Het langzaam veranderende westerse landschap

20-08-2017 10:32 370 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen las ik dit bericht in het AD.
http://www.ad.nl/buitenland/aldi-in-nor ... ~ac2055ef/

Jullie kennen mij wel, ik zie het schouderophalend aan. In mijn jeugd onbestaanbaar, nu opeens daar en over een aantal jaren op meer plaatsen te bewonderen.

Er zijn vast mensen die zich hier mateloos aan ergeren. Die vinden dat het niet moet kunnen.

In andere topics (over de aanslag in Barcelona en in het topic over het feit dat we nauwelijks meer reageren op zulke aanslagen) stelde ik dat wij vinden dat bepaalde veranderingen niet kunnen maar dat onze kinderen en kleinkinderen in een heel andere maatschappij hun leven beginnen en niet beter weten dan dat het altijd zo geweest is.

En zo beste mensen, is onze samenleving over 50 jaar (als de meeste van jullie kinderen en kleinkinderen nog leven) volslagen anders dan de samenleving nu. Waarbij ik moet zeggen dat de samenleving nu weer volslagen anders is dan 50 jaar terug.
Moet je je er over opwinden? Ik zou zeggen: verspilde moeite.
Kort en goed, islam neemt een steeds dominantere plek in in onze westerse samenleving en zal die samenleving voorgoed veranderen.
Is dat erg?

C'est la vie.
Ik vind het een raar besluit van Aldi. Hoeft de islamitische caissière dan ook geen varkensvlees of kersenbonbons meer af te rekenen? En de vegetarische medewerkster geen vlees meer? Langs hoeveel kassa's moet je dan straks voordat je je boodschappen hebt afgerekend? Medewerkers met gewetensbezwaren hoeven dan ook niet meer de vakken te vullen met de desbetreffende artikelen?

De islamitische pizzabezorger hoeft straks alleen nog maar halal pizza's te bezorgen? Hoever wil je het laten komen?
de impact van the internet of things zal veel veel veel veel veel maal groter zijn
Omgekeerde werelde. Als die knul dat niet wil afrekenen prima. Maar dan moet hij niet als kassier aan de slag gaan.

En willem engeland buigt sowieso al veel meer mee met dit soort dingen dan nederland.

Als ik aldi was zou ik wel een klotegevoel hebben want ze hebben nu een mega imagoprobleem haha.
Alle reacties Link kopieren
Waar het mij meer om gaat is dat onze westerse samenleving langzaamaan verandert. In bovenvernoemde eerdere topics waren mensen die dat niet wilden zien, anderen vonden het een beangstigend idee.
Mijn stelling toen was dat je daar niet bang voor hoeft te zijn omdat je het toch niet meer meemaakt. Daarvoor gaan die veranderingen te langzaam. Jouw kinderen en kleinkinderen weten niet beter of het is altijd zo geweest en ook die zullen zich in de loop van hun leven gaan ergeren aan veranderingen die zij meemaken.

Als jij in staat was over laten we zeggen 100 jaar een kijkje te nemen hoe Europa er voor staat schrik je je dood (en dat was je dus al :) ).
ik zou niet bang zijn voor de Islam Willem, er zijn veel meer ontwikkelingen die een veel grotere impact zullen hebben op het dagelijks leven. Islam is en blijft een kleine religie in Europa, nauwelijks gegroeid ook.
denk even aan
- voortschrijdende technologie
- geen werk meer voor laag/ middengeschoolden
- vergrijzing
- milieu problemen
- opkomst nationalisme


etc etc
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 20-08-2017 10:46
0.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Absurd deze maatregel. Als je zelf geen alcohol wil drinken (geen vlees eet, bepaald vlees niet eet, geen korte rokken draagt, enz, enz.) vanwege je overtuiging, prima, maar laat anderen daarbuiten! En reken dus gewoon alcohol, vlees, korte rokjes, enz, enz af. Of als je trouwambtenaar bent, trouw 2 mannen of 2 vrouwen.

Of als je dat niet kunt rijmen met je overtuigingen, zoek een andere baan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Goh, ik zou als ik cassiere was erg veel moeite hebben om producten af te rekenen waar transvetten in zitten, omdat mensen daar zonder dat ze het weten uiteindelijk ziek van worden.

Maar dat maakt niet uit, want het is geen religie.

Pas als het om een religie gaat moeten wij er rekening mee houden?

Ik hoopte als kind en verwachtte eigenlijk dat de religie langzaam uit de samenleving zou verdwijnen.

In een moderne wereld hoort religie geen grote rol te spelen in het dagelijkse leven, vind ik.
Een moderne samenleving gaat uit van wetenschap en laat zich niet in de luren leggen door een boek van weet-ik-veel-hoe-oud wat ooit ergens in de woestijn is geschreven.

Dus zelfs als kind al was ik ervan overtuigd, terwijl ik mij ergerde aan de katholieke school waar ik werd opgevoed en als kind zelf al duidelijk agnostisch/atheistisch was...dat in de toekomst de tijden beter zouden worden.

Wijsheid voor religie.

Maar helaas, als deze trend zich doorzet dan zie ik dat als een achteruitgang.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 10:46
ik zou niet bang zijn voor de Islam Willem, er zijn veel meer ontwikkelingen die een veel grotere impact zullen hebben op het dagelijks leven. Islam is en blijft een kleine religie in Europa, nauwelijks gegroeid ook.
denk even aan
- voortschrijdende technologie
- geen werk meer voor laag/ middengeschoolden
- vergrijzing
- milieu problemen
- opkomst nationalisme


etc etc
Maar die milieuproblemen S-Meds, gaan juist zorgen voor een ongekende stroom mensen vanuit Afrika naar Europa. Daar is het aantal wat de laatste jaren de oversteek waagt niets bij. Door de klimaatverandering wordt het in Afrika onleefbaar. Dus raadt maar waar die mensen heen vluchten. Over 100 jaar weet je niet wat je ziet (als je dat zou kunnen zien dan natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
De Aldi is vrij om over te gaan op zo'n achterlijke maatregel en gelukkig zou ik dan de keuze hebben om een supermarkt die dergelijke achterlijke opvattingen faciliteert voortaan de boycotten.
Maar moedeloos word ik er wel van.
willem1959 schreef:
20-08-2017 10:53
Maar die milieuproblemen S-Meds, gaan juist zorgen voor een ongekende stroom mensen vanuit Afrika naar Europa. Daar is het aantal wat de laatste jaren de oversteek waagt niets bij. Door de klimaatverandering wordt het in Afrika onleefbaar. Dus raadt maar waar die mensen heen vluchten. Over 100 jaar weet je niet wat je ziet (als je dat zou kunnen zien dan natuurlijk).
Ja dan moet het rijke westen er maar voor zorgen dat de grondgoederen eerlijk verdeeld worden. Je kan niet een werelddeel leegroven en vervolgens raar opkijken als de bevolking bij je aanbelt.
Alle reacties Link kopieren
We moeten nu eenmaal wennen aan een veranderende wereld.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 11:01
Ja dan moet het rijke westen er maar voor zorgen dat de grondgoederen eerlijk verdeeld worden. Je kan niet een werelddeel leegroven en vervolgens raar opkijken als de bevolking bij je aanbelt.
O, dat precies!
Alles komt goed, alleen de rest niet
willem1959 schreef:
20-08-2017 10:42
Waar het mij meer om gaat is dat onze westerse samenleving langzaamaan verandert. In bovenvernoemde eerdere topics waren mensen die dat niet wilden zien, anderen vonden het een beangstigend idee.
Mijn stelling toen was dat je daar niet bang voor hoeft te zijn omdat je het toch niet meer meemaakt. Daarvoor gaan die veranderingen te langzaam. Jouw kinderen en kleinkinderen weten niet beter of het is altijd zo geweest en ook die zullen zich in de loop van hun leven gaan ergeren aan veranderingen die zij meemaken.

Als jij in staat was over laten we zeggen 100 jaar een kijkje te nemen hoe Europa er voor staat schrik je je dood (en dat was je dus al :) ).

Hoe zit het dan met de huidige 2e en 3e generatie jongeren waarvan de ouders elders geboren zijn. Veel daarvan zijn toch ook niet mee veranderd in de Nederlandse cultuur maar hangen aan de cultuur van hun ouders. Ik ben juist bang dat de kloof tussen mensen alleen maar groter wordt en de wereld er over 100 jaar nog beroerder aan toe is.
En nee ik maak het godzijdank niet meer mee.

En mocht het Aldi verhaal waar zijn dan vind ik het belachelijk. Altijd maar weer dat buigen. Maar goed, eerst maar afwachten of het waar is.
S-Meds schreef:
20-08-2017 11:01
Ja dan moet het rijke westen er maar voor zorgen dat de grondgoederen eerlijk verdeeld worden. Je kan niet een werelddeel leegroven en vervolgens raar opkijken als de bevolking bij je aanbelt.
Nou, ik denk dat de corrupte regeringen van veel Afrikaanse landen er ook wat van kunnen. Kijk maar naar zo'n Mugabe. Hij is ongekend rijk en stort zijn land in de afgrond. Zimbabwe was ooit de graanschuur van Afrika, nu moet het land zelfs voedsel importeren. Mensen maken er in hun eigen land vaak zelf een rotzooi van.
Zou het kunnen dat het AD dit bericht heeft overgenomen van GS? Die hebben het net voor het AD gepost.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
20-08-2017 11:05
Nou, ik denk dat de corrupte regeringen van veel Afrikaanse landen er ook wat van kunnen. Kijk maar naar zo'n Mugabe. Hij is ongekend rijk en stort zijn land in de afgrond. Zimbabwe was ooit de graanschuur van Afrika, nu moet het land zelfs voedsel importeren. Mensen maken er in hun eigen land vaak zelf een rotzooi van.
Ja, en door wie werden de Afrikaanse 'leiders' zo rijk?
Hoe moeilijk kan het zijn.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Ze hadden een deal met Europese vissersboten.
Die mochten dan voor de Afrikaanse kust komen vissen. (leegvissen)
Dus de Afrikaanse vissers met hun kleine traditionele bootjes vingen bijna niets meer.
Gelukkig was onderdeel van de deal dat er geld beschikbaar werd gesteld voor de gedupeerde vissers om in scholing te voorzien.
Helaas kwam dit geld nooit bij de arme vissers terecht.
yasmijn schreef:
20-08-2017 11:15
Ja, en door wie werden de Afrikaanse 'leiders' zo rijk?
Hoe moeilijk kan het zijn.
In het geval van Mugabe door corruptie, zelfverrijking, door de blanken van hun boerderijen te verjagen en alles in te pikken en door ontwikkelingsgelden in eigen zak te steken.

In Afrika is stammenstrijd nog een normaal verschijnsel. Kijk maar naar wat er in het verleden in Rwanda is gebeurd.
Pientjexxxx schreef:
20-08-2017 11:05
Nou, ik denk dat de corrupte regeringen van veel Afrikaanse landen er ook wat van kunnen. Kijk maar naar zo'n Mugabe. Hij is ongekend rijk en stort zijn land in de afgrond. Zimbabwe was ooit de graanschuur van Afrika, nu moet het land zelfs voedsel importeren. Mensen maken er in hun eigen land vaak zelf een rotzooi van.
met goedkeuren en aanmoediging van het westen
Pientjexxxx schreef:
20-08-2017 11:20
In het geval van Mugabe door corruptie, zelfverrijking, door de blanken van hun boerderijen te verjagen en alles in te pikken en door ontwikkelingsgelden in eigen zak te steken.

In Afrika is stammenstrijd nog een normaal verschijnsel. Kijk maar naar wat er in het verleden in Rwanda is gebeurd.
stammenstrijd in Afrika is vergelijkbaar met oorlog in het westen. Het is menselijk dat mensen elkaar bestrijden om grond, geld of religie. Bovendien zijn wij daar zelf begonnen met landje pik. Het bloed kleeft aan onze handen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 11:22
met goedkeuren en aanmoediging van het westen
Vooral de US en natuurlijk de kolonisator.
Alles komt goed, alleen de rest niet
S-Meds schreef:
20-08-2017 11:22
met goedkeuren en aanmoediging van het westen
Het enige wat het westen kan/moet doen is de geldkraan dichtdraaien. Toch vind ik dat de Afrikanen zelf voor het overgrote deel verantwoordelijk zijn voor de puinhoop op hun continent.
celine2906 schreef:
20-08-2017 11:05
Hoe zit het dan met de huidige 2e en 3e generatie jongeren waarvan de ouders elders geboren zijn. Veel daarvan zijn toch ook niet mee veranderd in de Nederlandse cultuur maar hangen aan de cultuur van hun ouders. Ik ben juist bang dat de kloof tussen mensen alleen maar groter wordt en de wereld er over 100 jaar nog beroerder aan toe is.
En nee ik maak het godzijdank niet meer mee.

En mocht het Aldi verhaal waar zijn dan vind ik het belachelijk. Altijd maar weer dat buigen. Maar goed, eerst maar afwachten of het waar is.
veel nederlanders zelf hangen nogal aan de cultuur van hun betovergrootouders, nederlanders zijn zelf totaal niet flexibel als het gaat om ontwikkelen en aanpassen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 11:23
stammenstrijd in Afrika is vergelijkbaar met oorlog in het westen. Het is menselijk dat mensen elkaar bestrijden om grond, geld of religie. Bovendien zijn wij daar zelf begonnen met landje pik. Het bloed kleeft aan onze handen
Blood Diamond onder andere.

En daar heeft de stamstrijd onderling niets mee te maken.
Alles komt goed, alleen de rest niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven