Betuwelijn

16-06-2007 15:07 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even iets anders: ik zie op tv nu de opening van die spoorlijn. De eerste trein rijdt nu, ondersteund door een of ander heilig gezang. Ik moet zeggen dat ik het nogal overdreven vind allemaal, en als ik bedenk wat het allemaal kost...



Ben ik de enige?
Ik heb me er nooit in detail in verdiept, maar ben wel opgegroeid in een gebied waar de betuwelijn nu doorheen loopt. Ken dus ook in directe omgeving de verhalen van mensen die ofwel hun huis hebben moeten verlaten, of de dreiging daarvan, of die dat ding lekker dicht bij hun huis hebben lopen. En da's niet leuk. Gisteren was oud minister Jorritsma op tv en zei deed een uitspraak die erop neer kwam dat ze ook maar met dat project opgescheept zat. En dat is denk ik ook zo, ermee stoppen was natuurlijk geen optie, want da's gezichtsverlies voor de politiek. Dat het ding ipv 1 miljard 4,7 miljard heeft gekost is natuurlijk bezopen. Dat geld had mi beter besteed kunnen worden. Enige positieve wat je zou kunnen denken is dat, als ze het goed regelen, door het vervoer over spoor het milieu een positieve prikkel kan krijgen omdat er minder vervoer over de weg plaats hoeft te vinden en zodoende misschien minder files. Echter de vrachtwagens die winkels bevoorraden zullen er wel blijven.

Die opening vond ik wel erg over de top. Alle hoge heren en dames lekker aan de borrel, betaald door.....
Alle reacties Link kopieren
Het heet Betuweroute, geen Betuwelijn.
Het heet Betuweroute, geen Betuwelijn.
In de volksmond wordt het ook vaak betuwelijn genoemd, Willem.

Heb je ook nog een mening erover?
Alle reacties Link kopieren
De volksmond?

http://www.betuweroute.nl/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Betuwelijn



Maar om jou tevreden te stellen, goed dat ie er ligt.
Alle reacties Link kopieren
Die hele Betuwelijn (sorry Willem)  is er gekomen dankzij een handige lobby van aannemers,  NS en milieugroepen.  Met wat aanpassingen aan de Rijn had het hele vervoer naar het Ruhrgebied gewoon over het water gekund maar dat kwam de lobbygroepen niet zo goed uit.

Enorme kapitaalverspilling, aantasting van milieu en leefomgeving vanwege politieke spellletjes.  Maar nu het ding er eenmaal ligt laten we hem dan maar gebruiken ook. Anders is het helemaal zo triest.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een plaats waar dagelijks veel goederenvervoer per trein doorheen komt. Nu de betuwelijn er is, hoop ik dat het minder gaat worden. Het is jammer (understatement) van de natuur die verloren gegaan is (opgeofferd is), maar voor veel mensen (plaatsen, steden) betekend dit een hele opluchting. Het vervoer per trein zal toch wel plaatsvinden en dan heb ik persoonlijk liever door iets minder bewoond gebied (ivm gevaren). En natuurlijk hoop ik dat er geen ramp gebeurt op het tracé, maar dan liever in minder bewoond gebied, anders zijn de gevolgen helemaal niet te overzien.
Alle reacties Link kopieren


Het is jammer (understatement) van de natuur die verloren gegaan is (opgeofferd is),

 
Dit klopt niet, want er is juist meer groen voor teruggekomen dan dat er gekapt is.
Alle reacties Link kopieren




quote: Silky reageerde



Het is jammer (understatement) van de natuur die verloren gegaan is (opgeofferd is),

 Dit klopt niet, want er is juist meer groen voor teruggekomen dan dat er gekapt is.
en ter aanvulling, er is idd groen gekapt op plekken die wellicht niet gekapt hadden mogen worden, maar het groen is er wel voor teruggeplant

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven