...]
Ik vind het niet vreemd dat er voor dit soort gevallen geen urgentie meer geldt. Ik vind het wél vreemd dat jullie (haar vader!) haar niet in huis nemen, hoe klein jullie ook wonen.

Wat zal zij zich in de steek gelaten voelen zeg, bedreigd door de partner van haar moeder, niet welkom bij haar vader. Sjonge.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij Fleurtje. Als je zegt zo met haar mee te leven, kan ze toch ook wel tijdelijk bij jullie slapen? Dat is misschien niet leuk, maar als het alternatief een doos in het park of haar moeders huis is, heb je geen keus.

Wat zegt je vriend hier eigenlijk van, het is toch zijn dochter? Ik kan me voorstellen dat hij zijn kind wil helpen op dit moment, ook al heeft zijn vriendin geen zin in een puber in de woonkamer?



Je schreef trouwens dat kamers moeilijk te vinden zijn en dat studenten daar ook al moeite mee hebben. Uit ervaring weet ik dat als er studenten zijn, er ook wel studentenhuizen zijn. Dat zijn idd geen mooie huurhuizen, maar het lijkt me niet het moment om heel kieskeurig te zijn. Via kamernet kunnen jullie misschien iets vinden?
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
eens met fleur,als er echt niks anders is dan zou ik haar dus echt in huis nemen zolang nodig.Met een beetje aanpassen van beide kanten en regels opstellen moet dat toch kunnen lijkt me.In mijn familie zou dit dus echt niet voorkomen.Heel vreemd...vind het ook een beetje excuses zoeken wat je doet.Ik begrijp je wel hoor,maar nu de nood hoog is kan je haar niet laten vallen is mijn mening.Sterkte met alles.
Alle reacties Link kopieren
Hier dan het ervaringsverhaal. Ik heb ruim een jaar gebivakkeerd in de woonkamer van mijn ouders. Een kleine ruimte, waar naast dat bed nauwelijks een computer, eethoek, tv-hoek (onder de trap) en 3 stoelen pasten. Geen ideale situatie als je zelf noodgedwongen 24/7 thuis bent, een van de ouders ook zeer veel thuis is door parttime werken én er van de drie bewoners twee zijn die ongelooflijk koppig zijn (ja, ik ben daar een van :$). Op dat moment kon het simpelweg niet anders. Ik woonde tijdelijk thuis in een drukke speurtocht naar een eigen woning en werkte fulltime. We kwamen elkaar hooguit 1 uur per dag tegen en ik had een eigen slaapkamer, dus och dat liep nog wel los. Tot ik ziek werd, de boven-verdieping onbereikbaar terrein werd en ik 24/7 thuis kwam te zitten. Wat hebben wij bovenop elkaars lip gezeten. Daar hebben we allemaal op moeten inleveren, niet op de laatste plaats mijn ouders. Maar het was voor mijn ouders doodeenvoudig; ons kind kan nu niet elders wonen, dús komt ze hier voor zo lang als dat nodig is. Toen het eenmaal mogelijk was ben ik zo ongeveer het huis uitgeschopt (vader kreeg de tip dat medische urgentie mogelijk was en nog voor hij thuis kwam en het mij vertelde was de huisarts al gebeld voor een verklaring :D), maar al had het vele malen langer geduurd, dan nog had ik welkom geweest. Hoe lastig voor alle betrokkenen ook. God op mijn blote knietjes dat zulke ouders bestaan! :R



Moet je je eens indenken Visje. Jij wilt haar niet in huis, want dat gaat ten koste van woongenot. Ja, das héél vervelend. Maar dit meisje wat zich graag volwassen voordoet (en ondertussen van binnen nog net zo goed bescherming en liefde nodig heeft als een jong kind), die heeft het pas zwaar. Ze kan niet bij haar moeder terecht en wordt notabene bedreigd door haar stiefvader. Ze heeft nu aan niets meer behoefte dan aan een veilige schuilplaats en liefde. Ouderliefde boven alles, nu haar moeder haar afketst. Niets kwetst een kind zwaarder dan door een eigen ouder zo verstoten te worden. Juist nu heeft ze haar vader meer dan ooit nodig. Daar bovenop heeft ze ook nog eens geen dak boven haar hoofd, noch een oplossing voor dat probleem. Stel je voor dat jij die 19-jarige was geweest.



Praktische oplossingen?

- anti-kraak

- niet "ja maar...." maar iets dóen! Geen "ja maar mijn netwerk is klein", dóen! Al spreek je maar 1 persoon aan, dat biedt meer kansen dan geen mensen aanspreken. Zoiets werkt als een sneeuwbal en zelfs een klein netwerk wordt zo vanzelf een groot spinnenweb

- gouden gids en/of gemeentegids op tafel en alle particuliere woningaanbieders aflopen. Welke zijn goede legale opties en wat hebben ze te bieden?

- er zijn studenten in de woonplaats, dus ergens ook een hoge school of uni; briefjes ophangen en regelmatig langsgaan om te kijken of er briefjes hangen "huisgenoot gezocht"

- alle opties aflopen die stiefdochter de steun kunnen bieden die ze nodig heeft. Wachtlijst? Vervelend, maar evengoed gebruik van maken. Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt, en als je in de tussentijd niets vindt ben je blij dat ze er op staat.

- adverteren in de lokale suffertjes. Is vaak nog gratis ook!

- lokale kabelkranten, wederom is dat vaak gratis

- supermarkten volhangen met briefjes

- sites als marktplaats afstruinen met gezond verstand



Daarnaast zou ik ernstig aanraden niet alleen aan het hier en nu te denken maar ook aan de toekomst. Als het nu al zo'n probleem is dat stiefdochter geen opleiding heeft, dan is dat een aandachtspunt. Praat daar over met haar, hoe ziet zij haar toekomst zonder opleiding?
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met Fleur en de rest. Ik snap werkelijk niet dat je iemand zo in de kou kan laten staan.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven