Mijn buurvrouw verwaarloost haar kat

17-07-2007 00:43 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo'n trouwe forumbezoekster, maar ik zit nu met een probleem waarbij ik graag jullie advies zou willen horen.. dus ik hoop dat jullie mij willen helpen!



Een paar weken geleden is mijn buurvrouw verhuisd. Ze heeft de huur van haar oude huis naast mij nog niet opgezegd maar ze woont er al weken niet meer en komt ook niet meer langs.

Wie er nog wel woont is haar kat. Hij krijgt netjes iedere dag te eten van een andere buurvrouw en volgens mij kan hij via een kattenluikje nog wel naar binnen (hij is veel buiten). Maar een kat heeft natuurlijk meer nodig dan alleen eten.. Het arme beestje staat iedere dag te miauwen voor de deur. Vandaag zag ik hem zelfs boven op een geparkeerde auto zitten miauwen en kijken of zijn baasje hem zag.. Als ik buiten loop en hij ziet mij komt hij als een gek op me afgerend om te kroelen. Volgens mij mist hij echt de aandacht van z'n baasje. Ook als ik op balkon zit komt hij regelmatig even gezellig langs om geaaid te worden. Natuurlijk doe ik dat met liefde maar aan die paar minuutjes aandacht van mij heeft hij ook niet echt een boodschap.. Wat ook erg zielig is, is dat hij helemaal onder de teken zit. Ik heb al geprobeerd ze weg te halen met een tekentang maar dan schrikt hij en is meteen weer foetsie.

Ik heb zelf twee katten waar ik met heel veel liefde voor zorg en ik kan me echt niet voorstellen dat je je huisdier zo achter laat! Daarom wil ik ook zo graag iets voor dat arme beest doen. De vraag is alleen wat??

Mijn hart zou groot genoeg zijn om hem in huis te nemen, maar om verschillende redenen is dat echt onmogelijk. Ik heb al met de buurvrouw gepraat die hem eten geeft maar volgens haar heeft hij het prima. Volgens haar wil de buurvrouw haar kat niet meer meenemen naar haar nieuwe huis en zijn ze op zoek naar een ander huis voor hem. Maar het lukt maar niet om een nieuw baasje voor hem te vinden.

De buurvrouw van wie de kat is zie ik nooit meer en ik heb geen telefoonnummer of adres van haar om haar zelf aan te spreken.

Maar ondertussen zit ik dus wel iedere dag met een miawende kat voor de deur die zich volgens mij duidelijk erg eenzaam voelt. En dat gaat me echt aan mijn hart

Dus Help!! Wie heeft er een advies wat ik kan doen??
Alle reacties Link kopieren
" Volgens mij mist hij echt de aandacht van z'n baasje. [..] Wat ook erg zielig is, is dat hij helemaal onder de teken zit. [..] Volgens haar wil de buurvrouw haar kat niet meer meenemen naar haar nieuwe huis en zijn ze op zoek naar een ander huis voor hem. Maar het lukt maar niet om een nieuw baasje voor hem te vinden."



Een kat die onder de teken zit, kan ziek worden. Dat is niet in het belang van de kat, maar ook niet van de buurt. Bovendien heeft de kat hinder van de teken. Een kat die onder de teken zit gedurende een langere periode, is een kat die verwaarloosd wordt.

Een kat die altijd gewend was om bij mensen te wonen, zal vermoedelijk behoefte hebben aan aandacht van mensen. Die aandacht krijgt hij nu weinig.

Aangezien de oplossing blijkbaar al gezocht wordt in het herplaatsen van de kat, lijkt me die weg dan ook de meest praktische. Er bestaan organisaties die zich met het herplaatsen van huisdieren bezighouden. Op internet kun je wellicht een dergelijke organisatie in je woonplaats vinden? Misschien kunnen de medewerkers van de dierenambulance je informeren naar de mogelijkheden. Ook een dierenarts kan misschien informatie geven.



Alle reacties Link kopieren
Kat in nood = Dierenambulance bellen?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Nou, echt in nood is hij nu ook weer niet.

Hij heeft een plekje binnen en krijgt elke dag eten maar aandacht tekort heeft hij duidelijk wel. Blijkbaar is de voormalige buurvrouw op zoek naar een ander thuis voor em. Als het een volwassen kat is, zal ze daar een hele kluif aan hebben. Die krijgen veel minder makkelijk een nieuw huis want de meeste mensen hebben liever een kitten.

Als je echt iets voor de kat wilt doen, is extra aandacht geven wat je nu al doet een goede en misschien mee helpen zoeken naar een nieuw thuis?

Op internet zijn ook wel 'organisaties' die bemiddelen als je van je kat af wilt. Zo ben ik ooit 'pleeggezin' geweest voor een volwassen kat. Eigenlijk was een jaar de bedoeling maar uiteindelijk is meneer gebleven.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het trouwens wel tegen de buurvrouw die de kat eten geeft gezegd van die teken. Maar ondertussen heeft ie steeds weer nieuwe en ik weet dus niet of die oude dan zijn weg gehaald of er uit gekrabt. Want als dat laatste het geval is kan het natuurlijk flink gaan ontsteken.. Eigenlijk zouden ze hem gewoon een anti vlooien en tekenmiddel moeten geven.



Ik denk dat ik vandaag maar eens aanbel en vraag of ze al wat meer weet over z'n herplaatsing. Het duurt allemaal wel erg lang nu.. Een weekje of misschien twee is tot daar aan toe maar dit wordt echt een beetje te gek. Ik heb vanacht nog uren die kat gehoord.. Ik heb er zelf over gedroomd!
Alle reacties Link kopieren
Bah je buurvrouw verzorgt d'r poes dus niet:o
Alle reacties Link kopieren
Dierenbescherming bellen die vinden wel een leuk plekje voor de kat!
Alle reacties Link kopieren
De dierenbescherming neemt de kat wel mee.Haalt zijn teken eruit en dan word hij verzorgt op het kattenasiel totdat er een nieuw baasje voor hem is.
Alle reacties Link kopieren
Pink rose, die buurvrouw die de kat eten geeft heeft dus wel het telefoonnummer van jouw buurvrouw. Ervan uitgaande dat ze het kattenvoer betaald hebben ze iig contact. Ik zou vragen of je het nummer mag hebben en zoniet, of ze wilt vragen of de buurvrouw met jou contact op neemt. Zelf zou ik de dierenambulance bellen als die buurvrouw geen contact met je opneemt. Vermeld aan de buurvrouw dat je met jouw buurvrouw wilt praten om te kijken hoe de kat zo snel mogelijk herplaatst kan worden. En dat je vraagt of ze de kat vlooiendruppels en iets tegen teken geeft. Dit is vragen om moeilijkheden. Wat je al zei, op deze manier kan het gaan ontsteken. Afgezien dat een kat er erg veel last van heeft. Heel veel succes ermee.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Niet wachten, maar vandaag nog de Dierenbescherming bellen. De inspectie zal contact opnemen met de eigenaar (via die andere buurvrouw of whatever) en de kat zal anders verzorgd moeten worden of wordt in beslag genomen.



0900   2021210



Niet denken dat het allemaal zo ernstig niet is, dat bepaalt de inspectie wel. Succes, en heel goed dat je die kat niet in de steek laat!!!!  
Alle reacties Link kopieren
Ga ermaar niet vanuit dat de dierenambulance of de dierenbescherming de kat meeneemt. Deze kat wordt in principe verzorgd dus gene geval voor de dierembescherming. Bovendien heeft hij een eigenaar. De dierenambulance neemt geen dieren mee die een eigenaar hebben, alleen zwerfdieren.

Je kunt niet zomaar een kat van iemand anders naar het asiel brengen, daar kun je zelf mee in de problemen komen ( waarschijnlijk in dit geval niet als het baasje de kat zelf kwijt wil maar toch). je kunt natuurlijk contact opnemen met de dierenambulance maar ik geef je weinig kans.

wat dan wel?

Ik ben zelf gek op katten en ik zou dit ook heel moeilijk vinden.

Kun je inderdaad geen contact opnemen met de eigenaresse ( via de andere buurvrouw) en dit met haar bespreken. Ik zou aanbieden de kat te behandelen met antivlooienmiddel/teken. De kat zovele mogelijk extra aandacht aandacht geven en een beetje in de gaten houden. Is het echt niet mogelik dat ze tijdelijk bij jou is?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanochtend met de buurvrouw zelf gesproken! Ik hoorde wat gerommel hier naast en heb meteen aangebeld. Ik heb haar gevraagd wat haar plannen zijn met de kat en haar verteld hoe hij erg hij miauwt en dat ik het zielig vind. Ze vertelde me dat ze nog geen nieuw baasje heeft kunnen vinden. Naar het asiel brengen vind ze te duur (tja een kat die je jaren lang gezeldschap heeft gehouden is zeker geen E65 waard). De teken haalt ze zelf weg met alcohol (erg handig maar niet heus). Nou ja het komt er op neer dat ik haar heb belooft m'n oren en ogen open te houden voor een nieuw thuis voor de kat. Tot die tijd geef ik hem maar wat extra aandacht en houdt ik hem goed in de gaten qua gezondheid. Zelf in huis nemen is helaas echt geen optie. Ik heb zelf twee katten die hem niet zullen accepteren. Mijn huis is te klein voor drie katten. Mijn budget niet toereikend en bovendien is mijn moeder allergisch; met twee katten kan ze (na een grondige  schoonmaak) met veel moeite een paar uurtjes blijven, maar als ik er drie heb zou dat betekenen dat ze helemaal niet meer lang kan komen..

Ik heb me voorgenomen het nog één week de tijd te geven en ondertussen ook zelf te zoeken naar een ander baasje. Is er volgende week nog geen oplossing ga ik andere maatregelen nemen..
Alle reacties Link kopieren
Voor een kat met vlooien en teken vind je niet zo snel een ander huisje. En met alcohol krijg je ze niet weg. Heb je nu wel haar telefoonnummer gevraagd voor nood?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet in welke regio je woont maar ik ben sterk geneigd om het diertje te adopteren.

Het probleem is alleen dat ik er al 5 heb en vrees dat vriendlief niet echt happig gaat zijn.

Zo sneu om te horen dat het diertje gewoon achter is gelaten...:(



Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik toch de dierenambulance bellen en zeggen dat de kat eigenlijk achtergelaten is.

De dierenambulance zal de kat dan ophalen en de boel doorgeven zodat het uitgezocht kan worden.

Zoals zij met haar kat omgaat is gewoon schandalig en als je de dierenambulance belt word hij tenminste goed nagekeken en kunnen ze beter een nieuw tehuis voor hem zoeken als hij gezond is.



Ik heb zelf 4 katten en een aantal maanden geleden toen ik hier kwam wonen in dezelfde situatie gezeten.

Weret dat het moeilijk kan zijn maar het is echt een aanrader je kan eventueel ook aan de dierenambulance vragenof ze je op de hoogte houden over de kat als je dat zou willen dat kan meestal wel.
Alle reacties Link kopieren
Dit is gewoon dierenmishandeling. En absoluut onnodig. Alleen omdat de eignearesse geen zin meer heeft in haar kat en ze geen 65 euro voor het asiel wil betalen? Belachelijk.



Volgens mij ben je dat bedrag ook al gauw kwijt aan een paar weken voer, kattebakspul en een vlooien/tekenbehandeling, dus dat is geen excuus. Bovendien zadelt die buurvrouw met deze nalatige houding de omwonenden (jou in ieder geval) ook op met overlast.



Ik zou die buurvrouw bij de politie aangeven. Voor dierenmishandeling en buurtoverlast.



Ik hou zelf overigens niet van katten, maar zelfs ik vind dit zielig.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik hou wel van katten maar ik vind bovenstaande reactie een klein beetje overdreven. Dit is nog geen dierenmishandeling hoor.

Die kat krijgt wel verzorging. Al ben ik wat minder te spreken erover dat er weinig wordt gedaan aan die teken en de vlooien.

Katten kunnen erg ziek worden van teken en vlooien als daar niks aan wordt gedaan voor langere tijd.

En hoezo behandelt die vrouw dat met alcohol? Voor een eurootje of 2, 3 (weet het niet meer exact, het is al een tijd geleden dat ik zelf zo'n ding kocht, heb je al een tekentang van plastic. Daar kun je heel eenvoudig en snel teken mee verwijderen. De kat van mijn zoon zit er namelijk altijd onder dus daar moeten we wel een paar keer per week die tang op loslaten.



Pink, je zegt dat je die vrouw nog een week de tijd geeft een nieuw huis voor die kat te vinden maar dat is erg kort hoor. Het valt niet mee een nieuw thuis, behalve het asiel, voor een volwassen kat te vinden. De kat die ik als pleegkat in huis nam, vond mij pas na een paar maanden.



Ik denk juist dat ze er wél goed aan heeft gedaan hem in zijn eigen omgeving te laten voorlopig als ze hem toch niet wil houden. Anders moet hij twee keer wennen aan een nieuwe omgeving. Straks, mocht er wel een ander huis gevonden worden tenminste maar één keer.

Het asiel is ook niet altijd de beste oplossing. Sommige katten vinden maar geen nieuw huis en zitten soms erg lang in zo'n asiel. Bovendien moet hij dan ook twee keer wennen aan een nieuw adres, áls hij al een nieuw huis krijgt.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet in welke regio je woont maar ik ben sterk geneigd om het diertje te adopteren.

Het probleem is alleen dat ik er al 5 heb en vrees dat vriendlief niet echt happig gaat zijn.

Zo sneu om te horen dat het diertje gewoon achter is gelaten...:(



Ik woon in de buurt van Rotterdam dus denk er maar over na.. Of als je toevallig iemand kent die hier in de buurt woont die z'n deur heeft open staan voor dit lieve beest hoor ik het graag! Want een lieverd is het echt!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg blij met al jullie reacties! En ik ben ook blij dat ik niet de enige ben die het zielig vind. Ik vind het namelijk best een hele stap om bijvoorbeeld de dierenbescherming erbij te halen; dat doe je toch niet zomaar.. En wat hier eerder al gezegd is; hij krijgt wel gewoon te eten (hij is ook absoluut niet mager en zijn vacht glimt mooi) dus ik betwijfel of de dierenbescherming of dierenambulance iets voor hem zullen doen.. En ja als hij naar het asiel moet is dat natuurlijk ook niet alles voor zo'n beestje; vooral omdat hij zo'n vrijbuiter is. Maar ik denk wel dat hoe eerder ze er bij zijn om hem van die teken en eventueel vlooien te verlossen hoe beter hij te plaatsen zal zijn. Nu ziet hij er nog goed uit en is hij voor zo ver ik kan zien nog fit, maar ik ben bang dat hij wel steeds meer achteruit zal gaan.



Waarom ze die teken met alcohol verwijdert mag joost weten.. Ik heb haar er wel op gewezen dat dat volgens mij niet goed is maar zij blijft eigenwijs volhouden dat het prima gaat.



Wat ik ook niet kan begrijpen is waarom ze die kat niet gewoon meeneemt. Jaren lang is ze alleen geweest en heeft die kat haar gezeldschap gehouden. Nu gaat ze, wat ik begrepen heb, samen wonen en wordt dat beestje als oud vuil aan de kant gezet..

Maar goed, misschien mag ik daar niet over oordelen; wie weet is haar partner wel allergisch ofzo.. Maar hoe dan ook; dan kun je er volgens mij op z'n minst voor zorgen dat je een fatsoenlijke oplossing bedenkt en hem niet zo achter laat.



Morgen zal ik eens contact opnemen met mij eigen dierenarts. Wie weet kennen hun wel iemand die hem op kan vangen..
Alle reacties Link kopieren


Nou, ik hou wel van katten maar ik vind bovenstaande reactie een klein beetje overdreven. Dit is nog geen dierenmishandeling hoor.

Die kat krijgt wel verzorging. Al ben ik wat minder te spreken erover dat er weinig wordt gedaan aan die teken en de vlooien.

Katten kunnen erg ziek worden van teken en vlooien als daar niks aan wordt gedaan voor langere tijd.

En hoezo behandelt die vrouw dat met alcohol? Voor een eurootje of 2, 3 (weet het niet meer exact, het is al een tijd geleden dat ik zelf zo'n ding kocht, heb je al een tekentang van plastic. Daar kun je heel eenvoudig en snel teken mee verwijderen. De kat van mijn zoon zit er namelijk altijd onder dus daar moeten we wel een paar keer per week die tang op loslaten.



Pink, je zegt dat je die vrouw nog een week de tijd geeft een nieuw huis voor die kat te vinden maar dat is erg kort hoor. Het valt niet mee een nieuw thuis, behalve het asiel, voor een volwassen kat te vinden. De kat die ik als pleegkat in huis nam, vond mij pas na een paar maanden.



Ik snap dat het erg moeilijk zal zijn om binnen een week tijd een nieuw adres voor hem te vinden. Maar als dit nog maanden zo door gaat vrees ik dat die kat dalijk helemaal geen adres meer nodig heeft.. Ik probeer haar volgende week gewoon weer aan te spreken (ze zei dat ze volgend weekend weer even naar huis zou komen) en te informeren hoe de zaken er voor staan. Dan merkt ze iig dat het mij niet koud laat.





Ik denk juist dat ze er wél goed aan heeft gedaan hem in zijn eigen omgeving te laten voorlopig als ze hem toch niet wil houden. Anders moet hij twee keer wennen aan een nieuwe omgeving. Straks, mocht er wel een ander huis gevonden worden tenminste maar één keer.

Het asiel is ook niet altijd de beste oplossing. Sommige katten vinden maar geen nieuw huis en zitten soms erg lang in zo'n asiel. Bovendien moet hij dan ook twee keer wennen aan een nieuw adres, áls hij al een nieuw huis krijgt.



Op zich zou het voor een paar weken een prima oplossing zijn om hem in z'n vertrouwde omgeving te laten, dat ben ik helemaal met je eens. Maar naar mijn mening duurt dit nu gewoon te lang. Hij kan toch niet nog weken lang op straat blijven miauwen? Ik ben ook erg bang dat er straks buren zijn die zich gaan storen aan het gemiauw (tot diep in de nacht en níet zachtjes!) en er op een andere manier een eind aan maken..

Alle reacties Link kopieren
Zielig voor de kat! Ik begrijp niet dat mensen zo met hun beesten om kunnen gaan.



Buurvrouw heeft niet zo veel verstand van katten als ze denkt de teken goed met acohol te kunnen verwijderen. Dat moet je juist niet doen, omdat de teek dan juist als reactie vloeistof in het lichaam van de kat spuit. En die vloeistof kan besmet zijn met de ziekte van Lyme.

Een tekentang is veel veiliger en kost nagenoeg niets.
Alle reacties Link kopieren
Ja, we vinden het allemaal sneu en zielig, maar alleen Pink Rose kan er iets aan doen. Nee, de dierenambulance neemt die kat niet mee, alle asielen zitten overvol in deze tijd van het jaar en de kat heeft een eigenaar.



Daarom gaf ik het telefoonnummer van de Dierenbescherming, oftewel de inspectie. Zij zijn wél in staat de kat in beslag te nemen mocht dat nodig zijn. Als zij dat niet NIET nodig vinden, dan valt het allemaal wel mee met de situatie waar de kat in zit. Als je dus iets voor de kat wilt betekenen, en niet alleen maar 'ooh wat zielig, oooh wat sneu' wilt horen, dan bel je gewoon eventjes de inspectie. Zo gebeurd.



Alle reacties Link kopieren
Ja, we vinden het allemaal sneu en zielig, maar alleen Pink Rose kan er iets aan doen. Nee, de dierenambulance neemt die kat niet mee, alle asielen zitten overvol in deze tijd van het jaar en de kat heeft een eigenaar.



Daarom gaf ik het telefoonnummer van de Dierenbescherming, oftewel de inspectie. Zij zijn wél in staat de kat in beslag te nemen mocht dat nodig zijn. Als zij dat niet NIET nodig vinden, dan valt het allemaal wel mee met de situatie waar de kat in zit. Als je dus iets voor de kat wilt betekenen, en niet alleen maar 'ooh wat zielig, oooh wat sneu' wilt horen, dan bel je gewoon eventjes de inspectie. Zo gebeurd.





Ik hoop toch dat het wel duidelijk is dat ik niet alleen 'ooh wat zielig' en 'oooh wat sneu' wil horen! Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden en ik wil graag de goede keuze maken als ik actie onderneem.

Ik wilde even bevestiging van andere mensen om in te kunnen schatten of het nodig is zo'n stap te ondernemen.

Ik ben dan ook heel blij dat ik niet de enige ben die deze situatie niet door de beugel vind kunnen en daarom heb ik vandaag via het telefoonnummer wat je me gaf contact opgenomen met de dierenbescherming. Ik kreeg een erg vriendelijke mevrouw aan de telefoon die het hele verhaal genoteerd heeft. Ze vertelde me dat ze juridisch gezien niets kunnen doen omdat de kat zijn basisbehoeften wel krijgt (eten en drinken). Ze gaan wel contact opnemen met de buurvrouw via de buurvrouw die de kat eten geeft. Hopenlijk dat ze dan in een gesprek met haar toch tot een oplossing komen. Ik kon als ik dat wilde later nog eens contact met ze opnemen om te horen hoe het gesprek is verlopen. Dat ga ik ook zeker doen; ik ben erg benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Hee, super! Vaak doet een kort bezoekje van de inspectie of zelfs al een telefoontje wonderen... doet het de eigenaar realiseren dat er niet zomaar aangerommeld kan worden en dat big brother aan het meekijken is, zeg maar. 

Echt goed dat je het niet zomaar laat gebeuren maar actie onderneemt! Dieren kunnen zelf moeilijk iemand bellen, dus zal iemand dat voor ze moeten doen, blij dat ie zo'n buurvrouw heeft als jij.



Alle reacties Link kopieren
Hee, super! Vaak doet een kort bezoekje van de inspectie of zelfs al een telefoontje wonderen... doet het de eigenaar realiseren dat er niet zomaar aangerommeld kan worden en dat big brother aan het meekijken is, zeg maar. 

Echt goed dat je het niet zomaar laat gebeuren maar actie onderneemt! Dieren kunnen zelf moeilijk iemand bellen, dus zal iemand dat voor ze moeten doen, blij dat ie zo'n buurvrouw heeft als jij.





Dank je wel voor je lieve berichtje!:)

Ik ben zelf ook heel blij dat ik gebeld heb; het is echt een opluchting dat ik nu actie heb ondernomen.

Voor deze kat geldt denk ik het gezegde; 'Beter een goede buur dan een verre baas..';)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven