Onrealistisch beeld schoonheid/seksualiteit

24-07-2007 10:21 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen afrekenen met het idee dat vrouwelijkheid enkel gedefinieerd wordt door

schoonheid. Normaal moet weer normaal worden, het extreme is niet de norm. Seksuele vrijheid staat

niet gelijk aan totale grenzeloosheid en platheid.





Ben jij het er ook mee eens? Kijk op de website en teken het manifest:

http://www.beperkthoudbaar.info/manifest/



Ik zelf vind het een erg goed idee!
Alle reacties Link kopieren
je mag geen reklame maken!
Alle reacties Link kopieren
melding moderator gemaakt
Alle reacties Link kopieren


Wij willen afrekenen met het idee dat vrouwelijkheid enkel gedefinieerd wordt door schoonheid. Normaal moet weer normaal worden, het extreme is niet de norm. Seksuele vrijheid staat niet gelijk aan totale grenzeloosheid en platheid.



Ben jij het er ook mee eens? Kijk op de website en teken het manifest:

http://www.beperkthoudbaar.info/manifest/



Ik zelf vind het een erg goed idee!

Verraders. Lees eerst eens wat er op die website staat voordat je begint te janken. Mooi maatschappelijk onderwerp lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
ga zelf janken...
Alle reacties Link kopieren
@Willem.

Jij hebt nu echt al mijn respect voor je verloren, heb je reactie bij moderator gelezen. Ik vind je zeer zielig en ik heb medelijden voor degene die met je moeten lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het manifest al getekend. Direct nadat ik de documentaire van Sunny Bergman had gezien over dit onderwerp. Steengoed. Helemaal mee eens. En wat een (h)erkenning ineens, nadat ik het hier al zó vaak met vrienden en familie over heb gehad. Bijna iedereen reageerde altijd zo laconiek en onverschillig... 'waar maak je je druk om'. Maar ik denk dat bijna niemand echt beseft wat voor vergaande gevolgen dit soort dingen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Het is absoluut geen reclame! Ik probeer juist de derde feministische golf op gang te brengen. :D Nee, even serieus. Twee procent van de vrouwen in de wereld vindt zichzelf mooi. Dat is toch niet normaal? Allemaal door het onrealistische schoonheidsideaal dat wij voorgeschoteld krijgen via de media: jong, dun, strak, pronte borsten en een playboypoes. Dit een oproep tegen deze propaganda.



Viva zet zich meer in hier tegen dan het gemiddelde vrouwenblad. Toch kan het niet kwaad om onder foto's 'porieloos dankzij photoshop' te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het manifest al maanden geleden getekend. Ben het er erg mee eens. Je moet tegenwoordig sterk in je schoenen staan om geen enorm minderwaardigheidscomplex te krijgen.



Schoonheidsidealen worden vaak bepaald door mode en media. Laten er nou in de mode nogal vaak van die valse nichten (Karl Lagerfeld, en nationaal: Maik de Boer, Frans Molenaar, Mart Visser, Leco en die andere visagienicht) rondlopen. Alsof die gasten veel kaas hebben gegeten van heupen en borsten. Ik vind het dan nogal raar dat zo iemand dan gaat bepalen hoe een vrouw er mooi uit ziet. En nog raarder dat vrouwen zich dat aantrekken. En vervolgens andere vrouwen weer complexen aanpraten.

Alle reacties Link kopieren
Manifest: sex moet weer haute couture worden



Wij willen afrekenen met het idee dat vrouwelijkheid enkel gedefinieerd wordt door schoonheid. Normaal moet weer normaal worden, het extreme is niet de norm. Seksuele vrijheid staat niet gelijk aan totale grenzeloosheid en platheid.



1. Gewoon mooi is mooi genoeg!


Benen zonder cellulitis, zonder zichtbare adertjes, pronte borsten, ronde maar toch strakke billen, zwoele lippen en een Playboypoes: vrouwen die er zo uitzien representeren niet de werkelijkheid en dus moeten we er niet massaal op willen lijken. Het is een schoonheidsideaal waaraan de gemiddelde vrouw simpelweg niet voldoet en het is een ongelukkig makende illusie. Helaas voelen veel meisjes, maar ook veel volwassen vrouwen, de druk om hun echte lichaam aan te passen aan onechte, gephotoshopte beelden. Wereldwijd durft maar twee procent van de vrouwen zichzelf mooi te noemen, blijkt uit onderzoek. Een bedroevend laag cijfer dat bewijst dat dit een existentieel probleem is voor vrouwen.

Extreme middelen als plastisch chirurgische ingrepen zijn een zegen voor mensen met ernstige afwijkingen, maar wat ons betreft is het geen middel waarmee je elke oneffenheid even wegpoetst. Wie schreef de wet waarin staat dat afwijken verkeerd is? Waarom behoeft het ouder wordende lichaam "noodzakelijk onderhoud" in de vorm van giftige stoffen, siliconen of pijnlijke facelifts? Wie heeft bepaald dat oud worden lelijk is?

Wij roepen reclamemakers en bladenredacties op om helderheid in de duisternis te scheppen: plaats onder elk gemanipuleerd, 'te mooi om waar te zijn'-beeld voortaan een kloppend bijschrift."Porieloos dankzij Photoshop."of "Dit model is digitaal smaller gemaakt en haar nek is opgerekt." Opdat iedereen voortaan fictie van realiteit kan onderscheiden.

En vrouwen: laten we elkaar eens wat minder scherp en venijnig beoordelen en categoriseren. Het man versus vrouw-denken van weleer is achterhaald; we dragen zelf ook bij aan de creatie en instandhouding van mythische schoonheidsidealen.


2. De gewillige stoeipoes in de prullenbak.



Onze gedroomde vrouw is geen humorloos symbool van nieuwe preutsheid. Maar zij is nog minder een hoer of bitch gedomineerd door kansloze wannabe pimps. Het beeld van de gewillige stoeipoes die zich op haar achterwerk laat slaan, komt ons de neus uit. Waarom kunnen schietgrage gangsters die zich omringen met 'geile' onderdanen, voorzien van gigantische nepborsten, rekenen op eindeloos veel zendtijd? Sinds wanneer is onderdanigheid een bewonderenswaardige eigenschap? Naar wiens respect en goedkeuring is zo'n jonge vrouw op zoek? Maar het is niet alleen de verguisde machocultuur van rappers waar wij ons aan storen, de vrouw als 'Playboybunny' is overal. Paris Hilton vult lapdancend haar realityshow, Jessica Simpson vleit zich gedwee over een autokap. En de vrouwelijke 'sterren' in Ranking the Stars debatteren uren met Paul de Leeuw over 'wie de lekkerste is'. Wij geloven niet in de girlpower, zoals bezongen door krioelende Pussycat Dolls. Een vrouw kan sexy zijn op vele manieren. Echte seks is spannend, vreemd, ingewikkeld en divers. Het beeld van nu is eendimensionaal en te gemakkelijk. Vooralsnog lijken de motto's sex sells & money talks het van trots en eigenheid te winnen.


3. Seksualiteit is geen confectie, maar haute couture.

De uitverkoop, sterk beïnvloed door internet, is voorbij. In het afgelopen decennium bleek elk seksueel exces binnen handbereik. Een simpele zoekopdracht via Google levert filmpjes op van vrouwen die zich laten onderpoepen, mensen die paarden pijpen en dames die zich gewillig in alle denkbare gaten tegelijk laten neuken. Wie op tv verwacht dat beelden van seks hand in hand gaan met emoties die horen bij liefde of verliefdheid, komt bedrogen uit. Wie dat vervolgens hardop constateert wordt voor esoterische geitenwollensok uitgemaakt of als enge feministe neergesabeld. Want: "Het is toch geweldig en vooruitstrevend dat we dit allemaal kunnen zien?"

Wij vinden die verkrampte progressievelingen achterhaald. Seksuele vrijheid staat niet gelijk aan totale grenzeloosheid en platheid. Veertig jaar geleden was er aan het begin van de seksuele revolutie nog veel te bevechten, maar wat is de betekenis van seksuele vrijheid als die gelijkstaat aan 'alles móet kunnen'? Tegelijkertijd willen we ook niet dat seksualiteit weer een alliantie aangaat met waarden als schaamte en eer of met een godsdienst. Zo verwordt een discussie over een gouden bikini tot een pingpongspel tussen preuts en vrijgevochten, conservatief en liberaal. Vrouwen moeten zelf een vuist maken tegen de eenzijdige wijze waarop vrouwelijkheid en seksualiteit momenteel gedefinieerd worden."


Wie leert jongeren om de beelden en teksten die ze via de verschillende media consumeren in perspectief te plaatsen? Tieners zijn bedreven internetters, maar zijn zij ook opgewassen tegen de overkill aan harde seks, vage figuren, obscure voorkeuren en commerciële machten die het world wide web bevolken?

Wij roepen het nieuwe kabinet op om het vak media-educatie op basis- en middelbare scholen in te voeren. Maak inzichtelijk hoe manipulatief media kunnen zijn en voer een open en levendig debat over seksualiteit.

Alles kan worden opgepompt en strakgetrokken, een goed stel hersens zouden een bijzondere accessoire moeten zijn. Voor wie dat waardeert, is de schoonheid van een vrouw onbeperkt houdbaar. Mocht de '0900- lekker-geil-en- pak-me-in-mijn- strakke-kontje-trend' onomkeerbaar zijn, dan hopen wij in ieder geval op een luidruchtige, kritische tegenbeweging.

Dit manifest is een eerste aanzet. Wij vragen iedereen die zich in bovenstaande tekst kan vinden, man en vrouw, ons manifest te ondertekenen op deze website. Verder verzoeken wij iedereen om met eigen ideeën en acties te komen om seksualiteit en het schoonheidsideaal een andere wending te geven.




Larissa Pans (historica, freelance-journalist), Marije Lieuwens (freelance-journalist) en Myrthe Hilkens (journalist De Pers), Sunny Bergman (documentairemaakster, o.a. van 'Beperkt Houdbaar') en Stine Jensen (docent literatuurwetenschap aan de VU en publiciste).
Alle reacties Link kopieren
Jaaaaaaaaaaaa allemaal je okselhaar laten staan, schaamhaar invlechten terug naar de natuur blablabla
Alle reacties Link kopieren


Jaaaaaaaaaaaa allemaal je okselhaar laten staan, schaamhaar invlechten terug naar de natuur blablabla





Wat een onzinnige reactie van je Todde. Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat er om dat vrouwen ook wel eens tevreden met zichzelf mogen zijn. En dat het wel zo eerlijk is om bij al die zogenaamde perfecte vrouwen in de reclame even te zeggen dat het net lijkt alsof ze van plastic zijn omdat ze zo bewerkt zijn. Dat heeft niks te maken met terug naar de natuur blablabla maar gewoon terug naar de realiteit!
Alle reacties Link kopieren
Jaaaaaaaaaaaa allemaal je okselhaar laten staan, schaamhaar invlechten terug naar de natuur blablabla
Er is nogal een verschil tussen beharing weg halen of je kut laten verbouwen Todde. Als je dat verschil niet (wilt) zien moet je misschien eens nagaan of de botox niet doorgeschoten is naar je hersenen.
Vrouwen moeten zich er meer van bewust worden hoe gemakkelijk ze als sekse te beïnvloeden zijn. De 'schuld' ligt niet zozeer bij de ideaalbeelden uit de media, maar veel meer bij de vrouw zelf. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor chocola: veel vrouwen zijn daar gevoelig voor, eten er teveel van en raken daardoor gefrustreerd vanwege gezondheidsklachten, slechte tanden, puisten of inderdaad steeds verder afglijden van wat als mooi wordt ervaren. Moet de chocolade daar dan de schuld van krijgen? Ik geloof van niet.



Bovendien: wat moet er aan het schoonheidsideaal worden bijgesteld dan? Als je 'gewoon' de norm wil maken, wat heeft dat dan nog met streven naar iets te maken? Niets, want je bent gewoon als je helemaal geen ideaalbeeld nastreeft en helemaal geen idealen hebben is volgens mij menselijkerwijs ofwel onmogelijk ofwel een toestand die alleen maar tot nog meer frustratie kan leiden.



Laat vrouwen eens nadenken over wat realistisch is en wat niet. Over oorzaak en gevolg. Vervolgens de eigen keuzes daar op baseren. Lekker zelf kijken hoever je aan bepaalde idealen wil voldoen en daar vrede mee hebben. Lijkt me een stuk zinvoller dan een ideaalbeeldenstorm.
Alle reacties Link kopieren
Elenor Roosevelt zei ooit: Niemand kan je je minderwaardig laten voelen zonder je toestemming.



Wat ik hiermee wil zeggen is dat de media ons wel een vanalles kan voorschrijven, maar uiteindelijk bepaal je als vrouw zelf hoe je ermee omgaat en of je erin meegaat. Je kunt je ook afvragen hoe het komt dat zoveel vrouwen zich minderwaardig voelen. In Amerika is dit al meerdere malen uitgebreid onderzocht en de resultaten waren verrassend. Wat bleek, niet zozeer de media (modebladen, reclame e.d.) zijn de hoofdoorzaak van het minderwaardigheidscomlex van vrouwen, maar de mensen in de directe omgeving (ouders en overige familieleden) van de vrouw. Wat verder ook bleek was dat moeders heel veel invloed hebben op de beeldvorming van hun dochters. Er is bij Oprah zelfs een keer een hele uitzending aan gewijd en ik moet zeggen dat het wel een eyeopener was.
Alle reacties Link kopieren


Vrouwen moeten zich er meer van bewust worden hoe gemakkelijk ze als sekse te beïnvloeden zijn. De 'schuld' ligt niet zozeer bij de ideaalbeelden uit de media, maar veel meer bij de vrouw zelf. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor chocola: veel vrouwen zijn daar gevoelig voor, eten er teveel van en raken daardoor gefrustreerd vanwege gezondheidsklachten, slechte tanden, puisten of inderdaad steeds verder afglijden van wat als mooi wordt ervaren. Moet de chocolade daar dan de schuld van krijgen? Ik geloof van niet.



Bovendien: wat moet er aan het schoonheidsideaal worden bijgesteld dan? Als je 'gewoon' de norm wil maken, wat heeft dat dan nog met streven naar iets te maken? Niets, want je bent gewoon als je helemaal geen ideaalbeeld nastreeft en helemaal geen idealen hebben is volgens mij menselijkerwijs ofwel onmogelijk ofwel een toestand die alleen maar tot nog meer frustratie kan leiden.



Laat vrouwen eens nadenken over wat realistisch is en wat niet. Over oorzaak en gevolg. Vervolgens de eigen keuzes daar op baseren. Lekker zelf kijken hoever je aan bepaalde idealen wil voldoen en daar vrede mee hebben. Lijkt me een stuk zinvoller dan een ideaalbeeldenstorm.

Amen! Ik ben het helemaal met je eens. Vrouwen zijn zelf verantwoordelijkvoor hun gedrag. Hand in eigen boezem steken dus!
Alle reacties Link kopieren
Complicated, mee eens.  Het ligt bij de vrouwen zelf, in hoeverre laten zij zich gek maken door  een ideaalbeeld ? En in hoeverre zou je je er door laten beinvloeden om er aan te voldoen ? Haal  je zelfvertrouwen uit jezelf, in plaats van te voldoen aan het ideaal  beeld. Ik vind dit een totaal onzinnige aktie. Trouwens, waarom zou je lichaam mooi moeten zijn ?  Wees blij dat  alles het  doet zoals het bedoeld is en zorg goed voor je lichaam zodat alles het blijft doen zoals het bedoeld is. Ik  snap al  die ophef over mooi zijn niet.  Zelfs meiden die er beeldschoon uitzien vinden zichzelf nog niet goed genoeg,  waar leg je de grens voor jezelf ? Ja, ik ben heel  erg voor back to basics, maar  dan niet via zo'n rare campagne of handtekeningen aktie, maar een bewustwording van de vrouw die  zich dergelijke complexen gewoon laat  aanpraten. Dat zou pas emancipatie zijn.



Met sex idem dito. Alles kan en alles mag,  maar wil je het ook ? Ik ben niet bereid om over mijn eigen grenzen heen te gaan omdat anderen dat wel doen. Dan dus geen sex, heel makkelijk. Ik laat  me niet door een man voorschrijven wat ik wel of niet zou moeten doen,  en al helemaal niet door de diverse media die mij willen laten geloven wat normaal  is of niet. Ik bepaal zelf, niet een ander.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is de vraag naar waar dat minderwaardigheidscomplex vandaan komt bij vrouwen een beetje een kip-en-het-ei verhaal. Als je al niet zo sterk in je schoenen staat, ben je veel vatbaarder voor wat de media je voorschotelen/-spiegelen.Verder kan je naar mijn mening niet zo makkelijk zeggen dat het alleen de verantwoordelijkheid van de vrouw is om zich zo 'te laten beïnvloeden'. Dit is niet te vergelijken met jezelf volproppen met chocola en dan gaan janken dat je je zo dik en puisterig voelt. Als je continue omringt wordt met tijdschriften, billboards, televisieprogramma's en shows die laten zien wat 'mooi' is, moet je wel extra je best doen om je EIGEN idealen te bepalen, zonder dat ze hierdoor enigszins besmet raken.
Alle reacties Link kopieren
Thasjie, als je de site goed bekijkt, wordt daar niet iets anders gezegd dan wat jij hier nu beschrijft. Zij willen juist dat je tevreden bent met het lichaam dat je hebt, ookal is het niet 'perfect'.
Alle reacties Link kopieren
'De media' krijgt de schuld, terwijl 'de media' slechts laat zien, wat mensen willen zien. Dat lijkt me logisch. Zij willen hun bladen verkopen en kijkcijfers. En dus laten ze zien wat men wil zien.



Als het ideaal-beeld zou zijn dat men graag dikke vrouwen met cellulitus ziet, dan zou DAT in de bladen staan. Maar dat wil men helemaal niet.



Hetzelfde geldt voor alle vunzige sexbeelden op internet. Mijn idee van gezellig is het ook niet (hoef echt geen vrouwen te zien die een paard pijpen of door 10 man wordt genomen), maar schijnbaar is er een markt voor, anders werd het niet gemaakt.



En mensen, zeg nou zelf, in een tijd waarin zelfs de zorg onder invloed van marktwerking staat, is het toch niet raar dat hetzelfde geldt voor sex en mooie vrouwen?
Alle reacties Link kopieren
De markt werkt wel twee kanten op: Je kunt ook iets aanbieden om vraag te creeeren natuurlijk. En dat is wel wat hier gebeurt volgens mij. Nu men eenmaal KAN fotoshoppen, doet men niet meer anders en is bijna elke vrouw die je in een blaadje ziet staan of op een billboard ziet gemanipuleerd 'mooi'. Zo creeer je ook een hele eenzijdige vraag naar dezelfde soort schoonheid die men op die manier genereert.
Alle reacties Link kopieren
Het werkt sowieso twee kanten op. Er zijn natuurlijk hoop vrouwen die hun eigenwaarde, zelfrespect, plezier in het leven te danken hebben aan het feit dat hun uiterlijk aan een schoonheidsideaal voldoet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom hebben mannen minder last van een minderwaardigheidscomplex. Ook foto's van mannelijke modellen worden gemanipueerd. En in sommige clips op MTV hebben de mannen een harem van vrouwen om zich heen. Toch hoor je niemand erover dat mannen zich minderwaardig voelen omdat ze geen harem hebben of niet die modellenlook hebben.
Alle reacties Link kopieren


Waarom hebben mannen minder last van een minderwaardigheidscomplex. Ook foto's van mannelijke modellen worden gemanipueerd. En in sommige clips op MTV hebben de mannen een harem van vrouwen om zich heen. Toch hoor je niemand erover dat mannen zich minderwaardig voelen omdat ze geen harem hebben of niet die modellenlook hebben. 







Daar ben ik het niet met je eens. Als je door de stad loopt is 99% van de mensen op reclame foto's een vrouw en vaak nog half ontkleed ook. Zovaak zie je geen mannen in een boxershort op een poster staan, vrouwen in een bikini of in hun ondergoed des te meer. Kijk naar die clips op MTV/TMF, allemaal mannen met hele schaars geklede "wijven" om zich heen. En dat zijn lang niet allemaal mooie mannen. Ik ben het er mee eens dat het je eigen keuze is om je dingen aan te trekken of niet. Ik ga me niet rot voelen omdat een scharminkel op een poster helemaal geen putjes in d'r kont heeft hoor! Ik zit lekker in mijn vel, voel me goed, heb een hele leuke lieve vriend die elke dag zegt hoe mooi hij me vindt, dan ga ik me dus echt niet rotvoelen omdat die modellen zo bewerkt zijn dat ze van plastic lijken.



Trouwens was laatst op de radio, die modellen zijn helemaal niet perfect. Ze hebben een Braziliaans model zo gephotoshopt dat ze per ongeluk ook haar navel hebben weggehaald. En toen was de Pl**boy al uit en kwamen ze erachter. Het mag gewoon wel wat minder, die reclames van dove vind ik mooi, mooie vrouwen en het spreekt veel meer aan.



Maar het zit wel tussen je oren, als jij je graag wilt meten aan mensen uit reclames en op posters moet je dat zelf weten maar of je er gelukkiger van wordt? En als ze de tegenovergestelde mensen voor de reclames gaan gebruiken, ben je dan wel happy?
Alle reacties Link kopieren


Vrouwen moeten zich er meer van bewust worden hoe gemakkelijk ze als sekse te beïnvloeden zijn. De 'schuld' ligt niet zozeer bij de ideaalbeelden uit de media, maar veel meer bij de vrouw zelf. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor chocola: veel vrouwen zijn daar gevoelig voor, eten er teveel van en raken daardoor gefrustreerd vanwege gezondheidsklachten, slechte tanden, puisten of inderdaad steeds verder afglijden van wat als mooi wordt ervaren. Moet de chocolade daar dan de schuld van krijgen? Ik geloof van niet.



Bovendien: wat moet er aan het schoonheidsideaal worden bijgesteld dan? Als je 'gewoon' de norm wil maken, wat heeft dat dan nog met streven naar iets te maken? Niets, want je bent gewoon als je helemaal geen ideaalbeeld nastreeft en helemaal geen idealen hebben is volgens mij menselijkerwijs ofwel onmogelijk ofwel een toestand die alleen maar tot nog meer frustratie kan leiden.



Laat vrouwen eens nadenken over wat realistisch is en wat niet. Over oorzaak en gevolg. Vervolgens de eigen keuzes daar op baseren. Lekker zelf kijken hoever je aan bepaalde idealen wil voldoen en daar vrede mee hebben. Lijkt me een stuk zinvoller dan een ideaalbeeldenstorm.





Eens met Compli.



Bovendien bepaalt Karl Lagerfeld helemaal niet wat mooi is. Een vrouw zonder rondingen, dat vindt geen man mooi. Vrouwen hebben er denk ik sowieso weinig kijk op wat mannen mooi vinden. Mannen hebben over het algemeen niet zulke hoge eisen wat betreft vrouwen. Voor hen is gewoon mooi goed genoeg. Aldus iemand die wel een borstvergroting heeft ondergaan maar zichzelf nu mooi vindt, en terecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven