Les over het Wilhelmus en meer

16-08-2017 08:08 158 berichten
Ik kwam vanmorgen dit stukje tegen: http://www.ad.nl/politiek/wilhelmus-ver ... ~a63b68d0/

Rutte III heeft plannen voor les in het Wilhelmus, boekjes voor 18 jarigen over de democratie en maatschappelijke stages.

Als docent zie ik het projectje met lede ogen aan. Al mijn leerlingen behandelen het Wilhelmus al bij geschiedenis. Ook het ontstaan van de grondwet komt daar aan bod. Zaken wat betreft de inhoud van de grondwet en alle andere onderdelen van onze democratie komen al aan bod bij maatschappijleer.

Oftewel; ik zie er weinig vernieuwends in, weinig verdieping, en vooral nog een verplichting om een extra programma af te draaien vol stof die de leerlingen al eens behandeld hebben. Ik twijfel dan ook zeer sterk aan het nut van dit, in mijn ogen, stukje symbool politiek.

Hoe kijken jullie ertegen aan?

Dat locaties met historische betekenis toegankelijker moeten worden lijkt mij dan wel weer een aardig idee. De maatschappelijke stages laat ik even buiten beschouwing, dat lijkt mij een topic op zichzelf waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral een paternalistisch en belerend voorstel. Maar goed beter dit lekken naar de media dan de zaken die echt belangrijk zijn. Een afleidingsmanoeuvre?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou denken.... behandel eerst de belangrijkste zaken en dan de rest....

Ze passen jaarlijks de lessen aan....neem het dan mee.
viva-amber schreef:
16-08-2017 08:18
Ik vind het vooral een paternalistisch en belerend voorstel. Maar goed beter dit lekken naar de media dan de zaken die echt belangrijk zijn. Een afleidingsmanoeuvre?
Geen idee, de NOS schrijft er wel wat over (dat het de 2e dag op rij is dat het AD informatie over het voorlopige regeerakkoord publiceert): https://nos.nl/artikel/2188261-ad-komt- ... s-les.html
Afwachten waar ze morgen mee komen denk ik.

Het stukje over les in kolonialisme en slavernij viel mij ook op: ook dat word al behandeld op school.

Begrijp mij niet verkeerd overigens, ik zou meer uren voor vakken als geschiedenis en maatschappijleer vooral toejuichen om zo meer de diepte in te kunnn gaan. Maar er is nu echt geen ruimte voor, noch is het zo dat de onderwerpen overgeslagen worden. Ik vraag mij soms oprecht af wat ze denken dat leerlingen op middelbare scholen doen...
Damselindistress schreef:
16-08-2017 08:29
Ik zou denken.... behandel eerst de belangrijkste zaken en dan de rest....

Ze passen jaarlijks de lessen aan....neem het dan mee.
Hoe bedoel je? Het jaar openen met lessen over het Wilhelmus en de grondwet? In plaats van dat het op een later punt in het jaar aan bod komt? En welke punten zou jij als belangrijkste aanduiden?
Mijn dochter die nu op mbo zit heeft het in haar geschiedenis lessen op het vmbo nooit gekregen.

Zij zei vanmorgen in de auto nog: "wat een goed idee! Ik zing eigenlijk maar altijd wat maar ik heb werkelijk geen idee!".

Er is dus in haar geval behoefte aan.
Ik vind dat een betere maatstaf dan dat wij volwassenen of docenten vinden.
dumbledot schreef:
16-08-2017 08:41
Hoe bedoel je? Het jaar openen met lessen over het Wilhelmus en de grondwet? In plaats van dat het op een later punt in het jaar aan bod komt? En welke punten zou jij als belangrijkste aanduiden?
Eigenlijk hoeft het van mij niet.....wel dat je hem kunt zingen want dat mis ik wel een beetje maar verder hoeft het niet.

Qua aanpassen lessen is meer dat het er toch door gedrukt wordt dus pas het aan bij wijziging lessen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een stompzinnig plan. Dat hele Wilhelmus gebruiken we voornamelijk bij sporten, ik vind het totaal niet belangrijk dat iemand mee kan zingen bij het voetbal. Laat die kinderen dan verplicht EHBO lessen krijgen, daar heeft een mens wat aan. Het ontwikkelen van lesmateriaal en dergelijke kost ook bakken met geld dat gewoon nuttiger besteed kan worden in het onderwijs.

Een boekje voor iedereen van 18 slaat al helemaal nergens op, als het goed is heeft iedereen van 18 geschiedenis een maatschappijleer gehad. Als dat niet toereikend is kunnen ze het geld beter in het onderwijs steken dan in een boekje. Wederom iets dat idioot veel geld gaat kosten om te ontwikkelen en distribueren.

Ik vraag me een beetje af of het nou helemaal toevallig is dat dit ook weer uitlekt. Ik denk het niet.. Het is zo een idioot onderwerp dat leidt mooi af van serieuze zaken.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
dumbledot schreef:
16-08-2017 08:40


Het stukje over les in kolonialisme en slavernij viel mij ook op: ook dat word al behandeld op school.

Ik moet zeggen dat ik de lessen over het kolonialisme en slavernij wel heel beperkt vind, als je ziet wat voor rol Nederland daar in heeft gespeeld. De lesstof over kolonialisme is vooral het verheerlijken als personen zoals Michiel de Ruyter (zonder een woord te reppen over de gruwel daden)
Ik ben het met je eens To.
Zelfs op de basisschool komt het Wilhelmus en het ontstaan van de democratie voorbij tijdens de geschiedenislessen. Het hoort er gewoon bij om de Nederlandse geschiedenis te begrijpen.
Een project voor 18-jarigen lijkt mij geldverspilling en achterhaald.
Maatschappelijke stages ben ik een voorstander van, maar ook dat wordt op het voortgezet onderwijs al gedaan.
Maud27 schreef:
16-08-2017 08:45
Mijn dochter die nu op mbo zit heeft het in haar geschiedenis lessen op het vmbo nooit gekregen.

Zij zei vanmorgen in de auto nog: "wat een goed idee! Ik zing eigenlijk maar altijd wat maar ik heb werkelijk geen idee!".

Er is dus in haar geval behoefte aan.
Ik vind dat een betere maatstaf dan dat wij volwassenen of docenten vinden.
Wat jammer dat ze het nooit behandeld heeft. Bij "mij" op school komt het in het eerste jaar altijd aan bod, ik stond er even niet bij stil dat dat misschien niet voor elke school opgaat. Apart ook, gezien het (vaak door voetbal) toch best een populaire les is.

Het verplicht stellen van het behandelen ervan lijkt mij an sich geen slecht idee. Maar de vraag blijft voor mij wel hoever er op ingegaan moet worden, juist op vmbo. Daar is het vak geschiedenis maar 2 jaar verplichte kost, en in die tijd moet al zoveel behandeld worden dat je er niet veel tijd aan kwijt kan zijn :)

Enkel tekst verplicht stellen lijkt mij dan een beter plan als ik dit lees. Want om dan ook nog uitgebreid op de muziek in de moeten gaan... Ik zou voorstellen om dan vooral meer tijd voor het hele vak beschikbaar te stellen zodat er niet zo drastisch in de stof gesneden moet worden zoals hier gebeurt is.
_Druifje_ schreef:
16-08-2017 08:52
Ik moet zeggen dat ik de lessen over het kolonialisme en slavernij wel heel beperkt vind, als je ziet wat voor rol Nederland daar in heeft gespeeld. De lesstof over kolonialisme is vooral het verheerlijken als personen zoals Michiel de Ruyter (zonder een woord te reppen over de gruwel daden)
Zoals veel onderwerpen kan het inderdaad veel uitgebreider, en zou dat zeker wenselijk zijn. Het probleem is voornamelijk dat er voor vakken als maatschappijleer en geschiedenis weinig uren uitgetrokken worden én dat het geen verplichte eindexamen vakken zijn (afhankelijk van het profiel). Hierdoor moet alles in 2-3 jaar behandeld worden, met 1-2 uur in de week.

In plaats van te investeren in boekjes kunnen ze in mijn optiek beter daar geld voor uittrekken. Denk dat je er donder op kunt zeggen dat dat ook veel meer effect heeft dat dat boekje wat zeer waarschijnlijk toch niet gelezen gaat worden.

Verder ben ik het overigens met je eens hoor. Toen ik op de middelbare zat was die zwarte bladzijde 2 pagina's. Maar WOII is was ook maar 1 hoofdstuk. Om er echt meer op in te gaan is zoveel meer nodig voor zoveel onderwerpen. De verhoudingen zijn helaas weinig veranderd de afgelopen jaren.
Alle reacties Link kopieren
Misschien leert iedereen dan eindelijk dat je het Wilhelmus niet met de hand op het hart zingt.
We zijn geen Amerikanen.
AnAppleADay schreef:
16-08-2017 09:09
Misschien leert iedereen dan eindelijk dat je het Wilhelmus niet met de hand op het hart zingt.
We zijn geen Amerikanen.
:biggrin:

Ben ook erg opgelucht dat het geen vaste kost wordt om het aan aanvang van de dag over de pleinen te laten schallen.
De manier waarop lijkt mij geen makkelijk uitvoerbaar plan. Dit hoort in de geschiedenisles thuis. Wel ben ik het ermee eens dat er te weinig aandacht is voor het ontstaan van onze democratie en andere aspecten van onze geschiedenis. Geschiedenis is zo'n ontzettend belangrijk vak! Maak er een verplicht vak van, daar heb je waarschijnlijk meer aan.

Wij hebben een ontzettend interessant volkslied, de meeste mensen geen flauw benul, toch jammer.

http://historiek.net/wilhelmus-geschied ... and/67968/
AnAppleADay schreef:
16-08-2017 09:09
Misschien leert iedereen dan eindelijk dat je het Wilhelmus niet met de hand op het hart zingt.
We zijn geen Amerikanen.
.
Mag wel hoor, is geen regel voor. Wel petjes af en opstaan uiteraard, tenzij je uit een extreem rood nest komt waarschijnlijk. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
16-08-2017 12:19
.
Mag wel hoor, is geen regel voor. Wel petjes af en opstaan uiteraard, tenzij je uit een extreem rood nest komt waarschijnlijk. ;-)
Ja uiteraard opstaan. Maar veel mensen doen alsof het zo hoort, terwijl je er uit ziet als een Amerikaan.
Gewoon net als de koning: rechtop, armen langs het lichaam en uit volle borst zingen.
Het Wilhelmus is een mooi lied en verdient aandacht in het onderwijs. Dat is het punt niet.

Het punt is dat een groep mensen die namens ons al 184 dagen bezig zijn afspraken te maken over belangrijk regeringsbeleid, kennelijk bezig is met zulke idiote details, terwijl er op het gebied van - bijvoorbeeld - onderwijs talloze veel belangrijker zaken te noemen zijn die échte aandacht verdienen.

Nederland heeft een gigantisch lerarentekort. Er staan 20.000 onbevoegden voor de klas. De kwaliteit en prestaties van ons onderwijs nemen gestaag af, terwijl andere landen ons inhalen en passeren. Het OCW-budget is in 15 jaar verdubbeld, terwijl daar in de klas niks van te merken is - en niemand weet waar die extra 20 miljard zijn gebleven. Er zitten duizenden kinderen-met-een-rugzakje thuis, die op naburige scholen geen plek krijgen. Het 'Passend Onderwijs' mislukt waar je bij staat.

En wat weten onze vier gekozen volksvertegenwoordigers? Tjee, we laten de kindertjes het Wilhelmus zingen, liefst staand.

Dat belooft weinig goeds voor het onderwijsbeleid, de komende vier jaar.

Maar je mag er niks van zeggen, want het is maar 'uitgelekt'. En de rest van het formatieakkoord staat natúúrlijk bomvol Mooie Dingen.
mickthenick schreef:
16-08-2017 13:35
Het Wilhelmus is een mooi lied en verdient aandacht in het onderwijs. Dat is het punt niet.

Het punt is dat een groep mensen die namens ons al 184 dagen bezig zijn afspraken te maken over belangrijk regeringsbeleid, kennelijk bezig is met zulke idiote details, terwijl er op het gebied van - bijvoorbeeld - onderwijs talloze veel belangrijker zaken te noemen zijn die échte aandacht verdienen.

Nederland heeft een gigantisch lerarentekort. Er staan 20.000 onbevoegden voor de klas. De kwaliteit en prestaties van ons onderwijs nemen gestaag af, terwijl andere landen ons inhalen en passeren. Het OCW-budget is in 15 jaar verdubbeld, terwijl daar in de klas niks van te merken is - en niemand weet waar die extra 20 miljard zijn gebleven. Er zitten duizenden kinderen-met-een-rugzakje thuis, die op naburige scholen geen plek krijgen. Het 'Passend Onderwijs' mislukt waar je bij staat.

En wat weten onze vier gekozen volksvertegenwoordigers? Tjee, we laten de kindertjes het Wilhelmus zingen, liefst staand.

Dat belooft weinig goeds voor het onderwijsbeleid, de komende vier jaar.

Maar je mag er niks van zeggen, want het is maar 'uitgelekt'. En de rest van het formatieakkoord staat natúúrlijk bomvol Mooie Dingen.
Dat is bijna altijd een geven. De ene verandering is nét helemaal overal ingevoerd en dan wordt het weer geschrapt/gewijzigd... Ik pleit bijna voor het gewoon 10 jaar met rust laten van het onderwijs en dán eens te kijken. Nu is soms door de bomen het bos niet eens meer te zien. Laat staan dat je tijd hebt om te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Maud27 schreef:
16-08-2017 08:45
Mijn dochter die nu op mbo zit heeft het in haar geschiedenis lessen op het vmbo nooit gekregen.

Zij zei vanmorgen in de auto nog: "wat een goed idee! Ik zing eigenlijk maar altijd wat maar ik heb werkelijk geen idee!".

Er is dus in haar geval behoefte aan.
Ik vind dat een betere maatstaf dan dat wij volwassenen of docenten vinden.
Wel eens van Google gehoord? Als je het echt wilt weten heb je het zo gevonden. Daar hoeft geen overheidsgeld (en nog erger: een verplichting) tegenover te staan.
Alle reacties Link kopieren
Als ik kinderen zou hebben zou ik ze verbieden mee te doen met die nationalistische onzin (want dat is uiteindelijk het doel hiervan, verheerlijking van ons land). De volgende stap is waarschijnlijk dat als je je bedenkingen hierbij hebt dat je officieel landverrader bent.
Niet zo doordraven joh. Het begrijpen van het volkslied past prima in ons geschiedenisonderwijs.

Dan kun je heel veel vakken afschaffen, er is namelijk van alles te vinden op internet, vaak veel uitgebreider dan een leerkracht kan behandelen in de beperkte tijd. Hopelijk heb je dan wel ouders die snappen dat niet alles wat op internet staat altijd klopt met de werkelijkheid...
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig dat dit onderwerp hier nu voorbij komt! Vanmorgen, toen ik mijn tanden stond te poetsen op een Franse camping, bedacht ik dat ik het Wilhelmus wil gaan behandelen tijdens de muziekles bij mijn groep 6!
Jammer dat dit boekje er nog niet is en dat de informatie waarschijnlijk iets te hoog gegrepen is voor mijn 9-jarigen, nu moet ik zelf informatie bij elkaar gaan zoeken :)
Ik vind dat elk kind van 8 na schooltijd verplicht naar een zangvereniging moet om het Wilhelmus te leren.

School schijnt tegenwoordig de oplossing voor alles te zijn. Beetje vermoeiend.
En dan komt er een ambtenaar om elk kind te examineren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven