Actuele info over orkaan Irma

06-09-2017 08:50 191 berichten
Een geliefde van mij zit op één van de eilanden die over een paar uur getroffen gaan worden door het oog van Irma. In de Nederlandse media vind ik weinig actuele info, en op twitter weet ik de weg niet zo goed. Waar vindt ik echt actuele info over deze aankomende ramp?

Totnutoe heb ik vooral hier gekeken http://spaghettimodels.com/
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er nu nog niet zoveel te vinden is. Irma komt pas aan het begin van de middag voor het eerst aan land.
Alle reacties Link kopieren
Je kan hier meekijken op Sint Maarten (als je erin komt, veel mensen hebben hem open staan): www.mahobeachcam.com
of misschien www.windy.com.

Sterkte!
Live with what you cannot change.
De orkaan houdt nu al huis op Antigua en Barbuda. Sinds een klein uurtje is er een live blog op Nu.nl.
Dank je, Windy is inderdaad heel mooi. Inmiddels heb ik ook deze gevonden via de Telegraaf https://www.youtube.com/watch?v=L_9qpFD ... e=youtu.be
Alle reacties Link kopieren
Welk eiland?
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Op Windy staat op dit moment Wind 20/29 kt. Die 29 kt betekent knopen, dat is zo'n windkracht 7, maar wat betekent de 20?
00gjes schreef:
06-09-2017 09:14
Op Windy staat op dit moment Wind 20/29 kt. Die 29 kt betekent knopen, dat is zo'n windkracht 7, maar wat betekent de 20?
Zou de wind tussen 20 en 29 knopen zijn?

Bedankt voor de links allemaal. Hier volgen we het ook.
Alle reacties Link kopieren
Dat is geheim...
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Op Barbuda heeft de enige windmeter het begeven, na een windstoot van 247(!) kilometer per uur.
Alle reacties Link kopieren
Je kan klikken op verschillende plekken in de orkaan, dan krijg je daar de windsnelheid van. Ik zie al snelheden van 66kt dus zo'n 130 km/h... Wat dat eerste getal is weet ik niet :$
Live with what you cannot change.
hebjehaarookweer schreef:
06-09-2017 09:18
Op Barbuda heeft de enige windmeter het begeven, na een windstoot van 247(!) kilometer per uur.
Pfff... Het is geen pretje.
Alle reacties Link kopieren
Militairen naar Bovenwindse Eilanden vanwege orkaan Irma

Nieuwsbericht | 05-09-2017 | 16:40


Zo’n 100 militairen zijn gisteren vanuit Curaçao en Aruba vertrokken om noodhulp te verlenen op Sint Eustatius, Saba en Sint Maarten (SSS-eilanden). Dit gebeurt op verzoek van de lokale gezaghebbers. Orkaan Irma is inmiddels uitgegroeid tot een storm uit de zwaarste categorie 5 (windsnelheden tot boven de 250 km/u) en raast richting de SSS-eilanden in het Caribisch gebied.













De eerste eenheden zijn met het DASH-8-patrouillevliegtuig van de kustwacht afgezet op Sint Maarten. Dit zijn mariniers van 32 Raiding Squadron op Aruba, aangevuld met de leden van de Arubaanse militie. Vanuit Sint Maarten zijn zij verdeeld over de 3 eilanden. Zij helpen bij het treffen van voorbereidingen op de komst van Irma. Zo bemannen de militairen shelters voor burgers.



Als de richting niet verandert, dan bereikt Irma naar verwachting morgenochtend de Bovenwindse Eilanden. Naast stormschade wordt rekening gehouden met veel regenval en overstromingen. Om bijvoorbeeld plunderingen te voorkomen, geldt na afloop van de orkaan een avondklok. De militairen assisteren de lokale politie bij het handhaven daarvan.














Zeeland en Pelikaan

Na de passage arriveren ook het patrouilleschip Zr. Ms. Zeeland en het ondersteuningsschip Zr. Ms. Pelikaan in het gebied. Zij brengen ondersteunend personeel en materiaal mee vanaf Aruba (de Zeeland) en Curaçao (de Pelikaan). Landmachtmilitairen en leden van de Curaçaose militie varen mee met de Pelikaan. Deze eenheden brengen onder meer de schade in beeld en helpen met het herstellen van de infrastructuur. De Zeeland en de Pelikaan blijven in ieder geval een week op de SSS-eilanden.

Ondersteuningsschip

De Pelikaan is een ondersteuningsschip met strategische transportcapaciteiten. De Zeeland is een patrouilleschip van de Holland-klasse dat onder andere voor dit soort operaties is ontworpen. Het schip heeft een helikopter en 2 snelle FRISC-onderscheppingsvaartuigen om mensen en materieel aan land te brengen. Daarnaast heeft het schip opslagruimte voor containers met hulpgoederen en een kraan om deze af te zetten. Ook is er ruimte om ongeveer 100 evacués aan boord te nemen.


Nederlandse militairen verlenen noodhulp op Haiti nadat orkaan Matthew over het eiland raasde in 2016.










Hoofdtaak

Het ondersteunen van civiele en lokale autoriteiten is 1 van de 3 hoofdtaken van Defensie in het Caribisch gebied. Hier valt het leveren van noodhulp na een orkaanpassage onder. Militairen werden voor het laatst ingezet op Haïti, na het passeren van orkaan Matthew in oktober 2016

Bron: defensie.nl
yasmijn wijzigde dit bericht op 06-09-2017 09:22
8.80% gewijzigd
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Sterkte. Wat erg voor jouw vriendin.
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
06-09-2017 09:21
Militairen naar Bovenwindse Eilanden vanwege orkaan Irma

Nieuwsbericht | 05-09-2017 | 16:40

Zo’n 100 militairen zijn gisteren vanuit Curaçao en Aruba vertrokken om noodhulp te verlenen op Sint Eustatius, Saba en Sint Maarten (SSS-eilanden). Dit gebeurt op verzoek van de lokale gezaghebbers. Orkaan Irma is inmiddels uitgegroeid tot een storm uit de zwaarste categorie 5 (windsnelheden tot boven de 250 km/u) en raast richting de SSS-eilanden in het Caribisch gebied.

De eerste eenheden zijn met het DASH-8-patrouillevliegtuig van de kustwacht afgezet op Sint Maarten. Dit zijn mariniers van 32 Raiding Squadron op Aruba, aangevuld met de leden van de Arubaanse militie. Vanuit Sint Maarten zijn zij verdeeld over de 3 eilanden. Zij helpen bij het treffen van voorbereidingen op de komst van Irma. Zo bemannen de militairen shelters voor burgers.

Als de richting niet verandert, dan bereikt Irma naar verwachting morgenochtend de Bovenwindse Eilanden. Naast stormschade wordt rekening gehouden met veel regenval en overstromingen. Om bijvoorbeeld plunderingen te voorkomen, geldt na afloop van de orkaan een avondklok. De militairen assisteren de lokale politie bij het handhaven daarvan.

Zeeland en Pelikaan

Na de passage arriveren ook het patrouilleschip Zr. Ms. Zeeland en het ondersteuningsschip Zr. Ms. Pelikaan in het gebied. Zij brengen ondersteunend personeel en materiaal mee vanaf Aruba (de Zeeland) en Curaçao (de Pelikaan). Landmachtmilitairen en leden van de Curaçaose militie varen mee met de Pelikaan. Deze eenheden brengen onder meer de schade in beeld en helpen met het herstellen van de infrastructuur. De Zeeland en de Pelikaan blijven in ieder geval een week op de SSS-eilanden.

Ondersteuningsschip

De Pelikaan is een ondersteuningsschip met strategische transportcapaciteiten. De Zeeland is een patrouilleschip van de Holland-klasse dat onder andere voor dit soort operaties is ontworpen. Het schip heeft een helikopter en 2 snelle FRISC-onderscheppingsvaartuigen om mensen en materieel aan land te brengen. Daarnaast heeft het schip opslagruimte voor containers met hulpgoederen en een kraan om deze af te zetten. Ook is er ruimte om ongeveer 100 evacués aan boord te nemen.


Nederlandse militairen verlenen noodhulp op Haiti nadat orkaan Matthew over het eiland raasde in 2016.

Hoofdtaak

Het ondersteunen van civiele en lokale autoriteiten is 1 van de 3 hoofdtaken van Defensie in het Caribisch gebied. Hier valt het leveren van noodhulp na een orkaanpassage onder. Militairen werden voor het laatst ingezet op Haïti, na het passeren van orkaan Matthew in oktober 2016

Bron: defensie.nl
Hahaha dank je voor de "update".
anoniem_353404 wijzigde dit bericht op 06-09-2017 09:25
0.69% gewijzigd
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
00gjes schreef:
06-09-2017 09:20
Pfff... Het is geen pretje.
Nee. Op dat moment was de gemiddelde windsnelheid 191 km/u, volgens Nu/Weerplaza. En dan te bedenken dat 120 km/u windkracht 12 is...
Alle reacties Link kopieren
Meest actueel is uit eerste hand, heb je geen contact met je geliefde?
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Siofra schreef:
06-09-2017 09:26
Meest actueel is uit eerste hand, heb je geen contact met je geliefde?
Het is daar nacht. Hopelijk slapen de mensen nog wat.
Alle reacties Link kopieren
hebjehaarookweer schreef:
06-09-2017 09:27
Het is daar nacht. Hopelijk slapen de mensen nog wat.
Denk niet dat ze er een oog dicht doen.
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Laat maar.
Ja, af en toe heb ik contact via watsapp. Ze is erg gespannen, en heeft volgens mij amper geslapen totnutoe. Als de wind straks komt zal de internetverbinding uitvallen verwacht ik, dus dan weet je niets meer. SMS lukt sowieso al niet. Ik heb haar spanning een beetje overgenomen denk ik.
00gjes schreef:
06-09-2017 09:37
Ja, af en toe heb ik contact via watsapp. Ze is erg gespannen, en heeft volgens mij amper geslapen totnutoe. Als de wind straks komt zal de internetverbinding uitvallen verwacht ik, dus dan weet je niets meer. SMS lukt sowieso al niet. Ik heb haar spanning een beetje overgenomen denk ik.
Wij zijn ook gespannen. Logisch toch. Je krijgt tegenwoordig zoveel mee van het leven van familie en vrienden aan de andere kant van de wereld, en alle ogen zijn nu op de regio gericht.
Ze zit op zich veilig zegt ze, maar ze maakt zich zorgen over het dak, dat is niet orkaanbestendig. De rest van het huis wel, maar ja...
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze daar geen schuilkelders?
Live with what you cannot change.
Zijn jouw mensen in een veilige plek Hebje...?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven