Niet werkende moeders, zoek toch een baan!

03-07-2007 10:07 701 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi daar, het kan zijn dat deze discussie al ergens staat, of iets wat er op lijkt, maar ik kon t niet vinden.

Ik wil graag jullie mening;



Zelf werk ik vanaf mijn 18e dus al zo'n dikke 22 jaar eerst full, bij komst kinderen part-time. Ik ben alleen gestopt tijdends zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof. Ik vind ook dat élke vrouw die dat kan (!) moet werken, gewoon omdat je zelfstandig moet kunnen verder gaan. Je weet niet of je man bv arbeidsongeschikt raakt, of je ooit gaat scheiden enz.

Ik hoor zó veel om me heen van vriendinnen, hád ik maar een baan. Kerel gaat ervan door oid. Dan denk ik, tja, gewoon te lui of zo??.:@ Ik vind het alleen dom en heel beperkt om te denken dat er niets kan gebeuren...

Ben ik nu aanvallend? Tja...



 Oké, mijn huishouden is soms een puinhoop, ik heb t niet zo fraai als mijn niet werkende vriendinnnen die dagen bezig zijn met herinrichting van hun schone huis. Ik doe mijn eigen huishouden, man is 1 dag in de week vrij, en in plaats van poetsen ga ik gezellie op mijn vrije dagen met kids iets doen. :D

 Ook ik heb giga veel gezeur gehad met het vinden van goede oppas. Ook ik ben soms best heel moe van alles. Ook mijn man was in begin niet zo happig om een dag minder te werken, zou niet kunnen van zijn baas. Mehoela, kan best...En kijk nu, hij vindt het heerlijk!



Maar ondanks dat, ben ik soms overblijfmoeder, elke week één ochtend leesmoeder en werk 3 dagen in de week. Overigens soms ook weekenden, avond-en nachtdiensten. (zorg)



Ik heb t niet over moeders met een ziek kind of met zelf een handicap, maar die moeders die een man hebben en zelf thuis zitten.



Oké, kom maar op! Waarom denk je dat je de hele dag moet poetsen, ik kan het ook tussendoor!!
Alle reacties Link kopieren
Heb je een goede levensverzekering Muzze? ;)
Alle reacties Link kopieren
Muzze,



Waarom dit topic? Jij maakt jouw keuzes en een ander maakt haar eigen keuzes. Ieder legt andere prioriteiten in het leven en dat is toch ons aller goed recht? Waarom maak jij je daar zo druk over?
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees dat je net te laat komt, er bestaat een discussie die nu is doodgebloed. Dit onderwerp is behoorlijk uitgekauwd en alles wat er te zeggen viel, is al vele malen gezegd.

Ik vind dat je gelijk hebt, maar de meningen hier zijn erg verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
Sjaa ik werk ook liever dan dat ik thuis zit heel de dag. En wel om het feit dat ik ook nog wil nadenken in het leven en het zinvol wil besteden.

Natuurlijk is het ook een kwestie van geld, met meer inkomen kun je vanzelf ook weer meer leuke dingen doen.

Voor mij zou de wereld erg klein worden als ik thuis zou zitten.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm Ik vind dit meer een onderwerp voor "maatschappij".
Alle reacties Link kopieren
Kijk maar onder mama's: als je beiden fulltime werkt moet je geen kinderen nemen, daar staat alles wat je wilt weten!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat thuiswerken voor mij ook een optie zou zijn. Privé les geven ofzo...dan heb je the best of both worlds...
Alle reacties Link kopieren
waarom MOET een moeder werken??



laat elke moeder dat zelf uitmaken!
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij ook best wel wat, maar ik denk dat ik dan op een gegeven moment toch weer gek zou worden van mijn eigen muren. Ligt er misschien ook aan in hoeverre je je fijn voelt in je eigen huis.

Ik woon niet naar mijn zin, dat heeft er ook mee te maken. Maar ik zou zeker gek worden als ik niet mijn eigen geld zou verdienen. Heerlijk die onafhankelijkheid. Ben ook iemand die het liever te druk heeft dan te rustig, dat rennen en vliegen past bij me.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niet de hele dag thuis kunnen/willen zitten...... Hou ook niet zo van schoonmaken:P. En op mijn vrije dagen doe ik liever iets leuks met de kinderen dan mijn huis doorwerken!

Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Ik zou het werken niet willen missen, maar mijn kindertjes ook niet...... huisje komt dus op de laatste plaats ( doen we ff snel in de avonduurtjes!!).



Dit zal idd wel weer een hele lange discussie worden, waar we hier waarschijnlijk niet uit gaan komen;)
Alle reacties Link kopieren
TO, knap dat jij de energie op kunt brengen om dit allemaal te doen hoor. Maar niet iedereen is zoals jij. Zelf vind ik ook dat werken goed is voor jezelf, gezin, kind etc. Ik kan me niets voorstellen bij de hele dag thuis zitten, zou er zelf knettergek van worden.

Maar idd oppas ed, is soms erg lastig! Velen zijn bevoorrecht met ouders cq opa en oma die graag oppassen. (zit voor mijn gevoel ook weer grenzen aan, maar goed) Zelf ben ik nu bijna 2 jaar alleenstaand moeder van 1 kind en werk ook in de zorg. Maar ik kon die onregelmatigheid niet meer opbrengen. Altijd maar dat gezoek naar oppas, logeeradres, ik zag mezelf dit echt geen jaren doen. (heb dus ook geen ouders waar ik mijn kind naartoe kan brengen, ben dus afhankelijk van vriendinnen) En ondanks de co-ouderschap die ik heb, 50/50. Nu werk ik 4 dagen van 8.30 uur tot 17.00 uur, terwijl ik eerder 24 uur alle diensten werkte. Het geeft zoveel meer rust nu ik mijn kind naar het kdv kan brengen, voor anderhalve dag. Ik ben het met je eens dat er veel mogelijkheden zijn op gebied van werken en gezin, maar ja, bewust kiezen om er voor je kinderen te zijn, is een keuze die ik wel enigszins respecteer moet ik zeggen. (mits diegene zelf de consequenties in ziet van de evt. gevolgen idd)
Alle reacties Link kopieren
Zo goed gaat het blijkbaar ook niet tussendoor.

Je huis is soms een puinhoop schrijf je zelf. Het is nooit zo spic en span als bij je niet werkende vriendinnen.



Je bent vaak moe.



Er zijn belangrijkere dingen als een superschoon huis maar het is toch wel erg prettig als je in een schone, opgeruimde leefomgeving kunt verblijven.



Hoe vaak hoor ik werkende moeders niet tegen hun kinderen snauwen schiet nu eens op mamma heeft haast. Waarna hun kinderen jankend worden meegesleept.



Gezellig hoor zo'n overmoeide moeder. Denk dat man en kinderen liever een vrolijke uitgeruste moeder hebben.



Tegenwoordig hoor je zo vaak van 13 jarigen die half in coma liggen vanwege overmatig drankgebruik, vandalisme, bedreigingen door jongeren en weet ik wat niet allemaal meer.



Nee mijn kind doet zoiets niet zeggen de ouders dan.

Hun kind doet dat wel! Alleen die ouders zien dat niet omdat ze te druk zijn met andere dingen dan hun kind op te voeden.



Wat ik trouwens ook lachwekkend vind, die moeders met dat part time baantje van anderhalve dag en zich dan gedragen alsof ze een zware full time baan hebben. Ik ben economisch zelfstandig ik heb een baaan.

Yeah right dat bijbaantje zeker. Dan kan elke gemiddelde scholier met een bijbaantje ook gelijk op zich zelf gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren


waarom MOET een moeder werken??



laat elke moeder dat zelf uitmaken!
Dat MOET ook niet, maar er zijn vaak genoeg redenen gegeven waarom het beter zou zijn. Maar vind jezelf dan niet zielig als manlief er geen zin meer in heeft en de boel de boel laat. Dan zit je met de gebakken peren. Een man gaat na een scheiding gewoon door met alles, een vrouw moet meestal helemaal vanaf de grond opnieuw beginnen. Ik zou dat vreselijk vinden en dus zorg ik ervoor dat mij dat niet overkomt. Ik verdien meer dan mijn vriend, dus in dat opzicht geen problemen. Als ik huisvesting nodig heb, dan huur ik particulier binnen een dag. Dan begin ik niet gelijk met een schuld omdat ik heb moeten lenen. Die stress kun je er dan echt niet bij hebben. Bovendien gaat je leven dan op de normale manier door omdat je toch altijd al moet werken. Hoef je niet hele dagen thuis te zitten sippen en heb je fijn afleiding. Allemaal voordelen dus.
Alle reacties Link kopieren
Ok, die andere discussie heb ik niet gevolgd, dus ik begin gewoon hier, geheel onbevooroordeeld, aan een nieuwe. Want hoewel ik best je in-het-eigen-onderhoud-kunnen-voorzien standpunt volg, ben ik het absoluut niet met je eens. Ik vind dat iemand zelf moet kunnen beslissen of er gewerkt moet worden of niet. Aangezien ik zelf nog alleen woon en geen kinderen heb neem ik even het voorbeeld van mijn moeder. Heeft een opleiding gevolgd in de zorg, maar studeerde af in de tijd dat er een teveel aan verpleegkundigen was en werd dus bij afstuderen als te duur bestempeld en meteen ontslagen. Kon daarna in die sector de eerste drie jaar geen werk meer vinden. En toen werd ik geboren. Mijn vader verdiende voldoende om in het onderhoud van het gehele huishouden te kunnen voorzien, ook nadat het gezin met nog drie koters werd aangevuld. Mijn moeder werkt wel, laat dat voorop gesteld worden. Want behalve dat ze het huishouden doet, is ze ook oppasmoeder op 4 kinderen (op het hoogtepunt waren dat er 10), blijft ze vier keer in de week over en is daar ook coordinator van (ondanks dat haar laatste eigen kind die school vier jaar geleden heeft verlaten), is ze vrijwiligger voor drie organisaties en is ze freelance typiste. Alles thuis. Niks buiten de deur. Ze was er altijd voor ons, wij hadden geen oppas nodig. Ik ben gelukkig opgegroeid en heb nooit wat te klagen gehad.

Ik snap dat vrouwen willen blijven werken, maar er zijn er ook voldoende die er voor kiezen om full-time hun kinderen op te voeden. Ik vind het erg kortzichtig om te zeggen dat iedere vrouw, met uitzondering van die met zieke kinderen en een eigen handicap (sorry hoor, maar wie is er nou hypocriet, er bestaat ook aangepast werk hoor!) maar een baan moet zoeken. Als ik later kinderen krijg, ben ik bereid minder te gaan werken of helemaal te stoppen. Zou geen moment van de opvoeding willen missen of afstaan. En dit ondanks dat ik mijn werk leuk vind hoor, laat dat wel wezen! Het is gewoon een keuze die ik nu denk te willen maken.

Dat hele powerfeminisme kunnen ze wat mij betreft door de plee spoelen. Echt feminisme (of emancipatie oid) is pas bereikt als elke vrouw en man kan kiezen wat ze zelf willen, zonder dat hen door de maatschappij "idealen" worden opgedrongen.
Alle reacties Link kopieren
Muzze,

waaròm wil je deze discussie eigenlijk voeren? Ik vind je nogal fel van leer trekken .......... 

Ik vind het juist een van de verworvenheden van de moderne tijd dat mensen (vooral vrouwen in dit geval) dat zelf mogen uitmaken.

Waarom de dwang vroeger (vrouwen mòèsten stoppen met werken zodra ze trouwden) vervangen door een nieuwe dwang?
Alle reacties Link kopieren
Je kan er wel een mening over hebben maar het zijn jouw zaken niet. Als een vrouw kiest om thuis te blijven en haar kinderen zelf op te voeden is dat haar keuze en vind ik het behoorlijk ongenuanceerd om te roepen dat iedere vrouw maar moet werken.



In 2007 MAG iedere vrouw dat zelf samen met haar partner uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren


Zo goed gaat het blijkbaar ook niet tussendoor.

Je huis is soms een puinhoop schrijf je zelf. Het is nooit zo spic en span als bij je niet werkende vriendinnen.



Je bent vaak moe.



Er zijn belangrijkere dingen als een superschoon huis maar het is toch wel erg prettig als je in een schone, opgeruimde leefomgeving kunt verblijven.



Hoe vaak hoor ik werkende moeders niet tegen hun kinderen snauwen schiet nu eens op mamma heeft haast. Waarna hun kinderen jankend worden meegesleept.



Gezellig hoor zo'n overmoeide moeder. Denk dat man en kinderen liever een vrolijke uitgeruste moeder hebben.



Tegenwoordig hoor je zo vaak van 13 jarigen die half in coma liggen vanwege overmatig drankgebruik, vandalisme, bedreigingen door jongeren en weet ik wat niet allemaal meer.

Toevallig vertelde een vriendin gisteravond dat haar buurvrouw nu weer werkt voor 2 uur per dag. En ze is zo moe!!! Ze heeft 2 kinderen van 4 en 6 jaar en is al die jaren thuis geweest. Maar het schijnen etters van kids te zijn, willen 's avonds niet eerder slapen dan 21.30 uur. Dan denk ik: huh? Jij hebt alle tijd van de wereld om je kinderen op te voeden, maar toch lukt het je niet?



Nee mijn kind doet zoiets niet zeggen de ouders dan.

Hun kind doet dat wel! Ook kinderen van niet-werkende moeders kunnen zo worden hoor, ik vind dit wel heel erg bevooroordeeld.  Alleen die ouders zien dat niet omdat ze te druk zijn met andere dingen dan hun kind op te voeden. O, dus nu zijn alle werkende moeders te druk met andere dingen dan hun kind opvoeden? Ja, klopt. Ik heb net mijn kind weggebracht naar het kdv zodat ik alle was kan wegwerken, we zijn namelijk net terug van een heerlijk weekje zon. Die ik als single mum nooit had kunnen betalen als ik niet werkte. Mijn kind en ik hebben genoten. Het werken doe je dus ook om je kind de leuke dingen te gunnen. Lijkt me vreselijk om steeds te moeten zeggen: "nee kind kan niet, mama heeft geen centjes." Maar omdat ik ervoor kies om wel te werken, kies???? Ik moet wel! Heb niet eens een keus, ben ik een foute moeder? Ik zeg ook niet dat thuis-moeders slecht zijn hoor, alleen zou ik zo niet gelukkig kunnen zijn, dat is het enige.



Wat ik trouwens ook lachwekkend vind, die moeders met dat part time baantje van anderhalve dag en zich dan gedragen alsof ze een zware full time baan hebben. Ik ben economisch zelfstandig ik heb een baaan.

Yeah right dat bijbaantje zeker. Dan kan elke gemiddelde scholier met een bijbaantje ook gelijk op zich zelf gaan wonen.
Ik denk dat iedere moeder doet wat ze denkt dat het beste is voor haar kind. Werken of niet-werken, vind ik helemaal niet fout of verkeerd. En dat kinderen van werkende moeders automatisch verslaafd en/of crimineel worden vind ik te zot voor woorden, want zo werkt het helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik werken allebei onregelmatig, mijn man in ploegen en ik werk in de zorg. Er zaten dagen bij waarbij mijn man om 6.00 moest werken en ik om 7.00. Er is geen kdv bij ons in de buurt die zo vroeg open is en we vonden t absurd ons zoontje zo vroeg uit bed te moeten halen om naar de oppas te brengen, we hebben nl allebei een half uur reistijd naar ons werk. Ook waren er dagen dat als mijn man thuiskwam, ik net een half uur weg was om te werken. Dat we elkaar nauwelijks zagen, nou, dan maak je geen ruzie, maar gezellig is ook anders. Helaas kon mijn dienstrooster niet aangepast worden op dat van mijn man ivm te weinig personeel in de zorg. Dus heb ik gekozen voor een baan waarbij ik twee avonden in de week werk. Overdag ben ik met mijn zoontje samen, ik geniet er van, maak alle dingen mee. En als mijn zoontje 's middags slaapt, ben ik tegenwoordig aan het studeren, communicatie, dus ook al ben ik thuis, ik besteed mijn tijd nuttig vind ik zelf en ik voel me een tevreden mens.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook niet zo goed maar ja ik ben bevooroordeeld, ik zit al jaren  onvrijwillig thuis vanwege gezondheid... Heb ook een kind en al hou ik heel veel van hem, dit is niets voor mij. Maar ja ik moet wel en dus maak ik er maar het beste van. Als ik weer mag werken zal dat zeker zwaar worden om weer in dat ritme te komen, en ik zal steeds op mijn gezondheid moeten blijven letten maar ik weet wel zeker dat het me goed zal doen (en mijn kind en partner ook).



Als anderen ervoor kiezen om dit vrijwillig te doen tja dan moeten ze dat zelf weten, maar inderdaad als je de gevolgen maar overziet en niet zielig gaat lopen doen als het anders loopt of de gevolgen achteraf groter zijn dan je dacht omdat je het niet goed uitgezocht hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom als juf soms ouders waarvan ik me afvraag waarom ze ooit kinderen hebben genomen. Gaat er een kleutertje van 5 met 2 hoogopgeleide ouders 5 dagen in de week naar de naschoolse opvang. Hij wordt om 8 uur door zijn ouders bij school afgezet, blijft over en wordt na schooltijd weer door een busje opgehaald en wordt daar de rest van de middag vermaakt.

Dat je geen zin hebt om 5 dagen huisvrouwtje te spelen ok, maar als je zonodig voor kinderen kiest dan moet je er wel voor ze zijn en je carriere niet voortdurend voorop stellen.
Alle reacties Link kopieren


Oké, kom maar op! Waarom denk je dat je de hele dag moet poetsen, ik kan het ook tussendoor!!



Ik ben nooit zo dol op discussies waarin de TO zichzelf de maatstaf voor de rest van de mensheid vindt.
Alle reacties Link kopieren
Sja in het buitenland doen ze niet anders dan beide fulltime werken. Het is wel een typisch Nederlandse luxe dat er een thuis kan blijven.



Dat beide fulltime werken zou ik trouwens zelf ook weer niet willen maar vriend ook niet, maar die is sowieso raar want die werkte al 4 dagen voor we zelfs maar aan kinderen dachten :D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iets met 't getal 4 geloof ik... Ik heb 4 kinderen en werk ook vier dagen. Ik zou ook niet anders willen. Ook ik geef niks om een hotelcleane woonkamer, maar dat doet Frank (lief) ook niet. Daarbij heb ik er een hekel aan, dus heb ik een dame die dat voor me doet elke week. Delegeren die hap. En waarom kostbare tijd besteden aan dingen die EN elke dag terugkeren EN niet leuk zijn... dank je de koekoek. Ga liever leuke dingen doen met de kinds of met een vriendin een terrasje pakken. En zijn ook die niet voor handen DAN een goed boek. Maar dat is te betalen.... want ik werk.



Ik heb mijn werk nodig om me geestelijk te ontplooien. Was na elk zwangerschapsverlof altijd weer erg heppie dat ik weer mocht werken. Daarbij ben ik niet 't type om mijn handje op te houden bij mijn man voor een nieuwe broek of daar verantwoording over te hoeven afleggen. Daar voel ik me rete kilo utrecht tango bij en is niet des mij. Maar ieder zijn eigen keuze hoor. Daarbij wil ik mijn man meer te vertellen hebben dan wat de kinders hebben meegemaakt en wie ik waar gezien heb in de supermarkt etc. etc.... Vond met het thuiszijn mijn wereldje enorm krimpen en vond mezelf ook zelfs direct een stuk minder interessant....
Alle reacties Link kopieren
waarom wordt er zo makkelijk van uit gegaan dat iedereen maar moet doen wat hij/zijzelf ook doet?

Ik kan makkelijk werken,dus een ander moet dat ook maar doen.

wij hebben met onze kaartklub zoveel geschonken aan de goededoelenactie op tv, alle kaartclubs moeten dat ook maar doen.

Laat ze het allemaal zelf bekijken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven