Halal bankieren

16-07-2007 10:29 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Netherlands keen to attract Islamic banking





Reuters

Published: July 14, 2007, 23:31



Amsterdam: The Dutch government will look into ways to attract Islamic banking to the Netherlands, the finance ministry said in a letter to parliament.

"We think there are chances for the Dutch financial sector," said Finance Minister Wouter Bos in a letter on Friday answering questions from lawmakers.

"Dubai and London are developing into the international centres for Islamic banking. The Netherlands is fit to also play a role here," Bos added.

The finance ministry signalled an increase in the Netherlands in financial products that comply with Islam's ban on interest and the trading of debt.

Minister for Integration Ella Vogelaar told Dutch daily Trouw in remarks published yesterday that Islamic culture is rooting in the Dutch culture in a way that eventually the Netherlands will have a Jewish-Christian-Islamic tradition.

"Ages ago the Jewish community came to the Netherlands and we now say that the Netherlands was created from Jewish and Christian traditions. I can imagine we will see a similar process with Islam," Vogelaar said.

The GCC's largest economy Saudi Arabia is considered the locomotive that will drive the Islamic fin-ance sector's growth in the future.

It is expected the $26-billion King Abdullah City project will throw up a lot of sukuks.

Islamic finance experts insist that the sector must have a secondary market for trading in sukuks and more retail investors should invest in Islamic bond funds.

- With Gulf News inputs



-----------------------------------------------



Bron: Gulf News
Alle reacties Link kopieren
Ja, dus...wat is je stelling?
Alle reacties Link kopieren
Willem kennende zal hij dit initiatief van harte steunen :D
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Er is toch al jaren sprake van dat er dergelijke banken zouden moeten komen? Ik zie het probleem niet. Gewoon je burka aan als je gaat bankieren.;)
Alle reacties Link kopieren
Wat ik er van vind? Ik denk dat het onverstandig is om te doen.

Als er zo tegen Balkenende 4 wordt geargeerd, met als voornaamste reden de vermeende inmenging van het christelijk gedachten goed, dan is het van de zotte om fiscale regelgeving af te stemmen op de islam.



Het is de weer een stap opweg naar de sharia.
Alle reacties Link kopieren
DEN HAAG - Minister Wouter Bos van Financiën onderzoekt of de markt voor islamitisch bankieren in Nederland kan worden ontwikkeld. Volgens hem komt deze vorm van bankieren, waarbij de aanbieders geen rente berekenen, tegemoet aan de vraag van een deel van de moslims in Nederland. Bovendien ziet hij kansen voor de Nederlandse financiële sector. Nu ontwikkelen vooral Londen en Dubai zich op dit vlak. Bos schrijft dat maandag in antwoord op Kamervragen van de Partij voor de Vrijheid. De PVV is bezorgd over islamitisch bankieren, omdat het ondoorzichtig zou zijn, een hoger kredietrisico zou opleveren en omdat de kans zou bestaan dat islamitische banken via aalmoezen (de zakat) bijdragen moeten afstaan die aan het moslimterrorisme ten goede komen. Averechts De minister vindt dat het verbieden van deze vorm van bankieren averechts kan uitpakken wat betreft de bestrijding van terrorisme. Anders zouden geldstromen via alternatieve kanalen gaan lopen zodat de overheid er geen zicht meer op heeft. Bij islamitisch bankieren gaat het erom dat de aanbieders van financiële producten geen rente berekenen aan hun cliënten. Moslims mogen geen rente betalen volgens de principes van de sharia. Hiervoor wordt iets anders bedacht. Uitgebreide wetten Bos benadrukt dat islamitische banken of westerse banken die islamitisch georiënteerde diensten willen aanbieden, zich in Nederland altijd aan de uitgebreide wetten en regels moeten houden zoals die voor alle financiële dienstverleners gelden. Ook bestaan er speciale regels om de financiering van terrorisme te voorkomen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Handig. Ik trek een burka aan en vraag een hypotheek aan zonder rente.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Het punt is, yasmijn, dat als jij rente over je hypotheek betaald, jij ook recht hebt op renteaftrek bij de belastingdienst.

De halalhypotheek kent geen rente maar natuurlijk wel een vergoeding voor het geleende geld. En die is nu niet aftrekbaar. Vandaar dat er een andere constructie verzonnen moet worden die halalhypotheeknemers ook dezelfde voordelen biedt.
Alle reacties Link kopieren


Wat ik er van vind? Ik denk dat het onverstandig is om te doen.

Als er zo tegen Balkenende 4 wordt geargeerd, met als voornaamste reden de vermeende inmenging van het christelijk gedachten goed, dan is het van de zotte om fiscale regelgeving af te stemmen op de islam.



Het is de weer een stap opweg naar de sharia.
Nou, wat zei ik?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Hahhaha, ik héb een burqa. Een originele Afghaanse. Huren Yas?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Prima! Wat ik in dit stukje lees is niet zozeer dat de renteaftrek veranderd wordt, maar dat de sector diensten gaat aanbieden die moslims ook mogen gebruiken. Lijkt me een mooie (groeiende) niche-markt. Daarnaast is het ook wel een voordeel dat de Nederlanders die op dit moment dus naar banken in islamitische landen moeten uitwijken (met vaak niet het meest stabiele banksysteem) hun geld in Nederland kunnen houden.
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Het gaat nog een stapje verder websje. De belastingwetgeving moet worden aangepast opdat een moslim ook een soort van renteaftrek heeft. En dat is nu precies waar de schoen wringt. Wetgeving in Nederland wordt aangepast om mensen van een bepaalde religieuze beweging in staat te stellen ergens aan deel te nemen. Dat lijkt me vele malen kwalijker dan de vermeende christelijke invloeden van Balkenende 4. Het is het invoeren van Islam wetgeving, ook wel sharia genoemd. Je kan er om lachen en het weghonen, maar dat is je kop is het zand steken.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat nog een stapje verder websje. De belastingwetgeving moet worden aangepast opdat een moslim ook een soort van renteaftrek heeft. Een moslim heeft hiermee ook een soort van rente. Dus het lijkt me logisch dat die afgetrokken kan worden. En dat is nu precies waar de schoen wringt. Wetgeving in Nederland wordt aangepast om mensen van een bepaalde religieuze beweging in staat te stellen ergens aan deel te nemen. De wetgeving past zich toch altijd aan aan nieuwe producten? Waar haal je dat hele renteaftrek verhaal vandaan eigenlijk? Ik lees dat de minister dit als een nieuwe markt ziet die uitgebouwd kan worden. Naast Nederlandse moslims zal het voornamelijk buitenlandse moslims (en buitenlands geld:) ) aantrekken volgens mij. Dat lijkt me vele malen kwalijker dan de vermeende christelijke invloeden van Balkenende 4. Het is het invoeren van Islam wetgeving, ook wel sharia genoemd. Er wordt geen islam wetgeving ingevoerd. Er wordt (in jouw lezing) enkel bekeken of de rente via een islamitische spaarconstructie ook kan worden beschouwd als rente en of banken ipv rente mmisschien zo'n spaarconstructie kunnen aanbieden. Je kan er om lachen en het weghonen, maar dat is je kop is het zand steken. Je kunt er om lachen en het weghonen, maar dat is je kop in het zand steken voor het feit dat economien zich nou eenmaal ontwikkelen. En dat het zeer verstandig is in te spelen op die nieuwe ontwikkelingen. We hebben allemaal baat bij een gezonde financiele sector.
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Willem, ik lees echt nergens dat Bos naar de hypotheekrenteaftrek wil kijken in dit verband.  In den Haag wil o.a. de VVD dat trouwens wel:  



[url=http:// www.volkskrant.nl/binnenland/article339498.ece/ Haagse_raadsfracties_willen_halal_hypotheekrente]http:// www.volkskrant.nl/binnenland/article339498.ece/ Haagse_raadsfracties_willen_halal_hypotheekrente[/url]
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Yasmijn reageerde:



Handig. Ik trek een burka aan en vraag een hypotheek aan zonder rente.





O, trek je die burka dan ook aan alsje een spaarrekening gaat openen?



Alles is niets, Niets is alles
Alle reacties Link kopieren
Rabobank wil halal-hypotheek voor moslims

maandag 6 november 2006 10:35

Samen met de belastingdienst onderzoekt de Rabobank mogelijkheden om een speciale halal-hypotheek voor moslims aan te bieden.



De Rabobank
denkt geld te kunnen verdienen aan de 1 miljoen moslims in Nederland. Volgens onderzoek zouden 200.000 Nederlandse moslims geïnteresseerd zijn in een halal-hypotheek, zegt Rabobank-woordvoerder René Loman tegen Elsevier.



Weinig moslims hebben een eigen huis omdat het voor hen verboden is rente te betalen of te vragen. Volgens moslimwetten is rente [fgcolor=#800080]haram[/fgcolor], onrein. Om een hypotheek aanvaardbaar voor moslims te maken, moet het spaargeld dat de Rabobank gebruikt voor de hypotheek ook uit een rentevrij circuit komen.



Omzeilen

De Rabobank ziet twee mogelijkheden om het vragen van rente voor een hypotheek te kunnen omzeilen en zo toch te verdienen aan het verstrekken van een hypotheek aan moslims.

Via de moerabaha-methode koopt de Rabobank een huis, en verkoopt het huis met winst door aan de moslim. De koopsom wordt door de moslim in termijnen terugbetaald, met een 'opslag' als vergoeding voor de uitgestelde betalingen. Formeel betaalt de koper zo geen rente.

Ook kan de bank het huis kopen en dan 'verhuren' aan de klant. In een aantel perioden betaalt de moslim 'huur'; en aan het einde van deze vastgestelde periode wordt hij eigenaar.

Fiscale voordelen

Moslims hebben met deze constructies echter geen recht op hypotheekrente-aftrek. De Rabobank overlegt daarom met de belastingdienst over mogelijkheden om moslims met een halal-hypotheek toch fiscale voordelen te bieden. 

Loman wil de aangepaste hypotheek niet per se 'halal' noemen, maar ziet de hypotheek als onderdeel van het brede assortiment aan financiële diensten.

In september wilde minister Gerrit Zalm van Financiën de belastingwet niet veranderen om moslims met een halal-hypotheek gebruik te kunnen laten maken van de hypotheekrente-aftrek.



Het bedrijf Bilaa-Riba Islamic Finance biedt overigens al een halal-hypotheek aan, maar deze geeft moslims ook nog niet dezelfde fiscale voordelen. Ook Bilaa-Riba is hierover nog in gesprek met de belastingdienst.  Er is nog niets bekend over een mogelijke termijn waarop de Rabobank de halal-hypotheek zou kunnen aanbieden.



Bron: Elsevier
Alle reacties Link kopieren
Zalm: Halal-hypotheek komt niet in de wet

De halal-hypotheek, een rentevrije lening volgens de islamitische wet, blijft toekomstmuziek. Minister Zalm (financiën) ziet niets in een wetswijziging die deze hypotheek mogelijk moet maken.



Vrome moslims stuiten nu op gewetensbezwaren bij het afsluiten van een hypotheek. Volgens de wetten (sjaria) van de Koran is zowel rente ontvangen als betalen verboden (haram). Sommige moslims blijven om die reden een woning huren.



Vorige maand vroegen de Haagse gemeenteraadsfracties van de VVD en Islam Democraten minister Zalm om een wetswijziging, waardoor hypotheekrenteaftrek ook mogelijk wordt bij halal-hypotheken. Hierdoor wordt de geldlening zowel islamitisch verantwoord als fiscaal aantrekkelijk. De politieke partijen menen dat het bezitten van een huis de binding met wijk en stad bevordert.



Zalm heeft VVD-raadslid De Liefde onlangs schriftelijk laten weten de fiscale wetgeving niet te wijzigen. „Initiatieven moet passen binnen de huidige wetgeving”, schrijft Zalm.



De belastingdienst heeft de taak voorstellen voor halal-hypotheekconstructies te toetsen aan de geldende wet- en regelgeving. Momenteel ligt daar alleen een plan van Bilaa-Riba, een islamitische financiële instelling uit Leiden. Volgens woordvoerder H. Dini hebben 3000 mensen zich aangemeld voor een halal-hypotheek, maar wachten ze op groen licht van de belastingdienst.



Bilaa-Riba (letterlijk: zonder rente) meent dat voor hun constructie geen wetswijziging nodig is. De instelling koopt het huis en verkoopt het door aan de cliënt met een bepaalde winstopslag. De klant betaalt in termijnen terug. Bilaa-Riba wil dat de klant wel recht heeft op hypotheekrenteaftrek. „Anders blijft de halal-hypotheek onbetaalbaar”, zegt Dini. „Ook moslims hebben recht op dit fiscale voordeel.”



Critici van de halal-hypotheek zeggen dat de winstopslag wel degelijk een vorm van rente is, maar Dini bestrijdt dit. „Wij verstrekken geen geldlening, wij voeren handel.”



De Liefde betwijfelt of de belastingdienst hiermee akkoord gaat.



Bron: Islam Democraten.


Yasmijn reageerde:

Handig. Ik trek een burka aan en vraag een hypotheek aan zonder rente.



O, trek je die burka dan ook aan alsje een spaarrekening gaat openen?





En de moslim betaalt dus wel evenveel voor de lening als een niet-moslim, het heet alleen geen rente.



Overigens mogen moslims dus idd ook geen rente ontvangen.  geld uitlenen dioe je volgens de islam om iemand te elpen en niet om er zelf finacieel beter van te worden. Overigens is dit binnen de crhistelijke kerk ook heel lang not done geweest.
Alle reacties Link kopieren


Yasmijn reageerde:

Handig. Ik trek een burka aan en vraag een hypotheek aan zonder rente.



O, trek je die burka dan ook aan alsje een spaarrekening gaat openen?

Nee hoor, die heb ik al.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Willem, in die twee artikelen staat toch dat de wet niet wordt gewijzigd? Waarom begin je dan toch over de invoering van de sharia in Nederland? Lijkt me duidelijk dat dat niet het geval is.
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Overigens mogen moslims dus idd ook geen rente ontvangen.  geld uitlenen dioe je volgens de islam om iemand te elpen en niet om er zelf finacieel beter van te worden. Overigens is dit binnen de crhistelijke kerk ook heel lang not done geweest. 
Hetzelfde geldt voor het betalen van AOW-premies, want God zorgt immers voor zijn schaapjes:). Daar wilde men ook een uitzondering op (Oh my god...scheiding van kerk en staat, christelijke wetgeving infiltreert onze rechtsstaat..complot etc.) en dat is ook niet gebeurt. Een beetje vertrouwen in onze rechtstaat is inmiddels toch wel gerechtvaardigd?
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
"Overigens is dit binnen de crhistelijke kerk ook heel lang not done geweest."





Waarom is Vaticaanstad dan één der rijkste landen ter wereld?



Leg me dat eens uit.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren




quote: willem1959 reageerde



Het gaat nog een stapje verder websje. De belastingwetgeving moet worden aangepast opdat een moslim ook een soort van renteaftrek heeft. Een moslim heeft hiermee ook een soort van rente. Dus het lijkt me logisch dat die afgetrokken kan worden. 
Rente is haram in de Islam.  Over een Islamitische lening wordt dus geen rente berekend, ergo er is ook geen rente aftrek.

Doodsimpel toch ?   Je moet wat over hebben voor je geloof en er niet mee gaan sjoemelen want daar houdt Allah niet van
.
Alle reacties Link kopieren


"Overigens is dit binnen de crhistelijke kerk ook heel lang not done geweest."





Waarom is Vaticaanstad dan één der rijkste landen ter wereld?



Leg me dat eens uit.
De R.K. kerk is gewoon een multinational met vaste inkomensstromen.  Collectes,  schenkingen,  legaten, erfenissen zorgen voor voortdurende aanvoer van geld.  Maar vooral de aflaten was eeuwenlang gouden business.  Het afkopen van je zonden door geld te geven aan de kerk was zeer in trek.


"Overigens is dit binnen de crhistelijke kerk ook heel lang not done geweest."



Klopt, tot ergens halverwege de middeleeuwen. En omdat christenen geen geld mochten lenen, en joden geen andere beroepen mochten uitoefenen (mochten geen lid worden van de gilden), kwamen de joden in de financiele wereld terecht. Daarom is er zo vaak sprake van joodse woekeraars.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven