Mysterie rond Zweedse journaliste Kim Wall

14-08-2017 21:57 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
In Zweden (kom er net vandaan) nu het belangrijkste nieuwsitem ongeveer. In Nederland zag ik ook wat voorbij komen op het nieuws. Ik blijf het een bizar verhaal vinden. Ik hoop dat ze nog levend terug gevonden wordt maar vrees het ergste.

http://www.ad.nl/buitenland/bizar-myste ... ~a51fbb63/

"Bizar mysterie rond gezonken Deense duikboot en een verdwenen journaliste

Een gezonken privé-onderzeeër, een excentrieke Deense uitvinder, een verdwenen Zweedse journaliste. Het kunnen de ingrediënten zijn voor een avontuur van commissaris Wallander maar het speelt echt.

Heel Scandinavië is in de ban van het bizarre mysterie van de plotselinge ondergang van de bekende duikboot ‘UC3 Nautilus’, vrijdag in de baai van Køge, veertig kilometer ten zuidwesten van de hoofdstad Kopenhagen.

De 18 meter lange en 40 ton wegende duikboot – de grootste ter wereld gebouwd door een particulier – zonk in recordvaart naar de zeebodem. Kapitein en uitvinder Peter Madsen (46) was naar eigen zeggen 'als enige' aan boord. Hij kon zich redden in een kleine motorboot. Vanuit een Seahawk-helicopter van de Deense marine werd geobserveerd hoe zijn geesteskind binnen dertig seconden ten onder ging. Volgens de geredde uitvinder zat het tegen.

Tegenover de Deense omroep TV 2 verklaarde hij bijna nonchalant dat een “klein probleem met ballasttank leidde tot een groot probleem”. Vanwege een ondeugdelijk ventiel zou de duikboot zijn stabiliteit hebben verloren en zijn gezonken. “Het werd opeens problematisch. Ik kon de luiken niet sluiten. Misschien was dat maar goed anders was ik nog steeds beneden geweest”, voegde Madsen er nog aan toe ten overstaan van journalisten. Dat was voordat hij door de politie werd opgepakt voor ondervraging.

Want er zou nog iemand aan boord zijn geweest. Kim Wall, een Zweedse journaliste die een reportage maakte over de kleurrijke uitvinder Madsen en die door hem – zo verklaarde hij zelf – de avond te voren weer had afgezet op het eiland Refshaleøen in Kopenhagen.

Alleen gaf Wall daarna nooit meer een teken van leven. Haar vriend gaf haar diezelfde nacht als vermist op. De politie heeft nu sterke vermoedens dat het lichaam van de vrouw nu op de zeebodem ligt. In de onderzeeër van uitvinder Madsen. Hij werd vanochtend al voorgeleid voor de rechtbank in Kopenhagen, op verdenking van betrokkenheid bij de verdwijning van Kim Wall.

De Deense politie heeft getuigen opgeroepen die de journaliste die nog hebben gezien. Haar plotselinge onvindbaarheid heeft ook vraagtekens geplaatst achter de ondergang van de ‘Nautilus', vernoemd naar de beroemde duikboot uit de roman van Jules Verne, ’20.000 mijlen onder zee’. Was dat een technisch mankement of werd de panne in scene gezet om een moord te verbloemen?"

Ondertussen is de onderzeeër opgetakeld en blijkt Kim Wall niet aan boord.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, ik denk dat hij teleurgesteld was door een afwijzing, en ja....dan vraag je er wel om in een onderzeeër.....
Alle reacties Link kopieren
Castor1975 schreef:
14-08-2017 22:13
Ik ben benieuwd, ik denk dat hij teleurgesteld was door een afwijzing, en ja....dan vraag je er wel om in een onderzeeër.....
Pardon :-?

Dus ze had hem beter op land kunnen afwijzen? Of maar gewoon helemaal niet?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt inderdaad als de ingrediënten voor een spannend boek of een film. Maar wat erg zijn voor haar en de mensen die haar kennen.
Castor1975 schreef:
14-08-2017 22:13
Ik ben benieuwd, ik denk dat hij teleurgesteld was door een afwijzing, en ja....dan vraag je er wel om in een onderzeeër.....
Dan nog hoort hij zich niet zo te gedragen! ( als het een moordzaak is ).
Alle reacties Link kopieren
Castor1975 schreef:
14-08-2017 22:13
Ik ben benieuwd, ik denk dat hij teleurgesteld was door een afwijzing, en ja....dan vraag je er wel om in een onderzeeër.....
U zegt wat? Lees het artikel nog eens... Hij heeft haar afgezet op een eiland naar eigen zeggen. Ze was dus helemaal niet aanwezig in dat schip.

En sowieso... een afwijzing is nog geen reden voor een eventuele moord.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Wel een bijzonder verhaal ja. Maar wat zou zijn motief zijn? Kenden die twee elkaar al?
Het lijkt me trouwens wel erg moedig van de journaliste, om het maar positief te benaderen, om in een zelfgemaakte onderzeeboot een afdaling te maken. Zou ze dat echt van plan zijn geweest?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Misschien bedoelde Castor1975 dat je niet bij vreemde mannen moet instappen, daar hoort mogelijk ook een onderzeeër bij.
Alle reacties Link kopieren
kopjekoffie70 schreef:
14-08-2017 23:15
Wel een bijzonder verhaal ja. Maar wat zou zijn motief zijn? Kenden die twee elkaar al?
Het lijkt me trouwens wel erg moedig van de journaliste, om het maar positief te benaderen, om in een zelfgemaakte onderzeeboot een afdaling te maken. Zou ze dat echt van plan zijn geweest?
Wat er gebeurd is en wat zijn motief is vraag ik mij ook af. Wat ik zo las kenden zij elkaar niet maar had zij al wel eerder over hem geschreven. Ze was een journaliste en die duikboot bestond al sinds 2008, er hadden al aardig wat mensen in mee gevaren dus ik snap wel dat ze in is gestapt. Maar ik denk niet dat ze van plan is geweest zo lang aan boord te blijven. Kennelijk ging haar vriend er ook van uit dat ze een paar uur later weer thuis zou zijn...
Was zij daar dan ook alleen als journaliste vroeg ik me af.
Ik volg het verhaal en heb ook wel het vermoeden dat die kerel er iets mee te maken heeft.
Als haar lichaam in zee ligt, dan vinden ze dat niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Stel dat die kerel het gedaan heeft dan vraag ik me af, waarom laat je de onderzeeër zinken als je haar toch overboord heb gezet? Of zou dat zijn om eventuele sporen te wissen?
-Kia-Ora- schreef:
14-08-2017 23:10
U zegt wat? Lees het artikel nog eens... Hij heeft haar afgezet op een eiland naar eigen zeggen. Ze was dus helemaal niet aanwezig in dat schip.

En sowieso... een afwijzing is nog geen reden voor een eventuele moord.
Dat vindt jij, dat vind ik, maar er zitten er genoeg voor in de gevangenis. Helaas.
Is de Deense journaliste nog steeds vermist?
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/08/21/ve ... e-a1570573

Lichaam is nog steeds niet gevonden maar de bestuurder van de duikboot geeft nu aan dat ze door een ongeluk om het leven is gekomen.

Ik geloof er persoonlijk helemaal niets van. Waarom zou je geen hulp inroepen als dat zo was en waarom haar lichaam over boord gooien en de duikboot laten zinken.
Alle reacties Link kopieren
Die Deense journaliste is Zweeds. Het stoffelijk overschot is (nog) niet gevonden. Wel een nieuwe bekentenis.

@madamecannibale
Geen idee. Maar het is wel belangrijke bekentenis. De politie kan weer verder en meer gericht gaan zoeken naar het lichaam. Al is de vraag wat voor bewijs ze daarmee nog gaan vinden. Al zal het zeewater de meeste sporen wel uitwissen.

Het is een raar verhaal in elk geval.
De Deense uitvinder spoort niet, je gooit toch niet zomaar een verongelukte vrouw de zee in? Dat heeft hij vast gedaan om sporen te wissen, ik denk dat hij haar heeft omgebracht.
Er is inmiddels een vrouwelijke romp uit het water gevist aldaar. Hoofd en ledematen ontbreken.
Dat is dan wel een heel naar "ongeluk" geweest.
Wat vreselijk allemaal en al helemaal voor de nabestaanden.
Mss verminkt door scheepvaart? Zou ook nog kunnen. Erg triest en wat een zieke man.
Ik denk dat een scheepsschroef of iets dergelijks wat op een onderzeeër zit niet netjes het hoofd van de romp scheidt en ledematen.
Alle reacties Link kopieren
De kranten melden wel dat dit lichaamsdeel al een tijdje in het water moet hebben gelegen. Ze zoeken verder.
Alle reacties Link kopieren
Romp blijkt toch van de journaliste te zijn: http://www.nu.nl/buitenland/4890839/gev ... alist.html
Alle reacties Link kopieren
Jep. Het lichaamsdeel is geidentificeerd en waren kennelijk op een duidelijk bewuste manier van de andere lichaamsdelen gescheiden. Die geflipte uitvinder zit flink in de nesten.

Maar dat is niet het grootste probleem. De familie van die journaliste weet nu dat ze niet langer vermist is maar dood. Vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk he!
Alle reacties Link kopieren
bizar he!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven