Gratis toegang tot musea voor kinderen tot 12 jaar.

23-06-2007 17:10 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie hiervan?



Ik vind het geen slecht idee om tieners meer bekend te laten worden met kunst. Dus vind ik de groep die nu gekozen is geen slimme keuze. Vaak moeten deze kinderen begeleid worden door (betalende) ouders, wat toch een drempel kan zijn. Bovendien heb ik niet het idee dat erg veel kinderen een echte indruk krijgen van kunst na een bezoke aan het museum. Ze zijn m.i. vaak te jong hiervoor. (Maar ja jong geleerd is oud gedaan.)

Ik zou zelf gratis entree tot 18 jaar willen promoten (dus van 13-18 jaar). Deze jongeren gaan vaak met school naar een museum (wij maakten toen vaak stedentripjes incl. museum) en begrijpen wat meer van kunst. Is het trouwens niet zo dat de jeugd al gratis toegang heeft tot musea? (Tien jaar geleden kreeg je gratis toegang met je rabojongerenpas. Nu nog?)



Wat vinden jullie van het plan om kinderen onder de 12 gratis naar een museum laten te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je ook beter de leeftijdsgroep van 13 - 18 jaar kunt nemen, inderdaad in verband met de schooltripjes. Heel mooi dat ze kinderen iets willen leren, maar met die leeftijd is er niet veel belangstelling voor.



Wel goed plan: korting op de speeltuinen. Tegenwoordig zitten kinderen zo vaak binnen, laat ze met school eens wat vaker buiten spelen!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen slecht plan, maar ben 't met je eens dat tot 18 misschien wel beter is.

Maar eigenlijk vind ik de prijzen van veel musea sowieso te gek. Ik vind 't best leuk om naar een museum te gaan, maar ik ga (als student) nooit, ik vind 't gewoon te duur. In sommige andere landen zijn de museu bijvoorbeeld op zondag gratis toegankelijk.

In Spanje zag ik heel veel gezinnen, maar ook jonge stelletjes. Wat ik een groot voordeel vind van gratis entree is dat je dan (met kinderen) gewoon een uurtje kan gaan en dan weer weg ,en nog wat drinken op een terrasje ofzo. In Nederland is de prijs zodanig dat áls je gaat, je ook meteen álles moet bekijken, anders is 't eigenlijk zonde van het geld. Als je met je man en kind gaat, en je bent dan 30 euro of meer kwijt, dan doe je natuurlijk geen snel rondje. Als 't gratis is, dan kan je de ene keer die zaal bekijken, en de andere keer die zaal.



Ikzelf ben 22 en merk dat wanneer ik een heel museum in een middag bekijk, ik op 't laatst ook nogal murw word. Er komt een punt dat 't gewon wel mooi geweest is en je weer naar buiten wilt. Ik stel me zo voor dat dat punt voor jongeren en tieners nog wel eerder komt :).
Alle reacties Link kopieren
Met dat heerlijk verplichte, kijk-mij-eens-cultureel-bezig-zijn-vak CKV op de middelbare school, lijkt het mij een goed plan om de leeftijd tot 18 jaar op te schroeven. Met kindjes tot 12 jaar, die liever buiten spelen, sla je de plank m.i. een beetje heel veel mis.......
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook graag zien dat het tot 18 jaar zou zijn. De leeftijdsondergrens zou ik zelf niet op 13 stellen, maar dat is misschien wel omdat ik kinderen heb die al van jongs af aan interesse in van alles en nog wat hebben. Okay, een hele dag schilderijen kijken is wat veel. Maar verschillende musea doen hun best om ook iets te doen voor de jongere bezoeker.

Musea bestaan allang niet meer stuk voor stuk uit muffige en stoffige ruimtes met saai gedoe. En dan nog kun je als ouders zien je kind te interesseren voor wat je bekijkt. Tenminste als je er zelf enig kaas van gegeten hebt.;)
Alle reacties Link kopieren
Musea zijn prima geschikt voor jonge kinderen. Mijn kinderen (2, 6, 8 & 10) vinden het in elk geval leuk. Alleen de jongste van 2 is nog niet zo van de kunst ;) maar heeft zich -ondanks dat- laatst prima vermaakt bij het Kröller-Müller. Zijn favoriete museum is geloof ik het Nederlands Openluchtmuseum, daar waren we afgelopen winter. Bij beiden waren we dik 50 euro kwijt, dus dat mag wat mij betreft best een beetje minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist voor een museumverbod voor kinderen tot een jaar of 15.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Grappig Yette, dat een kind van 2 al een favo museum kan hebben!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist voor een museumverbod voor kinderen tot een jaar of 15.
Maar dan niet klagen dat de hedendaagse jeugd geen enkele belangstelling meer heeft voor kunst he?



Ik vind het op zich een prima plan, al denk ik dat ouders die hun kinderen een stuk cultuur mee willen geven, dat ook doen als ze voor de kinderen moeten betalen. Het lijkt me niet dat ouders die er niet om geven, op eens hun kinderen mee gaan nemen naar het museum als ze daar zelf al niet heen gaan.



Je kan met kinderen tot 12 heel goed naar een museum, als je dan maar wel het museum doorloopt op hun geleide. En als het hun belangstelling maar een half uurtje heeft sta je dus met een half uur weer buiten. Laat ze daar heen gaan waar hun oog opvalt en ga daar samen nader naar kijken. Je jonge kind van schilderij naar sculptuur slepen is denk ik niet de juiste manier, je moet ze niet dwingen te kijken naar iets wat ze niet boeit.



Spelenderwijs en rekeninghoudend met hun korte aandachtsspanne kun je denk ik erg leuk een museum bezoeken met een jong kind..
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Joopp, ik zei dat ik geloof dat het zijn favoriet is. Vooralsnog komt er namelijk nog weinig begrijpelijks uit zijn mond. Zijn mening moet ik dus afleiden uit het feit dat hij er de hele dag vrolijk en lief is geweest, zelfs tot na zijn bedtijd.
De fototentoonstelling van Erwin Olaf vond mijn zoon prima (10 maanden jong, dus alles was best, zolang er maar een fles en een luier in de buurt waren), maar de moeder van een 10-jarige meid flipte compleet toen ze die leuke fotoserie zag van meneren met een JOEKEL van een ***** vrolijk in de top en een chic boodschappentasje over het hoofd.



 Ik geloof dat deze serie "Fashion Victims" heet, staat verder los van een forumster hier met deze naam.





Hopelijk lukken de plaatjes, hier nog wat meer werk van hem.



 "Royal Blood"-serie   Lady Diana



 Chessmen

 Mature (bejaarde pin-up dames)
Alle reacties Link kopieren
maar de moeder van een 10-jarige meid flipte compleet toen ze die leuke fotoserie zag van meneren met een JOEKEL van een ***** vrolijk in de top en een chic boodschappentasje over het hoofd.



Je wéét toch waar je heen gaat, dan neem je zo'n jong kind toch niet mee?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij ook logisch dat je je eerst verdiept in het aanbod van een bepaald museum voordat je je kinderen mee neemt!

Ik vind ook dat musea erg duur zijn. Helaas zijn de werken die zij tentoonstellen ook vaak behoorlijk prijzig, dat moet ergens van bekostigd worden.



Even een zijsprongetje: ik zou ook graag de kosten van kindervoorstellingen in de schouwburg omlaag zien gaan. Hier draait komend seizoen bijv. de Fabeltjeskrant voor 25 euro per kaart!
Alle reacties Link kopieren
Ja zeg. Je neemt je kind van 6 ook niet mee naar het sexmuseum omdat het nu eenmaal een museum is en dus Cultuur. Je leest je van te voren hopelijk in over wat voor tentoonstelling of museum je met je kind gaat bezoeken.......
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Waarschijnlijk kende ze niet meer van hem dan de reclameposters, met vrolijke clowns.

;)









Maar hij heeft ook een prachtige, integere serie gemaakt met verstandelijk beperkten, sommige foto's zijn zó mooi, ik kan wel huilen van ontroering als ik ze zie.



"Mind of their own"

Dit model heet Saskia. Een mooi lief zeemeerminnetje.
Alle reacties Link kopieren






maar de moeder van een 10-jarige meid flipte compleet toen ze die leuke fotoserie zag van meneren met een JOEKEL van een ***** vrolijk in de top en een chic boodschappentasje over het hoofd.



Je wéét toch waar je heen gaat, dan neem je zo'n jong kind toch niet mee?
Inderdaad. Ik ben laatst met de oudste naar het Anne Frankhuis geweest, dat zou ik vorig jaar nog niet hebben gedaan. 



Verder trouwens wel lachen dat Erwin Olaf zijn doel (aan het denken zetten door te choqueren) zo mooi bereikt. Ben benieuwd wat die dochter ervan vond :D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist voor een museumverbod voor kinderen tot een jaar of 15.
Er bestaan kinderen die zich prima weten te gedragen. Ook zielig dat die nu door jou niet meer binnen zouden mogen. Ik zal tegen de mijne zeggen dat het niet mag van tante Zuss.:P



Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren




quote: Zuss reageerde



Ik ben juist voor een museumverbod voor kinderen tot een jaar of 15. Er bestaan kinderen die zich prima weten te gedragen. Ook zielig dat die nu door jou niet meer binnen zouden mogen. Ik zal tegen de mijne zeggen dat het niet mag van tante Zuss.:P



Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een erg goed idee. Volgens mij zijn er genoeg landen waar musea gratis of goedkoop zijn (of in Mexico alleen gratis vooor de Mexicanen zelf, ook best oké systeem). Ik kan me voorstellen dat met kinderen een museum een flinke uitgave is met het risico dat het kind een spanningsboog van 15 minuten heeft en je het na een strijd van een uur gewoon op moet geven. Maar ik denk niet dat je mensen die nu nooit naar musea gaan er het museum mee in krijgt. Ja, degene die uit geld gebrek niet gaan, maar de andere niet.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan naar wat voor museum je met je kinderen onder de twaalf gaat.

Er zijn legio jongens van die leeftijd die gek zijn op dino's en mummies, waarmee je bijvoorbeeld perfect naar het Allard Pierson kan. Of het Archeon, valt ook onder museum dacht ik.



En je kent je kind natuurlijk zelf het beste.
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een erg goed idee. Volgens mij zijn er genoeg landen waar musea gratis of goedkoop zijn (of in Mexico alleen gratis vooor de Mexicanen zelf, ook best oké systeem). Ik kan me voorstellen dat met kinderen een museum een flinke uitgave is met het risico dat het kind een spanningsboog van 15 minuten heeft en je het na een strijd van een uur gewoon op moet geven. Maar ik denk niet dat je mensen die nu nooit naar musea gaan er het museum mee in krijgt. Ja, degene die uit geld gebrek niet gaan, maar de andere niet.
Ik denk dat wanneer het écht gratis is (of op bepaalde dagen zoals op zondag), dat dan mensen wel sneller even binnenlopen, ook al zouden ze dat anders misschien niet zo gauw doen. Je loopt een rondje door de stad, daar staat een museum, ach, kan je net zo goed even naar binnen en een kijkje nemen. Als 't niets is, heb je niets verloren.
Alle reacties Link kopieren
Marg, ik bedoel mensen die nooit naar een museum gaan. Je houdt gewoon mensen die dat echt niet interessant vinden. De mensen die tijdens een middagje in de stad even een uurtje museum zouden doen, zijn waarschijnlijk degene die nu ook al gaan, maar minder vaak omdat het toch veel geld is.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er bij de mensen die niet naar 't museum gaan drie groepen zitten. Groep één vindt 't te duur of wil 't geld liever ergens anders aan besteden. Groep twee, daar komt 't gewoon nooit bij op om naar een museum te gaan. Groep drie, die hebben 'n hekel aan musea in 't algemeen en piekeren er niet over om te gaan (de mensen die ik weleens hoor zeggen 'ik hou niet van cultuur' :D). Groep één en twee gaan denk ik wel als 't goedkoop is. Ik ken zelf een stel rond de vijftig die nooit naar een museum gingen, en toen in Spanje toch eens zijn gegaan omdat 't gratis was en ze d'r nou toch langsliepen, en sindsdien heel vaak naar allerlei musea gaan. Dus die mensen bestaan ook!!!!

Overigens kan groep drie best weleens kinderen hebben die wel willen of moeten gaan, en kunnen ze 't dan opeens ook leuk gaan vinden.
Alle reacties Link kopieren
mijn museumjaarkaart is niet echt gratis, maar daardoor loop ik wel makkelijker het museum in al is het net voor sluitingstijd.

Heb de kosten er wel uit voor dit jaar, dus nu ga ik echt gratis ;)

Bestaat t CJP trouwens nog?scheelt ook al in kosten voor de oudere kinderen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven