Lerarensalarissen

30-08-2017 18:15 748 berichten
Ik hoop niet dat ik nu alle lesgevende forummers op mijn nek krijg maar vroeg me iets af over de kwestie lerarensalarissen. Ik begrijp uit de meest recente nieuwsberichten dat het kabinet de salarissen voor leerkrachten basisonderwijs gelijk wil gaan trekken met de tweedegraads leerkracht op het voortgezet onderwijs. Is dat wel 'eerlijk' als je kijkt naar de inhoud van de functie? Qua belasting geloof ik heus wel dat dat aan elkaar gelijk is, maar een salaris heeft toch ook te maken met complexiteit en niveau van een functie? De stof die je als leerkracht b.o. moet overbrengen is totaal niet te vergelijken met bijv een vak als biologie of Frans, en zo'n lerarenopleiding wordt over het algemeen een stuk moeilijker gevonden dan de pabo.
Ander puntje is dat ambtenaren in andere takken van sport met hbo vaak ook niet verder komen dan schaal 9. Dan is het toch erg lullig dat een leerkracht b.o. ineens veel meer gaat verdienen dan iemand met bijv een financiële of managementsfunctie bij een gemeente.
Alleen een zware functie door werkdruk en (licht) administratieve bijkomende taken rechtvaardigt toch geen hoger salaris?
Het basisonderwijs lijkt me veel zwaarder om in te werken dan het voortgezet onderwijs, dus ik snap het wel. Het niveau van de groep loopt veel meer uiteen dan in het vo en je verantwoordelijk is groter. In het vo deel je de verantwoordelijkheid voor een klas met 12 andere docenten, in het basisonderwijs sta je er alleen voor (of met een duoleerkracht). En volgens mij heb je in het basisonderwijs ook veel meer last van veeleisende ouders.

Verder zou ik het heel terecht vinden als leerkrachten meer betaald krijgen dan managers bij de gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de uiteindelijk salarisverhoging nogal mee zal vallen en dat het vooral een symbolische beloning gaat worden. Ik vind de hele discussie rond de lerarensalarissen vrij overtrokken, alsof ze zowat aan de bedelstaf zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn beide zware banen met verantwoordelijkheid waarvoor je minstens een hbo-opleiding nodigt hebt en het werk is nooit af. Als docent speel je een belangrijke rol bij de ontwikkeling van een kind, zeker nu de verantwoordelijkheid door de maatschappij steeds meer bij de scholen komt te liggen. Een gelijke beloning lijkt me een prima streven.

En dan heb je soms mensen op Facebook die geen opleiding hebben genoten en minder verdienen dan een bassisschooldocent en dan zielig lopen te doen. HET IS NIET EERLIJK *HUIL* Haal dan ook een diploma.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
De PVDA maakt zich weer eens belachelijk, ze willen nog even belangrijk doen door dwars te zitten, leraren krijgen genoeg betaald, hebben een prima pensioenregeling, genoeg vakantiegeld, ongelofelijk dat gezever.
Alle reacties Link kopieren
Ik keek naar het salaris van een leekracht basisschool en was meer dan een hbo verpleegkundige. Als ze dan gaan klagen dat ze na 6 weken zomervakantie effectief maar vier weken hebben dan kennen ze de zomerdrukte in andere sectoren niet (zorg bv )
Verder een leerkracht van een mbo of hbo heeft doorgaans 2 hbo's of een uni achter de rug..dat zou niet hetzelfde kwa beloning moeten zijn.

Dat de regeldruk en administratie sterk verlicht moet..daar moet wel op ingezet...zo ook beter geld voor kleinere klassen..dat scheelt automatisch werkdruk en ook fijn voor de leerlingen.
nessemeisje schreef:
30-08-2017 18:24
Ik denk dat de uiteindelijk salarisverhoging nogal mee zal vallen en dat het vooral een symbolische beloning gaat worden. Ik vind de hele discussie rond de lerarensalarissen vrij overtrokken, alsof ze zowat aan de bedelstaf zijn.
Ze zijn niet aan de bedelstaf maar ik heb net schaal 9 opgezocht en dat vind ik nu niet bepaald royaal voor de verantwoordelijkheid die ze dragen. Bovendien is met het passend onderwijs hun taak behoorlijk verzwaard.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
30-08-2017 18:31
Verder een leerkracht van een mbo of hbo heeft doorgaans 2 hbo's of een uni achter de rug..dat zou niet hetzelfde kwa beloning moeten zijn.

We hebben het hier over het verschil tussen de basisschooldocenten en die werken op middelbare scholen (oké mbo doen we er ook bij).
Een deel van die docenten hebben misschien ook nog een wo-papiertje maar velen een hbo-bachelor en meer niet. Dan vind ik het logisch dat zij hetzelfde salaris krijgen. Heb je diploma's gestapeld, extra cursussen gevolgd, de universitaire pabo gevolgd of een eerstegraads bevoegdheid, dan zou de beloning nog hoger mogen zijn. En voor hbo-docenten eisen ze in de toekomst dat je ook nog een master hebt gehaald.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Als ik kijk naar de taken en verantwoordelijkheden: onderwijs geven op heel veel verschillende niveau's en ook aan kinderen met extra problematiek, vind ik het salaris niet toereikend momenteel. Dat vind ik wel hbo + niveau.
Ik vind daarentegen wel dat leraren best wat harder mogen worden aangepakt als ze niet verder komen dan de klas zo goed en kwaad als het gaat draaien. Ik heb er in redelijk korte tijd (oudste in groep 5) teveel gezien die het niet aankunnen.
if we all light up, we can scare away the dark...
PowerCube schreef:
30-08-2017 18:33
Ze zijn niet aan de bedelstaf maar ik heb net schaal 9 opgezocht en dat vind ik nu niet bepaald royaal voor de verantwoordelijkheid die ze dragen. Bovendien is met het passend onderwijs hun taak behoorlijk verzwaard.
Voor die verantwoordelijkheid hebben ze toch zelf gekozen?
Wageningen1985 schreef:
30-08-2017 18:43
Voor die verantwoordelijkheid hebben ze toch zelf gekozen?
Ja, maar dat wil toch niet zeggen dat ze niet meer salaris mogen krijgen? Die verantwoordelijkheid mag in mijn ogen beloond worden.

Voor het passend onderwijs hebben ze trouwens niet gekozen.
PowerCube schreef:
30-08-2017 18:45
Ja, maar dat wil toch niet zeggen dat ze niet meer salaris mogen krijgen? Die verantwoordelijkheid mag in mijn ogen beloond worden.

Voor het passend onderwijs hebben ze trouwens niet gekozen.
Waarom leraren wel en mensen in de zorg niet?
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
30-08-2017 18:31
Ik keek naar het salaris van een leekracht basisschool en was meer dan een hbo verpleegkundige. Als ze dan gaan klagen dat ze na 6 weken zomervakantie effectief maar vier weken hebben dan kennen ze de zomerdrukte in andere sectoren niet (zorg bv )
Verder een leerkracht van een mbo of hbo heeft doorgaans 2 hbo's of een uni achter de rug..dat zou niet hetzelfde kwa beloning moeten zijn.

Dat de regeldruk en administratie sterk verlicht moet..daar moet wel op ingezet...zo ook beter geld voor kleinere klassen..dat scheelt automatisch werkdruk en ook fijn voor de leerlingen.
Er zit nog steeds verschil tussen 2e graders en 1e graders ( hoewel dat qua beloning in de praktijk er niet helemaal uit komt, officieel wel iig) en dan dus nog steeds tussen basisonderwijzers en 1e graders.

Verder onthou ik me van de zorg discussie want daar weet ik niks van.
Hoe hoog is dat salaris dan in het voortgezet onderwijs? Zoals ik begrijp begint het salaris op het primaire onderwijs al bij €2346,-
nessemeisje schreef:
30-08-2017 18:24
Ik denk dat de uiteindelijk salarisverhoging nogal mee zal vallen en dat het vooral een symbolische beloning gaat worden. Ik vind de hele discussie rond de lerarensalarissen vrij overtrokken, alsof ze zowat aan de bedelstaf zijn.
Leidt naar mijn mening ook totaal af van het werkelijke probleem, jammer genoeg.
Alle reacties Link kopieren
In feite weet ik niks van het verschil tussen pabo en 2e graads opleidingen, maar ik kan me zo voorstellen, maar dat is een gok, dat basisschooldocenten didactisch en pedagogisch veel beter onderlegd zijn dan 2e graders, als ik zo vrij mag zijn het verschil tussen 2e graders en 1e graders te kopiëren naar verschil pabo-2e graads.
Wageningen1985 schreef:
30-08-2017 18:50
Waarom leraren wel en mensen in de zorg niet?
Dat weet ik niet, maar het gaat hier over leerkrachten. Daar heb ik een mening over omdat ik twee basisschoolkinderen thuis heb en een enorm respect voor leerkrachten heb ontwikkeld. Ik zou het niet kunnen wat zij doen.

Ik heb overigens ook (heel) veel ervaring (als patiënt) in de gezondheidszorg en helaas heb ik voor medisch personeel niet hetzelfde respect kunnen ontwikkelen. Daar worden een hoop fouten gemaakt, personeel is opmerkelijk vaak chagrijnig en als patiënt ben je een nummer. Artsen krijgen ook al heel goed betaald dus daar hoeft wat mij betreft niets bij.
Wageningen1985 schreef:
30-08-2017 18:50
Waarom leraren wel en mensen in de zorg niet?
Ik heb dit wel eens in een ander topic over dit onderwerp aangehaald, maar toen reageerde iemand dat de mensen in die andere sector (bijv. zorg) dan maar zelf een hoger salaris moeten gaan eisen. Dat andere sectoren minder verdienen is dus geen reden voor leraren in het primaire onderwijs om zelf niet om een hoger salaris te vragen. Waar diegene wel een punt in had, maar toch. Ik neem het zelf maar zoals het is. Ik werk in zo'n sector (op gebied van ontwikkeling en veiligheid van kinderen), verdien redelijk en genoeg om van rond te komen. Ik heb zelf eerlijk gezegd liever dat er geld gestoken wordt in de kwaliteit van mijn werk, dat ik mijn werk kan doen en niet zo'n last heb van alle bureaucratische rompslomp. En ik vind het gewoon niet realistisch dat iedereen in alle sectoren die nu vergelijkbaar verdienen meer zouden gaan verdienen. Het zijn allemaal sectoren die door de overheid en belastinggeld worden gesubsidieerd, dat verdient nou eenmaal niet veel. Maar ik begrijp de argumenten van leerkrachten in het basisonderwijs dat zij evenveel willen verdienen als collega's in het voortgezet onderwijs. Meer salaris lost naar mijn idee alleen geen enkel probleem op in het basisonderwijs, want de werkdruk en structuur blijft hetzelfde, het kost alleen meer geld.
PowerCube schreef:
30-08-2017 19:03
Dat weet ik niet, maar het gaat hier over leerkrachten. Daar heb ik een mening over omdat ik twee basisschoolkinderen thuis heb en een enorm respect voor leerkrachten heb ontwikkeld. Ik zou het niet kunnen wat zij doen.

Ik heb overigens ook (heel) veel ervaring (als patiënt) in de gezondheidszorg en helaas heb ik voor medisch personeel niet hetzelfde respect kunnen ontwikkelen. Daar worden een hoop fouten gemaakt, personeel is opmerkelijk vaak chagrijnig en als patiënt ben je een nummer. Artsen krijgen ook al heel goed betaald dus daar hoeft wat mij betreft niets bij.
Zullen we nou niet alles en iedereen over één kam gaan scheren met oordelen?
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
30-08-2017 18:50
Waarom leraren wel en mensen in de zorg niet?
Sommige mensen zijn zo goed om een vraag zo te draaien dat ze op een onderwerp komen die voor hun van toepassing is. Zucht.

Simpel antwoord: Omdat het hier over basisonderwijs leraren gaat en geen zorg. punt.
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 19:08
Zullen we nou niet alles en iedereen over één kam gaan scheren met oordelen?
Prima, maar ik doe dat toch ook niet?. Mij wordt iets gevraagd over de zorg en ik geef daar antwoord op met motivatie.
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 18:56
Hoe hoog is dat salaris dan in het voortgezet onderwijs? Zoals ik begrijp begint het salaris op het primaire onderwijs al bij €2346,-
https://onderwijs.cnvconnectief.nl/file ... 6_2017.pdf

Even snel van de cnv-site.
Je moet naar de Lb kijken.

Dat hebben wij best goed voor elkaar weten te krijgen, niet waar?
Toen ik 11 jaar geleden begon was het ongeveer 2200 voor Lb 1.
Mevrouw75 schreef:
30-08-2017 19:13
https://onderwijs.cnvconnectief.nl/file ... 6_2017.pdf

Even snel van de cnv-site.
Je moet naar de Lb kijken.

Dat hebben wij best goed voor elkaar weten te krijgen, niet waar?
Toen ik 11 jaar geleden begon was het ongeveer 2200 voor Lb 1.
Gereageerd zonder eerst de link te openen. Dat was niet handig :-)
Alle reacties Link kopieren
Basisonderwijs is alle vakken, van leerlingen die praktijkonderwijs aankunnen, tot en met tweetalig VWO, die ook nog eens allemaal op een dag aandacht en instructie moeten krijgen. En dan hebben we het nog niet eens over een down syndroom kind in de klas erbij, of andere gedragsproblemen.

Middelbaar is 1 vak aan een groep leerling met een redelijk gelijk nivo. Vak kan je eenzelfde les aan meerdere klassen geven. Dus qua voorbereiden en uitvoeren is dat makkelijker.

Vergelijken is heel moeilijk, maar dat basisonderwijs hard werkt lijkt me duidelijk!
Alle reacties Link kopieren
violetskies schreef:
30-08-2017 18:37
Heb je diploma's gestapeld, extra cursussen gevolgd, de universitaire pabo gevolgd of een eerstegraads bevoegdheid, dan zou de beloning nog hoger mogen zijn.
Alleen als die extra competenties meerwaarde opleveren voor het onderwijs. Als je hetzelfde doet als iemand zonder gestapelde opleidingen hoor je niet meer te verdienen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven