Minister Hennis opgestapt

03-10-2017 22:11 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
En terecht!
Maar wat ik me wel afvraag... als je ziet hoeveel incompetente bewindslieden ze in dit kabinet hadden zitten (Opstelten, Weekes, Teeven, Schippers, van der Steur, Schultz van Hagen, Rutte zelf) waarom heeft er iemand op die hele VVD gestemd dit voorjaar? Iedereen zo bang voor die HRA?
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2196095-hennis-t ... -mali.html
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ook de commandant der strijdkrachten generaal Middendorp is opgestapt. Ik heb net de live persconferentie gezien waarin hij zijn afscheid bekend maakt.
Hij was trouwens ook in het programma kijken in de ziel te zien.

Als ze er nou ook maar van leren i.p.v. alleen maar koppen laten rollen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Was een beetje wachten wanneer ze zou aftreden. Dik terecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het al raar dat ze aangesteld werd als minister van defensie. Echt gevalletje: Kennis? Nee, kennissen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een poppenkast vandaag
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg steeds meer het idee dat de ministers totaal niet weten wat er zich op hun ministerie afspeelt. Terwijl zij wel de eindverantwoording er voor dragen. Laatst nog interview gelezen met Hennis. Ze zou graag minister van buitenlandse zaken worden in het nieuwe kabinet. Dat gaat em nu niet worden en volgens mij heeft ze het vooral daar moeilijk mee. Ach, ze zoeken vast nog wel ergens een burgemeester.
Ik heb net haar loopbaan bekeken maar is er helemaal niets wat haar linkt met het leger. Waarom dan minister van defensie?
Alle reacties Link kopieren
Ze moest het natuurlijk wel doen met bescheiden middelen.
Binnen de NAVO is afgesproken dat 2% van het BNP naar defensie gaat, in Nederland is dat 1.2 %

Alleen Polen en Frankrijk voldoen aan de norm.

Verder waren die mortiergranaten - de oorzaak van het ongeluk - gekocht in 2006 toen Hennis nog in Brussel zat.

Maaaaaaaar ze blijft verantwoordelijk dus terecht dat ze is opgestapt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Terecht dat ze is opgestapt, wat een aanfluiting. Koenders blijft lekker buiten schot.

Gaan alle politici zie zo ontzettend voor bezuinigingen op defensie waren ook nog te rade bij zichzelf trouwens?
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
03-10-2017 23:26
Terecht dat ze is opgestapt, wat een aanfluiting. Koenders blijft lekker buiten schot.

Gaan alle politici zie zo ontzettend voor bezuinigingen op defensie waren ook nog te rade bij zichzelf trouwens?

Wel vind ik dat ze aan de handrem had moeten trekken.
Toen de missie Mali ging spelen waren er genoeg geluiden dat het onverantwoord was.

Nee is ook een antwoord.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
03-10-2017 23:30
Wel vind ik dat ze aan de handrem had moeten trekken.
Toen de missie Mali ging spelen waren er genoeg geluiden dat het onverantwoord was.

Nee is ook een antwoord.
.
.
Eens.

Even over Koenders, die verdient ook aandacht ;-) :

"Koenders was als gezant voor de Verenigde Naties van mei 2013 tot en met oktober 2014 werkzaam in Mali. Daarna volgde hij de naar de Europese Commissie vertrokken Frans Timmermans op als minister van buitenlandse zaken. Het is moeilijk voorstelbaar dat Koenders, met zijn ervaring in Mali en eerdere VN-gezantschap in Ivoorkust, geen weet had van de veiligheidssituatie rond Kidal of van de soms gebrekkige professionaliteit in Afrikaanse militaire ziekenhuizen.

Koenders wil dat Westerse landen vaker bijdragen aan VN-missies. Veel militairen zijn weinig enthousiast: de VN werken minder professioneel dan de Navo. Dat bleek ook bij het VN-ziekenhuis. Een Togolese chirurg opereerde de buikwond bij de gewonde Nederlandse militair pas toen een net gearriveerde Nederlandse arts hem daartoe aanspoorde.

Als Buitenlandse Zaken ergens op missie wil maar de krijgsmacht dit niet aankan, is het de taak van de minister van defensie om nee te zeggen. Het lijkt erop dat Hennis hierin tekort is geschoten. Maar ook Koenders bevorderde niet dat militairen openlijk hun mening gaven over de gevolgen van de missie voor de krijgsmacht. In september 2016 zei kolonel Jelte Groen, commandant van het Korps Commandotroepen tijdens een gesprek met Kamerleden dat zijn militairen door de eenvoudige verkenningstaken in Mali hun gevechtscapaciteiten verliezen. Koenders reageerde fel. "Volgens mij gaan militairen daar niet over, maar de politiek." Later zei hij ook dat de taken voor de commando's in Mali heus wel uitdagend waren."


Bron: Parool
Hetvrijewoord schreef:
03-10-2017 23:34
.
.
Eens.

Even over Koenders, die verdient ook aandacht ;-) :

"Koenders was als gezant voor de Verenigde Naties van mei 2013 tot en met oktober 2014 werkzaam in Mali. Daarna volgde hij de naar de Europese Commissie vertrokken Frans Timmermans op als minister van buitenlandse zaken. Het is moeilijk voorstelbaar dat Koenders, met zijn ervaring in Mali en eerdere VN-gezantschap in Ivoorkust, geen weet had van de veiligheidssituatie rond Kidal of van de soms gebrekkige professionaliteit in Afrikaanse militaire ziekenhuizen.

Koenders wil dat Westerse landen vaker bijdragen aan VN-missies. Veel militairen zijn weinig enthousiast: de VN werken minder professioneel dan de Navo. Dat bleek ook bij het VN-ziekenhuis. Een Togolese chirurg opereerde de buikwond bij de gewonde Nederlandse militair pas toen een net gearriveerde Nederlandse arts hem daartoe aanspoorde.

Als Buitenlandse Zaken ergens op missie wil maar de krijgsmacht dit niet aankan, is het de taak van de minister van defensie om nee te zeggen. Het lijkt erop dat Hennis hierin tekort is geschoten. Maar ook Koenders bevorderde niet dat militairen openlijk hun mening gaven over de gevolgen van de missie voor de krijgsmacht. In september 2016 zei kolonel Jelte Groen, commandant van het Korps Commandotroepen tijdens een gesprek met Kamerleden dat zijn militairen door de eenvoudige verkenningstaken in Mali hun gevechtscapaciteiten verliezen. Koenders reageerde fel. "Volgens mij gaan militairen daar niet over, maar de politiek." Later zei hij ook dat de taken voor de commando's in Mali heus wel uitdagend waren."


Bron: Parool
Koenders heeft nu boter op zijn hoofd.
Lavendel_Madelief schreef:
03-10-2017 23:14
Ik heb net haar loopbaan bekeken maar is er helemaal niets wat haar linkt met het leger. Waarom dan minister van defensie?
Eens. Ik denk omdat ze vrouw was. Kreeg ze een zware post om indruk te maken. Een man was het met een Schoevers opleiding nooit gelukt.
hollebollegijs schreef:
03-10-2017 23:30
Wel vind ik dat ze aan de handrem had moeten trekken.
Toen de missie Mali ging spelen waren er genoeg geluiden dat het onverantwoord was.

Nee is ook een antwoord.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het vandaag met mijn collega's hierover. Vreselijk hoe de politiek zichzelf boven alles plaatst. Hebben jullie ook het idee dat Hennis dit debat over de verkiezingen heen probeerde te tillen? Misschien moest ze dat doen van haar partij of van Rutte of wilde ze Koenders beschermen ivm het toekomstige kabinet? Ik geloof eigenlijk niet dat ze echt dom is zoals sommige van mijn collega's nu roepen. Een van hen beweerde zelfs dat ze er alleen maar is gekomen omdat ze vrouw is, ik heb het debat gezien en ze leek mij echt niet zo dom in het debat.
Tom A. Middendorp jammer dat deze man Defensie verlaat, uitstekende en kundige Commandant der strijdkrachten.
Alle reacties Link kopieren
Filth schreef:
04-10-2017 09:40
Tom A. Middendorp jammer dat deze man Defensie verlaat, uitstekende en kundige Commandant der strijdkrachten.
Dat is correct, echter, er restte hem niets anders. Ook hij is een eindverantwoordelijke.
Erg jammer dat dit anderhalve dag voor de feestelijke commando-overdracht moest gebeuren. De nieuwe CDS treedt donderdag aan, maar dan zonder de feestelijkheden die gepland stonden.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Even voor mijn informatie. Het ongeluk in Mali werd veroorzaakt door gebrekkig materiaal. Wie beslist over de hoeveelheid geld dat naar Defensie gaat? De minister?
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
04-10-2017 11:53
Even voor mijn informatie. Het ongeluk in Mali werd veroorzaakt door gebrekkig materiaal. Wie beslist over de hoeveelheid geld dat naar Defensie gaat? De minister?
De Kamer.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
04-10-2017 11:58
De Kamer.
Aha.
Hebben die nu dan niet een ton béétje boter op hun hoofd?
De begrotingen van de ministeries (dus ook Defensie) zijn wetsvoorstellen van de regering. De Kamer kan daar nog wijzigingen in aanbrengen en stemt uiteindelijk ook over alle begrotingen.
Je kunt niet defensie nagenoeg opheffen maar tegelijkertijd wel met allerlei missies willen meedoen.


Afbeelding


Bron: CBS
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
03-10-2017 23:14
Ze moest het natuurlijk wel doen met bescheiden middelen.
Binnen de NAVO is afgesproken dat 2% van het BNP naar defensie gaat, in Nederland is dat 1.2 %

Alleen Polen en Frankrijk voldoen aan de norm.

Verder waren die mortiergranaten - de oorzaak van het ongeluk - gekocht in 2006 toen Hennis nog in Brussel zat.

Maaaaaaaar ze blijft verantwoordelijk dus terecht dat ze is opgestapt.
Ze had het onderzoeksrapport in juni. Toen had ze meteen moeten handelen. Dat heeft ze niet gedaan.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Lavendel_Madelief schreef:
03-10-2017 23:14
Ik heb net haar loopbaan bekeken maar is er helemaal niets wat haar linkt met het leger. Waarom dan minister van defensie?
Kamp, Hillen, Van Middelkoop etc. hadden volgens mij ook geen enkele link met het leger toen ze minister van Defensie werden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven