politie en verkeersovertredingen

25-07-2007 08:35 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
IK vroeg me eigenlijk het volgende af. Al een paar keer is het me opgevallen dat ik een agent in een auto een verkeersovertreding zie begaan. Vaak komen ze met ruim 130 langsgesjeesd op de autosnelweg terwijl ik ze dan even later bij het stoplicht braaf zie wachten, zo veel haast hadden ze dan blijkbaar toch ook weer niet.

Ik snap dat als ze op weg zijn naar een ongeluk of naar een inbraak dat ze haast hebben, maar moeten ze dan eigenlijk niet de sirene aan?



voorbeeld:

Gisteren stond ik achter een politieauto voor een overweg, de spoorbomen waren dicht we moesten dus wachten. Op die overweg komen 3 straten uit, alledrie met stoplichten die dus nu op rood stonden. Plotseling rijd de politieauto door het rode licht en gaat direct voor de slagbomen staan. Ik was al verbaasd want door rood rijden mag hij ook niet neem ik aan.

Maar oke misschien moest hij ergens naar toe. Een paar minuten later gaan de slagbomen open en de politie rijdt rustig de overweg over en heeft  totaal geen haast,

Ik moet ondertussen wachten want 1 van de andere straten heeft eerst groen. Is dit nou voorkruipen en er van uitgaan dat niemand iets durft te zeggen want het is toch de politie of zouden ze zoiets nou echt mogen?
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ik was er niet bij in de gevallen die jij beschrijft. Ik ga zelf met een snuif gas naar een melding, (je mag niet altijd je sirene voeren, daar meot je expliciet toetsemming van de meldkamer voor hebben, is verzekeringstechnisch) en als ik halverwege hoor dat er genoeg auto's ter plaatse zijn, dan haak ik af. Want door hard te rijden neem je risico, en als t niet meer noodzaak is, dan houd ik me dus weer gewoon aan de verkeersregels. Dan neem ik gas terug, stop nog net voor dat rode licht als dat nog kan, en zet eventueel de sirene uit als die aanstond. Dat afhaken kan dus op ieder moment gebeuren, en kan inderdaad raar overkomen op de burger. Dat ben ik met je eens. Maar dat kan dus de verklaring zijn.
Hoi Sterretje,



In principe moet de politie zich gewoon aan de verkeersregels houden, tenzij ze een goede reden hebben om het niet te doen.



Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat ze een achtervolging of spoedmelding hebben, rijden ze dan met veel hogere snelheid dan het overige verkeer dan moeten ze idd sirenes en/of zwaailichten aan zetten. Vaak hebben ze voor dit soort acties ook speciale toestemming nodig.



Maar het kan ook andere redenen hebben, bijvoorbeeld preventie. In de situatie van het stoplicht voor de spoorbomen zou ik me bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat ze wat jongens aan de overkant hebben zien staan die de indruk gaven dat ze wel eens gevaarlijk over zouden kunnen steken. Een in het zicht geparkeerde politiewagen kan dan voorkomen dat jongelui zulke gevaarlijke acties uithalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren in een viskraam gewerkt en daar kwamen de brandweer en politie vaak lekkerbekjes en zo halen.Dan reden ze vaak met zwaailichten weg.

Heb een keer gevraagt of ze nou steeds een melding kregen maar het antwoord was doodleuk : "nee hoor maar anders is alles koud voor we op de kazerne zijn"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een toelichting op Sunlight,

op de snelweg rijd ik geen 120, dit heeft alles te maken met het feit dat ik daar surveilleer;

1. meestal rijd het overige verkeer harder dan 120

2. wanneer ik ook 120 ga rijden zit ik de hele weg achter de zelfde auto en kan ik de rest niet controleren

2. controleren kan ook door zachter te rijden zou je denken maar dan is het verrassingseffect weg en meestal blijven alle helden achter een politieauto rijden. Ik ben altijd de eerste in de optocht omdat niemand me inhaalt.



Verder kan ik mij de irritatie van mensen voorstellen,

voor veel dingen zal een verklaring zijn maar zoals het verhaaltje van Granny...dan schaam ik mij voor die collega's.



Ik weet dat de politie een voorbeeldfunctie heeft en een leuk mikpunt is van beklag, daar hou ik rekening mee maar laat mij wel mijn werk doen!



Apple
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg...
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad niets zo irritant als een politiewagen die netjes de snelheid houdt.

Heb om 2 uur 's nachts zo ongeveer in een file gezeten die veroorzaakt werd door een politieauto die 101 reed... Auto erachter reed dus 100... daarachter 99... etc. Er werd niet ingehaald natuurlijk, want als je inhaalt met 104 ben je zo 60 euro armer.
Alle reacties Link kopieren
zo'n situatie ken ik..

stond achter een politieauto en zag dat de desbetreffende man GEEN gordel droeg..

Ik trok mijn gordel omhoog in de spiegel en liet hem schieten.

Hij stapte uit en vroeg mij waar dat op sloeg.. Mijn antwoord.

ïedere automobilist wordt geacht een gordel te dragen dus ook u lijkt mij..



Volgens hem dus niet want hij was in opdracht!!



ja daaaaaag.. als u in opdracht was geweest reed u met sirene aan en stond ik nu niet hier..!! grr inwendig was ik zooooo boos..



Hij vroeg hoe oud ik was.. huh? alsof dat ertoe doet.. ik ben oud genoeg om mijn rijbewijs te hebben en te weten dat dit niet klopt..



Heb hoofdkantoor gebeld (had kenteken van de auto genoteerd)

Sja.. en ik heb dan wel gelijk maar toch he.. als autombilist sta je daar maar mooi...
Alle reacties Link kopieren
En nog mazzel dat je geen bon hebt gekregen voor vasthouden van je mobiel. Of het nu waar is of niet, tegen de ambtseed kun je toch niet op.
Alle reacties Link kopieren
@77beetje28: De enige momenten dat ik geen gordel draag zijn wanneer ik denk dat ik erg snel de auto moet, bijvoorbeeld bij een melding van een woning inbraak oid, of wanneer ik een verdachte achterin heb zitten.



Verder heb ik hem altijd om, ik kijk wel uit met bepaalde snelheden!

Jammer van de agent in kwestie dat ie jou niet de reden heeft gegeven van zijn gedrag, het had jou irritatie gescheeld en misschien had het zelfswat begrip opgeleverd!



Apple
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg...
Alle reacties Link kopieren
IK, die waardeloze politieagent(e).



Ik denk, geachte belastingbetaler, dat u mijn identiteit inmiddels wel hebt vastgesteld. Ik pas vast en zeker in het hokje, waarin u mij wilt indelen en u vindt mij natuurlijk “typisch”.



Tot mijn spijt kan ik dat van u niet zeggen. Ik weet immers niet wie u bent.



Vanaf uw geboorte leert u uw kinderen dat ik de boeman ben en zij zijn geschokt omdat ik met mijn traditionele vijand, de crimineel, vergeleken word.



U beschuldigt mij dat ik de jeugd te zacht aanpak, totdat ik op een keer uw eigen kind de les lees. U neemt waarschijnlijk een uur middagpauze en ettelijke koffiepauzes, maar u beschuldigt mij van luiheid, als ik een keer ga zitten.



U windt zich op als iemand in het verkeer de weg afsnijdt, maar als ik u op hetzelfde vergrijp betrap, voelt u zich onterecht behandeld.



U kent alle verkeersregels en hebt dus nooit terecht een bekeuring gekregen.



U stoort zich eraan dat ik mij met hoge snelheid naar een plaats des onheils spoed, maar u beklaagt zich erover, als het meer dan 10 seconden duurt voordat ik bij uw probleem ben.



U ziet het als een deel van mijn werk dat ik geslagen, geschopt, bespuugd en uitgescholden word, maar wanneer ik terugsla of scheld, dan noemt u dat machtsmisbruik.



U zult er niet aan denken om uw tandarts te vertellen hoe hij een kies moet trekken of een dokter te laten zien hoe hij een blindedarmmoet opereren, maar u vindt het wel heel normaal om mij te vertellen hoe ik mijn werk moet doen.



U praat tegen mij op een manier, die u in iedere andere situatie een bloedneus op zou leveren, maar u verwacht van mij dat ik dit zomaar accepteer.



U schreeuwt:” Er moet wat tegen de criminaliteit ondernomen worden.” Maar u wilt niet als getuige optreden of er op een andere manier mee lastig gevallen worden. In uw ogen deug ik absoluut niet, maar is het natuurlijk volkomen terecht, als ik uw familieleden help bij het verwisselen van een band, of uw vrouw, op weg naar het ziekenhuis, bij de bevalling help, uw zoon met mond- op mondbeademing het leven red of overuren maak om uw weggelopen dochter te vinden.



Welnu, meneer/mevrouw de belastingbetaler, staande op uw voetstuk, beklaagt u zich over de manier waarop ik mijn werk verricht en geeft u mij alle mogelijke scheldnamen. Maar vergeet niet, dat uw eigendom, uw familie en ook uw leven van mij of mijn collega’s kan afhangen.





JAWEL, BELASTINGBETALER, DAT BEN IK, DIE WAARDELOZE POLITIEAGENT(E)!!!!!







Sorry,

kon het niet laten om deze tekst even te plaatsen:$

Moet me op elke verjaardag al voor mijn beroep verantwoorden, dus doe ik het hier ook maar...

Apple


Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg...
Alle reacties Link kopieren
@ Apple: AMENNNN!!! 





(zelfs ik, dochter van een politieagent, moet dat nog aanhoren. En inderdaad: bij elke verjaardag weer!)
Alle reacties Link kopieren
mooi stuk tekst!
Alle reacties Link kopieren
Applelicious, leuk stukje. Maar toch vind ik het ver gaan als je een mede automobilist aanhoudt en in discussie gaat, omdat zij (ok, een beetje bijdehand) je erop wijst dat je geen gordel draagt.
Alle reacties Link kopieren
Applelicious, leuk stukje. Maar toch vind ik het ver gaan als je een mede automobilist aanhoudt en in discussie gaat, omdat zij (ok, een beetje bijdehand) je erop wijst dat je geen gordel draagt.
De betreffende poster is niet aangehouden. Aanhouden betekend dat je mee moet naar het bureau waar een proces verbaal tegen je wordt opgemaakt.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap nooit waarom collega's bij eten halen toeters en bellen aandoen. Buiten het feit dat ik het asociaal vind, je bent gewoonweg niet verzekerd en je brengt jezelf en medeweggebruikers onnodig in gevaar. Mensen schrikken als ze een sirene horen en gaan soms rare manouvres maken. Wat ik wel snap is dat die agent al dan niet met reden, geen gordel omhad. Ik heb m ook vaak niet om. Wel als ik met hoge snelheid rijd, maar niet als ik op weg ben naar een melding waarbij ik snal uit de auto moet kunnen springen. Ook niet als ik een arrestant achterin heb. Politie heeft geen vrijstelling voor gordelgebruik, net als dat de politie geen vrijstelling van de verkeersregels heeft. Alleen in uitzonderlijke gevallen dus wel. En dat kan je vanaf de buitenkant van een politieauto niet zien, of het een uitzonderlijke geval is of niet.
Alle reacties Link kopieren


Apple






Hij gaf mij dus als uitleg dat hij in opdracht was en dus zonder gordel mag rijden. dan vindt ik het dus zeer vreemd dat IK langs de weg sta.. HIJ toch eerst zijn auto stil moet zetten om eruit te kunnen stappen.. met of zonder gordel.. kan ik een handeling maar goed..

Het ging ook meer om de denergrerende opmerkingen dat ik als jonge (was 21 toen) automobiliste moet aanhoren...



trouwens mooi stukje evengoed hoor.. heb hele goede contacten met de politie hier in ons dorp.. maar deze man ging echt te ver
Alle reacties Link kopieren
Apple



Hij gaf mij dus als uitleg dat hij in opdracht was en dus zonder gordel mag rijden. dan vindt ik het dus zeer vreemd dat IK langs de weg sta.. HIJ toch eerst zijn auto stil moet zetten om eruit te kunnen stappen.. met of zonder gordel.. kan ik een handeling maar goed..

Het ging ook meer om de denergrerende opmerkingen dat ik als jonge (was 21 toen) automobiliste moet aanhoren...



trouwens mooi stukje evengoed hoor.. heb hele goede contacten met de politie hier in ons dorp.. maar deze man ging echt te ver
Ik snap deze zin niet maar ik begrijp dat het een KUL-uitleg was die je gekregen hebt? Begreep dat jij met je gordel zwiepte, jij vervolgens aan de kant werd gezet en jij het onderste uit de kan kreeg. Rare reactie van desbetreffende agent. Een geloofwaardige en eerlijke reactie was op zijn plek geweest en anders excuus omdat hij het vergeten was, blijven toch mensen he!



Blij te horen dat het een eenmalige aanvaring was en jij jouw mening over de politie in het algemeen er niet door laat verpesten, zoals het merendeel van de Nederlanders wel doet, top!



Apple
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg...
Alle reacties Link kopieren




quote: Vent70 reageerde



Applelicious, leuk stukje. Maar toch vind ik het ver gaan als je een mede automobilist aanhoudt en in discussie gaat, omdat zij (ok, een beetje bijdehand) je erop wijst dat je geen gordel draagt.



De betreffende poster is niet aangehouden. Aanhouden betekend dat je mee moet naar het bureau waar een proces verbaal tegen je wordt opgemaakt.





Thanxxx voor de aanvulling Zuss,

en inderdaad Vent70, de situatie die zij beschrijft is vreemd,

misschien geen driewieler gehad? Of gewoon ruzie met zn vrouw? Haha!
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg...
Alle reacties Link kopieren
Beetje of topic, en misschien valt het mee voor artsen zonder grenzen, maar de rest bevolking krijgt wel eens  gezeik  over het beroep op een verjaardagsfeestje.



In het bedrijfsleven gaat het alleen om geld. Techneuten zijn allemaal sociaal onvaardige nerds. Ambtenaren werken nooit. Sociale beroepen zitten vol met softies. Leraren hebben veel te veel vakantie. Studenten drinken teveel en slapen altijd uit. Uitkeringstrekkers zijn profiteurs, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Blij te horen dat het een eenmalige aanvaring was en jij jouw mening over de politie in het algemeen er niet door laat verpesten, zoals het merendeel van de Nederlanders wel doet, top!



Apple

"helaas"ken ik de politie van vroeger uit al voor mijn broer.. 3x in de maand waren ze bij ons thuis om mn broer weer eens geboeid af te voeren om hem rustig te krijgen.. maar over het algemeen gezien ben ik dolblij dat ze er zijn. oke ik kan ook zwaar geirriteerd raken als ik een bon krijg, maar ja..die krijg je niet voor niets ;)



laten we eerlijk blijven.. ook julie doen je werk.. ook een parkeerwacht heeft geen vrienden als ze een bon uitschrijven

nietwaar? ;)

Deze man was idd idioot bezig.. ben ook weer vaak genoeg gematst door ze.. lang leve de charme.. whoehaha



nee hoor appel. jullie doen je werk .. ik ook.. even goeie vrienden!!



het grappige vindt ik wel... ik heb mn eigen zaak en de politie komt wel eens een bakkie doen..(dorp ..ons kent ons.)  mensen denken dan meteen dat er wat aan de hand is.. ze blijven stilstaan om te kijken wat ze aan het doen zijn.. of er iets spannends is misschien..  best grapig om te zien.. ook bv inhalen op de snelweg.. bijna NIEMAND haalt een politiewagen in... waarom niet? bang dat ze dan aangehouden worden omdat ze dan te hard rjden??
Alle reacties Link kopieren
77, ik ken natuurlijk helemaal de situatie bij jullie vroeger thuis niet, maar als ik die zin zo lees had ik opgelucht geweest als ze zo'n agressief persoon bij mij uit de buurt haalden. (en verdrietig omdat je broer kennelijk zo was, dat ook, maar daar kun je de politie niet de schuld van geven)
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
77, ik ken natuurlijk helemaal de situatie bij jullie vroeger thuis niet, maar als ik die zin zo lees had ik opgelucht geweest als ze zo'n agressief persoon bij mij uit de buurt haalden. (en verdrietig omdat je broer kennelijk zo was, dat ook, maar daar kun je de politie niet de schuld van geven)
ik geef de politie helemaal de schuld niet.. weet ook niet waar ik dat heb geschreven// ik ben idd blij geweest met de politie.. vroeger.. en nu nog steeds..
Alle reacties Link kopieren
helaas"ken ik de politie van vroeger uit al voor mijn broer.. 3x in de maand waren ze bij ons thuis om mn broer weer eens geboeid af te voeren om hem rustig te krijgen.. maar over het algemeen gezien ben ik dolblij dat ze er zijn.



Ik las uit deze in dat je toen niet blij was hen te zien. En dat dan meer bij de politie lag dan aan de situatie bij jullie thuis. Verkeerde interpretatie dus, sorry.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik las uit deze in dat je toen niet blij was hen te zien. En dat dan meer bij de politie lag dan aan de situatie bij jullie thuis. Verkeerde interpretatie dus, sorry.





no worries! het is goed geweest dat ze er waren en nog steeds zijn.. ben ooit bang te lezen "familiedrama in mn woonplaats" en dat dan de straat genoemd wordt waar hij woont..  blijven hopen dat dat dus niet gebeurd..
Alle reacties Link kopieren
Djees, dat klinkt wel heel heftig. Heeft ie geen therapie dan ofzo?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven