Mogen pedofielen met kinderen werken?

12-06-2007 14:45 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pedofiel niet welkom bij universiteit Leiden Uitgegeven: 12 juni 2007 14:08 Laatst gewijzigd: 12 juni 2007 14:22 RIJSWIJK - Secretaris Norbert de Jonge van de Partij voor Naastenliefde, Vrijheid en Diversiteit (PNVD) is niet welkom bij de universiteit Leiden. De pedoseksueel heeft daar informatie aangevraagd over de opleiding pedagogische wetenschappen. Het College van Bestuur van de universiteit heeft hem dringend ontraden zich in te schrijven. Doet hij dat wel, dan zal zijn inschrijving worden geweigerd. De Jonge negeert het advies en wil zich tot inschrijven, liet hij dinsdag weten. Als hij wordt geweigerd, spant hij een rechtszaak tegen de universiteit aan. Orthopedagoog De Jonge werd in juni vorig jaar weggestuurd van de opleiding tot orthopedagoog aan de Radboud Universiteit te Nijmegen, omdat hij met kinderen zou moeten werken. Kort daarvoor was bekend geworden dat hij secretaris is van de PNVD, die af wil van het verbod op seks met kinderen van 12 jaar en ouder. De universiteit trok De Jonges inschrijving in. Het College van beroep voor het hoger onderwijs gaf de onderwijsinstelling in april gelijk. Aantasting In zijn brief aan De Jonge schrijft het College van Bestuur van de Leidse universiteit dat de inschrijving van een student bij pedagogie die zich openlijk als pedoseksueel presenteert, "een ernstige aantasting" zou zijn van het vertrouwensklimaat binnen de universiteit en "in het bijzonder het departement Pedagogische Wetenschappen". Kwetsbaar Pedagogie heeft een bijzondere vertrouwensrelatie met - vaak kwetsbare - opgroeiende kinderen, hun ouders en verdere sociale omgeving. De opleiding gaat uit van "een integratie van theorie en praktijk en maakt veelvuldig gebruik van beeldmateriaal en observaties van kinderen, vaak in een privé- of anderszins kwetsbare situatie", schrijft het College van Bestuur. De woordvoerder van de universiteit zegt eventuele juridische stappen van De Jonge met vertrouwen tegemoet te zien. De Jonge denkt dat hij een goede kans maakt, omdat het College van beroep de Radboud Universiteit onder meer wegens haar katholieke identiteit in het gelijk stelde.
Alle reacties Link kopieren
Het zou mij verbazen als deze man een baan vindt na zijn studie. Zijn gezicht en naam moeten toch, zeker in die beroepsgroep, een belletje doen rinkelen.



Waar ik mij meer zorgen om maak zijn de anonieme pedofielen. Die leuke voetbaltrainer, aardige leraar of kinderarts.



Is er iets aan dit soort praktijken te doen? M.i. moet er voor dit soort beroepsgroepen een controle worden gedaan op iemands verleden en strafblad. Ooit veroordeeld of verdacht van kindermisbruik? Jammer, dan maar een andere baan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Voor veel banen in de zorg moet je inderdaad een verklaring van goed gedrag inleveren. Een goede regeling wel. Het lijkt mij ook zeer onverstandig voor een pedofiel (in spe) of iemand die voor een wet is voor seks met kinderen van 12 jaar en ouder in de pedagogiek te gaan werken, dan wordt hij ook niet of minder in de verleiding gebracht.



Alle reacties Link kopieren
NEEEEEEE nooit.

Ze zeggen zelf al dat hun geaardheid net als hetro zijn of homo zijn nooit zal verdwijne.Ze kunnen het alleen proberen te onderdrukken.Wat als dat nu niet lukt en jou kind toevallig in de buurt is.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me de kat op het spek binden.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik vind wél dat hij pedagogie mag studeren. Hell, er zijn al zo weinig mensen die hun studie níet baseren op persoonlijke interesse (flauw, I know).



Het lijkt me stug dat iemand hem gaat aannemen als pedagoog, aangezien je inderdaad wordt gevraagd een verklaring van goed gedrag af te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij nogal weggegooid geld om iemand wel de studie te laten volgen als je van te voren al weet dat hij in die richting toch nooit zal gaan werken.



Maar aan de andere kant, komt het sowieso erg vaak voor dat mensen een opleiding volgen en dan iets heel anders gaan doen dan waarvoor ze gestudeerd hebben. Dus eigenlijk is dat geen argument.



Maar hoe zit het met stages die er tijdens de studie gevolgd moeten worden?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Een verklaring van goed gedrag, dat is toch gewoon dat je niet eerder met politie of justitie in aanraking bent geweest en geen strafblad hebt?

In dat geval krijgt deze man ook gewoon een verklaring van goed gedrag mee. Dat helpt alleen mensen die al eens veroordeeld zijn eruit te vissen dacht ik.



Ik vind niet dat hij pedagogiek mag studeren. Ik vind het van hemzelf stom, omdat het idd de kat op 't spek binden is, en ik sta daarnaast ook achter de universiteit. Bij een opleiding als pedagogiek is het vertrouwen inderdaad héél belangrijk. Daarnaast kan de universiteit dat makkelijk verliezen. Wie wil er straks nog studenten aannemen voor stages van de universiteit Leiden, als men weet dat daar pedo's toegelaten worden? Wie laat zijn kind nog observeren voor de universiteit Leiden als hij weet dat er pedo's in de groep zitten? Ik vind 't terecht dat de universiteit 'm niet aan wil nemen.
Alle reacties Link kopieren
Een verklaring van goed gedrag, dat is toch gewoon dat je niet eerder met politie of justitie in aanraking bent geweest en geen strafblad hebt?

In dat geval krijgt deze man ook gewoon een verklaring van goed gedrag mee. Dat helpt alleen mensen die al eens veroordeeld zijn eruit te vissen dacht ik. Dat dacht ik dus ook.




Ik vind niet dat hij pedagogiek mag studeren. Ik vind het van hemzelf stom, omdat het idd de kat op 't spek binden is, en ik sta daarnaast ook achter de universiteit. Bij een opleiding als pedagogiek is het vertrouwen inderdaad héél belangrijk. Daarnaast kan de universiteit dat makkelijk verliezen. Wie wil er straks nog studenten aannemen voor stages van de universiteit Leiden, als men weet dat daar pedo's toegelaten worden? Wie laat zijn kind nog observeren voor de universiteit Leiden als hij weet dat er pedo's in de groep zitten? Ik vind 't terecht dat de universiteit 'm niet aan wil nemen.
Mee eens. Zeker voor pedo's moet je de verleidingen niet groter maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer Pedagogiek aan de universiteit van Leiden en als hij er zou komen studeren zal het hem niet makkelijk gemaakt worden. Dan krijgt hij ook college over hoe hij kleine kinderen voor de rest van hun leven traumatiseerd doordat hij zich niet kan beheersen. Maar goed ik ben heel benieuwd. De uni gaat hem toch niet toelaten en dan krijg je zo'n zelfde rechtszaak als die tegen de uni van Nijmegen.
Alle reacties Link kopieren
NB hij zou dan later gaan werken met kinderen die o.a. sexueel misbruikt zijn. Zou jij je kind bij hem in behandeling laten gaan?
Alle reacties Link kopieren


Een verklaring van goed gedrag, dat is toch gewoon dat je niet eerder met politie of justitie in aanraking bent geweest en geen strafblad hebt?

In dat geval krijgt deze man ook gewoon een verklaring van goed gedrag mee. Dat helpt alleen mensen die al eens veroordeeld zijn eruit te vissen dacht ik.



Ik vind niet dat hij pedagogiek mag studeren. Ik vind het van hemzelf stom, omdat het idd de kat op 't spek binden is, en ik sta daarnaast ook achter de universiteit. Bij een opleiding als pedagogiek is het vertrouwen inderdaad héél belangrijk. Daarnaast kan de universiteit dat makkelijk verliezen. Wie wil er straks nog studenten aannemen voor stages van de universiteit Leiden, als men weet dat daar pedo's toegelaten worden? Wie laat zijn kind nog observeren voor de universiteit Leiden als hij weet dat er pedo's in de groep zitten? Ik vind 't terecht dat de universiteit 'm niet aan wil nemen.
Dat is het inderdaad nou net. Hij vind het niet terecht dat hij geen seks met kinderen mag, anders zat hij niet bij die politieke partij. Dus hij wil het zelf helemaal niet voorkomen denk ik..



En inderdaad, voor stages heb je geen verklaring omtrent gedrag nodig. Plus dat je die pas hebt als je veroordeelt bent.
Alle reacties Link kopieren
Het gevaarlijke aan deze persoon deze studie te laten volgen is dat men hiermee twee dingen bereikt: A. Meneer kan zich met een papiertje in een positie werken dat hij macht en toegang krijgt tot deze kinderen en B. Men geeft hem feitelijk les in "Hoe manipuleer ik kinderen".



Lijkt mij een zeer kwalijke zaak. Een zelfverklaarde terrorist zet je ook niet op een opleiding scheikunde gesubsidieerd door de staat...dacht ik zo...
Alle reacties Link kopieren
Probleem is (vermoed ik)  de vraag of er een rechtsgeldige titel bestaat om deze meneer de toegang te ontzeggen. Anders  stapt hij gewoon naar de rechter en krijgt alsnog zijn zin.



Recent was in het nieuws dat er zo'n 250 aktieve pedofielen proberen om binnen te dringen in vrijwilligerswerk en zo toegang tot kinderen te krijgen.  Dat is natuurlijk zeer ongewenst.  De organisaties zouden inzage moeten hebben in registers van veroordeelde pedo's.  Daar stuit je op de privacy wetgeving;  de enige manier is om een zg. verklaring omtrent het gedrag aan te vragen via de gemeente.  Helaas zijn die niet erg betrouwbaar en bovendien zijn er legeskosten aan verbonden (ongeveer € 40,-).  Je kan moeilijk van een onbetaalde vrijwilliger vragen dat die dit zelf betaalt dus dat moet uit de kas van de vrijwilligersorganisatie komen. En die zitten meestal slecht in de slappe was.  Lastig probleem dus.
Alle reacties Link kopieren
Het gevaarlijke aan deze persoon deze studie te laten volgen is dat men hiermee twee dingen bereikt: A. Meneer kan zich met een papiertje in een positie werken dat hij macht en toegang krijgt tot deze kinderen en B. Men geeft hem feitelijk les in "Hoe manipuleer ik kinderen".



Lijkt mij een zeer kwalijke zaak. Een zelfverklaarde terrorist zet je ook niet op een opleiding scheikunde gesubsidieerd door de staat...dacht ik zo...




Ook dat nog ja! Helemaal mee eens!!!



Ik denk dat de rechter met dat argument misschien wel wat kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Probleem is (vermoed ik)  de vraag of er een rechtsgeldige titel bestaat om deze meneer de toegang te ontzeggen. Anders  stapt hij gewoon naar de rechter en krijgt alsnog zijn zin.



Lijkt me toch ernstig genoeg om daar nog eens diep over in beraad te gaan... Fingers crossed voor een juris prudentie dan maar??
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Een rechter oordeelt niet op basis van argumenten: hij moet toetsen aan de wetgeving. Als er in de wetgeving geen artikel is opgenomen op basis waarvan een pedofiel de toegang tot deze opleiding kan worden ontzegd kan de rechter niets doen.  Anders wordt hij in hoger beroep gecorrigeerd.

En als er al iets in de wet staat hierover vrees ik dat het betrekking heeft op veroordeelde pedofielen.  Als deze meneer nooit veroordeeld is helpt dat dus ook niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft een rechter de ruimte behalve naar de letter van de wet te kijken ook naar de geest van de wet te kijken. In dat geval denk ik dat er misschien wel mogelijkheden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt,  maar er moet wel een wetsartikel zijn dat aansluit bij dit vraagstuk. Dan heeft een rechter enige interpretatievrijheid. En ik betwijfel of er een wetsartikel is dat iemand verbiedt om een opleiding te volgen omdat hij pedofiel is.  Misschien is er iemand in de zaal die hier meer van weet ?
Alle reacties Link kopieren
Hoe wordt pedofilie bij de wet omschreven , eigenlijk , als ( geestelijke ? )afwijking of als geaardheid ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap alle tegenargumenten ,maar die zijn op basis van " voelt hardstikke verrot "  maar mag ik als vrouw in de zorg  dan wel zomaar blote piemels wassen ? Is dat eigenlijk niet net zoiets ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee, Bianca da's heel wat anders. Ofr heb je de onweertaanbare neiging mannen tegen hun wil te gebruiken voor je eigen genot?
Alle reacties Link kopieren


Ik snap alle tegenargumenten ,maar die zijn op basis van " voelt hardstikke verrot "  maar mag ik als vrouw in de zorg  dan wel zomaar blote piemels wassen ? Is dat eigenlijk niet net zoiets ?





Het zou misschien eerlijker zijn om vrouwen vrouwen te laten wassen, en mannen mannen (aannemend dat de meeste mensen hetero zijn). Dan is er zo min mogelijk kans dat er op een seksuele manier naar iemand gekeken wordt. Maar ja, dan worden die piemels helemaal niet meer gewassen:P

De vergelijking met wassen in de zorg gaat niet op, omdat kinderen niet zo goed voor zichzelf kunnen opkomen als volwassenen. Je móet kinderen gewoon zo goed mogelijk beschermen tegen zulke kerels als die van de pedo-partij. Te walgelijk gewoon. En ook al doet hij niks verkeerds, kinderen voelen dat. Ik kende als kind ook een man die later pedo bleek te zijn, en ik wíst dat hij niet te vertrouwen was.
Alle reacties Link kopieren


Hoe wordt pedofilie bij de wet omschreven , eigenlijk , als ( geestelijke ? )afwijking of als geaardheid ?



En om op deze vraag te antwoorden: volgens het woordenboek is pedofilie  'de overheersende neiging tot geslachtsomgang met kinderen'. Ik neem aan dat iets dergelijks ook in de wet is terug te vinden. De neiging op zich is niet strafbaar, zolang je er maar niks mee doet.
Alle reacties Link kopieren
Bianca, ik geloof dat wanneer je werkt met zwakkere groepen je altijd om een verklaring van goed gedrag gevraagd wordt. Dus bij kinderen, verstandelijk gehandicapten, etc. Deze persoon heeft misschien een verklaring van goed gedrag, maar hij heeft zelf duidelijk laten merken dat hij op kinderen valt en het okee vindt daar wat mee te doen (aangezien hij vindt dat de leeftijd naar beneden moet waarop kinderen seks mogen hebben). Als je je zo profileert hoop ik dat dat ook kan gelden als iets wat de vekrlaring van goed gedrag in gevaar brengt.



Als je veroordeelt bent voor misbruik kan je als vrouw ook niet zomaar piemels wassen, dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven