Kleuter bijna doodgeslagen om chips

25-07-2007 19:17 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kleuter bijna doodgeslagen om chipsEen 14-jarige verstandelijke gehandicapte in Zwolle heeft een 5-jarig meisje bijna doodgeslagen nadat ze om chips vroeg. Dat schrijft de Telegraaf. De zaak is buiten publiciteit gehouden door de school en politie. Tot woede van haar vader. "Ze was bijna dood."De jongen roste het meisje compleet af. En dat omdat ze een medeleerling om chips vroeg. "Als een vrouw niet had ingegrepen, was mijn dochter dood geweest. Hij stond gewoon bovenop haar te stampen", aldus de vader van het meisje tegen de krant De Stentor.Twee weken geleden behandelde de rechtbank achter gesloten deuren de strafzaak tegen de 14-jarige P.H. De jongen kreeg 77 dagen jeugddetentie en voorwaardelijke jeugd-tbs opgelegd. Met het slachtoffertje gaat het inmiddels lichamelijk weer goed. "Maar geestelijk niet. Ze is erg angstig, maar ook agressief naar anderen toe. Ze krijgt binnenkort therapeutische hulp, maar ze staat nog op de wachtlijst
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ff gewoon niet wat ik ervan moet denken? Waarom houden ze het "geheim" ?

Waarom niet in de openbaarheid?

En de dader was al eens veroordeeld. En toch loopt hij zonder begeleiding rond blijkbaar.

De dader heeft syndroom van down. En dan kun je blijkbaar "zomaar" iemand in elkaar slaan??
Wat een vreselijk bericht! Voor zo'n meisje natuurlijk verschrikkelijk, daar zal ze vast nog een flinke tijd last van houden, misschien lichemalijk maar vooral geestelijk.

 

Ik vraag me wel af in hoeverre de verstandelijk gehandicapte 14-jarige jongen verantwoordelijk kan worden gehouden voor deze misdaad. Zal deze jongen mentaal in staat zijn om te begrijpen wat hij heeft gedaan? En als dat niet zo is, hoe kon de jongen dan in de buurt van het meisje zijn? Met alleen de woorden "verstandelijk gehandicapt" kan ik zo weinig. De jongen is in elk geval dader, maar kan het niet zijn dat hij ook slachtoffer is? Zou de jongen niet beter thuis zijn in een gesloten inrichting voor geestelijk gehandicapten dan in de jeugdgevangenis?
Uhm... nee, geen nieuw woord, lichemalijk moet natuurlijk lichamelijk zijn... :$
Ik weet ff gewoon niet wat ik ervan moet denken? Waarom houden ze het "geheim" ?

Waarom niet in de openbaarheid?

Alle strafzaken in Nederland waarbij de dader minderjarig is zijn geheim. Als jouw kind zoeits zou doen zou je het vats ook niet leuk vinden als ie met naam en troenaam en hofd bij sbs 6 op TV zou zijn.


En de dader was al eens veroordeeld. En toch loopt hij zonder begeleiding rond blijkbaar.

De dader heeft syndroom van down. En dan kun je blijkbaar "zomaar" iemand in elkaar slaan??
We weten idd niet hoe ërg"verstandelijk gehandicapt deze jongen was. Somige downsyndroomlijders hebben een heel hoog nieveau, de meesten heben het niveau van een peuter en beseffen helemaal niet wat ze doen. Vanuit de krant kunnen wij hier dus niet over oordelen. De begeleiding is tekortgeschoten ja, maar die zitten vaak ook met veels te weinig personeel. Zolang er in dit land nog te weinig geld naar gezondheidszorg en begeleiding gaat, is dit niet te voorkomen. Dan kun je zo'n gehandicapte opsluiten in een isoleercel, maar ja als het jouw kind was, hoe zou je dat dan vinden?
Alle reacties Link kopieren
Twee weken geleden behandelde de rechtbank achter gesloten deuren de strafzaak tegen de 14-jarige P.H. De jongen kreeg 77 dagen jeugddetentie en voorwaardelijke jeugd-tbs opgelegd.





Ik bedoel te zeggen hij was blijkbaar "gevaarlijk" voor zijn omgeveing en misschien ook wel voor zich zelf!!! Dus waarom liep hij dan "vrij" rond???
Twee weken geleden behandelde de rechtbank achter gesloten deuren de strafzaak tegen de 14-jarige P.H. De jongen kreeg 77 dagen jeugddetentie en voorwaardelijke jeugd-tbs opgelegd.



Ik bedoel te zeggen hij was blijkbaar "gevaarlijk" voor zijn omgeveing en misschien ook wel voor zich zelf!!! Dus waarom liep hij dan "vrij" rond???
Ik denk omdat het in Nederland vaak eerst helemaal mis moet gaan voordat het belangrijk genoeg wordt geacht om in te grijpen....
Alle reacties Link kopieren
Het meisje vroeg om chips,de jongen zei daarop nee.

Maar het meisje bleef hem doorvragen om chips,daar werd de jongen dus zwaar geagiteerd van en dat mondde uit in die gigantische woede aanval met alle gevolgen van dien.

Ik denk dat hij niet eens wist wat hij deed,ik denk dat hij wou dat ze haar mond dichthield,maar hij deed het op deze gewelddadige manier.



Ik heb in 1 van mijn schoolstages oa ook gewerkt met kinderen/jongeren met het syndroom van down,ontzettend lieve aanhankelijke kinderen maar sommigen zijn soms ontoerekeningsvatbaar.Van 1 jongen kon je niet op aan,na het zwemmen kleedde hij zich aan en strikte ik zijn schoenen,toen trok hij uit het niets aan mijn lange haar, ik heb hem strak aangekeken en gezegt dat niet meer te doen toen keek hij me doordringend aan en liet los.Maar sindsdien keek hij me heel vaak zo doordringend aan en was ik erg op mijn hoede bij hem.Hij was dus ook iemand die erge woedeaanvallen kon krijgen om kleine dingen.Maar dat zit gewoon in die persoon,anderen hebben het totaal niet.

Maar ik denk ook niet dat jeugddetentie bij deze groep zin heeft,ze begrijpen dat niet,maar ja hoe behandel je ze dan wel ?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Uit wat ik lees was het op school,dus ze zullen allebei wel op een ZMLK school zitten voor 4-18 jarigen.

Wat ik me dan afvraag,het zal wel op het schoolplein zijn gebeurd ,waar waren de pleinwachten op dat moment,bij de eerste schreeuw moet je toch al je aandacht op hen hebben gericht,hoe kan het zover gekomen zijn?
Alle reacties Link kopieren


Het meisje vroeg om chips,de jongen zei daarop nee.

Maar het meisje bleef hem doorvragen om chips,daar werd de jongen dus zwaar geagiteerd van en dat mondde uit in die gigantische woede aanval met alle gevolgen van dien.

Ik denk dat hij niet eens wist wat hij deed,ik denk dat hij wou dat ze haar mond dichthield,maar hij deed het op deze gewelddadige manier.







Ik was er niet bij maar het meisje vroeg chips aan een ander kind en daar was die 14 jarige niet van gediend ebn is toen zo kwaad geworden dat hij...........

Alle reacties Link kopieren




quote: ElleMichelle reageerde



Het meisje vroeg om chips,de jongen zei daarop nee.

Maar het meisje bleef hem doorvragen om chips,daar werd de jongen dus zwaar geagiteerd van en dat mondde uit in die gigantische woede aanval met alle gevolgen van dien.

Ik denk dat hij niet eens wist wat hij deed,ik denk dat hij wou dat ze haar mond dichthield,maar hij deed het op deze gewelddadige manier.





Ik was er niet bij maar het meisje vroeg chips aan een ander kind en daar was die 14 jarige niet van gediend ebn is toen zo kwaad geworden dat hij...........
Bij ons in de Stentor stond het hele verhaal en daar stond dus in wat ik hierboven schreef.De vader van het meisje heeft het aan de Stentor zo doorgegeven.
Alle reacties Link kopieren
Het drama voltrok zich april op het schoolplein van de Twijn aan het Boterdiep in de Aalanden. De jongen at een zakje chips. Het meisje vroeg of ze ook wat chips mocht. De jongen weigerde, maar het meisje bleef erom vragen. De jongen ontstak daardoor in woede en roste het meisje compleet af. Overal werd ze geslagen en vooral geschopt. De school voor lichamelijk en/of verstandelijk gehandicapten wilde de afranseling niet in de publiciteit hebben. De politie heeft de zaak ook nooit naar buiten gebracht, zo schrijft de regionale krant.
Alle reacties Link kopieren
Wat een triest verhaal. En hier en daar ook een beetje raar.



Ik snap dat de school en de politie dit niet in de publiciteit hebben willen brengen. Het doet de betrokkenen geen goed. Beide kinderen hebben al genoeg aan het voorval zelf. Dat die vader zich machteloos voelt, is logisch, maar dat hij vanwege die beslissing geen ruchtbaarheid te geven aan het voorval, boos is op de school en de politie, vind ik heel jammer. En ook een beetje raar, want iedereen die dat wil, kan zelf de media inschakelen, wat de school of de politie ook zegt. Dus had hij dat vooral moeten doen, als hij dat belangrijk vond. Zelfs een met de schrik vrijgekomen, aangereden fietser heeft nieuwswaarde voor de plaatselijke krant, dus een bijna dood meisje van 5 heeft dat zeker. Een bijna dood meisje op een schoolplein kan je trouwens bijna onmogenlijk buiten de publiciteit houden. Ik vermoed dus dat er andere redenen zijn waarom dit pas maanden later (en dan alleen in de plaatselijke krant) terug te vinden is. Misschien waren de media aanvankelijk niet zo erg geïnteresseerd omdat het meisje niet zo heel erg bijna dood bleek? Als ze bijna dood geweest was, had ze na 3 maanden echt niet meer op een wachtlijst gestaan. Dan was er al in het ziekenhuis psychologische hulp aangeboden, of was ze in aanmerking gekomen voor crisisopvang. Bovendien had die jongen dan een zwaardere straf gekregen. Die 77 dagen kreeg hij omdat hij vaker agressief en baldagig was en bovendien had hij gestolen, geen lieve jongen dus, maar toch iets te licht bevonden voor het stempel "potentiële moordenaar".  Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het heel erg voor dit meisje, maar ik vermoed dat haar vader het allemaal alleen maar erger maakt door deze opstelling. Hij zou er verstandiger aan doen om hulp voor zijn dochter te regelen, dan om nu uit wraak dit verhaal aan de krant te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Hier het bericht uit de Stentor.





Meisje (5) afgerost omdat ze om chips vroeg

door Roy Touker

ZWOLLE - Bont en blauw werd ze getrapt en geslagen. Helemaal afgerost werd het vijfjarige meisje omdat ze een medeleerling om chips vroeg. "Als een vrouw niet had ingegrepen, was mijn dochter dood geweest. Hij stond gewoon bovenop haar te stampen," vertelt de vader van het meisje.Het voorval had op 27 april al plaats op het schoolplein van de Twijn aan het Boterdiep in de Aalanden. De jongen at een zakje chips. Het meisje vroeg of ze ook wat chips mocht. De jongen weigerde, maar het meisje bleef erom vragen. De jongen ontstak daardoor in woede en roste het meisje compleet af. Overal werd ze geslagen en vooral geschopt. De school voor lichamelijk en/of verstandelijk gehandicapten wilde de afranseling niet in de publiciteit hebben. De politie heeft de zaak ook nooit naar buiten gebracht. Zeer tegen de zin van de vader. "Ze hadden het gewoon openbaar moeten maken."

Twee weken geleden behandelde de rechtbank achter gesloten deuren de strafzaak tegen de veertienjarige P.H.

Dinsdag werd - in het openbaar - uitspraak gedaan. De jongen kreeg 77 dagen jeugddetentie en voorwaardelijke jeugd-tbs opgelegd. Hij werd niet alleen schuldig bevonden aan de zware mishandeling van het vijfjarige meisje, maar ook aan een 'eenvoudige' mishandeling, baldadigheid en diefstal. De vader van het slachtoffertje woonde de uitspraak bij. Met zijn dochtertje gaat het inmiddels lichamelijk weer goed. "Maar geestelijk niet. Ze is erg angstig, maar ook agressief naar anderen toe. Ze krijgt binnenkort therapeutische hulp, maar ze staat nog op de wachtlijst."

Zijn dochter volgt nog steeds onderwijs bij de Twijn. De jongen is van school gestuurd. Na het voorval op 24 april is hij in jeugddetentie geplaatst. De 77 dagen die hij dinsdag kreeg, heeft hij er inmiddels opzitten. De rechtbank heeft hem een proeftijd van twee jaar gegeven. Als hij in die periode opnieuw de fout in gaat, wordt de voorwaardelijke jeugd-tbs - of zoals het officieel heet: plaatsing in een jeugdinrichting - ten uitvoer gelegd.





Vinden jullie het ook zo raar dat die jongen al op 24 april in jeugddetentie is geplaatst, terwijl het voorval pas 27 april plaatsvond?
Alle reacties Link kopieren


Wat een triest verhaal. En hier en daar ook een beetje raar.



Ik snap dat de school en de politie dit niet in de publiciteit hebben willen brengen. Het doet de betrokkenen geen goed. Beide kinderen hebben al genoeg aan het voorval zelf. Dat die vader zich machteloos voelt, is logisch, maar dat hij vanwege die beslissing geen ruchtbaarheid te geven aan het voorval, boos is op de school en de politie, vind ik heel jammer. En ook een beetje raar, want iedereen die dat wil, kan zelf de media inschakelen, wat de school of de politie ook zegt. Dus had hij dat vooral moeten doen, als hij dat belangrijk vond. Zelfs een met de schrik vrijgekomen, aangereden fietser heeft nieuwswaarde voor de plaatselijke krant, dus een bijna dood meisje van 5 heeft dat zeker. Een bijna dood meisje op een schoolplein kan je trouwens bijna onmogenlijk buiten de publiciteit houden. Ik vermoed dus dat er andere redenen zijn waarom dit pas maanden later (en dan alleen in de plaatselijke krant) terug te vinden is. Misschien waren de media aanvankelijk niet zo erg geïnteresseerd omdat het meisje niet zo heel erg bijna dood bleek? Als ze bijna dood geweest was, had ze na 3 maanden echt niet meer op een wachtlijst gestaan. Dan was er al in het ziekenhuis psychologische hulp aangeboden, of was ze in aanmerking gekomen voor crisisopvang. Bovendien had die jongen dan een zwaardere straf gekregen. Die 77 dagen kreeg hij omdat hij vaker agressief en baldagig was en bovendien had hij gestolen,Hoe kom je hierop?Dat staat nergens beschreven hoor ,kan ook zijn eerste keer zijn geweest,en gestolen???wat dan???nergens gelezen geen lieve jongen dus, maar toch iets te licht bevonden voor het stempel "potentiële moordenaar".  Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het heel erg voor dit meisje, maar ik vermoed dat haar vader het allemaal alleen maar erger maakt door deze opstelling. Hij zou er verstandiger aan doen om hulp voor zijn dochter te regelen, dan om nu uit wraak dit verhaal aan de krant te vertellen. Ik zou ook kwaad zijn op de school,waar was de pleinwacht????Op school hoort een kind veilig en geborgen te zijn,er hoort toezicht te zijn op het schoolplein en bij deze groep 2x zoveel.WAAR WAREN DE PLEINWACHTEN???Daar heeft de school gefaald!!!Dankzij een vrouwelijke voorbijganger die het zag gebeuren en te hulp schoot is het meisje niet gedood.Ik zou laaiend zijn op school en de school wil het stil houden,natuurlijk ze weten dat ze fout zaten.Ik kan de vader best begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft hij dan gestolen???

Stond niet bij ons in de Stentor:?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een foutje van de krant is,die hebben 24 en 27 omgedraaid;)
Alle reacties Link kopieren
Maar goed,ik hoop dat er op ALLE scholen de pleinwacht goed geregelt wordt,als dat nog niet zo is.Tijdje terug kwam ik in mijn auto langs een school in Dieren,ik moest wachten voor het stoplicht.De kinderen hadden pauze,aan de ene kant waren een paar bomen en dat zicht daar was wat minder dan op de rest van dat schoolplein,een meisje stond er helemaal in de hoek en 3 jongens stonden voor haar,ik kon zien dat ze haar aan het pesten waren,ik keek rond maar geen pleinwacht te zien,daar erger ik me dan dood aan,heb mijn raampje naar beneden gedaan en getoeterd,en geroepen dat ze daarmee op moesten houden.Daar deden ze niets op uit dus ik nog eens langer toeteren en kwaad naar hen kijken,toen dropen ze af.Grrr heb ik zo'n hekel aan he,het is dat ik in de auto in de rij stond en daar niet weg kon anders had ik de auto bij school geparkeerd en was zo de school ingelopen om te vragen waar de pleinwachten waren.Die waren op het schoolplein nergens te bekennen,kan ik zooooo kwaad om worden:@
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ff gewoon niet wat ik ervan moet denken? Waarom houden ze het "geheim" ?

Waarom niet in de openbaarheid?

En de dader was al eens veroordeeld. En toch loopt hij zonder begeleiding rond blijkbaar.

De dader heeft syndroom van down. En dan kun je blijkbaar "zomaar" iemand in elkaar slaan??
Ik werk in een woonvorm voor mensen met onder anderen down syndroom. Ik weet de ware toedracht van dit verhaal niet.



Maar inprincipe mogen mensen met het syndroom van down(of welke handicap dan ook) gewoon zonder begeleiding op straat komen, mits er geen kans is op epelepsie.

1 ding staat vast en dat is dat de begeleidng van deze jongen zijn situatie totaal verkeerd hebben ingeschat, het kan niet anders of hij heeft eerder agressief gedrag vertoond jegens anderen. Zijn begeleiding heeft gefaald en de ouders van deze jongen ook want die hebben kennelijk ook nooit wat gemerkt. Ondanks dat ik met en voor verstandlijk gehandicapten werk vind ik de straf die de jongen opgelegd heeft gekregen wel zeer licht.

Alle reacties Link kopieren




quote: yette reageerde



Wat een triest verhaal. En hier en daar ook een beetje raar.



Ik snap dat de school en de politie dit niet in de publiciteit hebben willen brengen. Het doet de betrokkenen geen goed. Beide kinderen hebben al genoeg aan het voorval zelf. Dat die vader zich machteloos voelt, is logisch, maar dat hij vanwege die beslissing geen ruchtbaarheid te geven aan het voorval, boos is op de school en de politie, vind ik heel jammer. En ook een beetje raar, want iedereen die dat wil, kan zelf de media inschakelen, wat de school of de politie ook zegt. Dus had hij dat vooral moeten doen, als hij dat belangrijk vond. Zelfs een met de schrik vrijgekomen, aangereden fietser heeft nieuwswaarde voor de plaatselijke krant, dus een bijna dood meisje van 5 heeft dat zeker. Een bijna dood meisje op een schoolplein kan je trouwens bijna onmogelijk buiten de publiciteit houden. Ik vermoed dus dat er andere redenen zijn waarom dit pas maanden later (en dan alleen in de plaatselijke krant) terug te vinden is. Misschien waren de media aanvankelijk niet zo erg geïnteresseerd omdat het meisje niet zo heel erg bijna dood bleek? Als ze bijna dood geweest was, had ze na 3 maanden echt niet meer op een wachtlijst gestaan. Dan was er al in het ziekenhuis psychologische hulp aangeboden, of was ze in aanmerking gekomen voor crisisopvang. Bovendien had die jongen dan een zwaardere straf gekregen. Die 77 dagen kreeg hij omdat hij vaker agressief en baldagig was en bovendien had hij gestolen,Hoe kom je hierop?Dat staat nergens beschreven hoor ,kan ook zijn eerste keer zijn geweest,en gestolen???wat dan???nergens gelezen geen lieve jongen dus, maar toch iets te licht bevonden voor het stempel "potentiële moordenaar".  Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het heel erg voor dit meisje, maar ik vermoed dat haar vader het allemaal alleen maar erger maakt door deze opstelling. Hij zou er verstandiger aan doen om hulp voor zijn dochter te regelen, dan om nu uit wraak dit verhaal aan de krant te vertellen. Ik zou ook kwaad zijn op de school,waar was de pleinwacht????Op school hoort een kind veilig en geborgen te zijn,er hoort toezicht te zijn op het schoolplein en bij deze groep 2x zoveel.WAAR WAREN DE PLEINWACHTEN???Daar heeft de school gefaald!!!Dankzij een vrouwelijke voorbijganger die het zag gebeuren en te hulp schoot is het meisje niet gedood.Ik zou laaiend zijn op school en de school wil het stil houden,natuurlijk ze weten dat ze fout zaten.Ik kan de vader best begrijpen.




Hoe ik erop kom? Gewoon uit dat stuk van de Stentor dat ik al eerder citeerde:

...Twee weken geleden behandelde de rechtbank achter gesloten deuren de strafzaak tegen de veertienjarige P.H.

Dinsdag werd - in het openbaar - uitspraak gedaan. De jongen kreeg 77 dagen jeugddetentie en voorwaardelijke jeugd-tbs opgelegd. Hij werd niet alleen schuldig bevonden aan de zware mishandeling van het vijfjarige meisje, maar ook aan een 'eenvoudige' mishandeling, baldadigheid en diefstal. ...



Ik heb trouwens nergens gelezen dat er geen pleinwachten waren. Alleen dat "een vrouw" ingreep. Een vrouwelijke pleinwacht zou ik ook "een vrouw" noemen. Jij hebt het over een vrouwelijke voorbijganger. Ik vind dat nergens, waar lees je dat dan? Als het een toevallig passerende vrouw was, zou dat veel meer opschudding hebben veroorzaakt en expliciet genoemd zijn! Dan had de rechter op zijn minst een verwijt richting die school laten horen. Aangezien ik daarover niks kan vinden en de kranten die dit publiceerden (Telegraaf en Stentor) juist wel houden van een sappig verhaal, ga ik ervanuit dat de school niet aansprakelijk is gesteld. Blijkbaar vindt ook die vader de school niet onverantwoordelijk bezig, want zijn dochtertje gaat er nog gewoon naartoe.



In feite beschuldigd die vader de dader van poging tot moord. Maar gezien de opgelegde straf, denkt de rechter daar anders over. Het lijkt me dan ook niet netjes om de mening van die vader te blijven zien als de waarheid, zoals jij doet in je laatste stukje.
Alle reacties Link kopieren


Wat heeft hij dan gestolen???

Stond niet bij ons in de Stentor:?






Een pakje kauwgom of een auto? Geen idee. Is het relevant?



Ik zou veel liever willen weten wat het letsel van het meisje was en waarom ze nog steeds geen hulp krijgt. Mijn ervaring met de jeugdhulpverlening in een vergelijkbaar geval, is dat juist alle deuren opengaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven