Plastic afval recyclen heeft weinig effect op milieu

20-09-2017 17:01 53 berichten
https://nos.nl/artikel/2193860-plastic- ... ilieu.html

Gevolgd door dit artikel:

https://nos.nl/artikel/2193911-er-is-du ... e-dan.html

Maar niemand die blijkbaar denkt: we pakken het eens aan bij de bron, laat de fabrikanten eens flink wat minder in plastic verpakken? Ik vraag niet om al die plastic verpakkingen, het grootste deel is wat mij betreft onnodig. Maar ik word er wel mee opgescheept bij bijna alles wat ik koop.

Waar ik woon, betaal je voor het inzamelen van restafval (per lediging van de grijze bak), terwijl plastic, papier en groenafval 'gratis' worden opgehaald. Dan vraag je ook wel om ingezameld plastic van slechte kwaliteit, want: bij twijfel gaat het toch bij plastic, want dat is gratis. Bij sommige mensen blijkbaar zelfs tussen het groenafval.

Sowieso is het niet beter om het afval pas te scheiden bij het eindstadium? Het schijnt dat afvalverwerkingsbedrijven dat veel beter en efficiënter kunnen dan de gewone consument.
Ja, ik vind dat hier vanuit de overheid maatregelen op zouden moeten worden genomen.

Ik vind dat ik als consument hier ook een verantwoordelijkheid in heb, dus goed om te weten, nu kan ik er extra opletten. Alleen vind ik dat er voor consumenten te weinig alternatieven zijn. Je kan niet bij alles kiezen voor een 'niet in plastic verpakte' alternatief. Dus het is niet haalbaar om middels je eigen keuzes invloed uit te oefenen op de bedrijven/producenten.

Ik weet niet of het beter is om alles bij restafval te doen. Plastic is inmiddels PMD geworden, dat kunnen ze blijkbaar zelf. Bij het glas mag je al een hele tijd deksels erop laten. Maar of je beter alles gewoon kan combineren weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Het is net Mao's grote sprong voorwaards; iedereen een hoogoven in de tuin.
Hier miljoenen afvalscheidingsbedrijven dus. Ik kan geen maden meer zien
Alle reacties Link kopieren
En ik snap ook niet; dan gaan ze dus plastic wegwerp zakken maken voor dat afval.
In een andere gemeente had ik er tenminste een container voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik word ook echt niet goed van al het plastic. Gisteren kookte ik een snelle pasta, met voorgesneden groente. Dus dan heb ik een bak groente, een bakje gehakt, een bakje champignons, een pakje gezeefde tomaten en een zakje van de pasta. echt allemaal plastic. ik loop me de krampen naar die container aan het eind van de straat. Daar moeten ze eens iets aan doen. Meer glas en papier bijvoorbeeld.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
20-09-2017 18:45
Ik word ook echt niet goed van al het plastic. Daar moeten ze eens iets aan doen. Meer glas en papier bijvoorbeeld.
Dat doen ze in andere landen ook. Waarom hier niet?.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
20-09-2017 18:45
Ik word ook echt niet goed van al het plastic. Gisteren kookte ik een snelle pasta, met voorgesneden groente. Dus dan heb ik een bak groente, een bakje gehakt, een bakje champignons, een pakje gezeefde tomaten en een zakje van de pasta. echt allemaal plastic. ik loop me de krampen naar die container aan het eind van de straat. Daar moeten ze eens iets aan doen. Meer glas en papier bijvoorbeeld.
Of zo min mogelijk verpakking.
Bak groente en bakje champignons; Pasta groente snij ik zelf, de groentes daarvoor koop ik zonder verpakking (champignons los bij de groenteboer in eigen katoenen zakje, paprika los, prei los, uien los, wortels zonder plastic etc. (en wat lastig los mee te krijgen is gaat mee in een eigen katoenen tasje ipv een plastic zakje) als ik pasta maak snij ik meteen twee porties groente (eentje voor in de pasta en eentje voor in de vriezer voor als ik een keertje haast heb en geen tijd om te snijden).
Bakje gehakt; Gehakt haal ik bij de slager in mijn eigen bakjes, geen plastic afval.
Pakje gezeefde tomaten; tomaten los bij de groenteboer, mee in eigen zakje, zelf tomatenprutje van maken (probeer er ook altijd één of twee tomatenprutjes in de vriezer te hebben voor als ik minder tijd heb).
Zakje van de pasta; ik koop pasta in kartonnen doos.

Totaal afval; groenafval en één kartonnen doosje.
Wat betreft groente. Plastic verpakking om verse, hele groente helpt vaak om de groente vers te houden waardoor het mogelijk duurzamer is dan zonder plastic verpakking. Maar goed, daar kan vast een alternatief voor zijn/komen. Ik snap niet dat supermarkten nog steeds die kleine plastic zakjes aanbieden op de groente- en fruitafdeling. Bij de biosupermarkt heb je afbreekbare, waarom kunnen de gewone supermarkten niet. Of herbruikbare aanbieden tegen betaling?
Is een papieren zak beter voor het milieu dan, ik vraag het me nl altijd af.

Verder inderdaad de fabrikanten daar valt een enorme slag te maken.
Alle reacties Link kopieren
stripverhaal schreef:
20-09-2017 19:00
Of zo min mogelijk verpakking.
Bak groente en bakje champignons; Pasta groente snij ik zelf, de groentes daarvoor koop ik zonder verpakking (champignons los bij de groenteboer in eigen katoenen zakje, paprika los, prei los, uien los, wortels zonder plastic etc. (en wat lastig los mee te krijgen is gaat mee in een eigen katoenen tasje ipv een plastic zakje) als ik pasta maak snij ik meteen twee porties groente (eentje voor in de pasta en eentje voor in de vriezer voor als ik een keertje haast heb en geen tijd om te snijden).
Bakje gehakt; Gehakt haal ik bij de slager in mijn eigen bakjes, geen plastic afval.
Pakje gezeefde tomaten; tomaten los bij de groenteboer, mee in eigen zakje, zelf tomatenprutje van maken (probeer er ook altijd één of twee tomatenprutjes in de vriezer te hebben voor als ik minder tijd heb).
Zakje van de pasta; ik koop pasta in kartonnen doos.

Totaal afval; groenafval en één kartonnen doosje.
Ik zou oprecht willen dat ik de tijd ervoor had, en een grote vriezer. Daarom schreef ik ook snelle pasta.... ik probeer ook wel duurzamer in te kopen, maar toch verbaas ik me altijd over het onnodige gebruik van plastic. Vooral een plastic omverpakking en dan erin alles per stuk ook nog in plastic. dat koop ik dus al niet.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
20-09-2017 18:45
Ik word ook echt niet goed van al het plastic. Gisteren kookte ik een snelle pasta, met voorgesneden groente. Dus dan heb ik een bak groente, een bakje gehakt, een bakje champignons, een pakje gezeefde tomaten en een zakje van de pasta. echt allemaal plastic. ik loop me de krampen naar die container aan het eind van de straat. Daar moeten ze eens iets aan doen. Meer glas en papier bijvoorbeeld.
Als mensen zich serieus zon zorgen maken om het milieu kunnen ze beter de gehaktbal laten staan. De vleesindustrie is namelijk de grootste milieuvervuiler van allemaal.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
20-09-2017 20:20
Als mensen zich serieus zon zorgen maken om het milieu kunnen ze beter de gehaktbal laten staan. De vleesindustrie is namelijk de grootste milieuvervuiler van allemaal.
Onzin,als mensen zich echt zo'n zorgen maken over het milieu zetten ze geen kinderen op de wereld.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Rosabella1 schreef:
20-09-2017 20:36
Onzin,als mensen zich echt zo'n zorgen maken over het milieu zetten ze geen kinderen op de wereld.
:high5:
redbulletje schreef:
20-09-2017 20:39
:high5:


😁😁




Wat betreft de opmerking van een forumster hierboven over het meenemen van eigen bakjes naar de slager. Mag dat wel ivm hygiëne?
Niet dat ik iemand wil beschuldigen van vieze bakjes maar ik kan me voorstellen dat dit niet mag.

Ik zou ook graag milieubewuster mijn boodschappen willen halen. Die katoenen zakjes voor de groente en misschien ook voor andere boodschappen is misschien ff wennen maar dat waren de opvouwbare tasjes destijds ook en nu loopt bijna iedereen er mee. Ik zie er wel wat in.
Ik zie de laatste tijd bij de appie de sauzijzenbroodjes en koeken weer in kartonnetjes zitten met een plastic zakje. Vind ik n stuk fijner, maar dan vooral omdat het minder ruimte in neemt in de pedaalemmer dan die harde plastic bakjes. Van mij mogen ze die harde plastic bakjes volledig afschaffen en naar karton of aluminium overschakelen.
Ik laat mijn boodschappen bezorgen door AH. Dan zouden ze toch vrij makkelijk van alles los in je krat kunnen doen. Maar er komen massa's plastic mee.

Statiegeld bakjes is misschien ook een idee? Dat ze wat stevigere bakjes maken voor bijvoorbeeld champignons, die lever je dan weer in zodat ze gereinigd en hergebruikt, of gerecycled, kunnen worden. Als het met frisdrankflessen kan, moet het toch met meer kunnen.

Trouwens, het is niet alleen voeding. Ook bijvoorbeeld een wasmachine, bank of keuken wordt in massa's plastic verpakt. Kleding die je online koopt... Dat moet toch ook anders kunnen.
Mieshka schreef:
20-09-2017 22:15
Ik laat mijn boodschappen bezorgen door AH. Dan zouden ze toch vrij makkelijk van alles los in je krat kunnen doen. Maar er komen massa's plastic mee.

Statiegeld bakjes is misschien ook een idee? Dat ze wat stevigere bakjes maken voor bijvoorbeeld champignons, die lever je dan weer in zodat ze gereinigd en hergebruikt, of gerecycled, kunnen worden. Als het met frisdrankflessen kan, moet het toch met meer kunnen.

Trouwens, het is niet alleen voeding. Ook bijvoorbeeld een wasmachine, bank of keuken wordt in massa's plastic verpakt. Kleding die je online koopt... Dat moet toch ook anders kunnen.
Moet er echt niet aan denken dat het statiegeld zou worden, dan liever nog alles in die plasticzakjes. Echt geen zin om afval te verzamelen en ook nog in te moeten leveren.
redbulletje schreef:
20-09-2017 22:17
Moet er echt niet aan denken dat het statiegeld zou worden, dan liever nog alles in die plasticzakjes. Echt geen zin om afval te verzamelen en ook nog in te moeten leveren.


Ach, ik hou nu ook al mijn plastic verpakkingen een week lang apart om vrijdagochtend alles weer 'in te leveren' (aan de weg te zetten) dus in dat opzicht zou het weinig verschil maken. Dan geef ik diezelfde zak aan de AH bezorger in plaats van dat ik 'm aan de weg zet. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Romy2017 schreef:
20-09-2017 22:02
😁😁




Wat betreft de opmerking van een forumster hierboven over het meenemen van eigen bakjes naar de slager. Mag dat wel ivm hygiëne?
Niet dat ik iemand wil beschuldigen van vieze bakjes maar ik kan me voorstellen dat dit niet mag.

Ik zou ook graag milieubewuster mijn boodschappen willen halen. Die katoenen zakjes voor de groente en misschien ook voor andere boodschappen is misschien ff wennen maar dat waren de opvouwbare tasjes destijds ook en nu loopt bijna iedereen er mee. Ik zie er wel wat in.
Ik snap de gedachte, maar bij mijn slager mag het gelukkig. Ik doe het nou een half jaar en nog nooit problemen mee gehad dat het niet mocht ivm hygiëne of iets dergelijks.
Kaas haal ik bijvoorbeeld ook zonder verpakking, gewoon los in eigen meegenomen bak.
En voor brood heb ik katoenen broodzakken i.p.v. plastic zakken. Eerste bakker waar ik het vroeg wilde er helaas niet aan meewerken, tweede bakker waar ik het probeerde vond het geen probleem. Kaasboer vindt het wel vreemd, ik moet meestal drie keer bevestigen dat ik echt geen papiertje om mijn kaas wil, maar geeft het uiteindelijk wel los mee.

Naast mij is er een steeds grotere groep mensen die zo boodschappen doet, zogenoemde "Zero wasters", heel soms lees ik wel van iemand waarbij de slager het weigert, maar meestal is het geen enkel probleem.
Ze kunnen beter alleen PET apart gaan inzamelen. Dat is een van de weinige verpakkingplastics die goed te recyclen is. Met de overige verpakkingsplastics kun je eigenlijk niet veel meer. Verpakkingsloze producten leiden in het algemeen tot meer voedsel dat bederft en weggegooid wordt.
Precies zo had ik het ook begrepen, maar je hebt plastic om voedsel en je hebt plastic om voedsel, het kan bedt een tandje minder.
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen in ons dorp volgende maand een speciale kliko voor het plastic. Dan staan er vier! in de tuin.
En deze keer hebben ze (hoe verzin je het) gekozen voor een oranje deksel.
Eerder kon je het plastic in een speciale zak gewoon inleveren.
Die hebben wij al een tijdje, zo'n oranje deksel kliko. Ik vind het raar dat ze ze nog steeds uitgeven, terwijl er nu zoveel discussie is of het wel werkt. Maar goed zal wel iets met politiek zijn.

Wat ik wel vind is doordat we zelf plastic scheiden dat we veel bewuster gemaakt worden....maar het schijnt door de consument dus helemaal niet goed gedaan te worden. Helaas.
stripverhaal schreef:
20-09-2017 19:00
Of zo min mogelijk verpakking.
Bak groente en bakje champignons; Pasta groente snij ik zelf, de groentes daarvoor koop ik zonder verpakking (champignons los bij de groenteboer in eigen katoenen zakje, paprika los, prei los, uien los, wortels zonder plastic etc. (en wat lastig los mee te krijgen is gaat mee in een eigen katoenen tasje ipv een plastic zakje) als ik pasta maak snij ik meteen twee porties groente (eentje voor in de pasta en eentje voor in de vriezer voor als ik een keertje haast heb en geen tijd om te snijden).
Bakje gehakt; Gehakt haal ik bij de slager in mijn eigen bakjes, geen plastic afval.
Pakje gezeefde tomaten; tomaten los bij de groenteboer, mee in eigen zakje, zelf tomatenprutje van maken (probeer er ook altijd één of twee tomatenprutjes in de vriezer te hebben voor als ik minder tijd heb).
Zakje van de pasta; ik koop pasta in kartonnen doos.

Totaal afval; groenafval en één kartonnen doosje.
Ja precies, maar waar vind je zo'n groenteboer? Ik weet er hier geen eigenlijk. Waar haal je die pasta in een doosje?
Hier om de hoek staat een container waar je plastic afval in kunt gooien. Ik vind het wel makkelijk want nu kan ik mijn restafval beter kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven