Euthanasie, palliatieve zorg en meer

06-09-2017 16:02 656 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de nu lopende discussie op het topic over de beoogde verhoging van het eigen risico een overlap kreeg met dit bericht uit het nieuws van afgelopen week: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/219085 ... iging.html een algemeen topic.

Wat vindt jij van deze ontwikkeling?

Persoonlijk ben ik pro-euthanasie. In mijn omgeving heb ik al meerdere malen meegemaakt dat mensen de laatste jaren van hun leven te veel en onnodig hebben geleden. Iemand wat het ook kost in leven houden is lang niet altijd gewenst. Het is echter zeer complexe materie, dus ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ik vind het zelf een prettige ontwikkeling, je kan er zelf voor kiezen om in te slapen. Ik vind het wel jammer dat er op een halfjaar wachttijd en meerderjarigheid geen beperkingen zijn. Dan liever de levenseindekliniek die nog screenen.
Ik vind de materie zo moeilijk dat ik het niet voor elkaar krijg er een mening over te vormen.
Aan de ene kant vind ik het humaan als mensen die onnodig veel lijden daaruit verlost worden, maar ik struikel over kerngezonde mensen die er gewoonweg geen zin meer in hebben. Er moet een oorzaak zijn die deze mensen over de drempel schuiven en het lijkt mij dat die oorzaak gevonden moet worden en dat daar iets aan wordt gedaan.
Ik ga er niet vanuit dat iedereen zielsgelukkig oud wordt, maar dit gaat me te ver en ik denk dat de maatschappij de plicht heeft om mensen te helpen in plaats van dan maar een poedertje in te laten nemen.

Moeilijk, ik vind het echt heel moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het te gek voor woorden dat iemand die niet wil leven (en het waarom, leeftijd maakt mij niet uit) daar geen humane mogelijkheid voor heeft.

Is leven een verplichting ofzo? En ja, natuurlijk moet zoiets met waarborgen omkleed zijn om impulsieve acties te voorkomen maar dat moet toch te doen zijn?
Ik ben heel erg voor. Ik wil zelf beslissen wanneer ik genoeg heb van dit leven en daarbij geen verantwoording over af hoef te leggen. Het is juist mooi dat het dan op een humane manier kan zonder voor een trein hoeven te springen oid.

Waar ik wel bang voor ben is dat sommige mensen vinden dat ze dood "moeten" omdat ze hun kinderen tot last zouden zijn, er van de erfenis anders niets overblijft of omdat hun kinderen het gevoel geven dat ze te oud en lastig zijn en geld nodig hebben.
JustcallmeTuT schreef:
06-09-2017 16:24
Ik ben heel erg voor. Ik wil zelf beslissen wanneer ik genoeg heb van dit leven en daarbij geen verantwoording over af hoef te leggen. Het is juist mooi dat het dan op een humane manier kan zonder voor een trein hoeven te springen oid.

Waar ik wel bang voor ben is dat sommige mensen vinden dat ze dood "moeten" omdat ze hun kinderen tot last zouden zijn, er van de erfenis anders niets overblijft of omdat hun kinderen het gevoel geven dat ze te oud en lastig zijn en geld nodig hebben.
Kijk, dat bedoel ik. In de eerste alinea gaat het alleenn maar over jezelf en dan is het gemakkelijk een keuze maken over het wel of niet beschikbaar maken van een zelfmoordgoedje, maar in de tweede alinea denk je aan anderen en dan is het ineens zo gemakkelijk niet meer en jij gebruikt maar één voorbeeld, maar daar zijn er zoveel van.
Cateautje schreef:
06-09-2017 16:20
Ik vind de materie zo moeilijk dat ik het niet voor elkaar krijg er een mening over te vormen.
Aan de ene kant vind ik het humaan als mensen die onnodig veel lijden daaruit verlost worden, maar ik struikel over kerngezonde mensen die er gewoonweg geen zin meer in hebben. Er moet een oorzaak zijn die deze mensen over de drempel schuiven en het lijkt mij dat die oorzaak gevonden moet worden en dat daar iets aan wordt gedaan.
Ik ga er niet vanuit dat iedereen zielsgelukkig oud wordt, maar dit gaat me te ver en ik denk dat de maatschappij de plicht heeft om mensen te helpen in plaats van dan maar een poedertje in te laten nemen.

Moeilijk, ik vind het echt heel moeilijk.
Daarom vind ik een stukje screening/ toezicht wel handig, de huidige euthanasieregels zijn dan weer net te streng. Wel denk ik dat heel veel treinspringers zou schelen.

En de mensen helpen? Soms is het doodsverlangen zo sterk dat er geen helpen aan is. Iemand die na een scheiding roept dat zijn leven geen zin meer heeft is nog wel te helpen, iemand die al jaren rondloopt met het gevoel er niet te willen zijn waarschijnlijk niet.
Dat iemand weet hoe ie zo'n middel kan gebruiken wil natuurlijk nog niet zeggen dat ie het ook daadwerkelijk gaat doen. Juist de wetenschap dat je er een eind aan kunt maken als iets té erg wordt kan er ook toe leiden dat iemand weer een stukje levenskwaliteit terugwint, gek genoeg. Omdat je vanaf dat moment een stukje zelfbeschikking hebt en niet meer hoeft na te denken over allerlei enge manieren waarop je een einde aan je leven zou kunnen maken.
Cateautje schreef:
06-09-2017 16:20
Aan de ene kant vind ik het humaan als mensen die onnodig veel lijden daaruit verlost worden, maar ik struikel over kerngezonde mensen die er gewoonweg geen zin meer in hebben. Er moet een oorzaak zijn die deze mensen over de drempel schuiven en het lijkt mij dat die oorzaak gevonden moet worden en dat daar iets aan wordt gedaan.
Deze verrekte kutmaatschappij die we nu hebben is over het algemeen de reden. Maar ja, dan moeten we met zn allen willen veranderen. En dat willen we niet. Dus is het handiger om wat mensen een zetje te geven onder het mom van " kijk ons eens humaan zijn".
Alle reacties Link kopieren
ik ben van mening dat iedereen zelf moet kunnen bepalen of diegene wil leven of niet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik ben van mening dat dit geen zaak is van de overheid.
lothlorien schreef:
06-09-2017 16:54
Deze verrekte kutmaatschappij die we nu hebben is over het algemeen de reden. Maar ja, dan moeten we met zn allen willen veranderen. En dat willen we niet. Dus is het handiger om wat mensen een zetje te geven onder het mom van " kijk ons eens humaan zijn".
Ik doe mijn uiterste best om het niet zo cru te bekijken. Aan de andere kant...
Alle reacties Link kopieren
lothlorien schreef:
06-09-2017 16:54
Deze verrekte kutmaatschappij die we nu hebben is over het algemeen de reden. Maar ja, dan moeten we met zn allen willen veranderen. En dat willen we niet. Dus is het handiger om wat mensen een zetje te geven onder het mom van " kijk ons eens humaan zijn".
De maatschappij is altijd al kut geweest. Iedere periode heeft z'n voor- en nadelen.
rosanna08 schreef:
06-09-2017 16:55
ik ben van mening dat iedereen zelf moet kunnen bepalen of diegene wil leven of niet
Ik ook, maar tegelijkertijd vind ik niet dat artsen verplicht kunnen worden mee te werken. Ik vind het gewoon basaal zelfbeschikkingsrecht waar geen overheid tussen moet zitten, ze hoeven het niet te faciliteren of te bestraffen of te verplichten.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
06-09-2017 16:58
Ik ook, maar tegelijkertijd vind ik niet dat artsen verplicht kunnen worden mee te werken. Ik vind het gewoon basaal zelfbeschikkingsrecht waar geen overheid tussen moet zitten, ze hoeven het niet te faciliteren of te bestraffen of te verplichten.
ik ben ook van mening dat je een arts niet kunt verplichten, ik snap heel goed dat het tegen hun eed in gaat en dat het zeker niet makkelijk is om een einde aan iemands leven te maken. Wel vind ik dat in het geval van euthanasie een arts daar vanaf het begin duidelijk in moet zijn en wel medewerking moet verlenen om een andere andere arts te vinden. De overheid moet zich er in zoverre mee bemoeien dat het niet meer strafbaar is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wat ik me wel afvraag:
- In hoeverre gaan mensen hier geen misbruik van maken om moorden te plegen met dit middel?
- Hoe gaat ze ervoor zorgen dat deze informatie niet uiteindelijk open en bloot op internet komt te staan? Aangezien er maar 1 persoon nodig is om de info te lekken en dan is het voor iedereeen vrij toegankelijk zonder de nadenktijd van 6 maanden
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
06-09-2017 16:57
Ik ben van mening dat dit geen zaak is van de overheid.
Op zich ben ik het daar mee eens, ware het niet dat als er geen overheidsbeleid is dingen vreselijk fout kunnen lopen.
Zonder enige toetsing, zoals in de link van de OP, vind ik niks.
viva1966 schreef:
06-09-2017 16:58
De maatschappij is altijd al kut geweest. Iedere periode heeft z'n voor- en nadelen.
Sinds de doorgeschoten individualisering zijn wel steeds meer mensen diep eenzaam geworden. Voor die tijd kon je nog eens spontaan bij mensen aanbellen voor een praatje en een kop koffie, nu zijn veel mensen vreselijk kieskeurig met wie ze contact willen hebben en als je al in de smaak valt moet je minstens 14 dagen van te voren een afspraak maken voor een uurtje bezoek.
Er is heel veel veranderd en heel veel mensen voelen dat dagelijks en zitten te verkommeren.
Ik vind dat mensen zelf moeten kunnen beslissen wanneer ze er uit stappen zonder naar extreme oplossingen te hoeven grijpen als voor een trein springen. Lekker belangrijk of iemand lichamelijk gezond is, als je t leven zat bent zou t geen verplichting moeten zijn door te leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat iedereen het recht heeft om zelf te beslissen of hij/zij wil blijven leven, maar inderdaad lijkt een extra screening me wel op zijn plaats. Met een abortus heb je toch ook meerdere gesprekken en een bedenktijd? Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar het was wel het eerst wat in me op kwam. Het lijkt me dat een zelfde soort traject ook toegepast kan worden op mensen die niet meer verder willen leven.

En misschien ben ik te naief, maar is de maatschappij echt zo ver doorgeschoten in de individualisering? Volgens mij heb je daar zelf echt wel invloed op. Hier komt regelmatig iemand spontaan langs om te kijken of ik thuis ben/wakker ben en zin heb in een kletspraatje of een wandeling. Ook bij mijn oma van 86 komt elke dag wel iemand langs. Hartverwarmend vond ik het ook om te horen dat zij in de supermarkt boodschappen mag doen zonder te betalen, en dat de rekening eens per maand naar mijn ouders wordt gestuurd. Bij alle kassa's ligt een foto van haar, zodat ze herkend wordt. Dit geeft haar zoveel vrijheid!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
AnnA_C schreef:
06-09-2017 17:36
Ik vind dat iedereen het recht heeft om zelf te beslissen of hij/zij wil blijven leven, maar inderdaad lijkt een extra screening me wel op zijn plaats. Met een abortus heb je toch ook meerdere gesprekken en een bedenktijd? Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar het was wel het eerst wat in me op kwam. Het lijkt me dat een zelfde soort traject ook toegepast kan worden op mensen die niet meer verder willen leven.

En misschien ben ik te naief, maar is de maatschappij echt zo ver doorgeschoten in de individualisering? Volgens mij heb je daar zelf echt wel invloed op. Hier komt regelmatig iemand spontaan langs om te kijken of ik thuis ben/wakker ben en zin heb in een kletspraatje of een wandeling. Ook bij mijn oma van 86 komt elke dag wel iemand langs. Hartverwarmend vond ik het ook om te horen dat zij in de supermarkt boodschappen mag doen zonder te betalen, en dat de rekening eens per maand naar mijn ouders wordt gestuurd. Bij alle kassa's ligt een foto van haar, zodat ze herkend wordt. Dit geeft haar zoveel vrijheid!
Heel fijn voor jou en je oma, maar dat is meer uitzondering dan regel, de vereenzaming van mensen loopt de laatste decennia de spuigaten uit. Het komt zelfs voor dat mensen jaren dood in hun huis liggen en niemand in de omgeving of nog erger, familie, daar maar een seconde bij stilstaat waar die persoon gebleven is.
Cateautje schreef:
06-09-2017 17:17
Sinds de doorgeschoten individualisering zijn wel steeds meer mensen diep eenzaam geworden. Voor die tijd kon je nog eens spontaan bij mensen aanbellen voor een praatje en een kop koffie, nu zijn veel mensen vreselijk kieskeurig met wie ze contact willen hebben en als je al in de smaak valt moet je minstens 14 dagen van te voren een afspraak maken voor een uurtje bezoek.
Er is heel veel veranderd en heel veel mensen voelen dat dagelijks en zitten te verkommeren.
Ik ben juist erg graag alleen en trek t niet officieel nog 20 jaar aan t arbeidsproces te moeten deelnemen. Doe mij gewoon geld en laat me met rust en dan blijf ik nog wel n aantal jaartjes dit leven volhouden. Heb genoeg van al dat moeten wat al vanaf je 4e jaar begint. Blijk n ASSer te zijn dus mijn gevoel is geen aamstelleritus.
Klinkt gek maar ik vind het zelfs een stukje beschaving mits het goed in de gaten wordt gehouden en er een screening aan vooraf gaat. Het liefst ook met begeleiding ter voorkoming dat het alsnog verkeerd gaat door verstikking bijvoorbeeld. Voor artsen lijkt me dit te zwaar om vaak te doen, als ik arts zou zijn zou je me na de zoveelste euthanasiebehandeling kunnen wegdragen.
redbulletje schreef:
06-09-2017 17:42
Ik ben juist erg graag alleen en trek t niet officieel nog 20 jaar aan t arbeidsproces te moeten deelnemen. Doe mij gewoon geld en laat me met rust en dan blijf ik nog wel n aantal jaartjes dit leven volhouden. Heb genoeg van al dat moeten wat al vanaf je 4e jaar begint. Blijk n ASSer te zijn dus mijn gevoel is geen aamstelleritus.
Tja, weer zo'n persoonlijk verhaal. Ik gun het je van harte, maar in alle eerlijkheid is dit natuurlijk niet het verhaal dat als voorbeeld kan dienen voor wat er allemaal in onze maatschappij gaande is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven